امروزه اغلب برندها در تلاش برای طراحی کمپین های تبلیغاتی به سراغ گزینه های دیجیتال می روند، بنابراین صحبت از تکمیل تبلیغات دیجیتال با نمونه های چاپی شاید موجب تعجب بسیاری از افراد شود. بسیاری از کارشناس ها عمر تبلیغات چاپی را تمام شده می دانند. این امر موجب کم توجهی به این حوزه از سوی برخی از برندها شده است. به هر حال در زمانی که تبلیغات دیجیتال در اوج شهرت و کاربردشان هستند، صحبت از تبلیغات چاپی عجیب خواهد بود.
تبلیغات چاپی گونه ای تبلیغات براساس ارائه فیزیکی محتوای موردنظر به مخاطب هدف است. به عنوان مثال، چاپ تبلیغات در مطبوعات مثال بارزی از تبلیغات چاپی است. این الگو در طول دهه های متمادی برترین شیوه محسوب می شد، با این حال در طول یک دهه اخیر به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. انتقاد اصلی کارشناس ها به این الگو ناتوانی در زمینه بیان ایده های خلاقانه است. با این حساب الگوی تبلیغات دیجیتال ابزارها و فرصت های بسیار بیشتری در اختیار برندها قرار می دهد.
اکنون پس از گذشت نزدیک به یک دهه بی توجهی به تبلیغات چاپی باز هم شاهد اوج گیری این فرمت تبلیغاتی هستیم. دلیل اصلی این امر افزایش بی رویه هزینه های تبلیغات دیجیتالی است. این امر بسیاری از برندها را به فکر استفاده از راهکارهای جایگزین انداخته است. در این میان هیچ راهکاری به اندازه بازگشت به شیوه قدیمی و دوست داشتنی تبلیغات چاپی خوشایند نخواهد بود.
بدون تردید اغلب طراح های تبلیغات و بازاریاب های امروزی آشنایی چندانی با اصول تبلیغات چاپی ندارند. به همین خاطر در مقاله کنونی به بررسی چند نمونه از برترین تبلیغات چاپی در سال های اخیر خواهیم پرداخت. این امر کمک شایانی به بازاریاب ها در راستای طراحی کمپین های تبلیغات چاپی بهتر خواهد کرد.
1. پپسی
بسیاری از ما علاقه مند به استفاده از نوشیدنی ها در خنک ترین حالت ممکن هستیم. این امر به ویژه پس از یک روز کاری دشوار و فشرده لذت بسیار زیادی دارد. چالش اصلی در این میان، صرف نظر از انتخاب نوشیدنی، بحث زمان مناسب برای خنک شدن آن در فریزر است. گاهی اوقات به دلیل حواس پرتی ما نوشیدنی موردنظر کاملا یخ می زند. بسیاری از افراد یخ زدگی نوشیدنی را موجب از بین رفتن طعم اصلی اش می دانند. این امر موجب تلاش بسیاری از برندهای تولید نوشیدنی برای استفاده از ترکیب مقاوم در برابر یخ زدگی شده است.
برند پپسی در این میان ایده بسیار جالبی دارد. این برند به جای ایجاد تغییر در ترکیب نوشابه های مشهورش اقدام به طراحی یک تبلیغ چاپی نوآورانه کرد. بر این اساس برای کاهش احتمال یخ زدگی نوشابه فقط باید برگه تبلیغ پپسی را در آب قرار داده و سپس نوشیدنی موردنظر را در آن قرار دهیم. سپس با قرار دادن ظرف موردنظر در فریزر احتمال یخ زدگی آن در کوتاه مدت کاهش خواهد یافت.
نکته جادویی درباره کاغذ تبلیغ پپسی استفاده از نمک دریا و سایر ترکیب های شیمیایی برای افزایش نقطه یخ زدگی است. به این ترتیب با یک ایده ساده و کاربردی بسیاری از مشکلات در زمینه استفاده از نوشیدنی خنک رفع شد. این امر نقش مهمی در بهبود ذهنیت مخاطب نسبت به برندها دارد.
