موفقیتامروزه بسیاری از کاربران در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی تمایل بالایی برای تعامل با برندها دارند. این امر مزیت قابل توجهی برای برندها در مقایسه با دهه های قبل به همراه دارد. امروزه بسیاری از کسب و کارها به طور مداوم با چالش هایی در زمینه جلب تعامل مشتریان مواجه هستند. حضور در فضای رقابتی اینستاگرام برای بازاریابی کار ساده ای نیست. همین نکته موجب ترس و تردید بسیاری از برندها نسبت به حضور در چنین فضایی شده است. خوشبختانه امکان بازاریابی و بازنگری در وضعیت فعالیت برندها به شیوه ای ساده وجود دارد. این امر کمک قابل توجهی به برندها، به ویژه کسب و کارهای تازه تاسیس، برای حضوری موفق در این فضا خواهد کرد.
استفاده از اینستاگرام برای بازاریابی شیوه های مختلفی دارد. یکی از شیوه های مناسب در این میان عرضه برخی از جایزه ها یا هدیه های جذاب به مخاطب هدف است. این فرآیند شامل دریافت یک هدیه به صورت رایگان از سوی کاربران در ازای عمل به یک یا چند نکته است. یکی از نمونه های موفق در این زمینه مربوط به برند فبلتیکس است. این برند در زمینه تولید انواع کرم های سلامت پوست فعالیت دارد. کاربران در بازه های زمانی مشخص با درج کامنت یا بازنشر محتوای صفحه رسمی این برند در اینستاگرام فرصت دریافت تخفیف برای خرید محصولات فبلتیکس را خواهند داشت.
امروزه برخی از برندها برای ارائه هدیه به کاربران اقدام به همکاری با زنجیزه کسب و کارهای مرتبط می کنند. به این ترتیب هزینه تهیه هدیه ها بین کسب و کارها تقسیم خواهد شد. نتیجه نهایی کار نیز جلب نظر مشتریان به بازارهای مکمل است. بدون شک چنین همکاری میان برندهای رقیب امکان پذیر نیست. با این حساب گام نخست در زمینه ارائه محصولات همراه با تخفیف به مشتریان یا هدیه های جذاب اقدام برای یافتن برندهایی با زمینه مشترک فعالیت است.
مطلب مرتبط: تأثیر اینستاگرام در تبلیغات و بازاریابی
توسعه کسب و کار از طریق اینستاگرام هدف بسیاری از برندهاست. متاسفانه تمام کسب و کارها توانایی موفقیت در این عرصه را ندارند. در ادامه برخی از نکات اساسی برای بازاریابی تاثیرگذاری از طریق تعیین و ارائه هدیه های جذاب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
تعیین محدوده قیمت و ارزش برای هدیه ها
نخسین گام برای بازاریابی براساس ارائه هدیه مربوط به انتخاب یک محصول خاص است. مشتریان در ازای عمل براساس توصیه برند انتظار دریافت هدیه ای ارزشمند را دارند. در غیر این صورت به سرعت از برند موردنظر ناامید خواهند شد. انتخاب محصول برای هر کسب و کار براساس ماهیت فعالیت و هدفش متفاوت است. اگر شما به دنبال معرفی محصولات تازه تان به مشتریان هستید، باید از همان محصولات به عنوان هدیه استفاده نمایید. اگر هم فقط به دنبال توسعه نام کسب و کارتان هستید، انتخاب هدیه هایی ارزان قیمت یا کوپن های تخفیف منطقی خواهد بود.
توجه به وضعیت مالی کسب و کار در تمام مراحل بازاریابی دارای اهمیت است. برخی از برندها بدون توجه به این نکته اقدام به بازاریابی و صرف هزینه می کنند. نتیجه این امر مواجهه با کمبود مالی در انتهای ماه یا سال است.
ارائه محصولاتی خاص به عنوان هدیه همیشه ایده جذابی نیست. اگر یک کسب و کار در زمینه خدمات رایانه ای یا IT فعالیت داشته باشد، امکان ارائه هدیه های کالامحور را ندارد. توصیه مهم در این بخش توجه بر روی ارائه خدمات به صورت رایگان در قالب هدیه است. امروزه با توسعه فناوری های نوین نیاز به خدمات مختلف برای فعالیت بهینه کسب و کارها افزایش یافته است بنابراین هرچه توانایی یک برند برای ارزیابی مزیت خدماتش و استفاده از آن به عنوان عنصر بازاریابی بیشتر باشد، موفقیت بهتری کسب خواهد کرد.
تعیین مسابقه و معیاری برای ارزیابی آن
اغلب برندها برای ارائه هدیه به مشتریان اقدام به تعیین مسابقه می کنند. این امر نوعی رقابت جذاب در محیط آنلاین ایجاد می کند. به عنوان مثال، برند نیوآ در برخی از مناسبت های مهم در صورت تگ تعدادی از دوستان از سوی هر کاربر اقدام به ارائه کد تخفیف می کند. این امر با توجه به کیفیت بالای محصولات نیوآ و همچنین شعبه های فراوانش در سراسر دنیا جذابیت بسیار زیادی برای مشتریان به همراه دارد.
