مدیریت کسب و کار گاهی اوقات امر بسیار دشواری است. این نکته به طور ویژه برای کسب و کارهای تازه تاسیس قابل ملاحظه است. چالش اساسی در این میان مدیریت بحران های جاری در حوزه کسب و کار و تلاش برای ارائه کیفیت مطلوب خدمات است. بسیاری از برندها از پس چنین چالشی به خوبی برنمی آیند. برندهای بزرگ همیشه از موفقیت شان نسبت به مدیریت بحران های کسب و کار مطمئن هستند. دلیل این امر سرمایه گذاری گسترده در حوزه ارزیابی وضعیت برند و تحلیل تغییرات بازار است.
امروزه بسیاری از مردم از فعالیت در شرکت های دیگر به عنوان کارمند با هدف تاسیس کسب و کار شخصی شان دست می کشند، با این حال تعداد اندکی از آنها در عمل توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا می کنند. شکست هزاران کسب و کار تازه در طول سال گواهی بر ادعای فوق است. اگر شما قصد فعالیت طولانی و توسعه کسب و کار شخصی تان را دارید، باید نسبت به کاربست تکنیک های تاثیرگذار در حوزه مدیریت کسب و کار اقدام کنید.
خوشبختانه فعالیت های بسیار زیادی از سوی صاحبان کسب و کارها برای افزایش عمرشان وجود دارد. هدف اصلی ما در مقاله کنونی بررسی شیوه های مدیریت بهینه کسب و کار است. این موضوع در ادامه در قالب پنج بخش جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
مطلب مرتبط: مدیریت آسان کسب و کار با دستیارهای هوشمند
1. استفاده بهینه از محیط دفتر کار
اگر کسب و کار شما دارای دفتری حضوری است، باید آن را به مثابه عاملی مهم در مدیریت کسب و کارتان لحاظ کنید. بسیاری از شرکت ها نسبت به محیط اصلی دفترشان دقت خاص ندارند. وقتی دفتر اصلی شرکت ما طراحی مناسبی نداشته باشد، بازدهی کارمندان در طول زمان افت قابل ملاحظه ای خواهد داشت. امروزه برندهای بزرگ از نظر کارشناس های حرفه ای در زمینه طراحی داخلی دفترهای کارشان استفاده می کنند. شاید در نگاه نخست این امر وسواس بیش از اندازه تلقی شود، اما در بلندمدت تاثیر قابل توجهی بر روحیه و عملکرد کارمندان خواهد داشت.
وقتی فضای کار برای کارمندان و تیم مدیریتی کم باشد، میزان مزاحمت هر کدام از کارمندان برای دیگری بیشتر خواهد شد. اگرچه در این موارد کسی مقصر اصلی نیست، اما درگیری ها و نارضایتی ها تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.
بدون تردید اغلب کسب و کارها دارای بودجه کافی برای طراحی دفترهای بزرگ و وسیع نیستند. نکته مهم در این میان عدم نیاز به بودجه فراوان و حتی محیط کاری وسیع برای بهبود روحیه کارمندان است. ما باید استفاده حداکثری از محیط دفتر کارمان داشته باشیم. بسیاری از دفترهای کار دارای نقاط کور و طراحی پر از مناطق پرت هستند. رفع این نوع طراحی ها کمک قابل توجهی به افزایش بهره وری از محیط خواهد کرد.
اگر کسب و کار شما دارای دفتر رسمی و حضوری نیست، باید نسبت به وضعیت فناوری های مورد استفاده تان تامل کنید. امروزه کسب و کارهای آنلاین توسعه بسیار زیادی پیدا کرده اند. این نکته در کنار حجم علاقه و گرایش مشتریان به خرید آنلاین موجب توجه بیشتر به این حوزه شده است، با این حساب مشاهده رقبای متعدد در چنین حوزه هایی امری طبیعی خواهد بود. اگر ما به دنبال موفقیت بیشتر در حوزه کسب و کار آنلاین هستیم، باید توجه به مراتب بیشتری به فناوری مورد استفاده مان داشته باشیم. خرده فروشی های آنلاین، به عنوان مثالی رایج در زمینه کسب و کارهای آنلاین، باید توجه ویژه ای به سرعت بارگذاری صفحات شان داشته باشند. در غیر این صورت توانایی رقابت موثر با دیگر برندها را نخواهند داشت. این نکته ما را به سوی بخش بعدی مقاله کنونی هدایت خواهد کرد.
