بدون شک یکی از الزامات موفقیت این است که شنونده خوبی باشیم. درواقع این مسئله حتی از فن بیان مناسب نیز مهمتر بوده و به همین خاطر است که بازاریاب ها در ابتدا تلاش می کنند که به شنونده ای حرفه ای تبدیل شوند. با این حال آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که چگونه می توان در این زمینه به سطح ایده آل دست پیدا کرد؟ در ادامه چند تکنیک ساده را بررسی خواهیم کرد.
1-توجه و آرامش
دلیل این امر که دو مورد فوق در کنار هم آورده شده است به این خاطر است که برخی از افراد به نحوی توجه خود را به طرف مقابل معطوف می کنند که زمینه برهم خوردن آرامش را به همراه دارد. به همین خاطر شما باید با آرام نگه داشتن خود، این حس را به مخاطب نیز منتقل نمایید. درواقع هیچ چیز بدتر از شنونده ای نخواهد بود که توجه کافی را ندارد. در این راستا توصیه می شود که در وضعیت راحتی قرار بگیرید. برای مثال اگر تصور می کنید که صحبت طرف مقابل طولانی خواهد بود، مکانی راحت را پیدا کنید. درواقع تا زمانی که جسم شما راحت نباشد، ذهن نمیتواند آرامش داشته باشد. همچنین لازم است که خود را از تمامی مواردی که ممکن است تمرکز شما را نابود نماید، خلاص نمایید. در این رابطه غیرفعال کردن صدای تلفن همراه، یکی از الزامات خواهد بود.
مطلب مرتبط: با ترک این عادات، شنونده بهتری باشید
2-ارتباط چشمی
در این رابطه تنها کافی است تا این مورد را امتحان نمایید. درواقع هیچ فردی تمایل به ادامه صحبت های خود برای فردی ندارد که با او ارتباط چشمی برقرار نمی کند. به همین خاطر شما باید در این زمینه دقت عمل کافی را داشته باشید. با این حال اشتباه بزرگ بسیاری از افراد در این زمینه این است که ارتباط چشمی را با خیره ماندن به طرف مقابل اشتباه می گیرند. درواقع این اقدام ابدا مناسب نبوده و شما باید توجه خود را به بخش های دیگری نظیر دست های خود نمایید. این موضوع کمک خواهد کرد تا وقفه ای در نگاه های مستقیم شما شکل گیرد که کاملا مناسب خواهد بود، با این حال این وقفه ها نباید طولانی شود. درواقع اولویت شما همیشه نگاه کردن به طرف مقابل است که در این رابطه شما تنها به چشمان او محدود نیستید. در این راستا تغییر حالت چشمان نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال برای نشان دادن توجه بیشتر می توانید، پلک خود را به حالت نیمه بسته درآورید. درواقع نباید به نحوی مصنوعی با مخاطب خود رفتار کنید.
3-تصویرسازی داشته باشید
نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شنونده بودن، صرفا گوش کردن نبوده و شما باید مطالب را درک نمایید. درواقع باید هدفی برای این اقدام شما وجود داشته باشد. در این راستا برای درک بهتر و ماندگاری مطالب مهم در ذهن، تکنیک تصویرسازی کمک بسیار خوبی خواهد بود. این امر کمک خواهد کرد که بتوانید خود را برای پاسخ هایی بهتر آماده نمایید. در این راستا برخی از افراد از تکنیک نوشتن استفاده می کنند. درواقع آنها نکات موردنظر و سوالات خود را یادداشت می کنند تا در موقعیت مناسب، مطرح نمایند، با این حال نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در هر شرایطی، به این امکانات دسترسی نخواهید داشت.
4-میان صحبت ها وقفه ای ایجاد نکنید
ایجاد وقفه های هرچند کوچک، رشته کلام را از بین خواهد برد. این امر بدون شک برای فرد مقابل، آزاردهنده محسوب می شود. درواقع شما در تلاش برای ایجاد تاثیری هستید که افراد شما را به عنوان یک شنونده خود تلقی کنند. به همین خاطر توصیه می شود که به افراد اجازه دهید که حداقل یک قسمت از صحبت های خود را به اتمام برسانند. برای مثال در صورتی که فرد مقابل در حال توضیح وضعیت سهام شرکت است، اجازه دهید که صحبت وی تمام شود. پس از اتمام این بخش، شما فرصت کافی برای صحبت های خود را خواهید داشت. درواقع شما باید نشان دهید که برای گفته های طرف مقابل، بیشتر از مواردی که قصد بیان آنها را دارید، ارزش قائل هستید.
5-از سوالات هوشمندانه غافل نشوید
آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که چند درصد از سوالات شما در حین صحبت های افراد مختلف کاربردی و مناسب هستند؟ درواقع اشتباه بزرگ بسیاری از شنونده ها این است که سوالات خود را تحلیل نمی کنند. در این رابطه توصیه می شود که هر سوال را با سه پرسش مواجه سازید.
1-آیا ارتباط لازم را با موضوع دارد؟
2-آیا ضرورت بالایی برای مطرح کردن آن وجود دارد؟
3-آیا اکنون زمان مناسبی برای مطرح کردن آن است؟
درواقع سوال شما ممکن است کاملا مناسب باشد، با این حال گوینده ممکن است قصد داشته باشد که در بخشهای بعد، به این موضوع بپردازد. به همین خاطر یک سوال خوب در زمان نامناسب، بدون شک آزاردهنده خواهد بود. در این راستا اگر شما از قبل نسبت به مکالمه آگاهی پیدا کرده اید، توصیه می شود که سوالات خود را از قبل آماده نمایید. این موضوع کمک خواهد کرد تا در حین گوش دادن به صحبت ها، ذهن شما درگیر طرح سوال نشود.
6-فراموش نکنید که شما صرفا یک شنونده هستید
این مورد بسیار کوچک را شاید بتوان بزرگ ترین مشکل اکثر شنونده ها دانست. درواقع آنها تصور می کنند که باید منتقد صحبت ها باشند. این امر در حالی است که اظهارنظر در رابطه با صحبت های فردی دیگر، اشتباهی بزرگ خواهد بود. در این راستا تا زمانی که درخواست نظر دادن نشده است، نباید اقدامی را انجام دهید. درواقع یک شنونده خوب، فردی با ذهن باز بوده و به دور از هرگونه تعصب، پیشداوری و قضاوت می تواند به صحبت های مختلف گوش دهد. این نکته را فراموش نکنید تا زمانی که حرف های هرچند مخالف عقاید و خواسته ها، منجر به واکنش احساسی شما شود، نمیتوانید خود را یک شنونده حرفه ای تلقی نمایید.
مطلب مرتبط: چگونه شنونده ای فعال باشیم؟
7-خود را در جایگاه فرد مقابل قرار دهید
آخرین کلید تبدیل شدن به یک شنونده خوب این است که در تلاش برای قرار دادن خود به جای فرد مقابل باشید. این موضوع کمک خواهد کرد تا بتوانید احساسات وی را درک کرده و بهتر ارتباط برقرار نمایید. درواقع تا زمانی که خود را به جای فرد سخنران قرار ندهید، ابدا قادر به درک واقعیت گفته های او نخواهید بود.
در آخر فراموش نکنید که رسیدن به هر یک از این 7 ویژگی، نیاز به تمرین مداوم داشته و به همین خاطر ابدا نباید تصور کنید که پس از مطالعه این مقاله، به سطح لازم دست پیدا کردهاید.