آکیو موریتا (Akio Morita) بازرگان ژاپنی بود که به همراه ماسورا آیبوکا (Masaru Ibuka) شرکت سونی (Sony) را تاسیس کرد. موریتا در سال 1944 از دانشگاه Osaka Imperial در رشته فیزیک فارغالتحصیل شد. سپس با پیشنهادی که موسسه تکنولوژی توکیو به او داد، موافقت کرده و مشغول به کار شد. در سال 1946، موریتا و آیبوکا یک شرکت مهندسی مخابرات را به نام Tokyo Tsushin Kogyo K.K را با 20 کارمند افتتاح کردند. در سال 1960، موریتا که علاقه خاصی به انجام کاری متفاوت داشت، این شرکت را با تغییر نامش به سونی در آمریکا افتتاح کرد.
شرکت سونی اولین شرکت ژاپنی بود که در بورس نیویورک حضور داشت. سونی بیشترین موفقیتش را مدیون موریتاست. با ایدههای نوآورانه و تفکر خلاقانه، او فرهنگ و سبک زندگی جدیدی را مثل Walkman و دستگاه ضبط ویدئو (video cassette recorder) وارد زندگی مردم کرد: «برنامه ما این است که مردم را با محصولات جدید مدیریت کنیم، به جای اینکه از آنها بپرسیم چه نوع محصولی میخواهند. مردم نمیدانند انجام دادن چه کاری ممکن است، اما ما آن را انجام میدهیم.» آکیو موریتا صندلی ریاست سونی را در 25 نوامبر 1994 رها کرد و در سال 1999 بر اثر ذاتالریه درگذشت.
به نیرویتان اطمینان داشته باشید
هرگز به اندازه کافی اطلاعاتی وجود نخواهد داشت تا تصمیمی را با اطمینان صددرصد بگیرید. اگر منتظر بمانید که اطلاعاتتان در هر زمینهای کامل شود، برای به اجرا درآوردن ایدههایی که دارید، بسیار دیر خواهد شد، زیرا شخص دیگری این ایده را از شما خواهد گرفت یا پنجره فرصتی که به رویتان گشوده شده، بسته خواهد شد.
به عنوان یک کارآفرین باید به نیرویتان اطمینان کنید و زمانی که تصمیمی را میگیرید از بهترین اطلاعاتی که در دسترستان است، استفاده کنید. در سال 1978، سونی فرضیهای را مطرح کرد که به مردم امکان گوش دادن به نوارهای کاست را زمانی که در پروازهای طولانی بودند، میداد.این پروژه مدتی متوقف شد، زیرا تحقیقات بازار نشان داد که مشتریان تمایلی به خرید ضبطصوتی که قابلیت ضبط کردن ندارد و هدفونهایی که به شنوایی آسیب میرسانند، نخواهند داشت.
با وجود توصیههای بازاریابان، موریتا تصمیم گرفت که به تواناییاش اطمینان کند. او به کارمندانش در سونی گفت قرار است فرهنگی جهانی برای استفادهکنندگان از هدفون ایجاد کنیم و در سال 1979، سونی Walkman را روانه بازار کرد و بیش از 330 میلیون از آن فروخت. پس از آن توصیه موریتا به کارآفرینان این بود: «با دقت به شیوه زندگی مردم نگاه کنید مستقیما آنچه را که ممکن است بخواهند، درک و سپس کارتان را آغاز کنید. به تحقیقات بازار نیازی نیست.»
یک نام خوب برای کمپانی و محصولتان برگزینید
نامی که برای کمپانی و محصولتان انتخاب میکنید، چیزی است که مردم شما را با آن به یاد میسپارند. اگر نامی که انتخاب میکنید تلفظش آسان نباشد، املای سختی داشته باشد یا نتوان به راحتی آن را به خاطر سپرد، مشتریانی را که درباره شما با دوستانشان صحبت میکنند یا به مشتریهای ثابتتان تبدیل میشوند از دست خواهید داد. نام اصلی سونی در ابتدا Tokyo Tsushin Kogyo Kabushiki Kaisha بود، نامی طولانی و سخت به خصوص در انگلیسی که به خاطر سپردن آن کار آسانی نبود.
این کمپانی تصمیم گرفت برای ارائه خدمات بهتر در بازارهای آمریکایی نامش را تغییر دهد. موریتا تلاش کرد تا نام مناسبی پیدا کند، بنابراین کلمه لاتین « sonus» را که به معنای صدا بود، انتخاب کرد. با این وجود تصور موریتا این بود که این نام به اندازه کافی جلب توجه نخواهد کرد. در نتیجه او کلمه sonus را با Sonny ترکیب کرد. Sonny نام مستعاری بود که بین کودکان آمریکایی رواج داشت. تصور موریتا این بود که این نام به کمپانی نوپایش کمک خواهد کرد و اینگونه بود که کمپانی سونی (Sony Corporation) شکل گرفت.
به دنبال افراد مناسب باشید
اگر کمپانی را فراتر از آنچه تصور میکردید، راهاندازی کنید، خیلی زود درمییابید که داشتن کارمندانی که برای پستهای مختلف مناسب هستند، چقدر اهمیت دارد. پول برای کارکنان مهم است، اما فراموش نکنید که آنها میخواهند مورد تقدیر قرار بگیرند، به چالش کشیده شوند و بخشی از تیم کاری باشند که برای برطرف کردن مشکلات کار میکند.
موریتا معتقد بود: «مهمترین وظیفه یک مدیر این است که رابطهای سالم با کارکنانش برقرار کنند تا احساسی را که در روابط خانوادگی وجود دارد، در شرکت ایجاد کند؛ احساسی که مدیران و کارکنان باور مشترکی را با هم سهیم شوند. باید سعی کنیم شرایطی را ایجاد کنیم که افراد با روحیه کار تیمی دور هم جمع شوند.»