پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

موج استعفای کارمندان در طول سال 2021 برای بسیاری از کسب و کارها دردسرساز بوده است. این امر در راستای تلاش کارمندان برای پیدا کردن موقعیت های شغلی بهتر و همچنین مقابله با فشار مالی ناشی از بحران کرونا صورت گرفته است. اکنون بسیاری از برندها بیش از هر زمان دیگری به استخدام نیروی کار تازه نیاز دارند. در این میان بخش بازاریابی نیز باید مدنظر قرار گیرد. 

اغلب برندها برای موفقیت در بازار نیاز انکارناپذیری به استخدام بازاریاب های حرفه ای دارند. نکته مهم اینکه پیدا کردن بازاریاب های مناسب اغلب اوقات امری دشوار است. امروزه کسب و کارها برای استخدام نیروی کار بیشتر مایل به برگزاری جلسات استخدامی هستند. با این حساب شما باید توانایی بسیار بالایی برای تشخیص افراد حرفه ای در مصاحبه ها داشته باشید، در غیر این صورت شاید در نهایت فردی نامناسب برای برندتان را وارد تیم بازاریابی کنید. 

هدف اصلی در این مقاله بررسی سوالاتی است که شما به عنوان یک مدیر باید در جلسات استخدامی از افراد داوطلب بپرسید. این امر به شما برای تشخیص سطح مهارت و توانایی های افراد کمک شایانی خواهد کرد. به این ترتیب دیگر نیازی به نگرانی مداوم نسبت به استخدام افراد نامناسب نخواهد بود. اگر شما در این مسیر مشکلی دارید، باید برخی از اطلاعات اساسی در راستای ارزیابی میزان مهارت بازاریاب ها را در خاطر داشته باشید. ما در این مقاله به تمام این نکات اشاره خواهیم کرد، اما پیش از آن باید نسبت به دسته بندی سوالات کاربردی در جلسات استخدامی برای بازاریاب ها توجه داشته باشید. این سوالات به طور کلی در سه دسته ذیل بررسی می شود:

سوالاتی که مدیران باید به هنگام استخدام بازاریاب جدید بپرسند

•    سوالات مربوط به دانش تکنیکال

•    سوالات مربوط به دانش استراتژیک

•    سوالات مربوط به اطمینان از انطباق بازاریاب موردنظر با فرهنگ برند

هر کدام از سوالات بالا باید به طور دقیقی مدنظر قرار گیرد، در غیر این صورت شما توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را نخواهید داشت. این امر به معنای ناتوانی برای جلب نظر بازاریاب ها یا استخدام افراد نامناسب برای برندتان خواهد بود. امروزه بسیاری از بازاریاب های حرفه ای برای استخدام در یک شرکت اول از همه به نحوه برگزاری جلسات استخدامی توجه نشان می دهند. با این حساب اگر جلسات برند شما به طور نامناسبی برگزار شود، هیچ شانسی برای جلب نظر بهترین بازاریاب های دنیا نخواهید داشت. در ادامه به برخی از سوالات اساسی در زمینه استخدام بازاریاب در کسب و کارها خواهیم پرداخت.

مطلب مرتبط: شرایط استخدام بازاریاب

سوالات تکنیکال

شما چه نوع بودجه هایی در حوزه بازاریابی را مدیریت کرده اید؟

طرح این پرسش به عنوان یکی از نکات اساسی اهمیت زیادی دارد. امروزه هر برندی با محدودیت در بودجه مالی رو به رو است. به همین خاطر آگاهی از میزان بودجه موردنظر هر بازاریاب در همان ابتدای کار امری ضروری خواهد بود. برخی از بازاریاب ها شانس همکاری با برندهای بسیار پولدار را داشته‎اند. این امر اگرچه نقطه قوتی در کارنامه آنها محسوب می شود، اما برای شما پر از دردسر خواهد بود. اگر کسب و کار شما بودجه محدودی داشته باشد، باید از همان ابتدا نسبت به تعامل با بازاریاب ها و آگاهی بخشی به آنها در راستای این بودجه محدود اقدام نمایید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی بازاریاب ها نخواهید داشت. 

بسیاری از برندها در ابتدای مسیر استخدام بازاریاب به هیچ وجه از مسائل مالی حرف نمی زنند. به همین خاطر پس از استخدام به طور ناگهانی با ناتوانی برای ایجاد هماهنگی در میزان بودجه مورد انتظار کارمندان شان مواجه می شوند. چنین امری کسب و کار شما را به طور قابل ملاحظه ای به دردسر خواهد انداخت. 

