جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
آیا هنوز چشم انداز مثبتی برای فروشگاه های حضوری وجود دارد؟

آینده فروشگاه های سنتی در عصر آنلاین

4 سال پیش ( 1398/6/16 )
پدیدآورنده : ایوان ویدجایا   پدیدآورنده : علی آل‌علی   پدیدآورنده : فروش  

امروزه به لطف اینترنت مردم در سراسر جهان ارتباط بسیار نزدیک تری با یکدیگر دارند. زندگی روزمره و بسیاری از امور مختلف نیز با ورود تکنولوژی های جدید سهولت بیشتری یافته است. به عنوان مثال به فرآیند ارسال کارت پستال برای تبریک تولد یک دوست فکر کنید. تا پیش از دوران کنونی به طور معمول افراد اقدام به خرید کارت پستال، نگارش متنی روی آن و سپس ارسال از طریق پست می کردند. اکنون ماجرا به طور کلی فرق کرده است. با استفاده از شبکه های اجتماعی یا حتی سرویس های ایمیل به سادگی و در نهایت زیبایی امکان ارسال پیام برای دوستان وجود دارد. به طور مشابه، پدیده خرید لحظه آخری نیز در زندگی بسیاری افراد حذف شده است. با ظهور و گسترش فروشگاه‎های اینترنتی حجم وسیعی از مردم آن را به شیوه های سنتی خرید ترجیح می دهند. شاید تا همین دو دهه پیش تصور امکان خرید محصولات مختلف از طریق اینترنت عجیب به نظر می رسید، با این حال اکنون تجارت آنلاین بدل به یکی از سودآورترین کسب و کارهای دنیا شده است. مزیت اصلی خرید اینترنتی امکان دریافت محصول موردنظر تنها چند ساعت پس از ثبت سفارش است. افزایش سرعت تحویل سفارش ها حتی رستوران ها را نیز به فعالیت آنلاین جلب کرده است. امروزه شمار بسیاری از رستوران ها سفارش های خود را به صورت آنلاین دریافت می کنند. همه این تغییرات بیانگر کاهش فشار و استرس مشتریان در فرآیند خرید است. فروشگاه های اینترنتی با پذیرش مسئولیت ارسال به موقع سفارش ها پیروزی چشمگیری بر فروشگاه های سنتی یافته اند.

آینده فروشگاه های سنتی

فراموشی فروشگاه های خیابانی

در حالی که امکانات گسترده خرید اینترنتی نظر هر فردی را جلب خواهد کرد، تاثیر آن بر روی کسب و کارهای دنیای واقعی مرگبار است. ایده نت‎فلیکس مبنی بر راه‎اندازی کانال تلویزیونی آنلاین شرکت بلاک باستر را به طور کامل از عرصه رقابت خارج کرد. ظهور اسپاتیفای نیز سیستم توزیع موسیقی به نام HMV را کاملا محو ساخت. به این ترتیب ما دیگر حتی نام این برندها را هم به یاد نمی آوریم. امروزه روند رو به رشد فروشگاه آمازون در حال ایجاد بحران و چالش های اساسی برای بسیاری از فروشگاه های خیابانی است. به این ترتیب عرصه کسب و کار روز به روز برای آنها سخت تر می شود.

مطلب مرتبط: مدرن‌ سازی کسب ‌و ‌کار سنتی

بدون شک در عرصه کسب و کار ترندهای متعددی ظهور و افول پیدا می کنند. این یک امر طبیعی است، با این حال گسترش سریع فروشگاه های آنلاین امری فراتر از یک ترند ساده است. فناوری اینترنت در طول دو دهه اخیر تمام وجوه زندگی ما را تغییر داده است. نکته جالب اینکه پس از گذشت دو دهه هنوز هم تغییرات در الگوی زندگی ما ادامه دارد.