یکی دیگر از راهکارها برای بازاریابی در حوزه آنلاین توجه به وبلاگ برند است. امروزه بسیاری از برندها دارای وضعیت مناسبی در اینستاگرام هستند، اما سایت و وبلاگ شان به طور مداوم بازدید اندکی دریافت می کند. نکته مهم در این میان انتقال ترافیک اینستاگرام برند به سایت یا وبلاگ است. این امر مزیت های قابل توجهی برای کسب و کارها به همراه دارد.
محیط وبلاگ امکان بیان نکات به صورت حرفه ای را فراهم می کند. کاربران علاقه مند به یک برند به طور معمول اقدام به مطالعه مطالب وبلاگی می کنند بنابراین در صورت معرفی مناسب وبلاگ برند شانس بالایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب و تبدیل شان به مشتریان وفادار خواهیم داشت.
تعیین هدف نهایی برای کمپین
تعیین هدف مشخص برای فرآیند بازاریاب به تمام فعالیت های جانبی نظم می بخشد. امروزه بسیاری از برندها توانایی صرف بودجه های قابل توجه بر روی حوزه بازاریابی اینستاگرامی را دارند. نکته مهمتر از هزینه برندها در این فضا، برنامه شان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است.
اهداف برندها در حوزه بازاریابی تفاوت معناداری با هم دارد. همین امر کمپین های بازاریابی آنها را به شدت متفاوت می سازد. امروزه برخی از برندها به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس برخی از کلیشه های بازاریابی هستند. این امر اغلب اوقات با شکست مواجه می شود. ارزیابی دقیق وضعیت برند گام نخست برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. بنابراین بدون شناخت مناسب از موقعیت برند نباید وارد حوزه بازاریابی و به خصوص بازاریابی از طریق اعطای هدیه شد.
توجه به همکاری با دیگر برندها
همکاری با دیگر برندها همیشه گزینه جذابی برای افزایش هیجان کمپین بازاریابی است. این نکته به طور معول مورد توجه برندهایی با بازار هدف مشابه قرار می گیرد. اگر کسب و کار شما دارای بودجه محدود برای بازاریابی است، همکاری با برخی از برندهای دارای زنجیره کسب و کار وابسته و مرتبط ایده جذابی خواهد بود.
مطلب مرتبط: بازاریابی بدون اشتباه در اینستاگرام
مهمترین نکته در زمینه همکاری بازاریابی گفت وگو پیرامون تمام شرایط پیش از شروع فرآیند همکاری است. متاسفانه برخی از برندها پیش از شروع همکاری نسبت به تعییت شرایط دقیق اقدام نمی کنند. همین امر موجب عمر کوتاه همکاری میان آنها می شود. اگر یک کسب و کار پیش از پرداختن به همکاری با دیگران اقدام به تعریف دقیق اهداف و وظایف هر برند نماید، شانس بالایی برای تداوم همکاری وجود خواهد داشت.
انتخاب هشتگ برای کمپین
امروزه هشتگ ها نقش مهمی در جست وجوی محتوا از سوی کاربران دارد. بسیاری از کاربران برای دسترسی به محتوای مدنظرشان در اینستاگرام و دیگر شبکه ای اجتماعی از هشتگ های مرتبط استفاده می کنند. درست به همین خاطر درج هشتگ مناسب برای پست های بازاریابی اهمیت بالایی دارد.
توجه به نام کمپین و انتخاب هشتگی مشابه با آن نقش مهمی در سهولت دسترسی کاربران به محتوا دارد. برخی از برندها به طور مداوم اسم های طولانی برای کمپین های شان انتخاب می کنند. این امر توانایی جست وجوی کاربران و یافتن محتوای مرتبط را به شدت کاهش می دهد. هشتگ های مربوط به کمپین باید کوتاه و مرتبط با ماهیت کسب و کار باشد. در غیر این صورت تعامل چندانی در کاربران برانگیخته نخواهد شد.
انتخاب نام کمپین گاهی اوقات امری دشوار است. بسیاری از برندها در این زمینه با فقدان ایده مناسب مواجه هستند. اگر شما نیز ایده جذابی برای تعامل با مخاطب هدف ندارید، باید نسبت به تجدیدنظر اساسی در وضعیت کسب و کارتان اقدام نمایید. در غیر این صورت تمام سرمایه گذاری بازاریابی تان بی نتیجه باقی خواهد ماند. یکی از نکات کاربردی در این میان مربوط به الگوبرداری از برندهای بزرگ است. بسیاری از برندهای بزرگ به طور مداوم دارای توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با انتخاب نام های جذاب هستند. اگر شما نیز علاقه مند به بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف هستید، باید از این نکته نهایت استفاده را ببرید.
