فهم تحول و ایجاد تغییر در دنیای کسب و کار نیازمند دانش و تجربه زیادی نیست. مردم عادی نیز به خوبی از ماهیت این تغییر آگاهی دارند. امروزه دیگر هیچ خبری از الگوهای تبلیغاتی یک دهه پیش نیست. به نظر گفت وگو در مورد تفاوت های دنیای تبلیغات در سده کنونی با دوران قبل به هیچ وجه ضروری نخواهد بود. همه ما در طول چند دهه اخیر به خوبی تغییرات حوزه تبلیغات را مشاهده کرده ایم. نکته مهم در این میان ایجاد تغییرات بسیار بنیادی تر در طول چند سال اخیر است. اگر تا پیش از این دنیای تبلیغات هر دهه یکبار تغییر می کرد، اکنون هر چند سال یک بار این امر رخ می دهد. برندهایی نظیر فیس بوک و گوگل نقش نخست را در چنین تغییراتی ایفا می کنند. به این ترتیب آنها با برنامه ریزی دقیق حوزه بازاریابی و تبلیغات را دستخوش تحول بنیادی کرده اند. تمایل به عقد قراردادهای تجاری طولانی مدت از سوی این دو برند کنترل تمام حوزه تبلیغات را به آنها داده است. به نظر من اکنون این دو غول دنیای دیجیتال توانایی راه اندازی هر نوع سرو صدایی در حوزه تبلیغات را دارند.
در طول یک دهه اخیر تحول اساسی در حوزه تبلیغات ایجاد شده است. همزمان با توسعه فناوری اینترنت و ظهور شبکه های اجتماعی بخش قابل توجهی از کمپین های تبلیغاتی برندها به فضای آنلاین منتقل شد. به این ترتیب دیگر خبر چندانی از تبلیغات چاپی و محیطی نیست. اگرچه هنوز این مدل ها به حیات شان ادامه می دهند، اما دیگر از دوران طلایی شان فاصله گرفته اند.
وقتی حوزه تبلیغات به صورت آنلاین دنبال می شود، نیازهای تازه ای برای شرکت ها ایجاد خواهد شد. به همین خاطر جهت گیری در راستای استخدام نیروی کار جدید با مهارت های بالاتر ضروری خواهد بود. علاوه بر این همکاری با آژاس های تبلیغاتی یا برندهایی نظیر فیس بوک و گوگل نیز اجتناب ناپذیر می نماید.
اکنون دوره جذابی برای برندها شروع شده است. آنها امکانات گسترده ای در اختیار دارند. پیش از این هرگز امکان دستیابی به حجم وسیعی از اطلاعات در مورد مشتریان و تحلیل خودکار آنها از سوی نرم افزارهای دارای هوش مصنوعی نبود، با این حال اکنون این امور بدل به فرآیندهایی معمولی شده اند. وقتی ما اطلاعات بیشتر و کاربردی در مورد مشتریان در اختیار داشته باشیم، فرآیند رسیدگی به امور نیز ساده تر خواهد شد. به طور مشخص، خلق تبلیغات تاثیرگذار و جذاب بدل به امری ساده تر شده است. نکته مهم در اینجا دسترسی رقبای ما به تکنولوژی مشابه آنچه ما داریم، است. به این ترتیب در عمل مشتریان دامنه وسیعی از انتخاب ها را دارند. در این میان جلب توجه مشتریان بدون ارائه کیفیتی برتر و ایجاد تفاوت در ساختار تبلیغاتی برندمان امکان ناپذیر خواهد بود.
مطلب مرتبط: روش های تبلیغات رایج در دنیای امروز
بدون شک دوران تبلیغات سنتی تمام شده است. الگوهای تبلیغاتی مدرن نیز دستخوش تحولند. با این حساب اطلاع از آخرین تغییرات حوزه تبلیغات برای هر کسب و کاری مهم خواهد بود. در این مقاله برخی از مهم ترین تغییرات تبلیغاتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
اهمیت انگیزه و توانایی هماهنگی با چالش های جدید
بدون شک تغییرات ایجاد شده در زمینه تبلیغات نیازمند بازسازی و تعریف مجدد الگوی رابطه میان طراح های تبلیغاتی و آژانس های تبلیغاتی است. امروزه شرکت ها انتظارات بسیار بیشتری از طراح های تبلیغاتی دارند. به این ترتیب باید اطلاع دقیق از سطح نیازهای تازه برندها داشته باشیم. در گذشته وظیفه اصلی بخش طراحی تبلیغات یک شرکت ایجاد کمپینی جذاب و هیجان انگیز بود. پس از تولید تبلیغ موردنظر وظیفه تیم تبلیغاتی تمام می شد. آن روزها دیگر به پایان رسیده است. اکنون تیم های تبلیغاتی وظیفه اصلی شان پس از نمایش کمپین شروع می شود. آنها موظف به بررسی دقیق امور و گزارش نحوه تغییر سلیقه مخاطب هستند. به علاوه، دیگر هدف اصلی از تبلیغات افزایش فروش نیست. بهبود جایگاه برند و آگاهی بخشی به مشتریان اهداف کیفی محسوب می شوند. بی تردید چالش های زیادی در زمینه ارزیابی درست اهداف تازه وجود خواهد داشت.
