در جلسات کاری یک برند به طور معمول از حوزه های بسیار زیادی بحث به میان می آید. در این میان مسئله فروش یکی از مهمترین حوزه ها محسوب می شود. بسیاری از برندها در بازار به دلیل ناتوانی برای کسب نتایج مناسب در عرصه فروش خیلی زود جایگاه شان را به رقبا می دهند. درست به همین خاطر استفاده درست از جایگاه برند و تلاش برای فروش در بالاترین حد ممکن امری ضروری محسوب می شود. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داده و توانایی شما را نیز در این میان به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.
یادتان باشد امروزه بسیاری از برندها برای فروش بهتر در جلسات کاری شان بحث های متعددی دارند. در این میان نیز فقط ایده های عالی و بی عیب و نقص فرصت اجرا پیدا خواهند کرد. از سوی دیگر در جلسات مشترک میان دو برند برای خرید و فروش محصولات نیز سخنرانی درباره فروش اهمیت بالایی دارد. این امر می تواند شانس یک برند برای فروش محصولاتش را به شدت افزایش دهد. بی شک خرید یک محصول نه برای مشتریان عادی و نه برای برندها در عرصه B2B امر ساده ای نیست. درست به همین خاطر تمام برندها باید در این حوزه عملکرد خوبی از خودشان نشان دهند.
حضور در یک جلسه مهم برای معرفی محصولات یا ارائه اطلاعات مناسب به خریداران امر بسیار مهمی است. در این راستا شما باید شیوه های بیان مطلب را به طور متفاوت یاد بگیرید. یکی از تاثیرگذارترین بخش ها در هر سخنرانی مربوط به پایان بندی آن است. این امر یک نتیجه گیری بسیار دقیق و مشخص برای مخاطب هدف تان به همراه داشته و تلاش تان در این میان را نیز ساماندهی خواهد کرد. در این صورت شما برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف می توانید امیدهای بسیار زیادی داشته باشید.
بسیاری از افراد وقتی نوبت به سخنرانی در جلسات کاری می رسد، خیلی زود استرس سراسر وجودشان را فراگرفته و دیگر توانایی صحبت کردن به طور مناسب را ندارند. این امر می تواند برای بسیاری از کارآفرینان مشکل ساز شود. درست به همین دلیل هدف اصلی در این مقاله مرور برخی از مهمترین نکات برای سخنرانی عالی در جلسات درباره فروش محصولات و همچنین پایان بندی درست سخنرانی است. این امر به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شرایط تان در این راستا را نیز به طور چشمگیری افزایش می دهد. اگر شما هم مایل به درخشش در سخنرانی های کاری تان هستید، می توانید از توصیه های مورد بحث در این مقاله به خوبی استفاده کرده و جایگاه تان در بازار را توسعه دهید.
مطلب مرتبط: مهارت های کلامی (Verbal Communication Skills): هر آنچه برای سخنرانی بهتر باید بدانید!
بازگشت به نکته آغازین بحث
هر سخنرانی بحثش درباره فروش محصولات را با یک نکته اولیه شروع می کند. این امر می تواند اشاره به افزایش سطح جهانی قیمت ها در بازار یا حتی مزایای محصولات برند باشد. در هر صورت شما هر طور سخنرانی تان را شروع می کنید، باید برای اتمام آن نیز نیم نگاهی به نکته آغازین داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا نکرده و وضعیت تان در بازار به طور مداوم دشوارتر از هر زمان دیگری شود.
اگر سخنرانی شما با یک نکته بسیار کلیشه ای شروع شود، به احتمال زیاد هرچه بحث پیش رود، تعداد افراد کمتری به صحبت های شما توجه نشان خواهند داد. این امر می تواند در بلندمدت به معنای از بین رفتن تمام توانایی شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باشد. درست به همین دلیل باید از همان ابتدا بحث تان را با قدرت شروع کنید.
بسیاری از افراد در جلسات کاری یا فروش خیلی خوب از نقطه نظرات طرف مقابل آگاهی دارند. به عنوان مثال، اگر شما فکر می کنید برای مدیران ارشد برندتان بحث قیمت تمام شده هر محصول بی نهایت مهم است، باید ارائه پیشنهادتان را در قالب قیمتی مناسب در نظر بگیرید. در این صورت شروع بحث با صحبت درباره قیمت بالای برخی از محصولات و مزیت نسبی برند شما در تهیه کم هزینه محصولات مشابه ایده خوبی خواهد بود. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس تان در میان دیگر پیشنهادها برای انجام فروش را بی نهایت افزایش می دهد.
