توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری ایران موضوعی است که در عین تکرار همیشگی همواره مورد غفلت واقع شده است. در کل ما ایرانی ها بیش از گردش در کشور خودمان علاقه داریم پول خود را در کشوری دیگر خرج کنیم.
یک زمانی ترکیه مهم ترین و بهترین مقصد گردشگری ایرانیان بود اما چندسالی است با ناامن شدن این کشور آژانس های مسافرتی با جایگزین کردن مقاصد دیگری سعی در جذب گردشگران داخلی به مقاصد تعریف شده خود دارند.آژانس مسافرتی یوتاب گشت یکی از این آژانس ها محسوب می شود که کشور قزاقستان را به عنوان یک کشور تفریحی به مسافران داخلی معرفی می کند.
مرتضی امیری، مدیر آژانس مسافرتی یوتاب گشت در گفت و گو با فرصت امروز آموزش را یکی از مهم ترین دغدغه های آژانس داران دانسته و می گوید: تا زمانی که مدیران آژانس ها از پتانسیل های گردشگری کشور بی اطلاع باشند تبعا نمی توانند در جذب ورودی ها موفق عمل کنند.
تبلیغاتی صحیح برای ایجاد ذهنیتی مثبت
امیری با اشاره به ناشناخته بودن کشور قزاقستان برای ایرانیان و دیدی که امروزه بازار گردشگری ایران به کشورهای آسیای میانه پیدا کرده است، این کشور را مقصد مناسبی برای خروجی ها معرفی کرده و می گوید: در این بین نه تنها برای تورهای خارجی فعالیت می کنیم بلکه قصد داریم قزاق ها را نیز برای سفر به ایران ترغیب کنیم و در کنار خروجی ها، ورودی هایی نیز به کشور داشته باشیم.
وی دیدگاه و تصور نامناسب خارجیان از ایران را به عنوان یکی از موانع ورودی ها به ایران دانسته و اضافه می کند: این نگاه غلط به کشور باعث می شود تا مسافران خارجی علاقه ای برای مسافرت به ایران نداشته باشند که با تبلیغات صحیح می توان این ذهنیت های نادرست را از بین برد.
به همین منظور این آژانس مسافرتی شماری از مدیران گردشگری قزاقستان را به کشور دعوت کرده است تا از نزدیک با ایران آشنا شوند؛ باید بگویم در چند روز اقامت این افراد کاملاً دیدگاه آنها به کشور تغییر کرده است.
امیری با بیان اینکه کشور ایران پتانسیل های بسیار بالایی برای جذب گردشگران خارجی دارد، ادامه می دهد: در این راستا شرط هایی وجود دارد که باید مسئولان گردشگری کشور بتوانند مسائل شرعی و مشکلات به وجود آمده را حل و فصل کنند.
تقسیم شدن مسافران ورودی به چند کلانشهر بزرگ مثل تبریز ، شیراز، اصفهان، مشهد و همین طور کیش از عدم آگاهی آژانس های مسافرتی از پتانسیل های گردشگری کشور ناشی می شود.
این وظیفه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور است که با برگزاری تورهایی برای آژانس داران آنها را با ظرفیت های گردشگری کشور آشنا کرده و مقاصد جدیدی را برای گردشگری داخلی تعریف کند.
خدمات نوین گردشگری در ایران
شرکت خدماتی پوروپکار از سال 1390 به عنوان نماینده رسمی یوروپکار فرانسه در کشور آغاز به کار کرده است. این شرکت به عنوان یکی از برندهای بین المللی اجاره خودرو در سطح کشور مشغول به فعالیت است.
سحر دهقان، یکی از مدیران مارکتینگ این شرکت در مورد نحوه کار یوروپکار به «فرصت امروز» می گوید: این شرکت خدمات خود را به دو صورت اجاره خودرو در داخل و اجاره خودرو در خارج از کشور به مسافران ارائه می دهد. برای مسافران داخلی که قصد عزیمت به خارج از کشور را دارند به دلیل نداشتن کارت اعتباری، از طریق یوروپکار مرکزی کارتی به آنها ارائه می شود که می توانند خارج از ایران در سطح 40 کشور به اجاره خودرو اقدام کنند.
تمام این کارها برای مسافران ایرانی خارج از کشور با ارز ریالی و در صورت احراز هویت انجام می شود، ضمن آنکه از آنها مدارکی خاص بابت ضمانت دریافت می شود. همچنین باید به اندازه مبلغ ماشین چکی را به عنوان ضمانت به شرکت تحویل دهند. مسافران خارجی نیز قبل از ورود به ایران می توانند از طریق وب سایت یا ایمیل برای رزرو ماشین اقدام کنند.
نیمی از این کارها به صورت آنلاین و باقی آفلاین انجام می شود. برای اجاره ماشین به خارجی ها دو کپی از پاسپورت و مبلغ 2 هزار یورو دریافت می شود اما از آنجا که تمام آنها با کارت اعتباری سفر می کنند و نمی توانند چنین مبالغی با خود به همراه داشته باشند می توانند از طریق خرید بیمه پریمیوم و مدیوم ماشین خود را دریافت کنند. ضمن اینکه در کنار دریافت اجاره خودرو به صورت نقدی مبلغ 300 یورو بابت جریمه های احتمالی از آنها به عنوان امانت دریافت می شود و بعد از 75 روز از طریق یکی از حساب های شرکت در کشورهای دیگر به حساب شان واریز می شود.
وی در مورد استقبال از چنین شرکت هایی می گوید: تا امروز که این روند، روند رو به رشد و مثبتی بوده است. طوری که از کشورهای اروپایی به ویژه ایتالیا و آلمان مشتری های خوبی داشته ایم و اگر بخواهیم آماری ارائه دهیم باید بگویم 30 تا 40درصد مشتریان یروپکار خارجی و مابقی یا ایرانی های مقیم ایران یا ایرانی هایی که در خارج از کشور زندگی می کنند ، بوده اند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا خارجی ها از علائم جاده ها شکایتی نداشته اند، می گوید: تا به امروز در این مورد گزارشی نداشته ایم.