2. نیوآ
تبلیغ جذاب برند نیوآ جایزه بهترین تبلیغ سال از مراسم گرند پریکس سال 2014 در کن را برد. این تبلیغ چاپی دارای بندهای کوچکی برای نصب به لباس کودکان بود. به این ترتیب در صورت وقت گذرانی در ساحل یا سایر محل های تفریحی نیازی به نگرانی درباره گم شدن کودکان نخواهد بود. این بندهای کوچک دارای سیستم موقعیت یاب بودند. به این ترتیب با نصب اپ مخصوص برند نیوآ امکان آگاهی در لحظه از موقعیت جغرافیایی کودکان فراهم می شد. این اپ به کاربران اجازه تعیین محدودیت فاصله کودکان از والدین را می داد. به این ترتیب در صورت دور شدن کودکان در گوشی همراه والدین پیام اخطار نمایش داده می شود.
گاهی اوقات برخی از ایده های بازاریابی در عین سادگی توانایی جلب نظر مخاطب هدف را دارد. تبلیغ چاپی برند نیوآ بهترین نمونه در این زمینه محسوب می شود.
3. یو تِک
دانشگاه یو تک در تلاش برای دستیابی به دانشجویان بیشتر برای ترم های پیش رو دست به طراحی تبلیغ بسیار جذابی زد. بدون تردید مشاهده نام یک دانشگاه در فهرست تبلیغات برتر یک مقاله عجیب خواهد بود. ما به طور طبیعی انتظار مشاهده نام یک دانشگاه در میان طراح های تبلیغات را نداریم. همین امر تبلیغ موردنظر را بیش از حد خاص می کند.
دانشگاه یو تک به جای تاکید بر روی الگوهای کلاسیک تبلیغات برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به نمایش تصویری از شهر لیما در کشور پرو کرد. این تصویر بیانگر آلودگی هوای بیش از حد شهر موردنظر بود. شعار اصلی دانشگاه یو تک برای این تبلیغ امکان تغییر وضعیت زندگی براساس تحصیلات دانشگاهی بود. به این ترتیب به ساده ترین شیوه ممکن بخش قابل توجهی از دانشجویان واجد شرایط به سوی ثبت نام در ترم های آینده این دانشگاه ترغیب شدند.
4. موتورولا
بدون تردید مزیت اصلی تبلیغات دیجیتال امکان مشاهده محتوای مختلف در زمان واحد است. این امر در مورد تبلیغات چاپی بسیار کمتر در دسترس است. به عبارت بهتر، تبلیغات چاپی دارای نوعی خشکی و ثبات غیرخلاقانه هستند. شاید این امر در ابتدا کاملا بدیهی به نظر برسد، اما برند موتورولا در یک اقدام عجیب و غریب از تبلیغی پویا در مطبوعات چاپی رونمایی کرد. تبلیغ موردنظر برای سری جدید گوشی های موتوایکس طراحی شده بود. بر این اساس مخاطب با فشردن بخش فهرست رنگ ها در صفحه مجله موردنظر امکان تغییر رنگ گوشی را داشت. این امر برای یک تبلیغ چاپی نوآوری بسیار جالبی محسوب می شود. به همین خاطر توجه بسیاری از افراد به آن جلب شد.
5. کونتور رکوردز
برند کونتور رکوردز در تلاش برای جلب نظر آژانس های بزرگ تبلیغاتی دست به طراحی یک کمپین نوآورانه زد. این برند به جای ارسال آخرین محصولات مهندسی اش در قالب یک سی دی به مخاطب هدف از نشریه های تخصصی کمک گرفت. در این نشریه ها طرح های خام کونتور رکوردز وجود داشت. به این ترتیب مخاطب هدف با اسکن طرح های اولیه از طریق اپ مخصوص این برند امکان مشاهده ابزارهای مهندسی به صورت کامل را داشت. این امر اهمیت بسیار زیادی در حوزه بازاریابی و تبلیغات دارد. وقتی ما توانایی مشاهده یک محصول کامل به صورت سه بعدی را داشته باشیم، انگیزه مان برای خرید افزایش خواهد یافت.
