بازاریابی از آن دست فرآیندهایی است که تقریبا هر کسی در آن ادعایی دارد. فرقی ندارد شما سال های سال در این حوزه فعالیت داشته باشید یا همین امروز وارد گود شده اید، در هر صورت هر کسی خیال می کند بهترین روش های مارکتینگ دنیا را در سر دارد. این در حالی است که اگر همین حالا به طور تصادفی از فعالین این حوزه سوالی درباره انواع الگوهای این حوزه کنید، خیلی ها انواع الگوهای بازاریابی را بلد نیستند. این اتفاقی است که می تواند شرایط را به طور اساسی تغییر داده و تمام تلاش های بازاریابی را به هدر دهد.
در دنیای امروزی که اینترنت به مرکز ثقل بسیاری از فعالیت های اقتصادی تبدیل شده، بازاریابی دیجیتال به یکی از قدرتمندترین ابزارها برای جذب و حفظ مشتریان بدل گشته است. درک و به کارگیری درست الگوها و روش های مختلف بازاریابی دیجیتال، کلید موفقیت برندها در این فضای رقابتی است. در این مقاله، به بررسی مفصل انواع روش ها و الگوهای بازاریابی دیجیتال می پردازیم، تا ببینیم چگونه هر کدام از این ابزارها می توانند در موفقیت یک کسب وکار موثر باشند.
آشنایی با انواع مدل ها و الگوهای بازاریابی به ظاهر موضوعی کلیشه ای به نظر می رسد. با این حال اگر دقت کرده باشید، خیلی از آموزش های بازاریابی در عمل هیچ نکته مثبتی به مخاطب منتقل نمی کند. نکته کلیدی در این میان آموزشی ساده و قابل فهم است. این همان نکته ای است که ما در این مقاله روی آن تمرکز کرده ایم. اگر شما هم دوست دارید با انواع الگوهای بازاریابی در دنیای مدرن آشنا شوید، بد نیست در ادامه با ما همراه شوید.
بازاریابی محتوا یکی از محبوب ترین روش های دیجیتال مارکتینگ است که بر تولید و انتشار محتوای ارزشمند و مرتبط تمرکز دارد. محتوا می تواند به شکل مقالات، ویدئوها، پادکست ها، کتاب های الکترونیکی و حتی پست های رسانه های اجتماعی باشد. هدف اصلی بازاریابی محتوا، ارائه اطلاعات مفید و جذاب به مشتریان است تا آنها را به سمت برند جذب کرده و به مشتریان وفادار تبدیل کند.
مطلب مرتبط: آشنایی با الگوهای مناسب برای بازاریابی دیجیتال
به عنوان مثال، شرکت هاب اسپات یکی از پیشروان بازاریابی محتوا است. این شرکت با تولید مقالات، وبینارها و ابزارهای رایگان برای کسب وکارها، توانسته برند خود را به عنوان یک مرجع در زمینه بازاریابی و فروش معرفی کند. در حقیقت، این نوع محتواها به کسب وکارها کمک می کند تا با آموزش دادن به مشتریان، آنها را به سمت محصولات و خدمات خود هدایت کنند.
نکته کلیدی در رابطه با بازاریابی محتوا تلاش برای کاهش هزینه ها تا جای ممکن است. این یعنی شما قرار نیست کلی هزینه کنید تا در نهایت محتوای تان دیده شود. استفاده از یک تحلیل هزینه و فایده ساده به شما برای تصمیم گیری درباره میزان هزینه در زمینه بازاریابی محتوا کمک خواهد کرد. این مسئله ای است که همیشه باید در کانون توجه تان قرار داشته باشد، وگرنه اصلا بعید نیست در میانه مسیر کارتان گره بخورد.
سئو (SEO) یا بهینه سازی موتور جست وجو، یکی دیگر از روش های بسیار موثر در بازاریابی دیجیتال است. هدف این است که سایت شما در نتایج جست وجوی موتورهای جست وجو مانند گوگل به صورت طبیعی در رتبه های بالاتر قرار گیرد. در این روش، باید با به کارگیری کلمات کلیدی مناسب و بهینه سازی ساختار سایت، موتورهای جست وجو را ترغیب کنید که سایت شما مرتبط ترین نتیجه برای کاربران باشد.
در حقیقت، موفقیت در سئو نیاز به صبر و پشتکار دارد، زیرا نتایج ممکن است به تدریج ظاهر شوند، اما زمانی که سایت شما در صدر نتایج گوگل قرار گرفت، ترافیک ارگانیک بالایی به سایت شما هدایت می شود که به صورت مداوم مشتریان جدید را به سمت کسب وکار شما جذب خواهد کرد.
خیلی از بازاریاب ها دوست دارند همیشه در سریع ترین زمان ممکن نتایج مربوط به سئو را مشاهده کنند. این در حالی است که شاید فعالیت در این حوزه کمی بیشتر از آنچه خیال می کنید، طول بکشد. به همین خاطر بد نیست کمی صبر و شکیبایی تان را تقویت کنید. این مسئله می تواند بر روی توانایی تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب در بلندمدت نیز اثرگذار باشد.
