تعیین اهداف در عرصه کسب و کار امر ساده ای نیست. بسیاری از برندها پس از شروع به فعالیت به دلیل فقدان برنامه مناسب با مشکلات اساسی مواجه می شوند. اگر یک کسب و کار بدون برنامه و اهدافی مشخص وارد عرصه کسب و کار شود، امکان ارزیابی نتیجه استراتژی های مختلف را نخواهد داشت. گام نخست برای برنامه ریزی نیز تعیین اهداف مناسب است. کارآفرینان به هر حال در راستای دستیابی به اهدافی مشخص اقدام به برنامه ریزی می کنند.
گاهی اوقات کسب و کارها برای تعیین اهداف کسب و کارشان زمان بسیار زیادی را اختصاص می دهند. این امر شاید در نگاه نخست عادی باشد، اما در عمل زمان زیادی از برندها خواهد گرفت. تعیین اهداف مناسب و دقیق کار ساده ای نیست، اما بیش از اندازه هم پیچیده نخواهد بود. هدف اصلی در ادامه مقاله کنونی بررسی برخی از نکات مهم در زمینه تعیین اهداف کسب و کار به ساده ترین شیوه ممکن است.
تعیین اهداف کسب و کار؛ از ایده تا عمل
روند شروع کسب و کار از سوی کارآفرینان به طور معمول مشابه است. افراد وقتی ایده های جذابی، از نظر خودشان، برای فعالیت در حوزه کارآفرینی دارند، اقدام به تاسیس کسب و کار می کنند. شاید ایده اولیه جذابیت بسیار زیادی داشته باشد، اما تبدیل ایده ذهنی کارآفرینان به کسب و کاری واقعی فرآیند سختی خواهد بود. گاهی اوقات امکان اجرای دقیق ایده های کارآفرینان در عرصه کسب و کار وجود ندارد بنابراین پیش از راه اندازی یک کسب و کار باید نسبت به امکان اجرای آن نیز توجه داشته باشیم. این نکته اغلب اوقات مورد بی توجهی قرار می گیرد.
مطلب مرتبط: 5 ویژگی که باید در رابطه با تعیین اهداف کسب و کار خود مورد توجه قرار داد
کارآفرینان پس از راه اندازی کسب و کار در تلاش برای ایجاد روندهای مشخصی در عرصه فعالیت اعضای شرکت هستند. این امر از نظر ایجاد عادت های کاری مناسب اهمیت بالایی دارد. شاید برنامه ریزی پس از شروع کسب و کار امر عادی برای اغلب افراد باشد، اما از نظر حرفه ای همراه با مشکلات زیادی خواهد بود. برنامه ریزی و تعیین اهداف کسب و کار باید پیش از شروع به کار صورت گیرد. دلیل این امر صرفه جویی در زمان در دسترس کسب و کارهاست. وقتی از همان ابتدا برنامه و اهداف مشخصی پیش روی کسب و کارها باشد، دیگر نیازی برای اتلاف وقت نخواهد بود.
یکی از ایرادهای تعیین اهداف به صورت غیرقابل مذاکره در ابتدای شروع به فعالیت برند مربوط به تغییرات ناخواسته است. رویدادها و اتفاقات مختلفی در عرصه کسب و کار موجب تغییر برنامه های کارآفرینان می شود. اگر برنامه یک برند دارای انعطاف پذیری لازم نباشد، در عمل با مشکلات بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه خواهند شد. یکی از راهکارهای مناسب برای ایجاد انعطاف پذیری در برنامه های کسب و کار مربوط به واقع نگری است. کارآفرینان نسبت به تمام نکات در عرصه کسب و کار آگاهی ندارند. همین امر مشکلات بسیار زیادی برای آنها به همراه خواهد داشت. تلاش برای تعیین اهداف براساس آگاهی فعلی از بازار و ایجاد فضای مناسب برای اصلاح اهداف در گذر زمان مهمترین نکته خواهد بود.
مشکل اصلی کارآفرینان در زمینه برنامه ریزی پردازش ایده های اولیه در مورد اهداف و سپس ایجاد وقفه های طولانی برای تبدیل اهداف به برنامه های مشخص است. اغلب کارآفرینان به طور روزانه طراحی برنامه براساس اهداف را به هفته یا ماه بعد موکول می کنند. در نهایت نیز پس از گذشت چندین ماه هیچ پیشرفتی در فعالیت آنها روی نمی دهد. در ادامه باید به این مسئله مهم بپردازیم.
