بازاریابی در موتورهای جست وجو یکی از الگوهای جذاب و پربازده در دنیای بازاریابی محسوب می شود. بسیاری از کسب و کارها برای جلب نظر مخاطب هدف به صورت کاربردی اقدام به استفاده از این شیوه می کنند. بدون تردید در طول سال های اخیر مقالات و توصیه های متعددی در مورد ضرورت بازاریابی ارگانیک و پرهیز از صرف هزینه های گزاف تبلیغاتی منتشر شده است. نکته مهم در این میان ادامه روند سرمایه گذاری برندها بر روی حوزه بازاریابی است. این امر به معنای تداوم اهمیت بازاریابی و تبلیغات پولی در دنیای معاصر است. توجه به موتورهای جست وجو به دلیل کاربرد فراوان شان از سوی مخاطب هدف ضروری است.
امروزه اغلب کاربران برای جست وجوی محتوا از گوگل استفاده می کنند. شاید در نگاه نخست دیگر موتورهای جست وجو نظیر یاهو نیز در دسترس باشد، اما اغلب کاربران به دنبال ساده ترین راهکار برای بازاریابی هستند. این امر شامل تلاش برای بازاریابی از طریق پرطرفدارترین موتور جست وجو خواهد بود.
اگر یک عبارت ساده مانند کفش پاییزی را در گوگل جست وجو کنیم، چند لینک نخست به عنوان محتوای تبلیغاتی نمایش داده خواهد شد. این امر نوعی منبع درآمد برای گوگل محسوب می شود. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر تعداد قابل توجهی از کادرهای تبلیغاتی گوگل را تصاحب کرده اند. این امر نقش مهمی در افزایش بازدهی برندها در زمینه فروش دارد. نقطه تمایز میان سایت های تبلیغاتی و ارگانیک در نتایج گوگل مربوط به تیک سمت چپ شان است. بر این اساس سایت های تبلیغاتی یک تیک کوچک تحت عنوان «AD» دارند. این تیک بیانگر همکاری تبلیغاتی برند موردنظر با گوگل است.
از آنجایی که کاربران اغلب فقط به چند لینک ابتدایی در گوگل توجه دارند، نمایش تبلیغات در این محل کاربرد فراوانی خواهد داشت. بسیاری از برندها از همین طریق به سودهای قابل ملاحظه ای دست یافته اند بنابراین برندها برای بهبود وضعیت بازاریابی شان باید از همین شیوه استفاده نمایند.
مطلب مرتبط: بزرگترین اشتباهات تبلیغاتی در موتورهای جست وجو
براساس گزارش موسسه eMarketer، امروزه 37 درصد از خریدهای آنلاین با محوریت جست وجو در گوگل صورت می گیرد. این امر به معنای یافتن محصولاتی برای خرید آنلاین در پی جست وجو در گوگل است بنابراین این موتور جست وجو تاثیر بسیار زیادی بر روی فعالیت خرده فروشی های آنلاین دارد. نکته مهم در این میان امکان بهره برداری کسب و کارهای حضوری از شرایط موردنظر است. بسیاری از مشتریان هنوز هم به خرید حضوری علاقه دارند. آنها پیش از خرید اقدام به ارزیابی تمام محصولات موجود در بازار در گوگل می کنند. سپس با هدف خرید یکی از آنها به سراغ برند موردنظر خواهند رفت.
بررسی و بحث در مورد بازاریابی در موتورهای جست وجو نیازمند تعریف دقیق از این مفهوم است. امروزه بسیاری از برندها هنوز هم با مفهوم دقیق این امر آشنایی لازم را ندارند بنابراین در ادامه به بررسی اجمالی مفهوم بازاریابی در موتورهای جست وجو خواهیم پرداخت.
بازاریابی در موتورهای جست وجو چیست؟
بازاریابی در موتورهای جست وجو به معنای سرمایه گذاری تبلیغاتی برای نمایش محتوای برند در نتایج جست وجوی کاربران در موتورهایی نظیر گوگل است. امروزه به دلیل شهرت بالای گوگل اغلب برندها اقدام به بازاریابی در این موتور می کنند بنابراین صحبت از بازاریابی در موتورهای دیگر بی معنا خواهد بود. نحوه عملکرد این الگوی بازاریابی نمایش لینک سایت ها به هنگام جست وجوی کلیدواژه هایی خاص از سوی کاربران است. این امر مزیت قابل ملاحظه ای برای برندها به همراه دارد. یکی از مزیت های اساسی در این زمینه امکان فروش بیشتر به مشتریان علاقه مند به محصولات است. میزان علاقه کاربران با جست وجوی کلیدواژه های مربوط به کسب و کار یک برند ارزیابی می شود.
