ســـال 2014 برای کمپــینهای شبکههای اجتماعی سال خوبی بود. برندها، آژانسهای مختلف و شبکههای خصوصی و عمومی و غیرانتفاعی و... توانستند از ظرفیت این رسانهها برای انجام حرکتهای تازه استفاده کنند. بعضی از آنها امور خیریه را هدف گرفته بودند بعضی دیگر نفع اقتصادی را دنبال میکردند و تعدادی توانستند به موفقیتهای بزرگی برسند.
اسباببازی برای بچهها
چراغ اول کمپین Toys”R”Us را شکیل اونیل بسکتبالیست مشهور آمریکایی روشن کرد. هدف جمع کردن پول و خرید اسباببازی برای کودکان نیازمند بود. مردم بعد از اهدای کمکشان، یک سلفی میانداختند و هشتگ PlayItForward # را روی آن ثبت میکردند تا دیگران را هم تشویق کنند در خرید اسباببازی برای کودکان نیازمند شریک شوند. از سال 2004 مشتریان Toys”R”Us توانستند بیشتر از 35.5میلیون دلار دربیاورند و بیش از 4میلیون اسباببازی برای بچهها بخرند. اما ناگهان کمپین مجازی در سال 2014، توانست 5میلیون و 860هزار و 793دلار به دست بیاورد که در مدت کوتاهی جمع شده بود.
یک دلار برای هر عکس
کلیف بار، یکی از برندهای مشهور تولید خوراکیهای مقوی برای ورزشکاران و ماجراجویان است. این برند پارسال تصمیم گرفت حرکتی جدید را آغاز کند تا هم برای خودش تبلیغ باشد و هم در یک کار خیر پیشگام شود. برنامهای که در عین حال بتواند مردم را با ماجرا و محیطهای جالب آشنا کند و مشتریانش به خوبی میتوانستند این کار را برایش انجام دهند. هشتگ MeetTheMomentcampaign#. برای همین منظور طراحی شد. کمپین به اشتراکگذاری عکس که در ازای هر یک از عکسهای منتشر شده برای آن، یک دلار به موسسهای خیریه اهدا میشد. هر ماه یک موسسه خیریه غیرانتفاعی برگزیده میشد تا کمکها برای آن ارسال شود. عکسها تصاویری از مناظر زیبا و بکری بودند که ماجراجویان طرفدار خوراکیهای کلیف بار آنها را گرفته بودند و در شبکههای اجتماعیشان منتشر میکردند. این کمپین تا به حال بیش از 60هزار دلار برای موسسههای غیرانتفاعی کمک جمعآوری کرده است.
فقط اسم ببرید
یکی از سازمانهای بیمه خودرو، کمپین دیگری طراحی کرد تا نظر مخاطبان بالقوه را به خودش جلب کند. اما این بار طرحی برای امور خیریه و عامالمنفعه در کار نبود. این بار فقط پول خالص بود که مردم را به شرکت در کمپین تشویق میکرد. Esurance اعلام کرد 1.5میلیون دلار به یکی از افرادی تعلق میگیرد که هشتگ EsuranceSave30 # را توییت کند. به محض انتشار این پیام، توییتر پر شد از پیامهای تکراری که این هشتگ را نمایش میدادند. حرکتی که پیامی در خود داشت؛ پول خالص از هر موضوعی برای ایجاد یک موج جذابتر است. نتیجه کار این بود که 5.4میلیون نفر از این هشتگ استفاده کردند. 2.6میلیارد توییت در این باره در توییتر منتشر شد، تبلیغ این شرکت بیمه 332هزار بار روی یوتیوب دیده شد، 261هزار فالوور جدید به صفحه این بیمه در توییتر پیوستند که تقریبا تعداد کاربران عضو صفحه را 3هزار برابر کرد. هزاران نفر هم وبسایت این شرکت را در ساعات ابتدایی کمپین دیدند. اتفاقاتی که شاید Esurance برای تحققشان بدون این کمپین باید سالها زحمت میکشید!
