وقتی برای بقیه تعریف می کنم که من و همسرم کتاب داستانی را با هم نوشته ایم، اولین واکنش مردم تقریباً یکسان است: «هنوز متأهلی؟» تصور کار کردن با همسر برای بسیاری وحشتناک است، اما ما عاشق این همکاری بودیم. کار کردن روی این داستان سه سال طول کشید و هرچند در طول این مدت جر و بحث هایی با هم داشتیم، به حفظ انگیزه و تمرکز یکدیگر کمک کردیم و سرانجام موفق شدیم، کتاب مان را ماه گذشته چاپ کنیم. اگر ما توانسته ایم از این همکاری مشترک نتیجه بگیریم، فکر می کنم که بسیاری از کارآفرینان هم می توانند همکاری لذت بخش و مثمرثمری با نزدیکان شان داشته باشند. مسیر بلندپروازی و رسیدن به خواسته ها و آرزوها طولانی و پرفراز و نشیب است، فکر نمی کنید که بهتر باشد در طول این مسیر از پشتیبانی و دلگرمی نزدیکان مان برخوردار شویم؟
اینجا بود برایم سوال ایجاد شد که: چند نفر با دوستان و خانواده شان کار می کنند و از این همکاری چه نتیجه ای می گیرند؟ برای یافتن پاسخ یک نظرسنجی توسط SurveyMonkey Audience و Entrepreneur با مشارکت 1007 نفر از سراسر آمریکا انجام شد؛ نخستین نتیجه مهم این بود که این قبیل همکاری های مشترک بسیار متداول است. 78درصد شرکت کنندگان در این تحقیق اظهار داشتند که با یکی از دوستان صمیمی، اعضای خانواده یا فرد نزدیک دیگری همکاری دارند.
در ادامه نتایج دیگر این نظرسنجی را بیان می کنیم.
1ـ اکثر افراد با دوستان نزدیک خود شراکت دارند
67درصد از شرکت کنندگانی که با یکی از نزدیکان خود همکاری داشتند، بیان کردند که با دوست صمیمی خود کار می کنند. البته این نتیجه چندان هم تعجب آور نیست، چون تعداد دوستان اکثر ما بیشتر از تعداد اعضای خانواده مان است. به علاوه ریسک شراکت با دوست کمتر از همکاری با خانواده است؛ شکی نیست که نابود شدن یک دوستی ناراحت کننده است، اما به اندازه آشفتگی در خانواده یا از هم پاشیدن زندگی زناشویی مخرب نیست. از میان افرادی که با خانواده شان همکاری داشتند، 24درصد والدین، 23درصد خواهر یا برادر، 19درصد یکی دیگر از اعضای خانواده و 8درصد فرزند خود را به عنوان شریک کاری انتخاب کرده بودند.
2ـ اکثر شرکت کنندگان در تحقیق از این همکاری نزدیک رضایت داشتند
درست است که کار کردن با نزدیکان بدون اضطراب و نگرانی نیست، اما اکثریت قریب به اتفاق افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند از این همکاری صمیمانه رضایت داشتند: 87درصد از پاسخ دهندگان گفتند که این همکاری نزدیک تجربه مثبتی برای شان بوده است و 41درصد بیان داشتند که این شراکت رابطه بین آنها را قوی تر هم کرده است. این افراد راضی فهرست بلندبالایی از مزایای این شراکت و همکاری ارائه دادند که محبوب ترین آنها راحت بودن با یکدیگر بود. اعتماد داشتن به یکدیگر نیز دومین دلیل رضایت از شراکت با نزدیکان بود. در هر حال صادقانه باید بگوییم که فقط 43درصد «بیشتر در کنار هم بودن» را مزیت این همکاری به شمار آورده بودند.
مطلب مرتبط: در جست و جوی خوشبختی
3ـ معایب همکاری با نزدیکان
البته همه از این شراکت خانوادگی یا دوستانه راضی نبودند. 14درصد از پاسخ دهندگان گفتند که این همکاری بین آنها فاصله انداخته است، 15درصد دیگر معتقد بودند که این شراکت آسیبی دائمی و غیرقابل جبران را به رابطه شان زده است و 8درصد گفتند که کارشان را به دلیل نزاع با دوست نزدیک یا وابستگان ترک کرده اند. همچنین اکثر شرکت کنندگان، صرف نظر از خوب یا بد بودن تجربه این شراکت تایید کردند که این همکاری با معایبی جدی همراه بوده است: 59درصد از درهم آمیختن زندگی شخصی و شغلی شکایت داشتند و 56درصد نگران احتمال آسیب دیدن رابطه شان بودند. پاسخ دهندگان معتقد بودند که بدترین و معذب کننده ترین وضعیت این همکاری نزدیک در حالت رابطه کارمند/ کارفرما رخ می دهد؛ بعد از آن هم این تصمیم گیری های مالی است که شرایط ناخوشایندی را ایجاد می کند.
4ـ راهکارهای نتیجه گرفتن از همکاری با نزدیکان
روش های بسیاری برای نتیجه گرفتن از همکاری و شراکت با نزدیکان وجود دارد که در این بخش به موارد مهم از نظر پاسخ دهندگان نظرسنجی اشاره می کنیم:
• تعریف دقیق و واضح مسئولیت ها و نقش ها: 68درصد
• فراهم ساختن زمینه برای انتقاد سازنده: 65درصد
• رازداری و احترام گذاشتن به مسائل محرمانه: 53درصد
• اختصاص دادن زمانی خارج از محل کار برای با هم بودن: 48درصد
• احترام گذاشتن به توافق های مالی: 34درصد
• استثنا قائل نشدن برای قوانین تعیین شده: 35درصد
• تعریف فرآیندی برای خروج: 24درصد.
در پایان باید به باارزش ترین آماری که از این نظرسنجی به دست آمده اشاره کنیم: 72درصد شرکت کنندگان معتقد بودند که همکاری با وابستگان، همسر یا دوست نزدیک به پیشبرد کارشان کمک کرده است. تمام کارآفرینان در جست وجوی یافتن مزایایی برای پیشرفت و توسعه کسب و کارشان هستند، براساس این نظرسنجی چنین مزیتی ممکن است بسیار نزدیک تر از آن چیزی باشد که فکر می کنیم.