در سال 1988 روسای 14 سازمان پیشرو کسب و کار اروپا، در نشستی مشترک، بیانیه تشکیل بنیادی را به منظور ارتقای رقابت پذیری کسب و کارهای اروپای امضا کردند. بر این اساس بنیاد مدیریت کیفیت در سال 1989 با اعلام رسمی تعهد 67 سازمان پیشرو اروپا آغاز به کار کرد. بنیاد EFQM با ایجاد تیمی متشکل از برترین محققان و صنعتگران، مدل سرآمدی EFQM را به عنوان چارچوبی جامع و عملیاتی برای تمامی سازمان ها با هر ابعاد و نوع کسب و کاری توسعه داد.
EFQM فعالیت رسمی خود را در ایران آغاز کرد و قصد دارد به سازمان های ایرانی مانند سازمان های دیگر در جهان، در مسیر سرآمدی کسب و کار و در چارچوب برنامه های مختلف تقدیر و ارزیابی، آموزش مهارتی و تسهیم تجربیات همکاری کند. بر همین اساس لئون توسنت، مدیرعامل بنیاد EFQM با حضور در تهران و در نشستی با پرفسور سعید سهراب پور، ریاست عالی نمایندگی EFQM در ایران، تفاهم نامه همکاری امضا کرد.
EFQM بزرگ ترین و معتبرترین مرجع جهانی کسب و کار
در این نشست، سهراب پور، ریاست عالی نمایندگی EFQM در ایران، با اشاره به آغاز فعالیت رسمی این بنیاد اروپایی مدیریت کسب و کار، گفت: EFQM به عنوان بزرگ ترین و معتبرترین مرجع جهانی در حوزه سرآمدی کسب و کار است و امیدواریم سازمان های ایرانی از فرصت ایجاد شده به منظور بهره گیری حداکثری از تجربیات موفق دنیا و آمیختن آن با مولفه های بومی کسب و کار و همچنین سنجش فاصله خود با سازمان های پیشرو دنیا، بهره مند شوند.
وی اظهار کرد: مدیریت سازمانی به عنوان یک نظام پیچیده و وابسته به عوامل مختلف محیطی درونی و بیرونی، نیازمند توسعه الگوهای جامع و منعطف در برابر تغییر اجتناب ناپذیر شرایط حاکم بر کسب و کار به منظور موفقیت در این شرایط پویاست.
سهراب پور افزود: نماینده رسمی EFQM در ایران، انجمن سرآمدی ایران خواهد بود که بنیانگذاران و اعضای آن از هیات های علمی دانشگاه ها، روسای صنایع و فعالان اتاق های بازرگانی هستند. در این انجمن شماری از اعضای علمی دانشگاه های بزرگ کشور هم حضور دارند.
آموزش داوران ایرانی در گام نخست
وی ادامه داد: در گام نخست بنیاد اروپایی EFQM باید کادر مجرب خود را برای آموزش داوران و ارزیابان ایرانی اعزام کند. البته EFQM هر سه سال، مدل داوری خود را تغییر می دهد و کسانی که قبلا داور بوده اند نیز باید آموزش های جدید را ببینند.
رییس نمایندگی EFQM در ایران از ارایه نخستین جایزه این سازمان در دسامبر 2017 خبر داد و افزود: سازمان های عضو باید تا آن زمان انتظارات EFQM را برآورده و مدل های مدیریت کسب و کار را در سازمان های خود اجرا کنند.
سهراب پور، یکی از مهم ترین ضرورت های کسب و کار که اغلب مغفول می ماند را توجه به بهره گیری از آخرین دستاوردهای مدیریت کسب و کار برشمرد و گفت: این رکن مهم باید در کنار توجه همیشگی و رایج به ماشین آلات و ابزار باشد. مهم ترین ضرورت در گروه مدل های مشهور مدیریت کسب و کار دنیا مانند EFQM توجه به سیر تحولات و نحوه مواجهه فکری با آنها در دنیا و موفقیت در شرایط پیچیده و رقابتی جهانی است.
بهره مندی سازمان های ایرانی از تجربیات شرکت های پیشرو
وی ادامه داد: EFQM با سابقه 35 ساله از میان سازمان های مطرح اروپایی نمونه و الگویی برای مدیریت کسب و کار ایجاد کرده است. در نحوه شکل گیری EFQM شباهت هایی برای شرکت های ایرانی وجود دارد از جمله میزان اهمیت واحدهای تولیدی متناسب با نیاز سازمان هاست که باید از تجربیات آن ها استفاده کنیم. EFQM بستر مناسبی است که سازمان های ایرانی می توانند در این بستر به واسطه تجربیات صدها شرکت پیشرو اروپایی و غیر اروپایی آسیایی و غیره بنگاه های اقتصادی کسب و کار را ملاقات و از تجربیات آنها در حوزه مدیریت کسب و کار استفاده کنند.
سهراب پور از دیگر نکات قابل توجه EFQM را که خود برآمده از سازمان های پیشرو اروپایی است ضرورت اندازه گیری و مقایسه دانست و افزود: هیچ سازمانی در هیچ مدل کسب و کاری نمی تواند مبحث مدیریت کسب و کار خود را غیر قابل اندازه گیری و یا خود را بی نیاز از مقایسه با سازمان های مشابه بداند.
اصول کسب و کار خوب را باید بیاموزیم
وی گفت: EFQM قطعا می تواند اصول کسب و کار خوب را به ما آموزش دهد و اگر از مدل مدیریت کسب و کار آنها استفاده کنیم بی تردید تاثیر بسیار و مطلوب روی مدیریت کسب و کار در کشور ما می گذارد. مدیریت کسب و کار، یک مدل اجرایی است و به ما می آموزد که چگونه کسب و کار کنیم تا وضعیت اقتصادی مان بهتر شود. این مبحث مهمی است و با توجه به شرایط کنونی و وضعیت اقتصادی سازمان ها و بنگاه های ما، می تواند تاثیرگذار باشد.
