رنو سرانجام از نخستین خودروی پیکاپ خود رونمایی کرده و فرآیند تولید انبوه آن را آغاز کرده است. زبان طراحی اغراق شده این خودرو که نخستین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به نمایش گذاشته شد، نخستین موضوعی است که در برخورد با این پیکاپ اروپایی به چشم میخورد.
جزییات فنی پیکاپ جدید رنو در اختیار رسانهها قرار نگرفته اما گمانهزنیهای موجود حاکی از آن است که «رنو آلاسکان» در واقع همان «Nissan NP300 Navara» است که با بدنهای جدید و با لوگوی رنو در بازارهای خودروی خارج از آمریکا به فروش خواهد رسید. گفتنی است تحلیلگران و کارشناسان صنعت خودرو معتقدند ورود «آلاسکان» به بازار پیش زمینهای برای عرضه پیکاپهای دیگر نظیر «Nissan Frontier» و «Mercedes-Benz GLT-Class pickup» به بازارهای جهانی است.»
لازم به ذکر است با توجه به بازار و تقاضای موجود در آن، خودروی پیکاپ «رنو آلاسکان» با سه پیشرانه مختلف در اختیار سفارشدهندگان قرار خواهد گرفت. اعلام این خبر در شرایطی رخ میدهد که تاکنون جزییات مربوط به پیشرانه 2/3 لیتری رنو در اختیار رسانهها قرار گرفته است. پیشرانه مذکور از نوع چهار سیلندر خطی و مجهز به دو توربو بوده که در دو نسخه 160 و 190 اسب بخاری به بازار عرضه خواهد شد. پیشرانه مذکور با استفاده از یک توربوشارژ کوچک در گشتاور پایین و یک توربوشارژ بزرگ در گشتاور بالا کمک شایانی به بهبود عملکرد نخستین پیکاپ رنو خواهد کرد. گفتنی است رنو اعلام کرده است که مصرف سوخت «آلاسکان» در کلاس خودروهای پیکاپ بینظیر بوده و میزان آلایندگی آن نیز در پایینترین میزان ممکن قرار دارد که این موضوع «آلاسکان» را به یکی از بهترین انتخابهای موجود در سگمنت خودروهای پیکاپ بدل خواهد کرد.
در همین چارچوب و طبق اطلاعات موجود، پیشرانه 5/2 لیتری دیزلی در دو نسخه 160 و 190 اسب بخار و یک پیشرانه 2/5 لیتری گازی از جمله دیگر انتخابهایی هستند که خریداران خودروی «رنو آلاسکان» به آنها دسترسی خواهند داشت. گفتنی است شرکت رنو از دو سیستم تعلیق شش سرعته دستی و هفت سرعته اتوماتیک در «آلاسکان» استفاده کرده که خریداران با توجه به نیاز و انتظارات خود از خودرو میتوانند آن را سفارش دهند.
نخستین پیکاپ تولید شده در شرکت رنو به صورتهای دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل عرضه خواهد شد و مدل دو دیفرانسیل آن از یک دیفرانسیل برقی بهرهمند بوده و برای برقراری تعادل در سمت چپ و راست اکسل خودرو از نیروی ترمز استفاده میکند. از جمله دیگر امکانات این خودرو میتوان به سیستم ترمز (ABS)، کمک به شروع حرکت (HSA)، سیستم انتقال الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و سیستم پایداری الکترونیکی (ESP) اشاره کرد.
گفتنی است فرآیند فروش رسمی خودروی پیکاپ «رنو آلاسکان» نخست در کشور کلمبیا و سپس در دیگر کشورهای آمریکای جنوبی و در نهایت در آفریقای جنوبی آغاز خواهد شد اما به نظر میرسد خریداران خودروهای پیکاپ در بازار خودروی ایالات متحده نباید انتظار عرضه «آلاسکان» را در این بازار داشته باشند.