مطلب مرتبط: 5 تغییری که تبلیغات دیجیتال را به تلاطم درآورده است
6. پژو
برند پژو در زمینه تولید خودروهای کاربردی و راحت کارنامه قابل قبولی دارد. این برند در طول دوران فعالیت همیشه سابقه مناسبی در زمینه طراحی تبلیغات جذاب داشته است. به همین خاطر مشاهده نام این برند در فهرست کنونی جای تعجب نخواهد داشت. در این تبلیغ دو صفحه کامل نشریه های طرف قرارداد به پژو اختصاص داده شده بود. بر این اساس ما با مشاهده صفحه به طور کامل با جلوی یک خودرو از نمای داخل مواجه خواهیم شد. نکته جالب این تبلیغ باز شدن تدریجی یک کیسه هوای کوچک در قسمت فرمان تصویر اتومبیل بود. این امر جذابیت بسیار زیادی برای مخاطب هدف دارد. به هر حال استفاده از طرح های ساده برای جلب نظر مخاطب هدف همیشه کاربردهای خاص خود را دارد.
گاهی اوقات ما نیازمند طرح های عجیب و غریب برای جلب نظر مخاطب هدف نیستیم، فقط باید اندکی بیشتر از توانایی خلاقیت مان استفاده کنیم. تیم تبلیغات برند پژو به خوبی این کار را انجام داده است.
7. لکسوس
برندهای فعال در عرصه تولید خودرو همیشه مهارت بالایی در زمینه طراحی تبلیغات جذاب دارند. این امر در مورد الگوی تبلیغات چاپی نیز صحت دارد. برند لکسوس در سال 2013 یک تبلیغ چاپی جذاب برای طرفدارانش طراحی کرد. وقتی کاربران تبلیغ مورد نظر را با استفاده از دوربین آیپد مورد مشاهده قرار می دادند، صحنه عبور یک خودروی لکسوس همراه با موسیقی برای آنها پخش می شد. این امر نوآوری جالب توجهی محسوب می شود. همچنین تبلیغ موردنظر به خوبی الگوی دیجیتال برند لکسوس را تکمیل کرده است. بسیاری اوقات وقتی از تکمیل فرآیند بازاریابی و تبلیغات دیجیتال با استفاده از نمونه های چاپی صحبت می کنیم، طرح های بیش از حد بزرگ را مدنظر نداریم. نوآوری و خلاقیت های کوچک نیز به اندازه ایده های بزرگ دارای اهمیت هستند.
8. موسسه نورپردازی ال لادور
بسیاری از برندهای فعال در زمینه روشنایی و نورپردازی در زمینه تبلیغات مشکلات بسیار زیادی دارند. این امر چالش های زیادی برای جلب نظر مخاطب هدف ایجاد می کند. راهکار برند ال لادور برای رفع این مشکل طراحی یک تبلیغ جذاب به جای تاکید بر روی ویژگی های محصولاتش بود. این تبلیغ جذاب به طور اعجاب آوری تبدیل به یک لامپ واقعی می شود. این تبلیغ جذاب به مخاطب فرصت طراحی لامپ موردنظرش را می دهد. به این ترتیب یک آگهی چاپی ساده بدل به لامپی کاربردی می شود.
امروزه بسیاری از برندها در زمینه تبلیغات با چالش تقلید صرف از دیگران مواجه هستند. این امر خلاقیت و نوآوری احتمالی در تبلیغات را خواهد کشت. توصیه اصلی من برای برندهای فعال در زمینه بازاریابی و تبلیغات استفاده از الگوهای منحصر به فرد برای معرفی محصولات شان است. فقط در این صورت امکان جلب نظر مخاطب هدف فراهم خواهد شد.
9. خبرنگاران بدون مرز
آزادی مطبوعات یکی از ارزش های جهانی محسوب می شود. بسیاری از کشورها در راستای تحقق این ارزش اساسی قوانین مناسبی تصویب کرده اند، با این حال هنوز راه زیادی تا تصویب دقیق این قانون و رعایت حقوق خبرنگارها در سراسر جهان باقی مانده است. بسیاری از کشورها سابقه سیاهی در زمینه اذیت و آزار خبرنگاران دارند. به همین خاطر سازمان خبرنگاران بدون مرز در اقدامی جالب دست به طراحی یک تبلیغ تعاملی زد. این تبلیغ بسیاری از شخصیت های مهم در زمینه سرکوب گردش آزاد اطلاعات و زندانی ساختن خبرنگارها را مورد حمله قرار داد.