رییس نمایندگی EFQM در ایران، اظهار کرد: سازمان ها در این مدل یاد می گیرند که چگونه کسب و کار کنند تا افزون بر بازارهای داخلی، وارد بازارهای جهانی شوند و ورود به کسب و کارهای جهانی را آموزش می بینند. در فضای کنونی دیگر نمی توان با روش های سنتی گذشته کسب و کار کرد و بحث صادرات مقوله مهمی است که باید به آن بپردازیم. بر همین اساس استفاده از تجربیات سازمان های پیشرو برای ما سازنده و اثرگذار خواهد بود.
استانداردهای سرآمدی را در ایران اجرا می کنیم
در ادامه این نشست، لئون توسنت، مدیر عامل بنیاد EFQM، اظهار کرد: امروز انجمن سرآمدی ایران بر اساس طرح EFQM تحت رهبری دکتر سهراب پور کارش را آغاز می کند. این شروع جدیدی است برای ما در ایران تا استانداردهای بالای سرآمدی را در این کشور اجرا کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد که این طرح روح جدیدی به همکاری های میان انجمن سرآمدی ایران و EFQM بدهد و افزود: رویکرد ما مشارکت و فعالیت میان اعضای EFQM است و می خواهیم به انجمن سرآمدی ایران در این چارچوب کمک کنیم.
مدیرعامل بنیاد EFQM ادامه داد: ما از 25 سال پیش کار خود را در اروپا آغاز کردیم و از همان ابتدا بلندپروازی را در دستور کار خود قرار دادیم. به نظر من سازمان های ایرانی که می خواهند عملکرد و اثر بخشی خود را افزایش و میدان فعالیت و رقابت خود را در جهان گسترش دهند، باید بلندپروازی داشته باشند.
نخستین جایزه سرآمدی ایران در سال 2017
وی گفت: ارزش افزوده یکی از موارد بسیار مهم برای شرکت و سازمان های ایرانی است که امیدواریم در همکاری های جدید EFQM و انجمن سرآمدی ایران با تفکر سازمانی بتوانیم این شاخص را در ایران افزایش دهیم.
توسنت از ارایه جایزه سازمان سرآمد ایران در دسامبر 2017 خبر داد و افزود: ما از جایزه سرآمد ایران که از استانداردهای بالای EFQM برخوردار است، قویا حمایت می کنیم و در برگزاری آن به شکل مستقیم همکاری خواهیم نمود. در این راستا به درخواست انجمن سرآمدی ایران در دوسال اول بنیاد EFQM مسئولیت برگزاری ارزیابی ها را برعهده خواهد داشت و براساس توافق، تمامی ارزیابان از بین ارزیابان فعال در سازمان های اروپایی به ایران خواهند آمد.
همانگونه که از دکتر ستاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خواست کرده ام، از دولت و نهاد های حاکمیتی و سازمان های ایرانی در ایران که به دنبال سرآمدی و استفاده از تجربیات بنیاد مدیریت کیفیت اروپا هستند، می خواهم تا هرگونه مذاکره یا تعامل با بنیاد مدیریت کیفیت اروپا را با نماینده انحصاری ما در ایران انجام داده و در جهت ارتقای سازمان های ایرانی بی درنگ تلاش نمایند و از انجمن سرآمدی ایران و دکتر سهراب پور و تیم شان که به شکل حرفه ای در فضای مدیریت سازمانی ایران فعالیت می نمایند و یقین دارم که ایشان بر مسائل مالکیت معنوی پایبند هستند که از نکات بارز اخلاق حرفه ایشان مسئولیت وی بر جایزه جهانی MAKE در ایران است که نشان از اعتقاد ایشان بر استفاده قانونی و درست از الگوهای جهانی است و نه کپی برداری و الگو سازی، نیز می خواهم که بر تمامی فعالیت ها و مواردی که در ارتباط با مالکیت معنوی و فکری بنیاد EFQM است نظارت داشته باشد تا کار غیر حرفه ای صورت نگیرد.
مدیر بنیاد عامل اروپایی EFQM، تصریح کرد: ارزیابانی از اروپا به ایران می آیند و شیوه های نوین مدیریت کیفیت کسب و کار را به ارزیابان ایرانی آموزش می دهند. در مجموع شرایط بسیار مناسبی برای همکاری های دوجانبه فراهم است و ما در اجرای تعهدات مان در قبال انجمن سرآمدی جدی هستیم.
حضور EFQM فصل تازه ای از اتصال سازمان های ایرانی به جهان
مهدی شفیع زاده، نایب رییس نمایندگی EFQM در ایران نیز در این نشست، حضور و شروع رسمی فعالیت ها و برنامه های EFQM را در ایران فصل تازه ای از اتصال سازمان های کشور به تجربیات غنی سازمان های جهانی دانست و افزود: این اتصال در حوزه برنامه ریزی و پیاده سازی هدفمند اقدامات به منظور دستیابی به سرآمدی در کسب و کار آغاز شده است.
وی اظهار کرد: از جمله مهم ترین نکات حضور EFQM در ایران امید به ارتقای هر چه بیشتر برخی مولفه های فرهنگ مدیریت کسب و کار در کشور است. این مولفه ها مانند توجه به بلوغ سازمانی، پاسخگویی تمامی ارکان سازمان متناسب با جایگاه و مسئولیت ها، مقایسه مستمر جایگاه سازمان و یکپارچه سازی مدیریت کسب و کار و هدفمندسازی آن در مسیر سرآمدی است.
ارتباط با نویسنده : molood.gholami@yahoo.com