چرا تاخیر در برنامه ریزی روی می دهد؟
اگر شما نیز به عنوان کارآفرین پس از برنامه ریزی اولیه با مشکلاتی در زمینه اجرای برنامه ها در راستای دستیابی به اهداف تان مواجه می شوید، باید چند نکته بسیار مهم را مدنظر قرار دهید. نکته نخست مربوط به ماهیت واقع گرایانه اهداف است. شاید یک هدف برای کسب و کار کوچک مناسب نباشد. این امر موجب تاخیر در اجرای برنامه ها و از دست رفتن فرصت های مختلف می شود. توجه به حوزه فعالیت و جایگاه برند در بازار نیز مهم است. پروژه های بلندپروازانه اغلب برای کسب و کارهای تازه تاسیس مناسب نیست. کارآفرینان تازه کار باید اندکی با فضای کسب و کار نیز آشنا شوند. در غیر این صورت شانس چندانی برای بقا در بازار نخواهند داشت.
نکته بعد در مورد تبدیل اهداف اولیه به برنامه های کاربردی مربوط به تعیین محدوده زمانی است. اگر برنامه شما برای سال آینده است، باید دست کم 2 هفته مانده تا پایان سال جاری ایده های تان بدل به هدف و سپس برنامه شود. در غیر این صورت در عمل برای سال آینده امکان اجرای برنامه ها را نخواهید داشت. وقتی کارآفرینان زمان مشخصی برای تعیین برنامه ها مشخص نمایند، به هر زحمتی که باشد، برنامه ساماندهی خواهد شد. زمان باقی مانده تا سال نو نیز باید صرف ارزیابی برنامه و آمادگی مقدمات برای اجرای آن شود. به این ترتیب کسب و کارها فرصت کافی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهند داشت.
آیا راهکار بهتری برای تعیین اهداف وجود دارد؟
بررسی بحث پیرامون مشکلات و چالش های تعیین اهداف و برنامه ریزی برای کسب و کار باید به طور معمول همراه با ارائه برخی از راهکارهای مناسب باشد. برهمین اساس در این بخش به بررسی برخی از راهکارهای مناسب جهت تعیین بهینه اهداف خواهیم پرداخت.
کسب و کارها وقتی در تلاش برای برنامه ریزی هستند، اغلب به دنبال اهداف بلندمدت و بزرگ می روند. بدون شک هر کسب و کاری نیاز به اهداف بلندمدت دارد، اما باید به فکر اهداف میان مدت نیز باشد. در غیر این صورت شانسی برای دوام در بازارهای رقابتی نخواهد داشت. مشتریان هیچ گاه شکیبانی لازم برای مشاهده نتایج موفقیت کسب و کار در بلندمدت را ندارند بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای نمایش مزیت های برندمان در کوتاه مدت نیز باشیم. متاسفانه کسب و کارها در بسیاری از موارد توانایی ایجاد هماهنگی میان اهداف کوتاه مدت و بلندمدت را ندارند. این امر موجب پیگیری اهداف متفاوت از سوی کسب و کارها می شود. اگر برنامه ریزی درست از سوی برندها مدنظر قرار گیرد، فرآیند مدیریت کسب و کار و برنامه ریزی ساده تر از هر زمان دیگری خواهد شد.
وقتی از تعیین اهداف صحبت می کنیم، باید وضعیت رقبا را نیز مدنظر قرار دهیم. اگر هدف ما در مقایسه با رقبا بسیار ابتدایی است، در صورت دستیابی به آن نیز شانسی برای توسعه برند و جلب نظر مشتریان نخواهیم داشت بنابراین همیشه پیش از تعیین اهداف و تبدیل شان به برنامه باید نیم نگاهی به وضعیت رقبا نیز داشته باشیم. بدون شک این امر در ابتدا بسیار دشوار خواهد بود، اما به مرور زمان با تکرار بدل به عادتی ساده خواهد شد.
مطلب مرتبط: برای دست یافتن به اهداف کسب و کارتان بیشتر کار کنید
امروزه تعیین اهداف برای کسب و کار دارای اهمیت حیاتی است. برندهای بدون برنامه توانایی چندانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و همچنین دوام در بازار ندارند. همین امر موجب جهت گیری شمار بالایی از کارآفرینان به سوی برنامه ریزی و تعیین اهداف می شود. زمان بندی درست برای تعیین اهداف فرآیند موفقیت برند را تسهیل خواهد کرد.