در چند سال اخیر تیک تاک به بزرگترین رقیب یوتیوب تبدیل شده در این مسیر قابلیت short را معرفی کرده است تا بتواند با این غول نوظهور چینی، رقابت نماید. در این زمینه اگرچه وضعیت حال حاضر برند آمریکایی، به مراتب بهتر بوده و بزرگترین بستر اشتراکگذاری ویدئو و دومین سایت پربازدید محسوب می شود. با این حال سرعت رشد تیک تاک به حدی بوده که تمامی ابربرندهای حوزه شبکه های اجتماعی را کاملا نگران کرده است. نکته ای که در ابتدا باید به آن توجه داشته باشیم این است که تیک تاک با تمرکز بر ویدئوهای کوتاه و در اختیار قرار دادن امکانات ویرایش متنوع، یک سبک جدید را وارد شبکه های اجتماعی کرد. درواقع در این شبکه به صورت مداوم شاهد انواع چالش ها هستیم که مورد تقلید بسیاری از کاربران قرار می گیرد. به همین خاطر براساس آمارها، تیک تاک بالاترین نرخ تعامل کاربران را دارد. به همین خاطر یوتیوب نیز یک سال قبل قابلیتی مشابه را رونمایی کرده که تاکنون موفق نشده است تا به عنوان رقیب جدی مطرح شود. درواقع بازار تشنه نوآوری بوده و با تکیه بر اقدامات سایر برندها، نمی توان نتایج فوق العاده ای را به دست آورد. به همین خاطر یوتیوب طی یک اقدام جالب، تلاش کرده است تا از مزیت های خود نظیر فیلتر نبودن در کشورهایی نظیر آمریکا و هند استفاده کند و همکاری جدیدی با تلویزیون های هوشمند داشته باشد. درواقع ابعاد کوچک گوشی های هوشمند، باعث شده است تا درصد مخاطبان آن نسبت به تلویزیون، همچنان کمتر باشد. درواقع ابعاد بزرگ، حتی باعث می شود که یک ویدئو را بتوان به صورت گروهی مشاهده کرد.
براساس خبرهای رسمی یوتیوب قصد دارد تا قابلیت short را در تلویزیون های هوشمند اضافه کند که خود می تواند باعث شود تا درصد مخاطبان این بخش، رشد انفجاری را داشته باشد. درواقع تاکنون هیچ شبکه ای، چنین طرحی را ارائه نکرده و همین امر باعث شده است تا بسیاری از تحلیلگران به تغییر امیدوار باشند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که یوتیوب، به تولیدکنندگان محتوای خود درصدی از سود تبلیغات را می دهد که سیاستی است که هیچ شبکه ای آن را مورد توجه قرار نداده و به همین خاطر بهترین بستر برای فعالیت محسوب می شود. این امر در راستای شروع طرح جدیدی است که به واسطه آن افراد بتوانند ویدئوهای واقعیت مجازی را در یوتیوب مشاهده کنند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که یوتیوب دو بازار پرجمعیت آمریکا و هند را در اختیار دارد و از نظر اقتصادی به مراتب قدرتمندتر از تیک تاک است. به همین خاطر ممکن است تا سه سال آینده، اوضاع کاملا به نفع یوتیوب تغییر کند. نکته جالبی که این طرح را بسیار جذاب می کند این است که حالت پخش، به همان صورتی خواهد بود که در گوشی های هوشمند شاهد ویدئوهای بخش short هستید. تحت این شرایط با افزایش احتمالی مخاطبان، شاهد افزایش درآمد یوتیوبرها نیز خواهیم بود. به همین خاطر اکنون بهترین زمان برای شروع فعالیت در این شبکه و رشد کانالی که دارید، محسوب می شود. حال باید دید که این طرح در عمل تا چه حد می تواند موفقیت آمیز باشد. درواقع رویداد جام جهانی، می توانست نقطه شروع فوق العاده ای برای این تغییر مهم باشد. با این حال بعید به نظر می رسد که این اتفاق به تعطیلات سال نو موکول شود.