امروزه برندسازی یکی از مفاهیم مهم در دنیای کسب و کار محسوب می شود. بسیاری از برندها این فرآیند را فقط به معنای توسعه نام برند و لوگو در میان مشتریان معنا می کنند. این امر موجب ناتوانی برندها در زمینه ایجاد تمایز میان فرآیند برندسازی با بازاریابی و تبلیغات می شود. در این میان بسیاری از برندهای بزرگ و شرکت های موفق برندسازی را علم تعامل مناسب با مشتریان می دانند. این امر به تمام فعالیت های چنین برندهایی معنا و مفهوم خاصی می دهد. هدف اصلی از برندسازی ایجاد نمایی انسانی تر برای کسب و کارمان است. چنین امری تعامل ما با مشتریان را بسیار راحت تر خواهد کرد.
برندها همیشه از فاصله میان کارمندان و مشتریان شان رنج می برند. این امر موجب ضرورت صرف هزینه بالا برای کاهش فاصله موجود می شود. بسیاری از برندها نسبت به این امر بی توجه هستند. به همین خاطر روز به روز فاصله میان کارمندان و مشتریان شان بیشتر می شود. فرآیند برندسازی اصولی یکی از راهکارهای کاهش فاصله مذکور است.
نکته مهم درخصوص برندسازی درست شیوه های اجرای آن است. هدف اصلی من در این مقاله بررسی سه راهکار مناسب برای تحقق این هدف است.
1. ساختار بخش «درباره ما» در سایت برند
وقتی ما به برندسازی فکر می کنیم، باید اهمیت سایت رسمی برندمان را مدنظر داشته باشیم. هر سایتی دارای یک صفحه نخست است. اگر ما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستیم، باید صفحه نخست مان توانایی جلب نظر آنها را داشته باشد. استفاده از محتوای جذاب و روانشناسی رنگ ها اهمیت زیادی دارد. امروزه کاربران فقط برای دسترسی به محتوای سایت ما اقدام به گشت و گذار در اینترنت نمی کنند. یکی از اهداف اصلی آنها یافتن برندهای تازه است، بنابراین برند ما باید توضیحات دقیقی درباره خود ارائه کند. بخش اصلی ارائه چنین توضیحاتی «درباره ما» نام دارد. متاسفانه بسیاری از برندها توجه کافی به این بخش ندارند. به همین خاطر در عمل بخش «درباره ما» در سایت اغلب برندها دارای هیچ نوع اطلاعاتی نیست. پیشنهاد نخست من در این مقاله ارائه اطلاعات دقیق درباره حوزه فعالیت برندمان و سپس نشانی هایی نظیر محل دفتر مرکزی و شماره تماس است. این امر انگیزه بازدیدکنندگان برای تعامل بیشتر با برند ما را افزایش خواهد داد.
مطلب مرتبط: برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست؟
2. اهمیت طراحی دکور و یونیفرم کارمندان
اگر برند شما در زمینه گسترس نوع خاصی از سبک زندگی فعالیت دارد، استفاده از ارزش های اصلی آن سبک در طراحی دکور و لباس کارمندان ضروری خواهد بود. هر برند باید به خوبی توانایی بازنمایی ارزش های محوری اش را داشته باشد. در غیر این صورت مخاطب توجه چندانی به آن نخواهد کرد. امروزه دفتر کار یا فروشگاه های برندهای بزرگ از انواع خاصی از طراحی دکور و یونیفرم کارمندان بهره می برد. این امر موجب تاثیرگذاری بیشتر بر روی مشتریان می شود.
یکی از نمونه های جذاب درباره بازنمایی ارزش ها و فرهنگ برند در فروشگاه اصلی مربوط به برند هارد گریند است. این برند در زمینه تولید لوازم خانگی، به طور ویژه مبلمان، فعالیت دارد. نوع طراحی فروشگاه و لباس کارمندان در این فروشگاه بسیار جذاب است. مشتریان امکان بازدید از تمام محصولات شرکت و امتحان آنها را نیز دارند. به علاوه همیشه یک فنجان قهوه برای پذیرایی از آنها آماده است. تمام این فعالیت ها با هدف تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مشتریان صورت می گیرد. در این زمینه تعامل سازنده با مشتریان و ایجاد ارتباطی عمیق با آنها در دستور کار این برند قرار دارد.
3. مفهوم برندسازی بصری
تمام بخش های برند ما از قبیل سایت رسمی، فروشگاه، دفتر کار، کمپین ها و آگهی های تبلیغاتی باید ویژگی های مشترک و قابل درکی داشته باشد. این امر بخش های مختلف کسب و کار ما را به هم پیوند می زند. ایراد اصلی بسیاری از برندها بی توجهی به پیوند میان بخش های مختلف کسب و کارشان در قالب فرآیند برندسازی است. به این ترتیب ارتباط معناداری میان بخش های مختلف کسب و کار آنها قابل مشاهده نیست. استفاده از المان های بصری مشترک نظیر رنگ های مشابه در تمام بخش های برند ایده ای مناسب در راستای اجرای الگوی نوین برندسازی برندمان خواهد بود.
مطلب مرتبط: برند و برند سازی/مدل های مختلف برند
بی شک برندسازی به معنای مدرن شامل فرآیندهای بسیار زیادی است. توجه به نکات مطرح در این مقاله گام مناسبی برای ایجاد تحول در فرآیند برندسازی شرکت ما خواهد بود. استفاده متفاوت از مفهوم برندسازی آن هم زمانی که اغلب برندها توجه خاصی به آن ندارند، مزیت های انکارناپذیری برای ما به همراه خواهد داشت.