هدف اصلی سازمان خبرنگاران بدون مرز تلاش برای نمایش اهمیت مطبوعات آزاد برای سلامت جامعه بود. در این تبلیغ تعاملی کاربران امکان استفاده از اپ گوشی همراه به منظور اسکن بارکدهای دو بعدی را داشتند. تصویر اصلی اغلب تبلیغات شامل شخصیت های سیاسی مخالف آزادی مطبوعات و خبرنگاران در سراسر جهان بود. پس از اینکه بارکد هر تبلیغ مورد اسکن قرار می گرفت، یک خبرنگار شروع به صحبت از خطرهای فعالیت در این حوزه می کرد. نکته جالب اینکه ویدئوی موردنظر فقط شامل دهان خبرنگار بود، بنابراین با قرار دادن آن بر روی صورت شخصیت موردنظر امکان مشاهده صحنه ای جالب فراهم می شد.
10. فولکس واگن
برندهای خودروسازی در فهرست موردنظر ما جایگاه بسیار مطلوبی دارند. برند فولکس واگن، صرف نظر از رسوایی چند سال اخیرش، فعالیت مناسبی در زمینه جلب نظر مخاطب هدف داشته است. یکی از مهم ترین بخش های مورد نظر فولکس واگن مربوط به حوزه تبلیغات است. یکی از تبلیغات جالب این برند استفاده از یک تبلیغ شامل نقشه یک منطقه برای کمک به رانندگان برای درک بهتر قوانین راهنمایی و رانندگی بود. بر این اساس با قرار دادن دوربین موبایل مان بر روی نقشه موردنظر، موبایل ما بدل به یک خودرو می شد. در این حالت در صورت حرکت نامناسب دست ما، مانند نزدیک شدن به کناره مسیر، بوق ممتدی در گوشی همراه به گوش می رسید. این تبلیغ جالب نقش مهمی در توسعه فرهنگ رانندگی در اروپا و آمریکای شمالی داشت بنابراین حضور آن در فهرست موردنظر محل تعجب نخواهد بود.
11. سونرا
برند سونرا در زمینه فناوری ارتباطات فعالیت دارد. این برند برای رونمایی از ویژگی های نسل چهارم اینترنت همراه در سال های نخست معرفی آن دست به طراحی یک تبلیغ سرگرم کننده زد. بر این اساس صفحه تبلیغ موردنظر مانند یک صحنه بازی عمل می کرد. تنها کاری که مخاطب باید انجام می داد، قرار دادن موبایل بر روی صفحه موردنظر و تبدیل آن به عرصه بازی بود. این امر در نمایش سرعت نسل چهارم اینترنت همراه نقش مهمی داشت. به این ترتیب نظر بسیاری از کاربران به این نوع محتوای تبلیغاتی جلب شد.
نقش سرگرمی در حوزه تبلیغات انکارناپذیر است. بسیاری از برندها در این زمینه بر روی الگوهای دیجیتال تاکید دارند. نکته مهم در این میان امکان استفاده از الگوهای ساده تر مانند تبلیغات چاپی برای سرگرم سازی مخاطب هدف است.
12. C&A
خرده فروشی C&A در زمینه مد و پوشاک فعالیت گسترده ای دارد. این فروشگاه محصولات اغلب برندهای مشهور را عرضه می کند. تبلیغ جذاب این برند شامل اتصال کاربران به اکانت فیس بوک برای مشاهده بهترین محصولات خرده فروشی بود. پیشنهادهای خرده فروشی C&A براساس ارزیابی سلیقه مخاطب هدف در فیس بوک ارائه می شود. همین امر سطح بالایی از شخصی سازی محتوا را در اختیار افراد موردنظر قرار داد. این نکته در حوزه بازاریابی و تبلیغات اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از افراد به دلیل عدم مشاهده محتوای شخصی سازی شده اقدام به صرف نظر از پیشنهادهای هرچند جذاب برندها می کنند، بنابراین ما باید توجه بسیار زیادی به شخصی سازی محتوای تبلیغاتی مان برای مخاطب هدف کنیم. در غیر این صورت مخاطب مان را تقدیم رقبا خواهیم کرد.
