آمازون از طراحی نمونه اولیه آنتن پروژه اینترنت ماهواره ای خود رونمایی کرد و وعده عملکرد بهتر و اشتراک ارزان تر اینترنت را داد.
به گزارش دیجیاتو، آمازون می خواهد تحت پروژه ای به نام کویپر (Kuiper) از فضا زمین را تحت پوشش اینترنت قرار داده و با پروژه «استارلینک» اسپیس اکس رقابت کند. این شرکت از نمونه اولیه آنتن اینترنت ماهواره ای خود رونمایی کرده که با تنها ۱۲ اینچ قطر (حدوداً ۳۰ سانتی متر) «کوچک تر و سبک تر از آنتن های سنتی است». به گفته آمازون این آنتن حداکثر پهنای باند ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه را به ارمغان آورده و قادر به استریم فیلم هایK4از ماهواره های مستقر در ارتفاع ۳۵ هزار کیلومتری (مدار زمین ثابت) است.
آمازون اوایل تیرماه امسال مجوز پرتاب ۳ هزار و ۲۳۶ ماهواره اینترنتی و استقرار آنها در ارتفاع بین ۵۹۰ تا ۶۳۰ کیلومتری زمین را از کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FDA) گرفت. این شرکت می خواهد با پروژه کویپر دسترسی به اینترنت پرسرعت را در مناطق دور افتاده و محروم امکان پذیر کند. اسپیس اکس نیز با پروژه «استارلینک» در پی ارائه اینترنت ماهواره ای است و تاکنون نزدیک به ۹۰۰ ماهواره را روانه مدار زمین کرده و آزمایش عمومی آن را شروع کرده است.
یکی از نکات قابل توجه پروژه کویپر طراحی متفاوت آنتن آن است. در آنتن های آرایه فازی (phased array) معمولاً فرستنده و گیرنده کنار هم قرار گرفته اند، اما در آنتن پروژه کویپر فرستنده و گیرنده روی هم قرار داده شده اند که به گفته آمازون علاوه بر افزایش عملکرد و سرعت، هزینه تولید و اشتراک اینترنت را برای کاربران کاهش می دهد.
کاربران در حال حاضر برای آزمایش اینترنت ماهواره ای استارلینک باید ۴۹۹ دلار برای تجهیزات و دیش آن پرداخت کرده و ماهانه ۹۹ دلار بپردازند. آمازون هزینه تجهیزات کویپر را هنوز اعلام نکرده ولی از سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلاری در آن خبر داده است.