امروزه شرکت ها تمایل چندانی به استخدام تیم تبلیغاتی پرتعداد ندارند. به جای آن تمرکز اصلی برندها بر روی ایجاد تیمی کوچک متشکل از کارمندان حرفه ای است. این امر به آنها فرصت مناسبی در راستای فعالیت تاثیرگذارتر با هزینه کمتر می دهد. اکنون مهارت افراد اهمیت مرکزی دارد. به این ترتیب طراح های تبلیغاتی باید مهارت های نوین را به خوبی فرا بگیرند. در غیر این صورت در ادامه مسیر با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. وظیفه برندها در این میان ایجاد ساز و کاری مناسب برای افزایش مهارت های کارمندان شان است. در غیر این صورت به زودی با چالش های بسیار دشواری مواجه می شوند.
اولویت آگاهی از نسل جدید فروشگاه ها
یکی از تغییرات مهم در عرصه تبلیغات افزایش انتظارات مشتریان از محصولات است. به این ترتیب مشتریان علاقه مند به دریافت خدمات پس از فروش گسترده هستند. برندها باید تاکید مناسبی بر روی این عامل داشته باشند. در غیر این صورت کمپین-های تبلیغاتی شان با شکست مواجه می شود.
بخش مرتبط: مطالب کاربردی روز درباره تبلیغات
امروزه بسیاری از مردم به سوی خرید آنلاین محصولات مورد نیارشان تمایل پیدا کرده اند. به این ترتیب برندها نیز باید به فکر فروش آنلاین محصولات و خدمات شان باشند. یکی از راهکارهای مناسب در این میان همکاری با خرده فروشی هایی نظیر آمازون است. به علاوه، همکاری با فروشگاه های اینترنتی محلی نیز همیشه سودآور خواهد بود. در بسیاری از مناطق مردم به جای خرید از فروشگاه های بزرگ به خرده فروشی های کوچک اعتماد می کنند. این امر ضرورت همکاری گسترده با خرده فروشی های کوچک را نشان می دهد. با کاهش هزینه های جا به جایی محصولات به فروشگاه های فیزیکی میزان سود برندها افزایش چشمگیری می یابد. در صورت توانایی در زمینه راه اندازی بخش فروش آنلاین سود مورد نظر دوچندان خواهد شد.
اهمیت ساماندهی تیم ماهر به جای گردآوری اطلاعات محض
امروزه تغییرات زیادی در عرصه دیجیتال روی داده است. همین امر برندها را با اطلاعات گسترده ای مواجه ساخته است. نکته مهم در این میان مهارت کافی اعضای تیم تبلیغاتی برای استفاده مناسب از اطلاعات موجود است. متاسفانه بسیاری از برندها علی رغم بهره مندی از داده های گسترده توانایی استفاده کاربردی از آنها را ندارند. به این ترتیب در عمل اطلاعات موردنظر هیچ مزیتی برای آنها به ارمغان نمی آورد.
در الگوی سنتی تبلیغات گردآوری اطلاعات دشوارترین بخش کار بود، با این حال اکنون وضعیت فرق می کند. گردآوری اطلاعات بسیار ساده شده است. اکنون چالش اصلی تحلیل اطلاعات است. به همین خاطر تاکید اصلی من بر روی همکاری با تیم-های تبلیغاتی ماهر و متخصص در زمینه تحلیل اطلاعات خواهد بود. بحث شخصی سازی تبلیغات و نمایش هوشمند آنها به مشتریان مستعد بدون دسترسی و ترجمه اطلاعات کاربردی به زبان ساده امکان ناپذیر خواهد بود. بسیاری از برندها به دلیل عدم آگاهی کافی در این حوزه با مشکلات متعددی مواجه می شوند. به نظر من با اندکی تمرکز بیشتر بر روی موضوع و تلاش برای یادگیری مهارت های لازم مشکلات برندها حل می شود.