مطلب مرتبط: 11 نکته که باید در تبلیغات دیجیتال به آنها توجه کنید
13. نیوآ
نیوآ در این فهرست دارای دو تبلیغ برتر است. شاید مشاهده نام یک برند برای دومین بار در فهرست این مقاله عجیب به نظر برسد، اما برند نیوآ عملکرد بسیار جذابی در حوزه تبلیغات داشته است. همین امر موجب انتخاب یکی دیگر از تبلیغات برتر این برند در این بخش شده است. تبلیغ موردنظر نیوآ شامل یک صفحه خورشیدی کامل بود. به این ترتیب مخاطب امکان قرار دادن صفحه موردنظر در زیر نور خورشید و شارژ کردن گوشی همراه اش را داشت. این ایده جذاب برای نمایش توانایی های بالقوه فناوری خورشیدی طراحی شد. نتیجه این تبلیغ نیز حمایت بسیاری از گروه های حامی حفاظت از محیط زیست بود.
اغلب برندها در زمینه تبلیغات به فکر ارائه یک راهکار عملی و کاربردی برای مخاطب هدف نیستند. تیم بازاریابی نیوآ در تبلیغ موردنظر بسیاری از نیازهای مخاطب هدف را مدنظر قرار داده بود. به این ترتیب مخاطب علاوه بر آگاهی از توانمندی های فناوری خورشیدی امکان استفاده از یک شارژر مجانی را نیز پیدا می کرد.
14. موسسه انرژی خورشیدی کانادا
استفاده از انرژی های سبز یا تجدیدپذیر در طول سال های اخیر بدل به دغدغه بسیاری از مردم در سراسر جهان شده است. مشاهده صحنه های دلخراش از تخریب طبیعت به دست انسان موجب افزایش حجم واکنش ها نسبت به استفاده از انرژی های تجدیدناپذیر شده است. همین امر موسسه انرژی خورشیدی کانادا را ترغیب به طراحی کمپینی جذاب کرد. این تبلیغ شامل یک متن ناقص بود. به این ترتیب با قرار دادن صفحه موردنظر در زیر نور خورشید به تدریج سایر بخش های صفحه نیز کامل می شد. نکته جالب اینکه تبلیغ موردنظر در زیر نور خورشید از حالت سیاه و سفید به نسخه رنگی تغییر حالت می داد. این امر برای نمایش ویژگی های انرژی خورشیدی و سبز به مخاطب هدف کفایت می کند. به این ترتیب موسسه انرژی خورشیدی کانادا به راحتی اقدام به تغییر نگرش مخاطب نسبت به انرژی های سبز کرد.
گاهی اوقات ما باید اقدام به پاسخگویی به نیازهای مشتریان کنیم. این امر شامل بررسی دغدغه های مخاطب هدف و تلاش برای تولید محتوای تبلیغاتی مناسب با آن دغدغه هاست. یکی از بهترین عملکردها در این زمینه متعلق به موسسه انرژی خورشیدی کاناداست. اگر شما نیز در تلاش برای الگوبرداری از این برند هستید، باید دغدغه های خاص مشتریان را مدنظر داشته باشید.
15. CW Network
وقتی ما در حوزه فناوری های آنلاین فعالیت داریم، هیچ چیز به اندازه نمایش ویژگی های محصولات مان دارای اهمیت نیست. این امر در مورد موسسه CW به خوبی قابل مشاهده است. این برند در اقدامی تحسین برانگیز تبلیغات چاپی اش را همراه نوعی صفحه LCD روانه بازار کرد. به این ترتیب مخاطب با مشاهده صفحه موردنظر و اتصال به اینترنت امکان مشاهده محتوای ویدئویی زنده را پیدا می کرد. این امر هیجان بسیار زیادی برای مخاطب هدف دارد. به هر حال ما انتظار مشاهده محتوای ویدئویی زنده در صفحه یک مجله را نداریم. این امر بیانگر میزان خلاقیت بالای این برند در تعامل با مخاطب هدف است.