از نظر بسیاری از کارشناس ها ظهور فروشگاه های آنلاین بزرگ به معنای پایان کار فروشگاه های خیابانی و فیزیکی است، با این حال در طول چند سال گذشته روند افزایش فعالیت و سودآوری فروشگاه های خیابانی تعجب بسیاری از افراد را برانگیخته است. بدون تردید چنین امری کاملا در تضاد با پیش‎بینی های موجود صورت می گیرد. آنچه روند رو به رشد تمایل مردم به خرید از فروشگاه-های خیابانی نشان می دهد، آغاز دوباره رقابت میان فروشگاه های آنلاین و آفلاین است، بنابراین شاید تجدیدنظر در پیش‎بینی های گذشته ضروری باشد.

پرسش اصلی در مواجهه با پدیده افزایش اقبال عمومی به فروشگاه های فیزیکی تلاش برای تایید صحت آن است. آیا واقعا چنین امری در حال روی دادن است؟ اگر همه ماجرا حاصل تلاش بازاریابی فروشگاه های آفلاین برای جلب نظر مشتریان باشد، چه؟ در این صورت همه چیز مانند یک بازی بزرگ و غیرواقعی خواهد بود. اجازه دهید در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع و راستی‎آزمایی ظهور دوباره فروشگاه های خیابانی بپردازیم.

آمارهای رسمی

آینده فروشگاه های سنتی

براساس یافته های تازه محققان حوزه کسب و کار اوج‎گیری دوباره فروشگاه های خیابانی درست به نظر می رسد. به این ترتیب فروشگاه های واقعی در تلاش برای بازپس‏گیری جایگاه از دست رفته شان خواهند بود.

در ماه مه سال جاری مطالعه ای از سوی موسسه ویزا بیانگر شروع به کار 34500 فروشگاه آفلاین مستقل در سراسر آمریکا آن هم در طول چند سال گذشته بود. این امر در مقایسه با سال 2017 رشد 4.5درصدی تاسیس فروشگاه های سنتی را نشان می دهد. نکته جالب اینکه فروشگاه های سنتی بودجه نسبتا کلانی برای رقابت با رقبای آنلاین‎شان در نظر گرفته اند. هدف‎گذاری اغلب فروشگاه های سنتی نیز رقابت مستقیم با غول های عرصه خرده‎فروشی آنلاین مانند آمازون است.

نکته جالب در مورد نتایج پژوهش موسسه ویزا تایید آن از سوی جامعه آماری وسیعی است. پس از پایان پژوهش ویزا نتایج به دست آمده به اطلاع تعداد مشخصی از مردم در آمد. واکنش آنها به این نتیجه کاملا جالب بود. آنها هیچ تعجبی از روند افزایش علاقه به خرده‎فروشی های سنتی نکردند. به هنگام پرسش پیرامون دلیل عدم تعجب افراد 34درصد به علاقه شان برای خرید از فروشگاه-های خیابانی و 60درصد به حضور در فروشگاه های فیزیکی در طول یک هفته گذشته اشاره کردند. به این ترتیب صحت ترند افزایش محبوبیت خرده‎فروشی-های فیزیکی کاملا صحیح به نظر می رسد.

متاسفانه همه اخبار و اطلاعات در مورد فروشگاه-های خیابانی امیدوارکننده نیست هنوز هم شمار علاقه‎مندان به خرید حضوری از طرفدارهای الگوی مدرن خرید کمتر است بنابراین میزان سود برندهایی مانند آمازون هنوز هم چند برابر خرده‎فروشی های فیزیکی ارزیابی می شود. در این میان موسسه ویزا فقط به روند رو به رشد علاقه‎مندی مشتریان به خرید حضوری اشاره می کند.

خرید فقط با یک کلیک

یکی از دلایل اصلی اقبال عمومی به فروشگاه های حضوری روند فعالیت مستقل خرده‎فروشی ها در دنیای آنلاین است. به این ترتیب اکنون فروشگاه های سنتی نیز در تلاش برای ارائه خدمات به صورت آنلاین هستند. این امر به ویژه در زمینه تحویل محصولات به مشتریان کاملا کاربردی خواهد بود. به این ترتیب دیگر خبری از تاخیرهای چند روزه در تحویل سفارش های بزرگ (مانند مبلمان و وسایل منزل) نخواهد بود. چنین امری تغییر ذهنیت مشتریان را سبب می شود. یکی از دلایل اصلی جهت‎گیری مردم به سوی خرید آنلاین تعهد خرده‎فروشی های این عرصه به تحویل سریع و ایمن سفارش ها بود. به این ترتیب با پیروی از استراتژی مشابه امکان بهبود وضعیت برای خرده‎فروشی‎های خیابانی نیز وجود خواهد داشت.