تبلیغات کلیکی (PPC)
یکی از سریع ترین راه های جذب ترافیک به وب سایت ها، استفاده از تبلیغات کلیکی (PPC) است. در این مدل تبلیغاتی، شما تنها زمانی پول پرداخت می کنید که یک کاربر بر روی تبلیغ شما کلیک کند. گوگل ادز و فیس بوک ادز از معروف ترین پلتفرم هایی هستند که به شما این امکان را می دهند تا تبلیغات هدفمندی را به نمایش بگذارید.
یکی از بزرگ ترین مزایای این مدل از تبلیغات این است که شما می توانید به صورت دقیق جامعه هدف خود را انتخاب کنید؛ از سن و جنسیت گرفته تا مکان جغرافیایی و حتی علاقه مندی های خاص کاربران. همچنین این روش باعث می شود که تبلیغات شما به کاربرانی نمایش داده شود که به احتمال زیاد به محصولات یا خدمات شما علاقه دارند.
مطلب مرتبط: الگوهای مدرن طراحی استراتژی بازاریابی
یادتان باشد، اگر بودجه کمی در دسترس دارید، همیشه امکان سرمایه گذاری بر روی تبلیغات کلیکی وجود دارد. البته در این میان باید جامعه هدف تان را به بهترین شکل ممکن بشناسید. این نکته ای است که می تواند برای تان مزایای زیادی به همراه داشته باشد.
متاسفانه خیلی از بازاریاب ها تبلیغات کلیکی را با تبلیغات توده ای اشتباه می گیرند. به این صورت که تعامل با مخاطب گسترده را به هر قیمتی ترجیح می دهند. این در حالی است که اصلا نباید معادلات این نوع بازاریابی را با الگوی کلاسیک و توده ای قاطی کرد. شما در تبلیغات کلیکی باید بر روی کسانی که علاقه زیادی به برندتان دارند، سرمایه گذاری کنید وگرنه کارتان با مشکلات زیادی رو به رو می شود.
بازاریابی در شبکه های اجتماعی
در دنیای امروز، هیچ شرکتی نمی تواند از اهمیت رسانه های اجتماعی غافل بماند. پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، فیس بوک، ایکس و لینکدین به شما این امکان را می دهند تا با جامعه مخاطبان خود به صورت مستقیم در ارتباط باشید. با استفاده از محتوای خلاقانه، تصاویر جذاب و کمپین های تبلیغاتی هدفمند، برندها می توانند به سرعت توجه مخاطبان را جلب کرده و وفاداری مشتریان را افزایش دهند.
نایک یکی از موفق ترین برندها در زمینه بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی است. این شرکت با استفاده از تصاویر الهام بخش، داستان های انگیزشی و کمپین های تعاملی، توانسته مخاطبان گسترده ای را به خود جلب کند. نایک با استفاده از این پلتفرم ها، ارتباط نزدیکی با مشتریان خود برقرار کرده و همواره در صدر توجه کاربران در این فضا قرار دارد.
حالا دیگر تعامل میان افراد نه در دنیای واقعی، بلکه شبکه های اجتماعی جریان دارد. درست به همین خاطر شما باید خودتان را برای تعامل با مخاطب هدف در این فضا آماده نگه دارید. این مسئله ای است که می تواند برای شما جذابیت زیادی نیز به همراه داشته باشد؛ چراکه تعامل از طریق شبکه های اجتماعی هزینه کمتری به همراه دارد. به علاوه، دسترسی سریع تری نیز به ارمغان می آورد. به همین خاطر باید همیشه خودتان را برای استفاده از این شیوه آماده نگه دارید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
ایمیل مارکتینگ
یکی از روش های قدیمی اما همچنان موثر در بازاریابی دیجیتال، ایمیل مارکتینگ است. این روش به شما این امکان را می دهد تا به صورت مستقیم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و آنها را از محصولات و خدمات جدید مطلع سازید. در ایمیل مارکتینگ، مهم است که ایمیل های ارسالی شخصی سازی شده باشند و به نیازهای خاص هر کاربر پاسخ دهند.
یکی از بزرگ ترین مزایای ایمیل مارکتینگ این است که شما می توانید بازدهی دقیق آن را اندازه گیری کنید. برای مثال، نرخ باز شدن ایمیل ها، نرخ کلیک و نرخ تبدیل را به راحتی می توان از طریق ابزارهای مختلف بررسی کرد. همچنین، ایمیل مارکتینگ یک روش فوق العاده برای وفاداری مشتریان و افزایش فروش است.
ایمیل مارکتینگ در طول یک دهه اخیر بحث های زیادی را به همراه داشته است. گاهی اوقات برخی از بازاریاب ها درباره مرگ این الگوی بازاریابی حرف زده اند. در حالی که عده ای دیگر بر روی تداوم این استراتژی تاکید دارند. اگر نظر ما را بخواهید، بازاریابی ایمیلی همچنان اثرگذاری خاص خودش را دارد؛ چراکه ایمیل همچنان یکی از ساده ترین ابزارها برای انتقال اطلاعات و فایل میان کاربران است. پس هنوز هم استفاده از آن برای بازاریابی همراه با بازگشت سرمایه مناسب خواهد بود.
