آیا شما نیز علاقه مند به کشف علت محبوبیت بالای هدایای برندها به عنوان یک تکنیک بازاریابی هستید؟ بدون تردید همه ما از تاثیرگذاری این شیوه «قدیمی و از مد افتاده» در روند توسعه برندها آگاهی داریم. با این حال شیوه مذکور به علت دیگری هم دارای محبوبیت وسیع است: این شیوه به شدت فروش برندها را افزایش می دهد.
یکی از ویژگی های جالب روش اهدای هدیه به مشتریان امکان استفاده از هر محصولی است. به این ترتیب هدیه ما دامنه وسیعی از کالاها را در بر می گیرد. همچنین در برخی از موارد برندها به جای کالایی مشخص اقدام به هدیه یک نوع سرویس می کنند. هدف اصلی من در این مقاله بررسی مزیت های استفاده از شیوه اهدای هدیه است، بنابراین در پنج بخش مجزا اقدام به بررسی موضوع خواهم کرد.
آشنایی با شیوه ای تازه
به عنوان یک کارآفرین یا صاحب کسب وکار چند شرکت محلی را می شناسید که اقدام به اهدای محصولات مختلف در قالب هدیه می کند؟ احتمال اینکه هیچ برندی در ذهن تان نقش نبندد، بسیار بالاست. در حقیقت، بسیاری از برندها با اشاره به کلیشه «گرانی بیش از حد» از زیر بار چنین کاری شانه خالی می کنند.
مطلب مرتبط: هدایای تبلیغاتی چیست و چه تأثیری بر تبلیغات دارد؟
هر کسب وکار تازه ای با دو چالش اصلی مواجه است. نخست نمایش کیفیتی عالی در مورد محصولاتش و دوم رقابت با سایر برندهای موجود در بازار. مورد اخیر دارای اهمیت فزاینده ای است. اگر مخاطب از وجود برند ما آگاهی نداشته باشد، هرگز تعامل و به تبع آن فروشی صورت نمی گیرد. بهترین راهکار در این زمینه انجام کاری است که دیگر رقبا انجام نمی دهند، بنابراین به عنوان توصیه نخست باید روی تازگی این کار تاکید کنم. بدون تردید منظور من از تازگی در اینجا اندکی متفاوت است. تکنیک اهدای هدیه دارای قدمت بسیار زیادی است. با این حال امروزه کمتر از سوی برندها مورد استفاده قرار می گیرد. درست به همین خاطر باید از شیوه مذکور استفاده مناسب را کرد. با این کار گام مهمی برای سبقت از رقبا خواهیم برداشت.
در جهان کسب وکار امروز ایجاد تمایز برای برندمان اهمیت بالایی دارد. اگر نگاهی دقیق به برندهای بزرگ بیندازیم، همه آنها دارای تمایزی مشهود با رقبای کوچک ترشان هستند. به همین خاطر اغلب خریدارها به طور مستقیم به سراغ آنها می روند. این امر تا حدی ناشی از شهرت برند مورد نظر و تا حد دیگر به دلیل عدم شناخت سایر برندها از سوی خریدارهاست. خوشبختانه برندها نیز از اهمیت ایجاد تمایز اطلاع دارند. این نکته وقتی در خیابان های اطراف منزل یا محل کارمان قدم می زنیم، به خوبی نمایان می شود. اغلب خیابان های مدرن دارای چندین بیلبورد هستند که پیام واحدی را از سوی برندهای مختلف مخابره می کند: از ما خرید کنید.