بازاریاب های حرفه ای باید توانایی مدیریت بودجه در هر سطحی را داشته باشند. با این حساب اگر یک بازاریاب در جلسه استخدامی نسبت به ناتوانی برای مدیریت بودجه های پایین اعتراض کرد، باید همان لحظه قید همکاری با وی را بزنید، در غیر این صورت به احتمال زیاد شانسی برای تعامل مناسب با وی نخواهید داشت. 

شما از چه پلتفرم هایی برای بازاریابی استفاده کرده اید؟

طرح این سوال به شما برای آگاهی از میزان مهارت بازاریاب ها در مدیریت شبکه های اجتماعی و پلتفرم های بازاریابی کمک خواهد کرد. امروزه بسیاری از برندها سوالاتی در این باره را مطرح نمی کنند. دلیل این امر نیز پیشفرض بسیاری از مدیران نسبت به مهارت های بالای بازاریاب ها در این حوزه است. شاید این امر اعتماد بالای شما به بازاریاب ها را نشان دهد، اما در عین حال دردسرهایی زیاد برای کسب و کارتان به همراه خواهد داشت. دلیل این امر نیز واضح است. اگر بازاریاب موردنظر شما توانایی کار با تمام پلتفرم های مدنظرتان را نداشته باشد، دردسرهای تان به طور تصاعدی افزایش پیدا می کند. 

یک بازاریاب مناسب باید توانایی کار با تمام پلتفرم های بازاریابی و اجتماعی را داشته باشد. بنابراین اگر هر پاسخ و اظهارنظری به غیر از اطمینان نسبت به کار با پلتفرم های مختلف از بازاریاب تان دریافت کردید، باید سراغ گزینه بعدی بروید. 

شما چگونه پروژه ها و کارها را مدیریت می کنید؟

مدیریت پروژه ها و کارهای در دست یکی از نکات مهم برای هر بازاریابی است. اگر بازاریاب مدنظر شما فردی منظم باشد، خیال تان بابت اتمام به موقع کارها و پروژه ها راحت خواهد بود. با این حال اگر توانایی بازاریاب ها برای تاثیرگذاری بر روی فرآیند اجرای کارها پایین باشد، شما باید به طور مداوم نگران وضعیت رسیدگی به کارها باشید. این امر اغلب اوقات برند شما را در برابر مشتریان بدقول خواهد کرد. بنابراین توصیه ما در این بخش پرهیز از همکاری با بازاریاب های بی نظم است. 

امروزه پروژه های بازاریابی دیجیتال ارتباط بسیار نزدیکی با دیگر بخش های فعالیت برندها دارد. بنابراین شما باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای استخدام بهترین بازاریاب های دنیا باشید. این امر فعالیت برندتان را به طور قابل ملاحظه ای تنظیم کرده و دیگر جایی برای نگرانی بابت ناتوانی در زمینه جلب نظر مشتریان باقی نخواهد گذاشت. 

کدام یک از پروژه های قبلی شما باعث افتخارتان است؟ 

هر بازاریابی باید دست کم مقدار اندکی تجربه در کارش داشته باشد. این امر برای استخدام بهترین بازاریاب های دنیا امری ضروری خواهد بود. به همین خاطر شما باید همیشه سوالی درباره پروژه های قبلی بازاریاب ها و مواردی که به آنها افتخار می کنند، داشته باشید. این امر امکان شناخت هرچه دقیق تر بازاریاب ها را فراهم خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: چگونه بازاریابان حرفه ای را بیابیم، تشخیص دهیم و استخدام کنیم

امروزه بسیاری از بازاریاب ها در رزومه های شان ادعاهای بسیار زیادی را مطرح می کنند. اگر شما فقط براساس رزومه شان اقدام به استخدام نمایید، بدون شک دردسر زیادی را متحمل خواهید شد. درست به همین خاطر برگزاری جلسات استخدامی و مرور برخی از تجربه های بازاریاب ها امری ضروری خواهد بود. اگر بازاریاب مدنظر شما در پاسخگویی به سوال این بخش بدون هیچ مشکلی عمل کرد، به احتمال زیاد شما فرد موردنظرتان را پیدا کرده اید. 

تجربه موفق بازاریابی باید همیشه شامل تاثیرگذاری بر روی مشتریان و بهبود وضعیت برند در بازار باشد. بنابراین شما با در نظر داشتن چنین امری به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مشتریان را خواهید داشت. بازاریاب های دارای مهارت در این حوزه به طور معمول خیلی راحت تر نیازهای برند شما را درک می کنند. با این حساب شما دیگر نیازی به برگزاری جلسات مشترک با چنین بازاریاب هایی برای تبیین اهداف برندتان نخواهید داشت. 

