رنگ امری است که تجربه روزمره ما با آن گره خورده است. همه انسان ها در طول روز زیبایی رنگ را مشاهده می کنند. گاهی اوقات هم همین رنگ ها به زندگی ما معنا می بخشند. تصور دنیای بدون رنگ برای کمتر انسانی قابل درک است. درست به همین خاطر رنگ های مختلف یکی از مهم ترین بخش های زندگی ما را تشکیل می دهند.
روانشناسی رنگ در طول سال های اخیر بحث مهمی در زمینه بازاریابی بوده است. این امر برای برندها در راستای تولید محتوای جذاب امری حیاتی محسوب می شود. گاهی اوقات ایده اصلی شما برای تولید محتوا به شدت جذاب است، اما به هنگام اجرای آن مشکلات زیادی پیش روی تان قرار می گیرد. یکی از مشکلات اساسی در این میان مربوط به انتخاب ترکیب رنگ مناسب برای محتواست. هدف اصلی در این مقاله بررسی این مسئله به عنوان یک مشکل بزرگ برای تیم های بازاریابی است. اگر شما هم با چنین مشکلاتی به طور مداوم دست و پنجه نرم می کنید، این مقاله نکات مناسبی برای شما خواهد داشت.
روانشناسی رنگ تا کجا کاربرد دارد؟
یکی از نکات مهم در رابطه با روانشناسی رنگ ها مربوط به دامنه اعتبارشان است. به عبارت بهتر، آیا روانشناسی رنگ واقعا درباره رفتار مشتریان حرفی برای گفتن دارد؟ پاسخ کوتاه به این پرسش مثبت است. روانشناسی رنگ با ایجاد ارتباط میان حالت های انسان و ویژگی های هر رنگ امکان تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف را به همراه خواهد داشت. این امر به شما برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد.
مطلب مرتبط: 5 نکته در استفاده تجاری از رنگ ها
یکی از ساده ترین تاثیرات روانشناسی رنگ در زمینه بسته بندی محصولات به چشم می خورد. هر برندی با بسته بندی محصولش به شکلی زیبا و با استفاده از رنگ های مناسب امکان تاثیرگذاری بالاتر بر روی مشتریان را دارد. درست به همین خاطر محصولاتی با ویژگی های یکسان در عمل از سوی مخاطب هدف با رفتارهای متفاوتی مواجه می شوند. این امر نقش روانشناسی رنگ بر روی تصمیم گیری مشتریان را به بهترین شکل ممکن نشان می دهد.
نکته مهم درباره تاثیر روانشناسی رنگ بر روی مشتریان ضرورت واقع گرایی است. شما با روانشناسی رنگ امکان پوشش تمام ضعف های محصولات تان را ندارید. بنابراین باید به بهترین شکل ممکن در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و بهبود وضعیت برندتان با روانشناسی رنگ، تا جایی که واقعا کاربرد دارد، باشید. در غیر این صورت احتمالا تاثیر روانشناسی رنگ بر روی مشتریان از بین می رود.
برندسازی و تداوم آن
یکی از مهم ترین بخش های بازاریابی دیجیتال مربوط به داشتن برندی جذاب و موردپسند مشتریان است. اگر شما برندی موردپسند مشتریان نداشته باشید، هرگز شانسی برای جلب نظرشان پیدا نخواهید کرد. این امر از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مشتریان دارای اهمیت بسیار بالایی است.
نکته مهم در رابطه با ایجاد یک برند با سطح بالایی از تداوم مربوط به کاربست طیف رنگ های مناسب است. بسیاری از کسب و کارها در زمان برندسازی به این نکته مهم توجه نشان نمی دهند. درست به همین خاطر همیشه با مشکلاتی در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دست و پنجه نرم می کنند. به طور معمول رنگ هایی مثل زرد و قرمز برای برندهای حوزه خوراکی و همچنین مایل به جلب نظر طیف جوان مشتریان کاربرد دارد. این امر درباره طیف رنگ های تیره بیشتر بیانگر احساس اعتماد به نفس است. همچنین رنگ هایی مثل آبی و سبز نیز برای انتقال احساس آرامش در مشتریان کاربرد دارد.
بدون تردید شما باید با استفاده از تجربیات شخصی و ویژگی های برندتان نسبت به انتخاب رنگ های اصلی برای لوگو و کمپین های بازاریابی تان اقدام نمایید. با این حال نکته مهم در این میان توجه داشتن به اهمیت رنگ ها در فرآیند برندسازی است.
مطلب مرتبط: روانشناسی رنگ ها در برندسازی
نقش کنتراست رنگ ها
گاهی اوقات کاربران نسبت به برخی از کمپین ها با ترکیب رنگ های منحصر به فرد توجه بیشتری نشان می دهند. بدون تردید شناسایی دقیق طیف رنگ های مورد علاقه مشتریان امر بسیار دشواری است. با این حال تضاد رنگ ها به طور قابل ملاحظه ای شما را نسبت به رقبای تان متمایز خواهد کرد. امروزه کمپین هایی که دارای کنتراست رنگ مناسبی در کمپین ها حتی رنگ های اصلی برندشان هستند، توان تاثیرگذاری به مراتب بالاتری بر روی مخاطب هدف دارند.