استارت آپ ها در ایران عمر درازی ندارند اما در همین مدت کوتاه توانستند ارزش های زیادی خلق کنند. استارت آپ دکتر ساینا که از سال 95 کار خود را با مهدی خدادادی، مهدی مشفق و ابوالفضل مقدسی آغاز کرد، یکی از استارت آپ های موفق حوزه سلامت است که می کوشد رابطه بین بیمار، پزشک و مراکز درمانی را تسهیل و ارتقا دهد. دکتر ساینا با مشاوره آنلاین پزشکی در مدت کوتاه سه ساله توانست جایگاه خوبی در میان استارت آپ های ایرانی کسب کند. به همین انگیزه با مهدی خدادادی مدیرعامل جوان این استارت آپ گفت و گویی کردیم که می خوانید:
فکر راه اندازی دکتر ساینا از کجا شکل گرفت؟ و چرا شما وارد حوزه سلامت شدید؟
در بچگی به خاطر شیطنت های دوران کودکی چشم راست من دچار آسیب شد، به گونه ای که تا سال های سال من و خانواده ام درگیر دکتر و دارو و درمان و بیمارستان بودیم. از همان دوران کودکی به گونه ای با مشکلات حوزه سلامت آشنا شدم. گاه مجبور بودم چندین ساعت طولانی در اتاق انتظار مطب بمانم. من برای چشم راستم تاکنون چندین بار عمل جراحی انجام دادم. از این رو همیشه به این فکر بودم که چگونه می شود ارتباط میان پزشک با بیمار آسان تر برقرار شود.
دکتر ساینا براساس تحقیق و توسعه علمی و با بررسی تجربیات موفق کشورهای مختلف دنیا به خصوص شش کشور آمریکا، استرالیا، فرانسه، هند، سنگاپور و مالزی تولید شده است.
معمولا 98درصد استارت آپ ها در همان سال اول شکست می خورند علت موفقیت شما چه بود؟
اولین عامل موفقیت تشخیص درست نیاز بازار سلامت است. دومین عامل موفقیت تطبیق نیاز با عرضه در زمان درست و سومین عامل تطبیق بازار با محصول است. ما قبل از راه اندازی رسمی این استارت آپ به مدت یک سال در زمینه تولید محتوای تخصصی حوزه سلامت فعالیت کردیم. طی این مدت بیش از 12000 اطلاعات دارویی، بیش از هزار نوع بیماری و بیش از 1000 محصول گیاهی مرتبط با درمان را شناسایی و درباره تک تک آنها تحقیق و مطالعه کردیم. ما با 90 هزار رکورد اطلاعات حوزه سلامت را زدیم.
یعنی شما بانک سلامت درست کردید؟
کاملا همین طور است. ابتدا قبل از راه اندازی دکتر ساینا با تحقیقات میدانی و اینترنتی و دستیابی به هزاران فاکتور مختلف یک بانک اطلاعاتی درست کردیم که تقریبا اطلاعات همه بیمارستان ها و درمانگاه ها و آزمایشگاه ها و کلینیک ها و... را دربر می گیرد.
با چند نفر و با چه سرمایه ای کار را شروع کردید؟
ما در ابتدا با چهار نفر و با سرمایه بسیار کم حدود 50میلیون کار را شروع کردیم و الان حدود 20 نیروی ثابت داریم و روزانه بیش از 100 هزار نفر به طور مستقیم از اپلیکیشن و یا سایت ما استفاده می کنند. در الکسا رتبه ما در ایران از میان بیش از یک میلیون سایت 222 است که رقمی عالی برای یک استارت آپ نوپاست. گاهی به شوخی می گوییم یک ورزشگاه آزادی پر از تماشاگر هر روز از سایت ما بازدید می کنند.
شما با پزشکان متخصص و فوق تخصص در تولید محتوا تعامل دارید؟
100درصد. یکی از مزیت های رقابتی ما تعامل ما با بیش از 2هزار پزشک است که در بخش مشاوره و نوبت دهی حضور دارند. در بخش مشاوره و تولید محتوای اختصاصی بیش از 500 پزشک در 43 گرایش تخصص پزشکی با ما همکاری می کنند که این رقم برای یک استارت آپ رقم بزرگی است.
محتوای ما به سلامت جسم مردم، کاهش هزینه های پزشکی، پیشگیری از بیماری و انجام اقدامات پزشکی در زمان مناسب کمک می کند.