بسیاری از سخنران ها وقتی شروع به حرف زدن می کنند، خیلی راحت از برنامه های خودشان عبور می کنند. این امر اغلب اوقات یک بی نظمی شدید در سخنرانی برندها به همراه دارد. درست به همین دلیل شما باید همیشه یک برنامه دقیق برای سخنرانی در جمع اعضای شرکت یا دیگر برندها درباره فروش محصولات داشته باشید. بهترین توصیه در این میان پایان بندی سخنرانی تان درست به همین شیوه ای است که کارتان را شروع کرده اید. در مثال بالا اگر شما بحث تان را با قیمت تمام شده یک محصول شروع کرده اید، باید به همین ترتیب در جمع بندی حرفه ای تان نیز از این نکته سود ببرید. اینطوری امکان تاثیرگذاری بسیار بالا بر روی مخاطب هدف تان را خواهید یافت.
ارائه یک چالش
چالش ها به طور معمول نگاه مشتریان را به بهترین شکل ممکن جلب می کند. این امر می تواند برای یک مشتری به مثابه عاملی محرک برای خرید بیشتر عمل کند. بسیاری از برندها در ایجاد هیجان یا دعوت از مشتریان برای خرید بالاتر مشکل دارند. اگر شما در یک سخنرانی بتوانید مشتریان را به یک چالش هیجان انگیز دعوت کنید، نه تنها میزان فروش تان بالا خواهد رفت، بلکه در سطحی گسترده می توانید چالش های مهمی را نیز مد نظر قرار دهید. این امر می تواند برای شما وضعیت بسیار دشواری به همراه داشته و شرایط تان را نیز تغییر دهد.
پیدا کردن یک چالش مناسب برای پایان بخشی به سخنرانی در داخل شرکت یا میان همکاران دیگر امر ساده ای نیست. بسیاری از افراد در این میان مشکلات زیادی دارند. درست به همین دلیل شما پیش از شروع سخنرانی باید درباره این مسئله فکر کنید. یادتان باشد استفاده از ایده های تازه در حین سخنرانی همیشه ریسک های بسیار زیادی به همراه دارد. درست به همین دلیل شما باید همیشه از قبل برنامه ای برای خودتان داشته باشید، در غیر این صورت شاید خیلی زود ایده ها و شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین برود.
برخی از افراد حتی پیش از سخنرانی به دنبال چالش های مناسب می گردند. این امر می تواند در بحث با همکاران یا تقاضا برای ایده های مناسب پیدا شود. اگر شما این نکته را مد نظر قرار دهید، کارتان به طور حرفه ای بهبود پیدا می کند. هرچه باشد دیگران نیز ایده های خوبی برای خودشان دارند. استفاده از انجمن مشتریان برای آگاهی از تازه ترین ایده ها سلیقه مشتریان در این میان امر بسیار مهمی خواهد بود. شما با این کار می توانید دقیق همان چالشی که مشتریان دوست دارند، پیش روی آنها قرار دهید.
مطلب مرتبط: سخنرانی عمومی بهتر با تکنیک های طلایی
یادتان باشد پایان بندی یک سخنرانی باید همیشه محکم و قاطع باشد. بنابراین در طرح درخواست از مخاطب هدف تان برای تاثیرگذاری بر روی آنها باید تمام جنبه های کار را مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید خیلی زود شانس تان در این میان از بین برود.
یک چالش مناسب می تواند شامل دعوت از مشتریان برای بهبود وضعیت شان باشد. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه تولید دستگاه های تصفیه هوای خانگی فعالیت دارید، می توانید در پایان سخنرانی تان مخاطب هدف را به چالش استفاده از هوای بهتر در خانه دعوت کنید. این چالش نه تنها تاثیرگذاری لازم را به همراه دارد، بلکه مخاطب هدف را نیز برای همراهی با شما تحت تاثیر قرار می دهد. به این ترتیب دیگر نیازی به نگرانی نسبت به نحوه تاثی گذاری بر روی مخاطب هدف به طور مناسب نخواهد بود.
