مصاحبه ها هرگز فرآیندهایی ساده نیستند. اینکه شما برای مدت زمانی به نسبت طولانی اقدام به گفت وگو و پاسخگویی به سوالات مختلف نمایید، ذهن هر کسی را خسته خواهد کرد. با این حال در عمل راه گریزی از مصاحبه در دنیای کسب و کار نیست. شما به عنوان یک کارآفرین نه تنها با مصاحبه های استخدامی، بلکه روزنامه نگاران کنجکاو نیز رو به رو هستید. با این حساب باید خودتان را برای انجام مصاحبه های باکیفیت و دقیق آماده نمایید، در غیر این صورت شانس تان برای موفقیت در دنیای کسب و کار به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از راهکارهای موفقیت در مصاحبه های مختلف کاری است. در ادامه برخی از نکات برای حضور و تعامل هوشمندانه با مصاحبه کنندگان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
اهمیت هنر گوش دادن
وقتی شما در یک مصاحبه حاضر می شوید، باید بیش از اینکه در تلاش برای بیان نکات و نقل قول های از قبل حفظ کرده تان باشید، به طرف مقابل گوش دهید. گاهی اوقات شما با سوالی رو به رو می شوید که از قبل پاسخی برای آن ندارید. در این صورت باید با استفاده از خلاقیت ذهنی تان جوابی درست و قابل توجه برای سوال موردنظر آماده نمایید، در غیر این صورت شانسی برای انجام دادن یک مصاحبه درست نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: ۷ راه برای افزایش اعتماد به نفس در مصاحبه استخدامی
شما به عنوان فردی که نظر یک رسانه یا حتی برند را جلب کرده اید، باید همیشه پاسخ هایی کوتاه و دقیق به طرف مقابل دهید، در غیر این صورت صحبت های طولانی شما همه را ناامید خواهد کرد. بنابراین پیش از شروع به صحبت کردن برای ارائه پاسخ چند ثانیه ای با خودتان فکر کنید و سپس شروع به صحبت نمایید.
طرح پرسش های جذاب
مصاحبه ها در سراسر دنیا فقط مربوط به طرح سوال از یک طرف و پاسخگویی طرف مقابل نیست. شما به عنوان یک کارآفرین خلاق امکان فراتر رفتن از این امر را دارید. بر این اساس در صورت امکان سوالات مناسب و جزئی از طرف مقابل تان بپرسید. این امر مصاحبه کننده را نیز در روند گفت وگو درگیر خواهد کرد.
بسیاری از کارآفرینان تجربه برگزاری مصاحبه های استخدامی برای شرکت شان را دارند. شما در این نوع مصاحبه ها همیشه به دنبال سوالات کلیدی هستید. بنابراین طرح یک سوال درست و اساسی از طرف مقابل برای پیشبرد بحث با حتی عوض کردن جهت آن در مسیر دلخواه تان ایده بدی نخواهد بود. البته یادتان باشد سوال شما نباید مسیر گفت وگو را به طور کامل عوض کرده و خودتان را به جای مصاحبه کننده قرار دهید.
داستان سرایی را به یاد داشته باشید
داستان سرایی در هر موقعیتی تاثیرگذاری خاص خودش را دارد. وقتی شما در مصاحبه کاری با یک شرکت بزرگ هستید، داستان سرایی امکان شکستن یخ جلسه و همینطور بیان نکات مهم به طور غیرمستقیم را می دهد. بسیاری از مردم شنیدن داستان های جذاب را دوست دارند. با این حساب اگر شما در مصاحبه تان اندکی داستان سرایی نیز انجام دهید، شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی طرف مقابل به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد.
امروزه بسیاری از مردم داستان سرایی را به خوبی بلد نیستند. با این حساب شما به عنوان یک کارآفرین باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای تقویت مهارت های تان به عنوان داستان سرا باشید، در غیر این صورت حتی یک نفر نیز به مصاحبه های شما توجه نخواهد کرد.
نقطه ها را به هم وصل کنید
وقتی شما در یک مصاحبه حاضر می شوید، هر سوالی با سوال بعدی نوعی ارتباط معنایی دارد. یک ایده جذاب در این میان تلاش برای وصل کردن نقاط مشترک سوالات به یکدیگر و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس این فرآیند است. شما با چنین کاری امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور حرفه ای را پیدا خواهید کرد.
مطلب مرتبط: اقداماتی که در 15 دقیقه قبل از شروع مصاحبه کاری باید انجام داد
برخی از کارآفرینان حرفه ای به خوبی ارتباط میان سوالات در مصاحبه ها را پیدا کرده و حتی از آنها برای پیش بینی سوالات بعدی استفاده می کنند. بدون تردید این امر سختی های خاص خودش را دارد، اما به محض اینکه شما آن را یاد بگیرید، بدل به فردی حرفه ای در انجام مصاحبه های کاری خواهید شد.