پزشکانی که با شما همکاری می کنند در تهران هستند؟
ما علاوه بر پزشکان تهران با پزشکان سایر شهرها هم قرارداد همکاری داریم و حتی 14پزشک از فرانسه، آمریکا، کانادا، انگلستان و آلمان با ما قرارداد همکاری دارند و به زبان فارسی به بیماران ما مشاوره می دهند، چون ما به جهانی شدن فکر می کنیم.
تا حالا چند نفر از خدمات مشاوره آنلاینی پزشکی استفاده کردند؟
اگر بخواهم دقیق بگویم بیش از 500 هزار نفر از خدمات مشاوره پزشکی ما استفاده کردند.
مهمترین فعالیت دکتر ساینا، مشاوره آنلاین پزشکی است؟
بله. مهمترین فعالیت ما مشاوره آنلاین پزشکی است، اما علاوه بر آن نوبت دهی رایگان داریم که هر کس می تواند از طریق دکتر ساینا وقت ویزیت تعیین کند. برای گرفتن نوبت کاربر هیچ هزینه ای نمی کند و ما با نرم افزار مطب با پزشک مربوطه وصل هستیم و ارتباط برقرار می شود.
دکتر ساینا مجموعه ای کامل از اطلاعات و داده های حوزه بهداشت و سلامت شامل معرفی بیماری ها، داروها، پزشکان، مراکز درمانی و داروخانه هاست.
رشد و توسعه استارت آپ در ایران با چالش هایی روبه روست. آیا شما هم با چنین چالش هایی روبه رو هستید؟
هر کسب و کاری برای شروع و راه اندازی و رشد و توسعه با چالش های مختلف روبه رو می شود و این موضوع فصل مشترک همه کسب و کارهای سنتی و آنلاین در همه نقاط جهان است.
100درصد. موضوع استارت آپ هنوز در بدنه دولت به خوبی درک نشده به همین خاطر گاهی برخی از سازمان ها حضور استارت آپ ها را یک تهدید برای خودشان می دانند همان طور که برای اسنپ و تپسی شاهد اعتراض های رسمی بودیم.
خیلی از استارت آپ ها از نوع نگاه مالیاتی ناراحتند.
حق دارند. ما هم این نوع نگاه را قبول نداریم. مسئول مالیاتی می گوید شما در دو سال اخیر زیان انباشته داشتی با این حال هنوز فعالیت خود را ادامه می دهی. با این نگاه به ما انگ غیرواقعی بودن می زنند در صورتی که تمامی ورودی و خروجی های مالی ما شفاف است. استارت آپ ها مانند یک آکواریوم هستند روشن و شفاف. اما سازمان مالیاتی هنوز یک استارت آپ را مانند یک کسب و کار سنتی می بیند.
او طبق رفتارهای مالی یک کاسب در بازار سنتی برای ما برنامه تعیین می کند و می گوید وقتی یک کسبی با زیان روبه روست ادامه پیدا نمی کند باید بسته شود. در صورتی که استارت آپی که به جهانی شدن و گسترده شدن فکر می کند در سال های ابتدایی به فکر سوددهی نیست. شاید بتواند با توقف برنامه توسعه ای خود به سود برسد، اما چون به بازار بزرگتری فکر می کند درآمدها را برای رشد و توسعه استار ت آپ خود هزینه می کند. اما سازمان مالیاتی متوجه این فرآیند در خلق یک استارت آپ موفق نیست و ما را جریمه می کند.
با سازمان بیمه هم دچار مشکل هستید؟
ماموران بیمه هم یک استارت آپ اینترنتی را مانند کسب و کار سنتی نگاه می کنند. مثلا به ما می گویند چون 500 نفر از پزشکان از سمت شما پول می گیرند شما باید آنها را بیمه کنید. شاید این جمله خنده دار باشد اما واقعیت دارد یا اینکه می گویند شما باید حقوق کارکنان خود را 13درصد افزایش بدهید، اما وقتی همکار من بیش از سه برابر حقوق پایه وزارت کار از من حقوق می گیرد و این توافقی میان ما دو نفر است چرا باید 13درصد افزایش بدهم. اگر پایه حقوقی کارمند من کمتر از پایه حقوق وزارت کار باشد حرف اینها درست است اما من به دلیل تخصص و حرفه ای بودن به فلان همکار چند برابر حقوق پایه وزارت کار حقوق می دهم پس چرا باید دوباره 13درصد اضافه کنم؟
راستی ساینا یعنی چی؟
ساینا در ایران باستان به معنای سیمرغ است. سیمرغ معنای تحریف شده نام سایناست. سیمرغ نماد سلامت در ایران باستان است.