استفاده از یک فروشنده حرفه ای می تواند کمک شایانی به شما در راستای فروش بیشتر محصولات تان کند. به منظور جلب نظر مشتریان، اگر لازم باشد فروشنده به باشگاه گلف محبوب آنها، رستوران مورد علاقه شان و ورزشگاه تیم محبوب آنها خواهد رفت. همچنین نوع انتخاب لباس یک فروشنده حرفه ای نیز براساس علایق مخاطبانش است. اگر آنها افرادی با لباس های رسمی هستند، هیچ چیز از پوشیدن چنین لباسی توسط فروشنده شما جلوگیری نخواهد کرد.
با این حساب شاید سوال اصلی این باشد که نظر بازاریاب ها در مورد فروشندگان اینچنینی چیست؟ به هر حال این فروشندگان با فعالیت هایی که انجام می دهند، تاثیر مهمی روی ذهنیت مخاطب خواهند گذاشت. نظر بازاریاب ها در این مورد کاملا منفی است.
هنگامی که با یکی از دوستان بازاریاب خود در این مورد صحبت کردم، پاسخ وی به این شرح بود: «دوست من، چه بخواهیم قبول کنیم یا نه، عصر فروشندگان همه فن حریف به پایان رسیده است. امروز دیگر عصر ارتباطات از راه دور است و باید با استفاده از تکنولوژی های نوظهور مشتریان را تحت تاثیر قرار داد.»
اگرچه نظر دوستم بسیار عجیب بود، با این حال پس از اندکی تحقیق پی بردم که چنین نظری در میان اغلب بازاریاب ها مشترک است. با این حال عقیده بازاریاب ها در این خصوص برای من مهم نیست. آنچه اهمیت دارد تاثیرگذاری این روش سنتی است که تحقیقات گوناگون آن را تایید می کند. در ادامه به بررسی چگونگی استفاده از فروشندگان به عنوان حامل آگهی های شما خواهیم پرداخت.
ایده
ایده این شماره براساس طرح برند Everest تهیه شده است. این برند در زمینه تهیه پنجره های دوجداره و همچنین تعمیرات خانه فعالیت دارد. ساختمان اصلی Everest در انگلستان واقع بوده و در سال 1965 تاسیس شده است.
چند سال پیش یک آگهی تبلیغاتی از سوی برند Everest تهیه کردم که پیشنهاد خرید پنجره های دوجداره را مطرح می کرد. با توجه به اینکه من چند ماه پیش این نوع پنجره ها را خریداری کرده بودم، این آگهی را چندان جدی نگرفتم. با این حال یک نکته کوچک توجه من را به خود جلب کرد.
این برند از پیک مخصوص خود برای تحویل آگهی ها استفاده می کرد. در واقع همسرم هنگام دریافت آگهی متوجه این موضوع شده بود. در عصری که اغلب برندها برای توزیع آگهی های خود از سیستم پستی معمولی استفاده می کنند، خلاقیت یک برند در به کارگیری سیستم منحصر به فردش توجه هر فرد علاقه مندی را به خود جلب خواهد کرد. به همین دلیل ایده حاضر را به بررسی این موضوع اختصاص دادم.
علت تاکید من بر مفید بودن این ایده، بررسی های من در زمینه نحوه واکنش افراد در برابر چنین اقدامی است. به عبارت بهتر، در صورتی که برای تحویل آگهی خود از سیستم پستی مخصوص خود که پیراهن های مخصوص شرکت را به تن کرده اند، استفاده کنید، میزان تاثیرگذاری آگهی تان روی مشتریان حدود پنج برابر خواهد شد.
یک نمونه ساده استفاده از خدمات ایمیل اختصاصی به جای Gmail، Yahoo و Out Look است. در صورت استفاده از سامانه ایمیل خصوصی شرکت، مخاطب نسبت به مطالعه آگهی بیشتر وسوسه خواهد شد. این درحالی است که در صورت استفاده از سیستم های معمولی، به دلیل ارسال بیشتر ایمیل های تبلیغاتی از این درگاه ها، مخاطبان بدون بازکردن پیام آن را حذف خواهند کرد. به همین دلیل است که به طور معمول در عرصه تبلیغات ایمیلی گفته می شود که از هر 10000 پیام ارسالی، 8000 ایمیل بدون باز شدن حذف خواهد شد.
کاری که برند Everest در این مورد انجام داد، باعث جلب نظر مخاطب و تمایل وی به تحقیق بیشتر در مورد این برند خواهد شد. همین نکته کوچک ارزش صرف هزینه بیشتر را دارد. البته شایان ذکر است که در مورد تبلیغات ایمیلی، آمارها حاکی از آن است که از هر 10000 پیامی که توسط سامانه های ویژه شرکت ها ارسال می شود، 6500 عدد توسط دریافت کنندگان مطالعه می شود. آیا این مثال ها برای درک اهمیت استفاده از سیستم منحصر به فرد کافی نیست؟
آنچه در عمل باید انجام دهید
- اگر تاکنون سیستم ویژه خود را راه اندازی نکرده اید، سریع تر دست به کار شوید. هرگونه تاخیر در این زمینه موقعیت را برای رقبای تان فراهم می کند تا از شما پیشی بگیرند.
- اگر در زمینه تبلیغات آنلاین فعالیت دارید، استفاده از سرویس های ایمیل Google، Yahoo و Msn را فراموش کنید.