2. توسعه فناوری مورد استفاده
امروزه بسیاری از برندها به دلیل ناتوانی در زمینه ادامه رقابت با دیگر شرکت ها دچار مشکل مالی و در نهایت ورشکستگی می شوند. یکی از راهکارهای مناسب برای اطمینان از رقابت نزدیک با دیگر برندها کاربست فناوری های تازه است. به این ترتیب ما دست برتر در رقابت با دیگر برندها را خواهیم داشت.
مطلب مرتبط: مدیریت کسب و کارهای مدرن با شیوههای سنتی
شاید در نگاه نخست استفاده از فناوری های برتر کار ساده ای به نظر برسد، اما اغلب برندها توانایی ابداع فناوری های تازه را ندارند بنابراین ناچار به استفاده از خدمات پژوهشکده ها یا شرکت های بزرگتر هستند. وقتی یک شرکت بزرگ با سرمایه گذاری گسترده به فناوری جدیدی دست پیدا می کند، جلوگیری از کاربست آن از سوی دیگر شرکت ها امری طبیعی خواهد بود، با این حساب شاید ما در عمل نیازمند مذاکره با شرکت های دیگر برای کاربست فناوری شان باشیم.
کسب و کارهای کوچک همیشه نیازمند اسفتفاده از فناوری های برتر برندهای بزرگ نیستند. گاهی اوقات نوآوری در عرصه کسب و کار با خلاقیت های کوچک امکانپذیر می شود. هر کسب کار در فرآیند تولید کالا یا ارائه خدمات ابزارهای بسیار زیادی در دسترس دارد. استفاده بهینه از ابزارهای در دسترس یا اعمال تغییرات اندکی در آنها برای بهره وری بیشتر ایده مناسبی خواهد بود.
نقش فضای کاری مناسب در زمینه نوآوری نیز مشهود است. اغلب برندهای موفق در زمینه نوآوری در حوزه تولید کالا و عرضه خدمات دارای محیط کاری آرام و راحت هستند بنابراین در عمل دو توصیه مورد بحث در این مقاله ارتباط و پیوند نزدیکی با هم دارند. کاربست هر کدام از آنها بدون توجه به دیگری امکانناپذیر است.
شرکت ها برای استفاده از فناوری های نوین باید نیمنگاهی به سایر عرصه های کسب و کار نیز داشته باشند. بدون تردید بسیاری از فناوری های مورد استفاده در کسب و کار شما پیش از این در حوزه های دیگر کاربرد داشته است. توصیه اصلی ما در این بخش تلاش برای بهره گیری از پیشرفت های فناوری در سایر حوزه های کسب و کار است.
3. همیشه برنامه دوم داشته باشید
فعالیت در دنیای کسب و کار همیشه با اندکی عدم اطمینان همراه است. بسیاری از کارآفرینان برجسته در سطح بینالمللی همیشه بر روی طراحی برنامه های جانبی برای مدیریت کسب و کار تاکید دارد. گاهی اوقات برنامه های اصلی ما برای فعالیت در عرصه کسب و کار با شکست مواجه می شود. بدون شک در چنین زمان هایی فرصت کافی برای طراحی دوباره برنامه وجود ندارد. به همین خاطر باید برنامه ای مدون داشته باشیم. برندهای بزرگ همیشه دارای برنامه دوم برای مدیریت شکست های احتمالی در طول فعالیت شان هستند. این امر به آنها فرصت مانور بیشتری می دهد. همچنین اعتماد به نفس چنین برندهایی در بلندمدت به شدت افزایش خواهد یافت.
دلیل اصلی ریسکپذیری بالای برخی از برندهای بزرگ اطمینان از دسترسی به برنامه ای ثانویه در شرایط اضطراری است. این نکته در مورد بسیاری از برندهای تازه تاسیس یا بیاطلاع از ضرورت طراحی برنامه دوم صدق نمی کند.