سوالات استراتژیک 

شما چطور با تغییرات مداوم صنعت بازاریابی هماهنگ می مانید؟

وقتی شما در تلاش برای استخدام یک بازاریاب هستید، باید نسبت به توانایی وی برای هماهنگی با تغییرات و ترندهای تازه این حوزه اطمینان حاصل کنید. چنین امری به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد. با این حساب اگر برندتان به دنبال بازاریابی حرفه ای است، باید در بخش سوالات استراتژیک اول از همه به سراغ شیوه بازاریاب ها برای هماهنگی مداوم با تغییرات بروید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. 

بسیاری از برندها در عمل بازاریاب هایی با توانایی بسیار اندک برای استفاده از راهکارها و ترندهای تازه این صنعت دارند. چنین امری حتی بودجه های چند میلیون دلاری برندها را نیز هدر خواهد داد. بنابراین شما در وهله نخست باید نسبت به توانایی بازاریاب ها برای استفاده از راهکارهای تازه مطمئن شوید. فقط در این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت. 

شما کار بر روی یک پلتفرم را ترجیح می‏ دهید یا چند تا در کنار هم؟

انتخاب پلتفرم هایی برای بازاریابی یکی از بخش های اساسی در موفقیت برندها محسوب می شود. امروزه برخی از بازاریاب ها به طور اختصاصی بر روی یک پلتفرم فعالیت می کنند. این امر آنها را به بهترین شکل ممکن در زمینه استفاده از یک شبکه اجتماعی متخصص خواهد کرد. نکته مهم در این میان بررسی سطح نیاز برندتان در این رابطه است. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان نیاز به حضور در شبکه های اجتماعی متعدد دارند. با این حساب دیگر دوره و زمانه تمرکز بر روی یک پلتفرم به پایان رسیده است. 

اگر کسب و کار شما در ابتدای مسیر قرار دارد، به احتمال زیاد انتخاب اصلی شما برای بازاریابی شامل یک فرد ماهر در زمینه استفاده از تمام پلتفرم ها خواهد بود. بنابراین باید همیشه این نکته را در زمینه استخدام بازاریاب ها مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. چنین امری شما را به بهترین شکل ممکن در بالاترین سطح رقابت با دیگر برندها نگه خواهد داشت. 

مطلب مرتبط: کارمندان باید چه مهارت هایی برای استخدام در شرکت ها داشته باشند؟

چطور جواب های پیچیده را برای مشتریان توضیح می‏ دهید؟

گاهی اوقات بازاریاب ها با سوالات به ظاهر ساده اما همراه با پاسخ های بی‎نهایت پیچیده از سوی مشتریان رو به رو می شوند. اگر بازاریاب مد نظر شما در این زمینه توانایی پاسخگویی درست به مشتریان را نداشته باشد، برندتان به طور قابل ملاحظه ای با مشکل رو به رو خواهد شد. این امر مشکلات برندتان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را بیش از هر زمان دیگری افزایش خواهد داد. با این حساب شما باید همیشه برنامه ای جدی برای همکاری با بازاریاب های حرفه ای در زمینه تاثیرگذاری بر روی مشتریان با پاسخ های ساده داشته باشید.

اگر بازاریاب مد نظر شما در جلسه استخدامی به خوبی از پس ساده سازی مفاهیم پیچیده حوزه کاری و بازاریابی برآمد، شما باید همان لحظه نسبت به استخدام وی اقدام نمایید، در غیر این صورت بررسی وضعیت دیگر گزینه های در دسترس اقدام مفیدی خواهد بود. 

اغلب اوقات وقتی یک بازاریاب اطلاع دقیقی درباره شیوه ساده سازی مفاهیم پیچیده ندارد، بیشتر در تلاش برای تکرار سوال به شکلی دیگر در پاسخ اش است. این امر نشانه ای محکم از ناتوانی فرد موردنظر برای همکاری مناسب با برند شما خواهد بود. بنابراین بهترین اقدام در این میان تصمیم گیری برای همکاری با فردی دیگر است. 

به نظر شما شاخص کلیدی عملکرد باید در همه پلتفرم ها یکسان باشد؟

طراحی سوالاتی برای اطمینان از مهارت بالای افراد در زمینه همکاری با برندها امر مهمی محسوب می شود. این نکته در حوزه بازاریابی نیز به خوبی به چشم می خورد. سوالی که در اینجا مد نظر ما قرار دارد، مناسب بودن یک شاخص کلیدی عملکرد برای تمام شبکه های اجتماعی است. شاید این سوال بسیار ساده به نظر برسد، اما نقش مهمی در ارزیابی میزان حرفه ای گری بازاریاب ها دارد. 