بدون تردید همه برندها از سرویس Google Ad اطلاع دقیقی دارند. این سرویس برای مدیریت بهینه تبلیغات برندها در گوگل راه اندازی شده است. امکانات جانبی و ارزیابی مداوم کمپین ها از سوی این سرویس گزینه جذابی برای هر بازاریاب محسوب می شود. مهمترین نکته در این میان عدم نمایش هر تبلیغ برای مخاطب هدف است. معنای ضمنی این امر شخصی سازی هر تبلیغ برای مخاطب هدف است. تاثیرگذاری بالای چنین تبلیغاتی درست به دلیل شخصی سازی برای مخاطب هدف براساس سلیقه و سابقه جست وجویش است.
تعیین کلیدواژه های مشخص برای جلب نظر مخاطب هدف استراتژی اساسی برندها در فرآیند بازاریابی در موتورهای جست وجو محسوب می شود. گوگل در طول سال های اخیر سرویس های قابل ملاحظه ای برای کمک به تبلیغات برندها راه اندازی کرده است. استفاده از چنین سرویس هایی فرآیند بازاریابی برای برندها را به شدت ساده می سازد.
پس از آشنایی محدود با مفهوم بازاریابی در موتورهای جست وجو یا به عبارت دیگر گوگل باید به دنبال نحوه ساماندهی استراتژی مناسب باشیم. اگر این نکته مدنظر برندها قرار نگیرد، تمام تلاش های شان بی فایده خواهد بود. در ادامه برخی از مهمترین نکات در زمینه طراحی استراتژی مناسب بازاریابی در گوگل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
توجه به کلیدواژه ها
الگوی پرداخت برای بازاریابی یکی از مسئله های مهم در زمینه همکاری با گوگل است. خوشبختانه امروزه اغلب برندها از الگوی پرداخت در ازای هر کلیک استفاده می کنند. این امر فرصت بازاریابی و تاثیرگذاری با بودجه محدود برای برندها را فراهم خواهد کرد. بر این اساس کاربران پس از کلیک بر روی تبلیغ برند هزینه ایجاد خواهند کرد. ایراد اصلی الگوی تبلیغات سنتی ضرورت پرداخت هزینه ای بالا برای نمایش محتوا به مخاطب هدف و سپس فقدان هرگونه معیاری برای سنجش تعداد بازدید کاربران بود.
توجه به کلیدواژه ها یکی دیگر از نکات مهم برای کاهش هزینه های بازاریابی محسوب می شود. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر اقدام به ایجاد کلیدواژه هایی پیرامون کسب و کارشان کرده اند. این امر نقش مهمی در موفقیت برندها بازی خواهد کرد. هرچه انتخاب کلیدواژه ها از سوی برندها تخصصی تر صورت گیرد، شانس بالاتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهند داشت.
بسیاری از برندها در ابتدای فرآیند بازاریابی دارای بودجه محدودی هستند. توصیه اساسی ما برای چنین برندهایی تلاش برای استفاده از ابزارهای گوگل در زمینه تبلیغات است. Google Ad به عنوان ابزار کمکی اصلی گوگل امکانات فراوانی در اختیار برندها برای یافتن کلیدواژه های مناسب قرار می دهد. استفاده از این ابزار نقش مهمی در بهبود وضعیت برندها در بلندمدت خواهد داشت.
گام اساسی پیش از طراحی تبلیغات در گوگل آگاهی از کلیدواژه های اصلی در حوزه کسب و کار است. این امر مزیت های بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. یکی از مزیت های اصلی در این میان امکان یافتن سریع کلیدواژه ها در پی همکاری با گوگل است. بسیاری از برندها مدت ها پس از همکاری با گوگل به دنبال یافتن کلیدواژه های مناسب هستند.
توجه به تعداد کلیدواژه ها و رقابت اصلی
بدون تردید در زمینه نمایش لینک سایت به عنوان تبلیغات در گوگل برندهای زیادی به عنوان رقیب فعالیت می کنند. امروزه گوگل برای هر کلیدواژه بین 3 تا 4 سایت تبلیغاتی را نمایش می دهد. رتبه بندی سایت های موردنظر براساس میزان استقبال کاربران از هر کدام صورت می گیرد بنابراین برندها باید توجه ویژه ای به وضعیت برندشان در گوگل داشته باشند.
مطلب مرتبط: انواع بازاریابی که باید بشناسید
سطح رقابت برای جلب توجه مخاطب هدف پس از همکاری تبلیغاتی با گوگل کاهش نمی یابد. اشتباه بسیاری از برندها عدم توجه به رقابت در گوگل پس از همکاری با این پلتفرم است. امروزه برندها باید به طور مداوم آماده رقابت حتی با ابزارهای تبلیغاتی جانبی باشند. برندهای موفق درست به همین خاطر در بلندمدت موفقیت های قابل توجهی کسب می کنند. اگر این نکته مدنظر برندها قرار نگیرد، امکان جلب نظر مخاطب هدف برای بلندمدت به شدت کاهش خواهد یافت.
هزینه کلیدواژه ها
تبلیغات در گوگل انواع بسیار زیادی دارد. اگر برندها بودجه های متفاوتی دارند، این امر به معنای پیروزی قطعی برندهایی با بودجه های بالاتر نیست. انتخاب هوشمندانه نحوه هزینه در حوزه بازاریابی گوگل و همچنین داشتن ایده های خلاقانه رمز موفقیت کسب و کارها خواهد بود.
بازاریابی دیجیتال به دلیل ایجاد بستری مناسب برای رقابت نزدیک میان برندهای بزرگ و کوچک دارای جذابیت زیادی است. این امر بسیاری از برندها را نسبت به رقابت نزدیک و ایجاد هیجان بیشتر ترغیب کرده است. نتیجه نهایی این امر افزایش توجه کسب و کارها به فرآیند بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف است.
هزینه کلیدواژه ها به معنای ارزیابی نحوه رقابت با دیگر برندهاست. اگر یک برند دارای سابقه بسیار طولانی در زمینه بازاریابی و تبلیغات پولی در گوگل است، رقابت با این برند باید به طور هوشمندانه صورت گیرد. در غیر این صورت کسب و کار شما بار مالی سنگینی بدون هرگونه نتیجه مناسب متحمل خواهد شد. ارزیابی وضعیت رقابت و سپس حضور در این عرصه برای برندها اهمیت بسیار زیادی دارد.
توجه به ساختار تبلیغات
ساختار تبلیغات دارای اهمیت بسیار زیادی است. امروزه برندها در زمینه های مختلفی تولید محصول می کنند. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه پوشاک فعالیت دارید، گزینه های تبلیغاتی متنوعی پیش روی تان خواهد بود. امروزه اغلب کسب و کارها در تلاش برای بازاریابی در گوگل به صورت دسته جمعی محصولات شان را ثبت می کنند. این امر تفکیک میان محصولات مختلف را دشوار خواهد ساخت. توصیه اساسی برای برندها در زمینه بازاریابی مربوط به دسته بندی و ایجاد ساختاری مشخص برای تبلیغات شان است. این امر کمک فراوانی به آنها برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف خواهد کرد. اغلب برندها در طول سال های متمادی اقدام به بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف با استفاده از شیوه های مختلف می کنند. این امر اگر همراه با نظم و روند مشخصی باشد، نتیجه بخشی بالاتری خواهد داشت.
اجازه دهید به مثال برند فعال در زمینه تولید پوشاک برگردیم. در این مثال برند موردنظر امکان طبقه بندی محصولات و تلاش برای بازاریابی مجزا برای هر کدام را خواهد داشت. بسیاری از برندها در این مسیر هزینه های قابل ملاحظه ای را متحمل می شوند. این امر نوعی رویکرد رایج در میان برندها محسوب می شود. اشتباه اصلی برخی از برندها عدم طبقه بندی محصولات شان است. نتیجه این امر نمایش تبلیغات مربوط به کفش های ورزشی به هنگام جست وجوی کاربران برای تیشرت تابستانی است.
اجزای لینک تبلیغاتی
نمایش محتوای تبلیغاتی در گوگل به معنای نمایش سایت رسمی برند در جایگاه نخست است. هر سایتی در گوگل دارای برخی از اجزای اصلی است. این اجزا به ترتیب شامل تیتر، آدرس URL و توضیحات 2 خطی است. مهمترین مسئله در این میان ارائه اطلاعات مفید در هر کدام از بخش های موردنظر است. اگر این نکته مورد توجه برندها قرار نگیرد، وضعیت بازاریابی شان دشوار خواهد شد.
