اگرچه آمازون از معدود برندهایی محسوب می شود که در دوران کرونا، بدون بحران به کار خود ادامه داده و رشد چشمگیری را داشته است، با این حال امروز خبری منتشر شده است که می تواند همه چیز را برای این شرکت تغییر داده و به جای یک بحران اقتصادی، این شرکت وارد یک بحران داخلی شده است که می تواند ضررهای به مراتب بیشتری را از حالت نخست داشته باشد. ماجرا از آنجا شروع شده است که دو کارگر بخش انبارداری این شرکت، از عدم توجه مدیران آمازون به وضعیت کارگران در شرایط اوج ویروس کرونا خبر دادند. پس از اعلام خبر اخراج این دو کارمند، یکی از مهندسان بخش نرمافزار شرکت به نام تیم بری که سابقه پنج سال همکاری با آمازون را دارد، در راستای حمایت از این دو کارگر، از سمت خود کنارهگیری کرد.وی سمت نایب رئیس بخش وبسایت شرکت را برعهده داشت و باعث شده است تا اظهارنظرهای مختلفی پیرامون این شرکت شکل گیرد.
آقای بری از وبلاگ خود خبر استعفا و دلیل آن را منتشر کرد که باید دید با چه واکنشی از سوی سایر مدیران آمازون همراه خواهد بود. نکته دیگری که ذکر آن ضروری است این است که این نخستین اعتراض به سیاست های آمازون نبوده و هماکنون در بسیاری از کشورها، نسبت به عدم پشتیبانی لازم از کارمندان در برابر ویروس کرونا، اعتراض هایی به وجود آمده است.
در قسمت پایانی نامه استعفای آقای بری، یک طعنه سنگین به آمازون به چشم می خورد. وی اعلام کرده است که مشکل اصلی ابدا ویروس کرونا نبوده و تنها به این موضوع برمی گردد که مدیران این شرکت با کارگران خود به مانند روبات رفتار کرده و ارزشی را برای جان آنها قائل نمی شوند. درواقع آمازون دچار طمع درآمد هرچه بیشتر شده است و در این رابطه کارگران ساده، قربانیان آن هستند.
مطلب مرتبط: قدرت نمایی آمازون در شرایط بحرانی ویروس کرونا
نکته تاسفبار دیگر آن است که خبرها حاکی از محدودکردن ارتباطات کارگران با یکدیگر در راستای عدم شکلگیری موج جدید اعتراض است. حال باید دید که چه آینده ای در انتظار آمازون و موسس آن آقای جف بزوس که عنوان ثروتمندترین فرد جهان را به دست آورده است، خواهد بود. درواقع ممکن است دادگاه های جهانی درگیر این ماجرا شده و خسارت های سنگینی را متوجه این شرکت کنند. این نکته را نیز فراموش نکنید که احتمالا شاهد بروز استعفاهای بیشتری نیز خواهیم بود.