قدردانی مشتریان
اجازه دهید این بخش را با طرح پرسشی هیجان انگیز شروع کنم: مردم از دریافت چه چیزی همیشه خوشحال می شوند؟ به عنوان پاسخ شاید گزینه های زیادی در ذهن تان نقش بسته باشد. با این حال در مقیاسی وسیع همه مردم از دریافت هدیه یا محصولات رایگان خوشحال می شوند. نکته جالب در این مورد وسعت گزینه های پیش روی برندهاست. به این ترتیب ما می توانیم علاوه بر هدیه های کلیشه ای به گزینه های بسیار جذاب تری نیز توجه کنیم. معمولا کارشناس های حوزه کسب وکار در مورد اهدای هدیه به مشتریان دست برندها را بسیار باز می گذارند. بر این اساس در اینجا توصیه من به شما انتخاب هر محصولی که دوست دارید، خواهد بود.
هدف اصلی از انتخاب هدیه های متنوع برای مشتریان ایجاد تمایز میان برندمان با دیگر رقباست. همیشه باید این هدف را مد نظر داشت. در غیر این صورت احتمال انحراف از هدف اصلی بسیار بالا خواهد رفت. اگر شانس با شما یار باشد، محصولات هدیه ای تان مورد پسند مشتریان نیز قرار خواهد گرفت. در این صورت تاثیرگذاری اقدام تان افزایش چشمگیری خواهد داشت. البته در دنیای کسب وکار اعتماد به شانس حرکت هوشمندانه ای نیست. به همین خاطر باید جهت گیری مان را به سوی مطالعه پیرامون سلیقه مشتریان قرار دهیم. بدون تردید همه برندها برای تهیه هدیه زمان و هزینه قابل ملاحظه ای را صرف می کنند. با این حال برنده ماجرا فقط برندی است که هدیه هماهنگ با سلیقه مشتریانش را انتخاب می کند، بنابراین به عنوان نکته طلایی باید ویژگی منحصر به فردی در هدیه مان پیدا کنیم.
نمایش هرچه بهتر محصولات مان
برخی از برندها در زمینه تولید محصولاتی فعالیت دارند که صنعت پر رقباتی را شکل داده است. به همین دلیل در چنین مواقعی نمایش هویت برند به مخاطب کار بسیار پیچیده ای می شود. بدون تردید آرزوی هر برند فعال در صنعت های پر رقابت امکان شناسایی سریع از سوی مشتریان است. پیشنهاد من در این مورد استفاده از محصولات برندمان به عنوان هدیه است. این کار علاوه بر جلب توجه مشتریان موجب آشنایی مخاطب هدف با نحوه استفاده از محصول مان و ویژگی های منحصر به فردش می شود. به یاد داشته باشید که هر هدیه ای از سوی برندها دارای لوگو، نام تجاری و شعار تبلیغاتی آنهاست. به همین دلیل علاوه بر هدیه به نوعی بیلبورد کوچک بازاریابی نیز بدل می شود، بنابراین اگر با دقت به فرآیند اهدای هدیه نگاه کنیم، نوعی سرمایه گذاری بازاریابی نیز هست.
مطلب مرتبط: استراتژی بازاریابی (Marketing Strategy) چیست؟
نکته مهم در اینجا انتخاب فقط یک محصول به عنوان هدیه برندمان است. همانطور که اشاره شد، دامنه انتخاب ما در اینجا بسیار وسیع است. خودکار، لیوان، ماگ یا گلدانی پلاستیکی از جمله انتخاب های معمول هستند. انتخاب هوشمندانه ما زمانی شکل می گیرد که محصولی مرتبط با ماهیت برندمان و فعالیتش را به عنوان هدیه انتخاب کنیم.
وفاداری مشتریان
لحظه ای در مورد تخفیف های عجیب و غریب برندهای بزرگ در مناسبت های مختلف فکر کنید. در چنین مواقعی برخی از محصولات این برندها با تخفیف بسیار بالا ارائه می شود. بدون تردید این اقدام از نظر بازاریابی و توسعه برند تاثیرگذاری بسیار بالایی دارد. با این حال غول های عرصه کسب وکار به ارائه تخفیف های وسوسه انگیز اکتفا نمی کنند. آنها به مشتریان خود هدیه های مختلفی نیز در موقعیت های گوناگون عرضه می کنند. شاید در نگاه نخست این شیوه از اهدای هدیه بسیار پرهزینه باشد. با این حال برای دستیابی به مشتریان وفادار نباید از هرگونه اقدامی دریغ کرد. وقتی مشتریان هدیه ای از یک برند دریافت می کنند، به هنگام خریدهای بعدی نخست به سراغ آن شرکت خواهند رفت. این امر به ویژه برای شرکت هایی که مدیریت چند برند مختلف را برعهده دارند، بسیار سودمند است. به این ترتیب با عرضه هدیه در قالب یک برند تمام برندهای تابع بهره مند خواهند شد.