داشتن نمای آنلاین حرفه ای کمک زیادی به برندهای فعال در زمینه فروش حضوری می کند. این امر امکان نمایش لذت خرید آنلاین را خواهد داد. مشکل اصلی بسیاری از فروشگاه های سنتی ناتوانی در زمینه انتقال همین امر لذت‎بخش است. بی‎شک اغلب ما هنوز هم علاقه‎مند به حضور در فروشگاه های بزرگ و کوچک هستیم. این امر برای ما احساسات و خاطرات زیادی را تداعی می کند. به علاوه، برخی از محصولات به صورت حضوری امکان خرید راحت تری دارند. نیاز مشتریان در چنین وضعیتی فعالیت بازاریابی مناسب فروشگاه های حضوری است. به این ترتیب آنها برای امتحان دوباره تجربه قدیمی‎شان ترغیب خواهند شد.

در طول سال های اخیر یکی از جنبه های مهم رقابت فروشگاه های حضوری با رقبای آنلاین تحویل رایگان سفارش ها بوده است. بر این اساس فروشگاه های آنلاین به منظور افزایش جو رقابتی اقدام به تحویل آنلاین محصولات می کنند. این امر میزان رقابت را به طرز شگفت‎انگیزی افزایش داده است. بدون تردید چنین اقداماتی تاثیرگذار خواهد بود. با این حال اکتفا به آن مطلوب به نظر نمی رسد.

تلاش برای ارائه خدمات آنلاین بهتر از سوی فروشگاه های حضوری یکی از محورهای اصلی فعالیت سارا استرافورد، صاحب خرده‎فروشی کوچک در زمینه مد و لباس، به نظر می رسد. خرده‎فروشی سارا در شهر ساندرلند قرار دارد. یکی از چالش های اصلی وی مقابله با روند رو به رشد خرید آنلاین است. وی در مصاحبه با سایت Business Advice شرایط فعالیت فروشگاهش را اینگونه عنوان می کند: «زمانی جلب توجه مردم در خیابان برای موفقیت مغازه ها کافی بود، با این حال دنیای کسب و کار به سرعت تغییر کرد. به همین دلیل من یک دهه پیش مجبور به توقف فعالیت شرکتم به دلیل افزایش سرسام‎آور هزینه های اجاره واحد تجاری و کاهش درآمدها شدم.» این امر به دلیل توسعه روزافزون کسب و کارهای آنلاین روی داد. اتفاقی مشابه برای بسیاری از برندهای دیگر نیز رخ داد. به این ترتیب شمار قابل توجهی از کسب و کارها با مشکلات عمده در زمینه بهبود وضعیت شان مواجه شدند.

راهکار سارا استرافورد برای خروج از بحران ورود به عرصه فروش آنلاین در کنار فعالیت حضوری بود: «اکنوم من بسیاری از محصولاتم را به صورت آنلاین به فروش می رسانم. فعالیت در حوزه آنلاین علاوه بر سود سرشار موجب افزایش مراجعه مشتریان به فروشگاه‎مان نیز شده است. به این ترتیب فعالیت مناسب در فضای آنلاین سود قابل توجهی برای هر کسب و کار حضوری خواهد داشت.»