همفکری با مشتریان و درک شرایط شان
بسیاری از برندها درکی از شرایط مشتریان ندارند. این امر برای بسیاری از برندها به معنای تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از شرایط متفاوت است. وقتی مشتریان شما مشکل یا مسئله ای دارند، شما هم باید به فکر حل آن باشید. در بسیاری از مواقع عرضه محصولات تازه براساس همین نکته صورت می گیرد. در این صورت شما می توانید به سادگی هرچه تمام تر اقدام به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نمایید.
در سخنرانی های فروش شما باید همیشه مشکلات و دغدغه های مشتریان را گوشه ذهن تان داشته باشید. این امر به شما برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف کمک می کند. با این حساب شما هیچ مشکل مهمی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نداشته و شانس تان نیز در این میان به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا می کند. یادتان باشد شما در هوا مشغول بازاریابی نیستید. درست به همین دلیل باید به طور دقیق تکلیف تان با مشتریان را مشخص کنید. اگر دغدغه های آنها برای شما و سخنرانی تان مهم نباشد، به تدریج برند شما نیز از مرحله اهمیت برای مشتریان سقوط می کند.
درک دغدغه های مشتریان امر سخت یا پیچیده ای نیست. شما می توانید به سادگی خودتان را جای مشتریان قرار داده و شرایط تان در این میان را توسعه دهید. در این صورت بسیاری از مشکلات تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به سادگی هرچه تمام تر بهینه سازی خواهد شد. یادتان باشد برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شما باید همیشه کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. در این میان در صورتی که مشتریان به دنبال یک نکته بی نهایت مهم در کار شما باشند، می توانید به سادگی هرچه تمام تر با استفاده از دغدغه ها یا نیازهای آنها توجه شان را جلب کنید.
امروزه شبکه های اجتماعی نیز یکی دیگر از منابع مهم برای اطلاع از وضعیت مشتریان و نیازهای شان است. اگر شما در این پلتفرم ها فعالیت خوبی داشته باشید، همیشه در جریان نیازهای فوری مردم قرار می گیرید. این امر می تواند به طور قابل ملاحظه ای شرایط شما را توسعه داده و وضعیت تان را نیز بهبود بخشد.
استفاده از پایان بخشی دراماتیک
همان طور که فیلم های سینمایی وقتی با پایان دراماتیک همراه است تاثیرگذاری بالاتری بر روی مخاطب هدف دارد، شما هم می توانید سخنرانی تان را با یک نکته بی نهایت دراماتیک تمام کنید. این امر به شما برای تاثیرگذاری احساسی برای مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد. امروزه بسیاری از مشتریان نه بر اساس روش های عقلانی، بلکه بیشتر در پی تاثیرات احساسی که از برندها می گیرند، اقدام به خرید یک محصول می کنند. این امر می تواند برای شما نشانه بسیار خوبی باشد.
مطلب مرتبط: 5 گام تبدیل شدن به سخنرانی حرفه ای
شاید در دنیای B2B خرید براساس احساسات خیلی موردی نداشته باشد، اما یادتان باشد مشتریان در این حوزه نیز انسان هستند. بنابراین شما در صورت تاکید بر روی نکات مهم و بحث برانگیز می توانید به سادگی احساسات آنها را درگیر کنید. این امر شما را در کانون توجه مشتریان قرار داده و توانایی شان را نیز در این میان بهینه سازی می کند.
بدون شک برخی از سخنران ها به طور طبیعی دارای مهارت اتمام حرف شان با نکات دراماتیک هستند. اگر شما چنین مزیتی ندارید، باید خیلی راحت به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از شرایط متفاوت باشید. این امر می تواند به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شرایط تان را نیز به طور چشمگیری بهبود بخشد.
یادتان باشد بسیاری از مردم عاشق داستان های دراماتیک و احساسی هستند. درست به همین دلیل شما می توانید به سادگی هرچه تمام تر داستان های تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور چشمگیری تغییر دهید. این امر شما را به طور مشخص در کانون توجه مشتریان قرار می دهد. نکته مهم دیگر اینکه همیشه امکان الگوبرداری از تجربه دیگر فروشندگان در بازار وجود دارد. درست به همین دلیل اگر شما فردی تازه کار در دنیای کسب و کار هستید، می توانید به سادگی هرچه تمام تر شانس تان در این راستا را آزمایش کنید. این طوری وضعیت تان به طور حرفه ای بهبود پیدا می کند.
