اگر شما از اینستاگرام به عنوان بخشی از استراتژی شبکه های اجتماعی خود استفاده می کنید، حتما با مفهوم ایمپرشن (Impression) آشنایی دارید. متاسفانه بسیاری از ما شناخت دقیق از این مفهوم و تاثیر آن بر روی برنامه ای کاری مان نداریم. به راستی این مفهوم تا چه حد در ارزیابی موفقیت برندها در اینستاگرام دقیق است؟ تفاوت آن با مفهوم دستیابی یا Reach چیست؟ در این مقاله هدف اصلی من بررسی این موضوعات و پاسخ به پرسش های فوق است.
پیش از هر چیز به منظور آگاهی مناسب از مفهوم ایمپرشن باید به خوبی رابطه آن با مفهوم دستیابی (Reach) را بدانیم. اجازه دهید در اینجا به صورت کاملا ساده به بررسی تفاوت های هر کدام از این دو مفهوم بپردازیم.
ایمپرشن تعداد زمان های نمایش پست ما به کاربران را اندازهگیری می کند. در این ارزیابی تعداد اکانت های منحصر به فرد مدنظر نیست، بنابراین شاید در تعداد ایمپرشن های ما یک اکانت چند بار محتوای مان را دریافت کرده باشد. به عنوان مثال، اگر پست ما 100 بار برای یک کاربران نمایش داده شود، به همین میزان بر تعداد ایمپرشن های ما افزوده خواهد شد.
در مقابل مفهوم ایمپرشن، دستیابی یا Reach قرار دارد. این مفهوم تعداد کاربران منحصر به فرد را که پست ما را مشاهده کرده اند، نشان می دهد. با این حساب اگر پست ما 100 بار برای یک کاربر به نمایش درآید، مقدار ایمپرشن آن 100خواهد بود، با این حال مقدار دستیابی آن معادل یک ارزیابی می شود. این امر از نقطه نظر بازاریابی و تبلیغات اهمیت بالایی دارد. با توجه به این معیارها امکان ارزیابی وضعیت کمپین های مان در شبکه های اجتماعی وجود خواهد داشت. خوشبختانه اینستاگرام این آمارها را به صورت تفصیلی در اختیار کاربران قرار می دهد. به منظور مشاهده آمار اکانت مان در اینستاگرام فقط باید حساب مان را به حالت تجاری (Business Mode) در بیاوریم. به این ترتیب تمام جزییات آماری به صورت طبقهبندی شده در اختیار ما قرار می گیرد.
مطلب مرتبط: تأثیر اینستاگرام در تبلیغات و بازاریابی
ایمپرشن اینستاگرام چیست؟
ایمپرشن اینستاگرام به اندازهگیری تعداد دفعات نمایش پست ما بر روی صفحه اصلی کاربران می پردازد. این مفهوم به اکانت های منحصر به فرد توجهی ندارد، بنابراین تمام مقدار بازدید پست مان را نشان خواهد داد. درست به همین خاطر همیشه مقدار ایمپرشن پست های اکانت ها بیشتر از مقدار دستیابی (Reach) است. یکی از نکات مهم در زمینه شناسایی این دو مفهوم پی بردن به اهمیت شان است. به راستی چرا این دو مفهوم تا این اندازه مهم هستند؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.
با توجه به آنچه در سطرهای قبلی گفته شد، چه زمانی باید از مفهوم ایمپرشن برای ارزیابی وضعیت کمپین های برندمان استفاده کنیم؟ پاسخ کوتاه به این پرسش شامل اشاره به زمان موردنظر برای افزایش آگاهی کاربران پیرامون برندمان است. بسیاری از بازاریاب ها از همان ابتدای کارشان در تلاش برای دستیابی به شمار هرچه بیشتری از مخاطب های ثابت هستند. نکته فراموش شده در این میان توجه به کیفیت مخاطب هاست. اگر ما 10 هزار مخاطب بیعلاقه به محتوای برندمان داشته باشیم، هیچ نتیجه مطلوبی از برگزاری کمپین های خود به دست نمی آوریم، با این حساب نکته اساسی در این بخش تلاش برای جلب نظر مخاطب های هدف است.
توجه به تجربه مخاطب های هدف برندمان نقش تعیینکننده ای در تبیین استراتژی مان خواهد داشت. به این ترتیب بارگذاری پست ها به صورت چند روز در میان موجب فراموشی مداوم کاربران نسبت به برندمان خواهد شد. به همین دلیل بسیاری از برندها اقدام به مدیریت چند کمپین در کنار هم و انتشار پست های تبلیغاتی با همکاری اینستاگرام می کنند. این امر میزان توجه و بازدید بیشتری برای برندمان به ارمغان خواهد آورد. نکته مهم در اینجا توجه به ماهیت مخاطب های موردنظر برندمان است. مخاطب های موردنظر ما باید علاقهمند به ماهیت برندمان باشند. در غیر این صورت فعالیت در کنار آنها هیچ فایده ای در پی ندارد.
بدون تردید مطالعه دقیق تر پیرامون مفاهیم اساسی در زمینه بازاریابی و تبلیغات در اینستاگرام بدون فهم دو مفهوم اساسی ایمپرشن و دستیابی (Reach) امکانپذیر نیست. با این حساب هدف اصلی از نگارش این مقاله محقق شده است. از این پس با جستوجوی بیشتر امکان دسترسی به مطالب مفید در زمینه ادامه مسیر فعالیت برندتان را خواهید داشت. توصیه من به شما توجه دائمی به این نکته است: در هر زمینه ای همیشه فهم درست اصطلاحات و مفاهیم پایه ای اهمیت بالایی دارد.