برخی از برندها به تیتر و آدرس URL توجه دارند، اما توضیحات 2 خطی را فراموش می کنند. این امر موجب کاهش انگیزه کاربران برای تعامل با برند مورد نظر خواهد شد. هرچه نکات مورد استفاده برندها در زمینه بازاریابی جزئی تر و دقیق تر باشد، شانس بالاتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهند داشت. متاسفانه این امر اغلب اوقات مورد بی توجهی برندها قرار می گیرد.
ابزارهای مناسب برای بازاریابی در موتورهای جست وجو
امروزه استفاده از ابزارهای بازاریابی برای بهبود نتیجه نهایی رواج زیادی دارد. مهمترین مسئله در این بخش یافتن ابزاری مناسب برای بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف است. در ادامه برخی از نکات اساسی در این زمینه مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت. توجه اصلی در بخش کنونی معرفی ابزارهایی کاربردی با هزینه اندک است بنابراین تمام برندها امکان استفاده از آنها را خواهند داشت.
ابزار بازاریابی HubSpot
بسیاری از برندها به دنبال بهره برداری حداکثری از تبلیغات پولی شان هستند. این امر طبیعی و ضروری است. کسب درآمد در بازارهای کنونی به سختی صورت می گیرد بنابراین برندها فرصتی برای اشتباه نخواهند داشت. ابزار بازاریابی HubSpot امکان ارزیابی وضعیت تبلیغات در موتورهای جست وجو را فراهم می کند. این امر با تعیین میزان بازدید از سایت و بخش های خاص آن نتیجه نهایی را اعلام می کند. مزیت اصلی ابزار HubSpot پشتیبانی گسترده از سوی کارشناس های شرکت است بنابراین در صورت بروز هرگونه اشتباه یا مشکلی امکان بهره مندی از پشتیبانی این موسسه وجود خواهد داشت.
SEMrush
موسسه SEMrush، در طول سال های اخیر در حوزه بازاریابی و تبلیغات آنلاین شهرت بالایی به دست آورده است. این موسسه ابتدا به عنوان یک آژانس مشاوره ای فعالیت داشت. سپس با توسعه کسب و کارش اقدام به رونمایی از نرم افزار ویژه بازاریابی آنلاین کرد. استفاده از این ابزار فرصت مناسبی در اختیار کسب و کارها برای جست وجوی سریع و خودکار کلیدواژه های مناسب برای بازاریابی در گوگل قرار می دهد.
استفاده از ابزارهای بازاریابی همیشه همراه با شک و تردیدهای بوده است. یکی از نکات اساسی در این میان امکان بازاریابی رایگان با استفاده از این پلتفرم برای مدت زمان محدودی است. این امر شناخت مناسبی از SEMrush در اختیار برندها قرار می دهد. سپس در صورت تمایل امکان خرید ابزار موردنظر برای ادامه فرآیند بهره گیری از امکاناتش وجود خواهد داشت. یکی دیگر از مزیت های این ابزار امکان مقایسه کاربرد کلیدواژه ها برای محدودسازی سرمایه گذاری برند است. این ویژگی کاربرد بسیار زیادی برای برندهای کوچک دارد.
امروزه برندها گزینه های متعددی در زمینه استفاده از ابزارهای بازاریابی پیش روی دارند بنابراین استفاده آزمایشی از ابزارهای مختلف و ارزیابی شان گزینه منطقی خواهد بود.
گوگل ترندز
استفاده از ابزارهای گوگل برای بازاریابی همیشه اعتماد به نفس قابل توجهی به برندها می دهد. بسیاری از کسب و کارها در طول سال های اخیر به طور مداوم اقدام به همکاری با گوگل کرده اند. در این میان نام برخی از برندهای معتبر نظیر نایک نیز دیده می شود. این امر به خوبی بیانگر کارایی بالای همکاری تبلیغاتی با گوگل در این عرصه است.
مطلب مرتبط: انواع مدل های بازاریابی / 24 راه ارتباط با مشتری
مزیت اصلی گوگل ترندز هماهنگی بالا با پلتفرم گوگل و همچنین دسترسی به برخی از اطلاعات ویژه این پلتفرم است بنابراین برندها با استفاده از این ابزار کمک قابل توجهی در زمینه بازاریابی بهتر دریافت می کنند.
کسب و کارهای کوچک همیشه به دنبال استفاده از ابزارهای رایگان هستند. اگر کسب و کار شما نیز در این دسته قرار دارد، گوگل ترندز بهترین گزینه خواهد بود. این ابزار به طور رایگان در دسترس کاربران گوگل قرار دارد بنابراین نیازی به نگرانی در زمینه استفاده از آن نخواهد بود.