دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه ایرلاینها پس از دستور شرکت فرودگاهها در حال اسقاط تدریجی هواپیماهای فرسوده و خروج آنها از فرودگاهها هستند، از هزینهبر بودن اسقاط هواپیماها و تلاش برای کاهش هزینههای انجام آن خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مقصود اسعدی سامانی درباره برنامههای سازمان هواپیمایی برای اسقاط هواپیماهای فرسوده و خروج آنها از فرودگاهها و افزایش ظرفیت پارکینگ هواپیماها، اظهار داشت: شرکتهای هواپیمایی به تدریج به دنبال از رده خارج کردن هواپیماهای غیرعملیاتی و اسقاط این هواپیماهای فرسوده هستند.
وی اضافه کرد: البته خروج هواپیماهای زمینگیر از فرودگاهها، اقدامی تدریجی است و یکباره امکانپذیر نیست.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتوگو با فارس، افزود: معمولاً اسقاط کردن هواپیماها هزینهبر است، بنابراین شرکتهای هواپیمایی تلاش میکنند با کمترین هزینه این کار را انجام دهند.
اسعدی سامانی ادامه داد: با توجه به تأکید شرکت فرودگاههای کشور مبنی بر خروج هواپیماهای فرسوده از فرودگاهها در راستای افزایش ظرفیت پارکینگ فرودگاهها، شرکتهای هواپیمایی هم به تدریج در حال خارجسازی هواپیماهای از رده خارج خود و اسقاط آنها هستند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار داشت: در گام اول، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اقدام به خروج هواپیماهای فرسوده از فرودگاهها کرده است، دیگر ایرلاینها نیز به تدریج در حال جمعآوری هواپیماهای فرسوده خود از فرودگاههای کشور هستند. وی ادامه داد: در حال حاضر غیراز ۲۰ فروند توپولف زمینگیر، تعدادی هواپیمای بویینگ ۷۴۷، بویینگ ۷۲۷ و بویینگ ۷۳۷ و همچنین تعدادی فوکر ۲۸ در فرودگاهها وجود دارد که زمینگیر بوده و از رده خارج هستند و باید به تدریج اسقاطی شده و فروخته شوند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: اگر بخشخصوصی این هواپیماهای اسقاط را خریداری کند، میتواند از آن استفادههای دیگر داشته باشد اما هواپیماهایی که متعلق به ایرانایر است اموال دولتی محسوب میشود و اسقاط کردن آنها پروسه طولانیمدت دارد.