بحران امروز توجه همه مدیران کسب و کارها و رهبران و موسسان را به خود جلب کرده است، اما در مرحله بعدی این بحران به دلیل قرنطینه مردم در سراسر جهان و دورکاری کارکنان با یک بحران روحی و روانی رو به رو خواهیم شد. یک مطالعه جهانی نشان می دهد از زمان همهگیری کرونا، 75 درصد مردم از نظر اجتماعی احساس انزوا می کنند، 67 درصد گفته اند که سطح استرس آنها بالاست، 57 درصد اضطراب زیادی را تجربه می کنند و 53درصد هم گفته اند از نظر احساسی و روحی خسته شده اند. این مطالعه با نظرسنجی از بیش از 2 هزار و 700 نیروی کار در سراسر جهان که در 10 صنعت کار میکنند، در دوره زمانی ماه مارس تا آوریل 2020 انجام شده است.
ما به عنوان انسانها میتوانیم خودمان را با تغییرات سازگار کنیم، اما رابطه ما با ابهام و عدم اطمینان خوب نیست. این در حالی است که جهان به دلیل همهگیری کرونا نسبت به آینده خود بیش از همیشه نامطمئن است. این مسئله نگرانیهایی را از نظر بهداشت روان ایجاد کرده است. در «هاروارد بیزینس ریویو» به پنج گامی پرداخته ایم که مدیران کسب وکارها میتوانند با برداشتن آن به سلامت روان کارکنان خود کمک کنند:
احوالپرسی
40درصد از افراد در مطالعه هاروارد بیزینس ریویو گفته اند که شرکتهایشان از زمان همهگیری کرونا حتی از آنها درباره اینکه در این اوضاع چه می کنند، هیچ سوالی نپرسیده اند. در نتیجه بهداشت روانی این افراد بیش از دیگران در معرض خطر است. چطور میتوان از مردم انتظار کمک داشت درحالی که از آنها درباره وضع و حال خودشان سوالی پرسیده نشده است بنابراین گام اول این است که خیلی ساده بپرسید: «حال شما چطور است؟»
مطلب مرتبط: کرونا چه درسی را به همگان آموخت
شاید تلاش برای احترام به حریم خصوصی مانع مدیران شده تا این سوال را زودتر از کارکنان خود بپرسند، اما از هر پنج نفر سه نفر اعلام کرده اند که اگر مدیران از سلامت روان آنها بپرسند احساس بهتری پیدا می کنند.40درصد هم گفته اند که می خواهند مدیرانشان در این باره با آنها صحبت کنند بنابراین هرچه زودتر با کارکنان خودتان یک مکالمه صمیمانه را آغاز کنید. براساس مطالعات، 40درصد از کارکنان نیز علاقه ای به احوالپرسی شما ندارند و در رابطه با آنها مشکلی نیست.
گوش شنوا بودن
با کارکنانی که تمایل به صحبت با شما دارند، به گوش شنوا تبدیل شوید. لزومی ندارد همه مسائل را یکباره حل کنید. در عوض فقط گوش دهید و از اینکه خودتان هم دردِ دل را بگویید، نترسید. شما هم ممکن است دچار کاهش سلامت روان شوید و هرچه زودتر دو طرف مشکلات همدیگر را درک کنند، بهتر میتوانند از یکدیگر حمایت کنند. هر کس به دلیل موقعیت خود مشکلاتی دارد اما ما باید یاد بگیریم که از یکدیگر حمایت کنیم.
ثبات قدم
صحبت در مورد سلامت روان تنها گفت وگویی نیست که باید آن را انجام دهید. یکی از راههای کمک به مردم در شرایطی مثل امروز که فضای نامطمئنی برقرار است، ثبات نظر داشتن است. از زمان همهگیری بیماری به بعد، 90درصد از مردم اعلام کردهاند که علاقه دارند دست کم هفتهای یک بار با شرکت خود ارتباط برقرار کنند. 29درصد هم ارتباط روزانه را انتخاب کردهاند. آنها حتی یک تماس تلفنی را موثر میدانند، تماسی که مدیر شخصا آن را برقرار کند. کارمندانی که میگویند مدیرانشان در این طور ارتباطها خوب نیستند، بیشتر در معرض خطر مشکلات سلامت روان قرار دارند. ارتباط منظم و مداوم از سوی مدیران برای ایجاد حمایت از کارکنان ضروری است.
حفظ ارتباط
مسئله فقط کمک به مدیران برای محافظت از گروه نیست، بلکه باید از خود مدیران هم محافظت کرد. برای رسیدن به این دو هدف، حفظ ارتباط با کارکنان ضروری است اما چطور؟ برای انجام بهتر کارها، شرکتها باید وضعیت کارکنان را به طور منظم بررسی کنند. با درک فرآیندها و روندها و احساسات کارکنان خود میتوانید بهتر به مسائل واکنش نشان دهید. بخشی از کارکنان از دریافت تماسهای غیررسمی استقبال میکنند. واقعیت این است که قرنطینه باعث شده مردم فرصت مکالمه درباره مسائل پیش پا افتاده و شنیدن بداهههای یکدیگر را که به آنها انرژی میداد، از دست بدهند. شبیهسازی آن محیط ممکن نیست، اما راه حلهایی برای بهتر شدن حال افراد وجود دارد. پایان دادن به یک هفته کاری با یک ناهار مجازی و ایجاد لحظاتی که افراد بتوانند فقط در آن درباره ماجراهایشان حرف بزنند، یکی از این کارهاست.
مطلب مرتبط: درس های تازه از بحران کرونا
در دسترس قرار دادن منابع برای همه
مطمئن شوید که امکانات شرکت برای حفظ سلامت روان کارکنان و بهبود زیست آنان در این شرایط در اختیار همه قرار دارد. به طور تقریبی نیمی از کارکنان در مطالعه هاروارد بیزینس ریویو اعلام کردهاند که سهمی در این منابع ندارند. بعضی از افراد میخواهند که از این منابع بهرهمند شوند، اما بخشی دیگر تنها از دانستن اینکه منابع در اختیار آنان هست، احساس بهتری پیدا میکنند.
بحران سلامت روان ناشی از همهگیری بیماری کرونا جدی است و برای مدتها با ماست. پس با صداقت، صراحت و مهربانی با یکدیگر برخورد کنیم. رهبران بهتر، کارکنان و شرکتهای بهتری پس از بحران کرونا ایجاد میکنند.