طراحی برای یوونتوس
تیم فوتبال ایتالیایی یوونتوس یکی از بزرگترین کمپینهای فوتبالی فضای مجازی را سال گذشته به راه انداخت و به سرانجام جالبی رساند. این تیم در شبکههای اجتماعی از هوادارانش خواست چیزی طراحی کنند که قبل از بازی با اینترمیلان در استادیوم نمایش داده شود. هواداران میتوانستند طراحیشان را از طریق یک اپلیکیشن در فیسبوک ثبت کنند و آن را با هشتگ LoveJu# با دیگران به اشتراک بگذارند. از میان 3000 طرحی که ثبت شده بود، یک طرفدار خوششانس 16ساله از پاریس توانست طرح برگزیده را به خودش اختصاص دهد و برنده شود. طراحی او روی 12هزار و 500 کارت پیاده شد و در بازی با اینترمیلان کارتها کنار هم قرار گرفته و طرح او را در استادیوم نمایش داده شدند. این یکی از بزرگترین نمودهای استفاده تیمهای فوتبال از فضای مجازی در پیوند با دنیای واقعی بود که هواداران یوونتوس را سر ذوق آورد.
همه در عکس هستند
ناسا سال گذشته یکی از کمپینهای پرطرفدار دیگر را راهاندازی کرد و به مردم دنیا یاد داد چطور میشود یک عکس سلفی درست کرد که همه در آن جا شوند. در روز زمین، ناسا از کاربران شبکههای اجتماعی خواست سلفیهای خودشان را ثبت کنند، بعد همه آنها را در یک کولاژ قرار داد که شبیه به کره زمین شده بود. موزاییکهای این کولاژ تصاویر 40هزار نفری بود که در کمپین شرکت کرده و عکسهای خودشان را ثبت کرده بودند. آنها دور تا دور کره زمین ثبت شده بودند و بزرگترین سلفی دنیا را ساخته بودند.
پیدا کن و عکس بگیر
باشگاه فوتبال ساوتهمپتون هم یکی از کمپینهای پرطرفدار دوستداران ورزش را در تعطیلی بین دو فصل راهاندازی کرد. کمپینی که کمک کرد در زمان تعطیلی لیگ برتر انگلیس، باز هم اسم این تیم سر زبانها بماند و از یاد نرود.این تیم لیگ برتری در تابستان گذشته 500 توپ فوتبال را که شکلی خاص داشتند و هشتگ EarnYourStripes# روی آنها ثبت شده بود اطراف شهر گذاشت تا مسابقهای درست کند. هر هواداری که یکی از توپها را پیدا میکرد باید با آن سلفی میگرفت تا وارد رقابتی برای دریافت جایزه شود. یک بازی که نام این تیم را در تابستان گذشته مطرح کرد و سر زبانها انداخت.
«عالی» یعنی چه؟
رویداد تدکس که در زمینه نوآوری هر بار به میزبانی یک شهر برگزار میشود، سال گذشته ابتکاری در شبکههای اجتماعی ایجاد کرد و از مردم خواست آنچه را که به نظرشان «عالی» است تصویر کنند و در یک عکس نشان دهند. مردم با هشتگ PERFECT# هزاران عکس منتشر کردند که حاکی از دیدگاهشان درباره عالیترین چیزها بود. این کار برای کنفرانسی که بهصورت مداوم برگزار میشود یک رخداد مهم بود و نظرهای زیادی را به آن جلب کرد. همه میخواستند بدانند جریان عکسهای «عالی» چیست؟ قرار بود در نهایت 3هزار عکس برای طراحی استیج کنفرانس در پورتلند انتخاب شود. اما این سازمان نگذاشت بقیه عکسها هدر بروند، پس همه عکسها در طراحی استیج به کار برده شدند.