روحیه بخشی به مخاطب هدف
امروزه بسیاری از خریداران و شرکت ها در شرایط دشواری به سر می برند. این امر تاثیر روانی بسیار نامناسبی بر روی این دسته از افراد داشته و شانسشان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز به شدت کاهش می دهد. درست به همین دلیل شما باید در تعامل با مشتریان یا دیگر برندها همیشه روحیه بخشی را در خاطر داشته باشید. بسیاری از مردم در سراسر دنیا به دنبال استفاده از راهکارهای تازه هستند. این امر می تواند برای شما رقابت بسیار بزرگی در عرصه فروش به همراه داشته باشد. نکته مهم دیگر اینکه شما برای اثرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف باید همیشه کارتان را به بهترین شکل ممکن دنبال کنید، در غیر این صورت شاید هرگز توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا نکنید.
یکی از نکات مهم در سخنرانی ها برای فروش محصولات توجه به انگیزه های مشتریان است. به عنوان مثال، اگر شما حس می کنید طرف مقابل تان روحیه بسیار پایینی دارد، باید به او یادآوری کنید با خرید محصولات تان می تواند تجربه ای تازه و روحیه ای بهتر داشته باشد. در این صورت مشکلات شما برای اثر گذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد. نکته مهم دیگر اینکه شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف همیشه نیاز به راهنماییهای حرفه ای خواهید داشت. بنابراین اگر در این میان مشکلی پیش روی تان قرار گرفت، می توانید به سادگی هرچه تمام تر شانس تان در این میان را امتحان کنید.
مشخص کردن اهداف بحث
در پایان یک سخنرانی شما باید به مخاطب هدف تان یادآوری کنید چرا بحث تان را گوش داده و آن را دنبال کرده است. اهداف اصلی یک سخنرانی در دنیای فروش به طور معمول در پی اتمام معامله به بهترین شکل ممکن خواهد بود. این امر در صورت بی توجهی شما می تواند برای شما دردسرهای زیادی به همراه داشته و شرایط تان را نیز در این میان به طور قابل ملاحظه ای دشوار سازد. یادتان باشد برخی از افراد در طول بحث نکات اصلی را فراموش می کنند. درست به همین دلیل شما برای تاثیرگذاری بر روی این دسته از افراد باید همیشه شرایط متفاوتی را در دستور کار قرار دهید. این امر به تمام اعضای شرکت و تیم فروش برای بهینه سازی شرایط کمک خواهد کرد.
بسیاری از اوقات کارشناس های عرصه فروش و کسب و کار برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شرایط بسیار دشواری را تجربه می کنند. این امر می تواند ناشی از بی توجهی مداوم مخاطب به سخنرانی باشد. اگر شما هم چنین وضعیتی دارید، می توانید به ساده ترین شکل ممکن با یادآوری نکات اساسی در سخنرانی تان جلوی اعتراض ها یا حتی خواب آلودگی مخاطب را بگیرید این امر تاثیر بسیار خوبی بر روی مخاطب هدف در ابعاد کلان خواهد داشت. در بسیاری از مواقع همین نکته به کارآفرینان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک می کند.
مطلب مرتبط: سخنرانی موفق با 6 ترفند ساده
بیان یک داستان جذاب
داستان سرایی برای بسیاری از افراد ایده بسیار خوبی محسوب می شود. مردم در سراسر دنیا عاشق داستان های تازه و هیجان انگیز هستند. این امر می تواند به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس تان در این میان را نیز به طور چشمگیری افزایش دهد. یادتان باشد شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید همیشه تلاش های حرفه ای داشته باشید، در غیر این صورت شاید دیگر شانس تان در این میان به طور چشمگیری کاهش پیدا کند.
یادتان باشد استفاده از یک داستان کوتاه و مرتبط با موضوع بحث در پایان سخنرانی همیشه تاثیرگذاری خاص خودش را دارد. بنابراین شما باید همیشه از این نکته برای بهینه سازی شرایط تان سود ببرید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای بهینه سازی شرایط تان پیش نیاید.