نکته مهم درخصوص تحلیل داده ها توجه به تغییر مداوم شیوه های تحلیل و ابزارهای دیجیتال در دسترس است. بدون تردید استفاده از ابزار مناسب نقش انکارناپذیری در بهبود کیفیت عملکرد ما خواهد داشت. جالب اینکه استفاده از ابزارهای پیشرفته هزینه چندانی هم برای برندها در پی نخواهد داشت.
پایان دوران کنترل یکجانبه
براساس گزارش موسسه iab در سال 2018 موج تازه ای در زمینه ساماندهی امور تبلیغاتی به صورت درون شرکتی راه افتاده است. این امر بیانگر تمایل بیشتر برندها به خلق محتوای تبلیغاتی بدون همکاری با آژانس های متعدد است. اکنون ایجاد بخش بازاریابی و تبلیغات در شرکت ها بدل به امری طبیعی شده است. مزیت این شیوه تازه بسیار واضح است. نخست اینکه دیگر نیازی به پرداخت هزینه های کلان برای بهبود وضعیت بازاریابی و تبلیغات برندمان نخواهد بود. همچنین فرصت نظارت کامل بر روی فرآیندهای موجود نیز فراهم می شود.
اگرچه بسیاری از برندها تمام فرآیند بازاریابی و تبلیغات را به صورت درون شرکتی ساماندهی می کنند، اما غول های بزرگ کسب و کار فقط بخش های مشخصی را به صورت درون شرکتی تحت کنترل دارند. نکته مهم در مورد هر دو شیوه مورد بحث سهولت کار برندها در پی تصمیم تازه شان است.
وقتی ما تبلیغات برندمان را به صورت درون شرکتی ساماندهی می کنیم، کنترل فزاینده ای بر روی تمام امور خواهیم داشت. این امر فرصت واکنش سریع به بازخورد مخاطب را می دهد. فرآیند به روز رسانی و اعمال تغییرات در کمپین ها به این شیوه با سرعت بیشتری دنبال می شود. نکته مهم در اینجا نیاز به کمک و راهنمایی اغلب برندها در ساماندهی امور تبلیغاتی شان است. بدون تردید شرکت ما یک آژانس تبلیغاتی نیست. به همین خاطر عدم آگاهی از نکات مختلف طبیعی خواهد بود. از نظر من تبلیغات درون شرکتی بسیار خوب است، اما کمک گرفتن از دیگران را نباید فراموش کرد. این امر ما را به موفقیت های بیشتری در حوزه تبلیغات هدایت خواهد کرد.
مشکل اصلی بسیاری از برندها افزایش میل شان به اعمال کنترل بر همه جنبه های کارشان است. این امر با هدف کاهش هزینه های جاری صورت می گیرد. از نظر من این امر در برخی جنبه ها هیچ توجیه منطقی ندارد. به عنوان مثال، ساماندهی بخش تبلیغات به صورت کاملا درون شرکتی موجب ایجاد مشکلاتی می شود. عدم تخصص کافی در زمینه تبلیغات نارضایتی مشتریان را افزایش می دهد. به علاوه اغلب برندها فرصت کافی برای اطلاع دقیق از تغییرات حوزه تبلیغات را ندارند. به این ترتیب الگوی تبلیغات آنها بدون توجه به تحولات تازه دست نخورده خواهد ماند. این امر در عمل میزان فروش برندها را به شدت کاهش می دهد. در نتیجه تاثیرگذاری تبلیغات برندها به شدت کاهش می یابد.
مطلب مرتبط: تبلیغات حرفه ای: راه موفقیت در بازار
بدون شک بازگشت به الگوی سنتی همکاری با آژانس های تبلیغاتی امکان پذیر نیست. راهکار موردنظر من همکاری با آژانس های تبلیغاتی در راستای افزایش دانش و مهارت کارمندان مان است. به این ترتیب با پرداخت هزینه کمتر از مزایای بیشتری برخوردار می شویم. هدف اصلی در اینجا کمک گرفتن از آژانس های تبلیغاتی برای بهبود عملکرد برندمان است. متاسفانه امکان ساماندهی تمام امور تبلیغاتی به صورت یکجانبه وجود ندارد. به همین خاطر انتخاب همکارهای مناسب ضروری خواهد بود. در غیر این صورت وضعیت برندمان به خطر خواهد افتاد.
بنا بر آنچه گفته شد، شما چه برنامه ای برای انتخاب همکار تازه در حوزه تبلیغات دارید؟ بسیاری از برندها حتی به این امر فکر هم نمی کنند. توجه به نکات مورد بحث در این مقاله به شما کمک شایانی در راستای انتخاب تان خواهد کرد. به این ترتیب دست کم یک گام از رقبای تان جلو خواهید بود.