مطلب مرتبط: الگوی نوین تعامل بازاریاب ها با نسل جوان
بازاریابی با اینفلوئنسرها
با گسترش شبکه های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ به یکی از پرطرفدارترین روش های بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. اینفلوئنسرها افرادی هستند که در یک حوزه خاص محبوبیت زیادی دارند و می توانند بر تصمیم گیری مخاطبان خود تأثیر بگذارند. برندها با همکاری با اینفلوئنسرها، می توانند به سرعت به جامعه هدف خود دست پیدا کنند.
برای مثال، پپسی در تقریبا همه کمپین های خود با استفاده از اینفلوئنسرهای معروف، توانست توجه بسیاری از جوانان را به خود جلب کند. اینفلوئنسرها با تبلیغ محصولات پپسی در پست ها و استوری های خود، مخاطبان زیادی را ترغیب به خرید کردند و این کمپین توانست بازخورد بسیار مثبتی برای برند به ارمغان بیاورد.
یادتان باشد، همکاری با اینفلوئنسرها کمی هزینه زیاد برای تان به همراه خواهد داشت. نکته کلیدی در این میان تلاش برای بودجه بندی درست است. به طوری که در میانه راه دست تان در پوست گردو نماند. به علاوه، بهتر است به جای همکاری با اینفلوئنسرهای متعدد، بر روی یک یا دو گزینه تمرکز کنید. این طوری در بلندمدت برندتان هویت مشخص و جذابی برای مخاطب پیدا خواهد کرد.
بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)
بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing) یکی از روش های محبوب برای افزایش فروش است که در آن شما به ناشران و وب سایت های دیگر پول پرداخت می کنید تا محصولات یا خدمات شما را تبلیغ کنند. این روش به کسب وکارها این امکان را می دهد که بدون نیاز به سرمایه گذاری زیادی، فروش خود را افزایش دهند.
در این روش، شما تنها زمانی پول پرداخت می کنید که کاربر از طریق لینک تبلیغاتی به سایت شما هدایت شود و خریدی انجام دهد. این مدل تبلیغاتی برای کسب وکارهای کوچک و استارت آپ ها بسیار مناسب است، زیرا هزینه اولیه آن پایین است و نتیجه گیری آن می تواند به صورت سریع اتفاق بیفتد.
بازاریابی وابسته یکی از روش های مناسب برای تعامل با افراد علاقه مند به حوزه کاری تان است. اینطوری شما بدون اینکه خودتان را درگیر فرآیند بازاریابی کنید، برندتان را در میان مشتریان توسعه خواهید داد. خب این روزها مشتریان حرف یکدیگر را خیلی بهتر از بازاریاب ها گوش می دهند. به همین خاطر ضروری است کارتان را به بهترین شکل ممکن با همکاری موردنظر آپدیت کنید. اینطوری زحمت کمتری برای بازاریابی و تولید محتوا پیش رو خواهید داشت. ماجرا جالب شد، نه؟
سخن پایانی
در نهایت، هر کدام از این روش های بازاریابی دیجیتال می توانند بسته به اهداف و نوع کسب وکار شما موثر باشند. مهمترین نکته این است که استراتژی بازاریابی شما باید همواره منعطف و قابل تغییر باشد تا بتوانید با تحولات سریع دنیای دیجیتال همگام شوید. هرچند به کارگیری همزمان چندین روش مختلف می تواند اثربخش باشد، اما باید به دقت بررسی کنید که کدام روش ها بیشتر با اهداف و منابع شما همخوانی دارند.
مطلب مرتبط: راهکارهای جذب مشتریان با الگوی بازاریابی متفاوت
یادتان نرود، شما به عنوان بازاریاب باید همیشه دست به انتخاب بهترین کمپین های ممکن بزنید. این مسئله به شما کمک می کند تا اثرگذاری خوبی بر روی مخاطب هدف داشته و کارتان در این رابطه را به بهترین شکل مدیریت کنید. خب هرچه باشد، مسئولیت نهایی انتخاب از میان گزینه های مختلف برعهده شما خواهد بود. پس باید در این رابطه عملکرد بهینه ای داشته باشید.
با یک استراتژی دقیق و استفاده درست از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، می توانید کسب وکار خود را به سطحی بالاتر از رقبا ببرید و در دنیای رقابتی امروز موفقیت خود را تضمین کنید. این هدفی بود که ما در روزنامه فرصت امروز دنبال کردیم. حالا دیگر تصمیم گیری برعهده شماست. پس تعارف را کنار گذاشته و وارد گود شوید. هرجا هم نیاز به راهنمایی داشتید، مشکل تان را با ما در میان بگذارید.
منابع: