بازه زمانی پیش روی کارآفرینان همراه با المان های متعدد غیر قابل پیش بینی است. هیچ کارآفرینی تا سال گذشته تصوری از اتفاقات چند ماه اخیر نداشت. تغییرات گسترده در نحوه فعالیت شرکت ها ضرورت بازنگری در برنامه ها و نحوه فعالیت آنها را ضروری ساخته است. شمار بالایی از کارشناس ها در روزهای پایانی سال میلادی اقدام به جمع بندی سال گذشته و بررسی برخی از ترندها برای سال نو می کنند. شاید در نگاه نخست شمار بالایی از تحلیل های این چنینی دارای هماهنگی با واقعیت نباشند. همچنین برخی از توصیه های مندرج در مقاله هایی با موضوعات مورد بحث در عمل امکان اجرایی ندارند. واقعیت کنونی عرصه کسب و کار نیاز برندها و کارآفرینان برای ایجاد تغییرات گسترده است. این امر پیوند نزدیکی با نوآوری کارآفرینانه در سال پیش روی دارد. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مورد بررسی دقیق قرار خواهیم داد.
نوآوری کارآفرینانه به چه معناست؟
وقتی از نوآوری کارآفرینان صحبت می کنیم، شمار بالایی از کارشناس ها و مردم به دنبال ارزیابی دقیق بازار کسب و کار و رونمایی از محصولات عجیب و غریب هستند. این امر کمتر در دنیای واقعی امکان اجرایی دارد. بسیاری از استارت آپ های موفق نیز در عمل محصولات بیش از اندازه متفاوتی با رقبا معرفی نکرده اند.
مطلب مرتبط: ایده های کارآفرینی برای افراد نسل جوان
محور اصلی بحث در مقاله کنونی در مورد نوآوری کارآفرینان به شخص کارآفرینان ارتباط دارد. اغلب اوقات مدیران ارشد درخواست نوآوری از سوی بخش های مختلف سازمان دارند. اگر این نکته ابتدا مدنظر مدیران ارشد و به طور کلی تمام کارآفرینان قرار نگیرد، هیچ تغییر محسوسی در روند فعالیت شرکت ها پدیدار نخواهد شد.
ایجاد تغییر و به روز رسانی توانایی ها بخشی از عوامل نوآوری از سوی کارآفرینان محسوب می شود. امروزه بسیاری از کارآفرینان علاقه مند به نوآوری در زمینه عملکردشان هستند، اما مانند بسیاری از حوزه های مشابه زمینه ها و شیوه های عمل در این رابطه را نمی دانند. در ادامه برخی از مهمترین معیارها و زمینه ها در این حوزه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
عرصه فناوری
بهبود توانایی ها و نوآوری کارآفرینان در ارتباط با فناوری به 2 بخش تقسیم می شود: پلتفرم ها و ابزارهای در دسترس. اگر کارآفرینان در تلاش برای بهبود نوآوری در زمینه بازاریابی هستند، باید نسبت به ابزارهای در دسترس شان واکنش نشان دهند. سالانه شمار بالایی از ابزارهای تازه در دسترس کارآفرینان قرار می گیرد. مزیت اصلی ابزارهای تازه ساده سازی فرآیند بازاریابی و تعامل با مشتریان است بنابراین ارزیابی ابزارهای تازه در حوزه کسب و کار برای هر کارآفرینی ضروری خواهد بود.
وقتی از پلتفرم ها در عرصه فناوری صحبت می کنیم، فقط شبکه های اجتماعی مد نظرمان نیست. امروزه پلتفرم های بسیار زیادی برای نوآوری وجود دارد. یکی از پلتفرم های محبوب در طول ماه های اخیر حوزه خرده فروشی آنلاین است. این حوزه به دلیل مشکلات ناشی از کرونا بخش قابل ملاحظه ای از مشتریان را به خود جلب کرده است. امروزه برندها باید توانایی شان برای توسعه بخش آنلاین را تقویت نمایند. کارآفرینان برای استفاده مناسب از سرمایه در دسترس شان نیاز به ارزیابی دقیق و مداوم حوزه های مناسب دارند. این امر شامل تلاش برای ارزیابی و مقایسه پلتفرم های در دسترس است. حوزه خرده فروشی آنلاین یکی از گزینه های نیازمند نوآوری از سوی کارآفرینان است. بدون تردید شمار بالایی از خرده فروشی های آنلاین در سراسر دنیا مشغول به فعالیتند بنابراین تلاش برای فعالیت مشابه آنان هیچ مزیتی برای برندها به همراه نخواهد داشت.
رویکرد محیطی
بسیاری از همکاری ها میان کسب و کارها و حوزه های کاری مختلف موجب شکل گیری نوآوری های تازه می شود. محیط کسب و کار در طول یک سال اخیر تحولات بسیار زیادی را پشت سر گذاشته است. افزایش تقاضا برای دورکاری یکی از مشکلات اصلی برخی از برندها در طول سال اخیر بوده است. این امر تفویض اختیار به کارمندان و تیم های جداگانه را بدل به گزینه ای اجتناب ناپذیر کرده است.
رویکرد محیطی به کسب و کار شامل تلاش برای تقویت انگیزه هر کدام از اعضای شرکت به منظور بهبود توانایی شان برای فعالیت خلاقانه است. شاید این امر در ابتدا بسیار عجیب به نظر برسد، اما شمار قابل ملاحظه ای از شرکت ها اکنون نیاز مبرمی به خلاقیت فردی کارمندان شان دارند. دلیل این امر دورکاری اغلب کارمندان و فاصله معنادار میان آنهاست. این امر بهرهگیری از شرایط محیط کار را سخت تر می کند. نکته مهم اینکه در چنین شرایطی موقعیت مناسب برای نوآوری فردی فراهم می شود.
وقتی کارمندان شرکت وظایف شان به صورت دقیق و طبقه بندی شده مشخص شود، توانایی بیشتری برای ایجاد نوآوری در عملکردشان را دارند. این نکته مهم اغلب در فرآیند کار حضوری گم می شود. دلیل آن نیز نزدیکی بیش از اندازه کارمندان به هم و تلاش برای همکاری نزدیک در حوزه های مختلف است. نتیجه چنین امری تخصص یافتن کارمندان در حوزه های غیرمرتبط به هم است. فرآیند دورکاری اجازه افزایش تمرکز بر روی حوزه های خاص را فراهم می کند.
حوزه کارآفرینی
بسیاری از مردم در طول دوران کرونا وارد عرصه کارآفرینی شده اند. این روند رو به رشد در سال 2021 نیز ادامه خواهد داشت. یکی از دلایل این امر تعدیل قابل ملاحظه نیروی کار از سوی شرکت های بزرگ است. همچنین برخی از کارآفرینان شرایط کنونی را برای راه اندازی استارت آپ های شان مساعد ارزیابی می کنند. حضور در عرصه کسب و کار، آن هم در این شرایط، مشکلات بسیار زیادی به همراه دارد بنابراین کارآفرینان باید نسبت به ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت اقدام نمایند. یکی از پیشنیازهای اساسی در وضعیت کنونی رعایت احتیاط است. شکست در شرایط کرونایی شانس کارآفرینان برای برخواستن دوباره را به شدت کاهش میدهد.
سطح رقابت در دوران کرونایی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. کسب و کارها برای بقا در این شرایط نیاز به برنامه های نوآورانه ای دارند. تداوم فعالیت به شیوه های سابق برای هیچ برندی مطلوب نخواهد بود بنابراین کسب و کارها باید دست کم اندکی در شیوه فعالیت شان تجدیدنظر نمایند. کارآفرینان تازه کار در این میان شرایط بسیار دشواری را پشت سر می گذارند. شمار بالایی از کسب و کارهای تازه تاسیس براساس اصول و قواعد پیش از کرونا دست به فعالیت می زنند بنابراین مواجهه با شکست از سوی چنین کسب و کارهایی امری طبیعی خواهد بود.
کارآفرینی از خانه یکی از مفاهیم تازه در عرصه کسب و کار است. بسیاری از استارت آپ ها بودجه لازم برای شروع فعالیت با دفتر رسمی را ندارند بنابراین در عمل بسیاری از کارآفرینان به سوی راه اندازی کسب و کارهای بدون نیاز به مکانی مشخص سوق پیدا کرده اند. حوزه خدمات یکی از بهترین گزینه ها برای چنین کسب و کارهایی محسوب می شود.
مطلب مرتبط: برترین توصیه های کارآفرین ها
جمع بندی
نوآوری کارآفرینانه برای بقای کسب و کارها و همچنین کارآفرینان در شرایط کنونی امری ضروری است. بسیاری از برندها در شرایط کنونی نسبت به نوآوری در عرصه کسب و کار اقدامی را صورت نمی دهند. این امر موجب ریزش شدید مشتریان می شود. کارآفرینی در شرایط کنونی یکی از سخت ترین کارهای ممکن است. تقویت مهارت های شخصی در این میان نقش مهمی در بهبود توانایی کارآفرینان ایفا خواهد کرد.