وقتی ما محصولات مان را به خوبی در معرض دید مخاطب هدف قرار دهیم، واکنش بسیار بهتری نیز دریافت خواهیم کرد. ایراد بسیاری از برندها، به ویژه در حوزه فناوری دیجیتال، عدم نمایش تاثیر مستقیم محصولات شان بر روی زندگی مردم است. برند CW با استفاده از یک صفحه LCD در تبلیغاتش به خوبی کیفیت آن را به مخاطب نشان داد.
16. لیپتون
هنگامی که گردشگران و مردم محلی در نقاط گرمسیر به هنگام تابستان مشغول قدم زنی هستند، به احتمال فراوان نیاز به نوشیدنی یا هر چیز دیگری برای کاهش دمای بدن شان دارند. اغلب مردم از مواجهه با گرما گریزان هستند. این امر به تنهایی سوژه مناسبی برای برندها در راستای تولید تبلیغات تاثیرگذار محسوب می شود. بدون تردید ما از یک برند تولید چای انتظار تلاش برای کاهش دمای بدن مردم در زمان های گرم را نداریم. به هر حال چای به طور طبیعی یک نوشیدنی سرد نیست، با این حال تیم بازاریابی لیپتون از طریق تبلیغات اقدام به کمک به مخاطب هدفش کرد.
در تبلیغ موردنظر وقتی مخاطب بر روی گزینه «خنک شدن» انگشت می گذاشت، احساس خنکی بسیار مطبوعی به وی منتقل می شد. این امر به دلیل استفاده از مواد شیمیایی خنک کننده در ساختار کاغذ تبلیغ موردنظر بود. شاید در نگاه نخست این الگو از تبلیغات بسیار ساده به نظر برسد، اما در تحلیل نهایی کاربرد بسیار زیادی برای برندها دارد. گاهی اوقات ما فقط نیازمند تبلیغات جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف هستیم. این امر با ایده های ساده نیز قابل دستیابی است. همانطور که پیشتر اشاره شد، بسیاری از برندها در تلاش برای طراحی تبلیغ های شلوغ و بسیار پیچیده هستند و این امر تاثیر مناسبی بر روی مخاطب هدف ندارد. امروزه سلیقه کلی مخاطب هدف بیشتر با تبلیغات ساده هماهنگ است، بنابراین ما باید به دنبال تولید تبلیغات ساده و در عین حال جذاب باشیم. در غیر این صورت به سرعت از دنیای کسب و کار و تبلیغات رانده خواهیم شد.
مطلب مرتبط: تبلیغات دیجیتال موفق با الگوبرداری از تجربه دیگران و ترندهای برتر
17. کی اف سی
یک فهرست کامل از تبلیغات چاپی برتر بدون اشاره به نام کی اف سی ناقص خواهد بود. این امر به دلیل سابقه درخشان این برند در زمینه تبلیغات چاپی است. هنگامی که مرغ های سوخاری کنتاکی برند کی اف سی در یکی از شعبه ها تمام شد، آنها مجبور به لغو سفارش های بیشتر شدند. این امر از نقطه نظر روابط عمومی نوعی فاجعه برای این برند محسوب می شد. به هر حال مدیران کی اف سی تصمیم به عذرخواهی رسمی از مشتریان شان گرفتند. این امر مقدمه خوبی برای کاهش نارضایتی مشتریان از یکی از بزرگ ترین برندهای فست فود در جهان بود.
کی اف سی در زمینه عذرخواهی از مشتریان به جای تاکید بر متن های پرزرق و برق به استفاده از تبلیغات چاپی روی آورد. این تبلیغ چاپی در تعامل با یک لینک آنلاین مخاطب را در جریان اتفاق صورت گرفته قرار می داد. تبلیغ موردنظر به خوبی از عناصر طنز و احترام برای عذرخواهی از مخاطب هدف استفاده کرده بود. به این ترتیب یکی از بدترین تجربه های برند کی اف سی در زمینه روابط عمومی با یک تبلیغ خلاقانه حل و فصل شد.