تعیین محدوده زمانی برای کمپین
اجرای کمپین برای همیشه امکان پذیر نیست. تعیین بازه زمانی مشخص و پایان دهی به کمپین بازاریابی براساس آن ضروری است. برخی از برندها پس از مشاهده استقبال مناسب کاربران از کمپین شان به طور مداوم زمانش را تمدید می کنند. این امر شاید گاهی اوقات نتیجه مناسبی در پی داشته باشد، اما در بلندمدت موجب کاهش انگیزه کاربران برای مشارکت مناسب خواهد شد. همچنین اگر زمانی از ابتدای شروع کمپین تعیین نشود، کاربران دچار نوعی سردرگمی در زمینه همکاری با برند موردنظر خواهند شد.
ارائه هدیه های جذاب به مخاطب هدف انگیزه زیادی در مشتریان ایجاد می کند بنابراین تعیین بازه های زمانی کوتاه مناسب ترین گزینه خواهد بود. توصیه اصلی در بخش کنونی تعیین بازه زمانی 24 یا 48 ساعت است. این امر نوعی احساس فوریت در مخاطب هدف ایجاد می کند. بدون چنین احساس فوریتی بسیاری از کمپین ها توانایی دستیابی به اهداف شان را نخواهند داشت.
بازاریابی برای کمپین
طراحی و اجرای کمپین های بازاریابی بدون توجه به توسعه و تبلیغ برای آنها غیرممکن است. سالانه شمار بالایی از کمپین های بازاریابی با مشکلات اساسی در زمینه جلب نظر مخاطب هدف مواجه می شود. نکته مهم در این میان عدم مشاهده برخی از کمپین های از سوی مخاطب هدف است. شاید در ابتدا این امر ناشی از بی حوصلگی مخاطب هدف باشد، اما بخش عمده از این امر به دلیل ناکارآمدی برندها در زمینه توسعه محتوای شان است. وقتی محتوای یک کمپین بازاریابی در دسترس مخاطب هدف قرار نداشته باشد، نباید انتظار دریافت نتیجه عالی را داشت.
تبلیغ برای کمپین بازاریابی شیوه های متنوعی دارد. بهترین گزینه در این میان همکاری با اینستاگرام برای تبلیغ محتوای بازاریابی است. مزیت اصلی این شیوه امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه ای متمایز است. اینستاگرام اطلاعات وسیعی در مورد کاربرانش دارد بنابراین همکاری بازاریابی با این پلتفرم امکان تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف را به همراه دارد.
ایده هایی برای بازاریابی با اعطای هدیه در اینستاگرام
فقدان ایده مناسب برای بازاریابی بسیاری از برندها را رنج می دهد. همین امر موجب بررسی هرچه دقیق تر این موضوع در بخش کنونی شده است. برخی از برندها در زمینه طراحی ایده بازاریابی همیشه به دنبال ایده های پیچیده هستند. این امر هیچ ضرورتی در عرصه کسب و کار ندارد بنابراین برندها امکان بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف با ایده های ساده را نیز دارند. مهمترین مسئله در این میان استفاده از توانایی خلاقیت کسب و کارمان در عرصه بازاریابی است. در این زمینه به راهکارهای ذیل توجه نمایید:
• لایک کن و برنده شو: ارائه هدیه به مخاطب هدف در هر قالبی از طریق دعوت وی به لایک برخی از پست های برند ایده جالبی محسوب می شود. این امر تاثیر روانی مثبتی بر روی مشتریان دارد. بسیاری از برندها برای توسعه کسب و کار و نام شان در فضای آنلاین از این شیوه استفاده می کنند. همچنین برخی از برندها نیز با هدف رونمایی از محصولات شان اقدام به تعیین جایزه در ازای لایک پست رونمایی از محصولات می کنند.
مطلب مرتبط: چگونه بازاریابی بهتری در اینستاگرام داشته باشیم
• تگ کردن دوستان: افزایش دامنه مخاطب هدف همیشه مدنظر برندها قرار دارد. دستیابی به این هدف در اینستاگرام از طریق برگزاری کمپین با دعوت از کاربران برای تگ دوستان و استفاده از هدیه های مختلف برند امکان پذیر است. خوشبختانه کاربران واکنش بسیار مثبتی نسبت به این شیوه بازاریابی نشان می دهند بنابراین استفاده از آن یکی از راهکارهای مطمئن خواهد بود.
• لایک و بازنشر محتوا: اینستاگرام امکان بازنشر پست های بازاریابی در قالب استوری را فراهم می کند بنابراین درخواست از کاربران برای بازنشر محتوای برند و استفاده از هدیه های مختلف ایده جذابی خواهد بود. این امر نیازمند استفاده از تصویر زیبا و چشم نواز برای پست اصلی برند است. در غیر این صورت فرآیند موردنظر بازخورد چندان جالبی از سوی فالوورها نخواهد داشت.