یکی از بهترین راهکارها برای طراحی برنامه دوم کسب و کار توجه به نقاط ضعف برندمان است. اغلب شرکت ها در زمینه فعالیت دارای مشکلات و نقطه ضعف هایی هستند. اگر شما در زمینه یافتن نقاط ضعف فعالیت برندتان با مشکل مواجه هستید، استفاده از توصیه های مشتریان گزینه منطقی خواهد بود. البته این نکته بستگی به سطح توانایی ما برای ایجاد ارتباط با مشتریان مان دارد. اگر برند ما رابطه عمیقی با مشتریان نداشته باشد، امکان استفاده از نظرات آنها برای یافتن نقاط ضعف کسب و کار نیز فراهم نخواهد بود.
4. ضرورت حسابداری شرکت
مدیریت حساب های مالی امر مهمی در زمینه راهاندازی و توسعه برند محسوب می شود. اغلب کسب و کارهای کوچک به دلیل مشکلات مالی ورشکسته می شوند. نکته مهم در این میان ناتوانی اغلب کسب و کارهای کوچک در زمینه استخدام حسابدار است. با این وصف کارآفرینان باید به طور شخصی حسابرسی شرکت را عهده دار شوند. در غیر این صورت وضعیت مالی کسب و کارتان به سرعت به هم خواهد ریخت.
شاید در نگاه نخست حسابداری شرکت کار دشواری به نظر برسد. مزیت اصلی کارآفرینان نسل کنونی با دهه های قبلی دسترسی به ابزارهای کمکی فراوان است. امروزه نرمافزارهای کمکی بسیار زیادی در زمینه کمک به حسابداری شرکت ها تولید و روانه بازار شده است. نکته جالب اینکه برخی از نرمافزارهای حرفه ای در این زمینه به صورت کاملا رایگان ارائه شده اند بنابراین نیازی به پرداخت هزینه برای استفاده از آنها نخواهد بود.
بی شک اغلب کارآفرینان دارای دانش حسابداری نیستند. اگر شما نیز در چنین دسته ای از کارآفرینان قرار دارید، باید نسبت به یادگیری مهارت و دانش مورد نیازتان اقدام کنید. یکی از گزینه های مناسب در این میان استفاده از دوره های آموزش آنلاین است. موسسه های بسیار زیادی در این زمینه فعالیت دارند. با اندکی جستوجو امکان یافتن موسسه های مرتبط با نیازمان فراهم خواهد بود.
5. سرمایه گذاری بر روی کارمندان
افرادی که به عنوان کارمند برای شرکت شما کار می کنند، بزرگترین سرمایه در دسترس تان هستند. موفقیت شرکت ها تا حد زیادی بستگی به سطح توانایی کارمندانشان دارد. به همین خاطر برندهای بزرگ به طور مداوم بر روی کارمندان شان سرمایه گذاری می کنند. این امر شامل ارائه دوره های آموزشی و کمک هزینه تحصیلات تکمیلی است. بدون تردید تمام توانایی کارمندان محدود به کسب مدرک دانشگاهی نیست. با این حساب باید سرمایه گذاری مناسبی برای کسب مهارت های عملی کارمندان نیز داشته باشیم.
مطلب مرتبط: 10 درس مهم برای مدیریت کسب و کار
مدیریت کسب و کار به عنوان صاحب برند امر دشواری محسوب می شود. برخی از کارآفرینان به اشتباه فعالیت در این عرصه را ساده انگارانه تصور می کنند. همین امر موجب شکست شان در فعالیت کاری می شود. بسیاری از استارتآپ ها در طول سال با شکست های مالی سنگین مواجه می شوند. هدف اصلی از بررسی پنج توصیه فوق کمک به مدیریت بهینه کسب و کارها بود. مسئله اساسی در این میان کاربست تمام توصیه های مورد بحث به طور همزمان است. در غیر این صورت هر کدام از آنها به تنهایی تاثیرگذاری محدودی بر روی فعالیت شرکت ها خواهد داشت.