ترکیب فروش حضوری و آنلاین

چشم انداز فروشگاه های حضوری

بسیاری از فروشگاه های سنتی به منظور رقابت با برندهای آنلاین به راهکارهای مشابه سارا استرافورد روی آورده اند. ایده هایی نظیر ارائه هدیه های ارزشمند، طراحی سایت و اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی و تلاش برای ارائه محصولات شرکت در قالب گزینه‎های متنوع از جمله تلاش های موفق شرکت ها محسوب می شود. امروزه پدیده تازه دنیای آنلاین حضور فروشگاه های سنتی به عنوان ترکیبی از الگوی فروش حضوری و آنلاین است. ایده اصلی در اینجا ساده و اثیرگذار است. بر این اساس در صورت جلب نظر مشتریان به صورت آنلاین و فروش محصولات به آنها امکان تاثیرگذاری بر روی آنها برای حضور در فروشگاه افزایش خواهد یافت. به عقیده بسیاری از صاحبان خرده‎فروشی‎های حضوری مشتریان به هنگام حضور در فروشگاه ها تمایل بیشتری به خرید نشان می دهند. این امر به هیچ وجه با تجربه خرید آنلاین قابل مقایسه نیست. به همین خاطر هنوز هم شعبه های حضوری فروشگاه ها حفظ شده است.

کُنُر هیوی، یکی از کارآفرینان موفق در زمینه ایجاد تحول در کسب و کار سنتی اش است. وی درست در زمانی که اغلب کارشناس ها و مشاورهای کسب و کار به پایان دوران فروشگاه های حضوری اعتقاد داشتند، کار خود را شروع کرد. در ابتدا بسیاری از افراد تجربه او را همراه با شکست پیش‎بینی می کردند. با این حال کُنُر با استفاده از شیوه-های خلاقانه و ترکیب فروش آنلاین و حضوری موفق به توسعه جایگاه شرکتش شد. براساس مصاحبه وی با یکی از روزنامه های محلی سطح درآمد شرکت کُنُر از سال 2009 تا به حال به شدت افزایش یافته است: «سال 2009 شروع سودآوری مطلوب شرکت بود. کار ما با سود 400 هزار پوندی شروع شد، با این حال اکنون بیش از 1.1میلیون پوند در سال سود خالص به دست می آوریم. فعالیت به عنوان مدیر خرده‎فروشی موجب افزایش سطح خلاقیت در من شد. بی‎تردید این امر با هیچ رقم و عددی قابل ارزیابی و سنجش نیست.»

مطلب مرتبط: آینده تولیدکنندگان در توسعه فروش آنلاین

در ابتدای راه کُنُر مبلغ 80 هزار پوند بر روی افزایش آگاهی و مهارت خود از کسب و کارهای آنلاین سرمایه‎گذاری کرد. بی‎تردید در آن زمان این مقدار از سرمایه‎گذاری آن هم برای یک کسب و کار کوچک دیوانگی محسوب می شد. با این حال کُنُر برنامه منسجمی در ذهن داشت. به این ترتیب در طول دوران فعالیت کُنُر در زمینه یادگیری نکات تازه دنیای کسب و کار بسیاری از اید های تازه به ذهنش رسید. به عقیده وی همان دوران سنگ بنای موفقیت بعدی اش محسوب می شود.

جمع ‎بندی

شاید حق با کُنُر هیوی باشد. امروزه فعالیت به عنوان یک فروشگاه حضوری نیازمند آگاهی از شیوه-ها و تکنیک های متعددی است. علاقه مجدد مشتریان به حوزه خرید حضوری و تلاش خرده‎فروشی ها برای رقابت هرچه نزدیک تر با رقبای آنلاین نوید دوران درخشانی را می دهد. به نظر من سهم خرده‎فروشی های فیزیکی از بازار در طول سال های آتی بیشتر خواهد شد. این امر فرصت سرمایه‎گذاری و فعالیت بهینه بیشتری برای این برندها ایجاد خواهد کرد.

نکته مهم در اینجا توجه به فروشگاه فیزیکی مان به عنوان یک ایده جذاب است. افزایش شمار خرده‎فروشی های آنلاین نباید موجب ترس و کنارکشیدن ما شود. با اندکی خلاقیت و ترکیب امور با یکدیگر همچنان امکان حضور موفق در این عرصه وجود خواهد داشت.

منبع : noobpreneur
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uQpzax9U
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه