در پی پا گرفتن کمپانی فورد در قاره آفریقا، این شرکت به تازگی خبر از آغاز تولید صنعتی خود از طریق یک کارخانه مونتاژ در نزدیکی شهر لاگوس (شهر بندری و پایتخت سابق نیجریه) میدهد. کمپانی فورد، تولید اتومبیلهای خود را در منطقه صنعتی «اکیجا» در شهر لاگوس نیجریه آغاز کرده است. شرکت فورد در این کشور به تولید وانت رنجر مشغول است البته با دانستن اینکه قطعات آن از آفریقای جنوبی وارد میشود، همان جایی که سالانه 85 هزار وانت رنجر توزیع میشود. در نیجریه حجم تولید به 5 هزار واحد در سال میرسد و همچنین این کارخانه مونتاژ شامل یک نمایندگی فروش محلی coscharis motors است.
کمپانی فورد، تنها شرکت خودروسازی نیست که به بازار نوپای نیجریه (حدود 50 هزار واحد در سال) علاقهمند است، اما با توجه به ثروت این کشور و سیاست افزایش جمعیت آن، در مدت زمان کم به رشد قابل توجهی خواهد رسید. کارلوس گوسن، کارآفرین، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی فرانسوی، لبنانی-برزیلیتباری که در حال حاضر بهطور همزمان، ریاست هیاتمدیره و مدیرعامل اجرایی شرکتهای خودروسازی رنو و نیسان را بر عهده دارد، تکرار میکند که بهصورت راهبردی، بازاری برای آینده است و در حال حاضر، خودروسازهای هوندا، هیوندای، کیا، پژو یا فولکس واگن نیز در آن حضور دارند.
این قاره هنوز یک بهشت برای خودروسازان نیست، اما خودروسازان بهطور جدی فعالیت خود را در قاره آفریقا آغاز کردهاند، جایی که در سالهای 2020 تا 2030 بخشی از بازار و تولید انبوه اتومبیل است. شرکتهای خودروساز ژاپنی (تویوتا و نیسان و داتسون)، آمریکایی (فورد)، اروپایی (پژو سیتروئن و فولکس واگن)، کرهای (کیا و هیوندای)، چینی (چری، جیلی و FAW) و حتی هندی (تاتا) فعالیتهای خود را از چند سال قبل، از مغرب (مراکش، الجزایر، تونس، لیبی، موریتانی) تا مصر و نیجریه و آفریقای جنوبی، چند برابر کردهاند.
همزمان خودروهای ساخت آفریقا نیز در کشورهای کنیا (موبیوز موتورز)، غنا (Kantanka) و نیجریه (Innoson) راهاندازی شدهاند. برای همه، آفریقا با 1.1میلیارد جمعیت، بازاری بالقوه به حساب میآید. در سال 2014، با توجه به آمار رسمی سازمان بینالمللی صنعت خودرو، 1.6 میلیون خودروی نو در این منطقه به فروش رسیده است. این میزان 10 برابر کمتر از فروش خودرو در اروپاست. از نظر ناظران بازار خودرو، این رقم تا 10 سال آینده سه تا پنج برابر خواهد شد.
منبع: journalauto و لوموند