فرآیند ارائه هدیه های مناسب و کاربردی به مشتریان تحت هر نامی که مورد بررسی قرار گیرد، دارای اشتراک های زیادی با فرآیند جذب مشتریان وفادار است. در چنین فرآیندی هدف اصلی برندها تبدیل مشتریان معمولی یا مخاطب هدف شان به مشتریان ثابت است. دلیل آن نیز کاملا واضح است: بخش زیادی از درآمد برندها از جانب مشتریان ثابت تامین می شود، بنابراین اگر برای انتخاب هدیه با محدودیت بودجه مواجه هستید، مشتریان فعلی خود را در اولویت قرار دهید. به این ترتیب شانس شما برای تبدیل شان به مشتریان ثابت افزایش چشمگیری خواهد داشت.
معمای هزینه ها
خرید فضاهای تبلیغاتی (در پلتفرم های مختلف مانند تلویزیون، بیلبورد و شبکه های اجتماعی) می تواند هزینه های زیادی را برای برندها به همراه داشته باشد. متاسفانه امروزه بسیاری از مردم ابزارهای هوشمندی برای دور زدن تبلیغات استفاده می کنند. نمونه مشهور آن نرم افزارهای محدودسازی تبلیغات در مرورگرهای مختلف است. با نصب چنین افزونه ای دیگر هیچ تبلیغی در سایت ها برای کاربر به نمایش در نمی آید. به همین خاطر احتمال شکست برندها در فرآیند بازاریابی مبتنی بر رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی بسیار بالاست. حال با توجه به محدودیت های عرصه تبلیغات و بازاریابی در رسانه های مختلف چه راهکار جایگزینی پیش روی ما قرار دارد؟ یک انتخاب هوشمندانه سرمایه گذاری روی هدیه های جذاب است. این امر تقریبا هزینه ای مشابه تبلیغات در کانال های تلویزیونی پرمخاطب را به همراه دارد. با این حال میزان تاثیرگذاری اش به مراتب بیشتر خواهد بود. در هر صورت کمتر کسی دست رد به سینه یک هدیه می زند.
بدون تردید فعالیت بازاریابی برای هر برندی هزینه آور است. اشتباه بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی و تبلیغات تلاش برای انجام آن در قالب فرآیندی کاملا رایگان است. مسئله اصلی در زمینه تبلیغات انتخاب شیوه ای با هزینه کمتر و تاثیرگذاری بیشتر است. وقتی اینگونه به عرصه تبلیغات و بازاریابی نگاه کنیم، انتخاب های هوشمندانه تری خواهیم داشت.
مطلب مرتبط: چگونه استراتژی تاثیرگذاری تازه برای برندمان طراحی کنیم؟
نتیجه گیری:
توسعه برند از طریق ارائه هدیه های جذاب کار بازاریابی را برای برندها ساده می کند. بسیاری از مردم انتظار چنین اقدامی را فقط در مناسبت های خاص دارند. با این حال برای برندها هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد. شما حتی امکان خلق مناسب ویژه برندتان را نیز دارید.
بدون تردید هیچ ضرری در ایجاد نگاهی مثبت از خودمان در نگاه مخاطب وجود ندارد. به ویژه زمانی که آن مشتریان بر پایه تجربه لذت بخش شان برای مدت های طولانی به عنوان سفیر برندتان عمل کنند.