پاسخ کوتاه به سوال این بخش کاملا منفی است. معیار کلیدی عملکرد در هر پلتفرمی باید متفاوت باشد. بنابراین اگر بازاریاب مد نظر شما در ارائه پاسخی برای این سوال تردید داشت، باید به بهترین شکل ممکن نسبت به همکاری با فردی دیگر اقدام نمایید، در غیر این صورت تمام فعالیت های بازاریابی تان با مشارکت چنین فردی در عرصه بازاریابی بی نتیجه باقی خواهد ماند. 

سوالات مربوط به انطباق با فرهنگ برند

سبک مدیریت اکانت شما چیست؟

بازاریاب های دیجیتال اغلب اوقات وظیفه مدیریت تیم های بازاریابی و همچنین اکانت های رسمی برند در شبکه های اجتماعی را نیز دارند. شما با طراحی سوال این بخش در واقع توانایی همکاری بازاریاب موردنظرتان با دیگران را محک خواهید زد. چنین امری به شما برای یک انتخاب درست کمک شایانی می کند. بنابراین هر پاسخی به غیر از تایید اهمیت همکاری با دیگر بازاریاب های شرکت برای مدیریت اکانت ها نشانه عدم کیفیت لازم در بازاریاب موردنظر خواهد بود. 

امروزه بسیاری از تیم های بازاریابی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان چاره ای به غیر از بازاریابی با همفکری یکدیگر ندارند. بنابراین اگر نشانه ای مبنی بر تمایل یک بازاریاب برای عملکرد فردی مشاهده کردید، باید هرچه زودتر نسبت به همکاری با گزینه های بعدی اقدام نمایید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان در بازار نخواهید داشت. 

شما چطور مهارت های مختلف را یاد می گیرید؟

بازاریاب ها در عصر کنونی باید به طور مداوم مهارت های تازه ای را یاد بگیرند. این امر به معنای انگیزه بازاریاب ها برای یادگیری مهارت های تازه خواهد بود. به همین خاطر شما باید به بهترین شکل ممکن در تلاش برای اطمینان از توانایی و انگیزه بازاریاب ها نسبت به یادگیری مهارت های تازه باشید، در غیر این صورت شما در عمل با بازاریابی که هیچ تمایلی برای یادگیری نکات تازه ندارد، تنها خواهید ماند. 

فرهنگ یک برند در زمینه یادگیری تازه ترین مهارت ها و تکنیک ها در حوزه کسب و کار همیشه تاثیر مستقیمی بر روی کارمندان و همچنین مشتریان دارد. بنابراین شما باید همیشه با استخدام افرادی مناسب این فرهنگ را ادامه دهید، در غیر این صورت برندتان به تدریج از دامنه برندهای مورد علاقه مشتریان حذف خواهد شد. 

مطلب مرتبط: بهبود کیفیت استخدام شرکت در 11 گام

آیا شما تا به حال تجربه تعامل با مشتریان ناراضی را داشته اید؟

سوال این بخش برای اطمینان از توانایی بازاریاب ها در راستای جلب اعتماد مشتریان ناراضی است. بدون تردید بازاریابی همیشه فرآیند ایده آل و خالی از دردسر نیست. به همین خاطر شما باید همیشه مهارت لازم برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را داشته باشید. بازاریاب های مد نظر برند شما برای همکاری با دست کم یک بار تجربه تعامل با مشتریان ناراضی را داشته باشند. البته نکته مهمتر در این میان موفقیت آنها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان است. چنین امری شما را نسبت به امکان همکاری سازنده با چنین بازاریاب هایی مطمئن خواهد ساخت. پس همیشه به دنبال راهکاری مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان با استخدام بازاریاب های باتجربه در زمینه مدیریت نارضایتی آنها باشید. 

چرا شما مایل به همکاری با ما هستید؟

شما باید دلیل اصلی تمایل یک بازاریاب برای همکاری با برندتان را مورد توجه قرار دهید. بدون تردید این سوال از تمام اعضای شرکت در وهله نخست پرسیده خواهد شد. پاسخی که اغلب مدیران در این بخش به دنبالش هستند، امری فراتر از حقوق مناسب است. بنابراین اگر شما نکته ای مثبت در پاسخ بازاریاب تان به این سوال پیدا کردید، دیگر نباید حتی یک لحظه در استخدامش درنگ کنید. دلیل این امر نیز احتمال همکاری بلندمدت چنین بازاریابی با برند شما خواهد بود. 

بی شک مواجهه با بازاریاب هایی که به طور مداوم از یک شرکت به شرکتی دیگر می روند، برای هر مدیری دلهره آور خواهد بود. درست به همین خاطر سوال مورد بحث در این بخش برای تاثیرگذاری مناسب بر روی وضعیت برندتان راهگشا خواهد بود. 

منبع : searchenginejournal
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/y46LFx10
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه