انتخاب نام برای برند یا محصولات امر بسیار ساده ای محسوب نمی شود. اغلب برندها بیش از اندازه بر روی فرآیند تولید محصولات تمرکز دارند. به این ترتیب در عمل دیگر فرصتی برای توجه به اهمیت نامگذاری محصولات باقی نخواهد ماند. روند مشابهی در مورد انتخاب نام برند نیز وجود دارد. امروزه نخستین برخورد مشتریان با برند و محصولات ما مربوط به نام شان است. برندهای بزرگ همیشه نام های جذاب برای کسب و کارشان انتخاب می کنند. این امر به دلیل بازنمایی تمام کسب و کار ما از طریق نام برند است. بنابراین ما باید توجه ویژه ای به وضعیت برندمان داشته باشیم. در غیر این صورت فرآیند بازاریابی ما با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد شد.
بدون تردید انتخاب نام مناسب برای کسب و کار اهمیت بالایی دارد، با این حال بسیاری از شرکت ها در عمل موفقیت چندانی در این حوزه کسب نمی کنند. هدف اصلی ما در مقاله کنونی بررسی دشواری های انتخاب نام برند یا محصول در کنار پرداختن به برخی از راهکارهای مناسب است.
1. مشکلات حقوقی
الکساندر باترمن، کارشناس حقوق کسب و کار، در مورد مشکلات انتخاب نام برای برند یا محصولات به نکته های جالبی اشاره می کند. بر این اساس نام مدنظر ما نباید قبلا مورد استفاده قرار گرفته باشد. همچنین شباهت بسیار بالای نام ها نیز در عمل دردسرساز خواهد شد.
مطلب مرتبط: چگونه بهترین نام تجاری را بیابیم/بهترین نام برای برند
ما باید در زمینه انتخاب نام برند یا محصولات مان به دنبال گزینه های تازه باشیم. تقلید از سایر برندها هرگز نتیجه حقوقی مناسبی در پی ندارد. امروزه اغلب برندها دارای تیم های حقوقی حرفه ای برای پیگیری تخلفات صورت گرفته در زمینه نام برند یا محصولات شان هستند بنابراین هوشیاری ما در این بخش از بسیاری شکایت ها و درگیری های حقوقی احتمالی خواهد کاست.
2. وجه احساسی نام گذاری
یکی از بهترین راهکارها برای جلب نظر مخاطب هدف به برند توجه به وجه احساسی نام موردنظر است. بسیاری از برندها از نام های ساده ای نظیر نام خانوادگی یا شهر محل تولدشان برای برندشان استفاده می کنند. این شیوه های نامگذاری بیش از اندازه قدیمی محسوب می شود بنابراین ما باید به دنبال راهکارهایی مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باشیم.
توصیه ما در این بخش تلاش برای تقلید از برندهای بزرگ است. بدون تردید فرآیند نام گذاری یا تغییر نام برندهای بزرگ درس های بسیار زیادی برای شما خواهد داشت. این نکته در مورد انتخاب نام محصولات نیز صحت دارد. اگر ما الگوبرداری مناسبی از ایجاد ارتباط میان ماهیت کسب و کار و انتخاب نام از برندهای بزرگ داشته باشیم، بیشتر مسیر موفقیت در زمینه نامگذاری را طی خواهیم کرد.
3. ضرورت سادگی نام ها
نام های پیچیده همیشه در زمینه جلب نظر مخاطب هدف با چالش مواجه هستند. بسیاری از مشتریان فقط به دلیل نام های عجیب و دشوار برندها اقدام به استفاده از محصولات دیگر شرکت ها می کنند. این امر در مورد نام محصولات نیز به همین شکل است. وقتی یک محصول دارای نامی عجیب و غیرعادی است، اغلب مشتریان نسبت به آن دیدگاه مناسبی نخواهند داشت بنابراین انتخاب یک نام مناسب علاوه بر تاثیرگذاری عاطفی بر روی مشتریان موجب ایجاد احساس اعتماد نیز خواهد شد.
4. بازی هوشمندانه با کلمات
انتخاب نام محصولات باید همیشه همراه با المان های جذاب برای مخاطب هدف باشد. یکی از راهکارهای ساده در این میان انتخاب بازی با کلمات است. ما همیشه امکان دسترسی به ایده های جذاب از طریق بازی با کلمات را خواهیم داشت بنابراین اندکی خلاقیت و حتی تأمل پیش از نامگذاری نهایی محصولات ایده بسیار مناسبی محسوب می شود.
برخی از برندها به هنگام نام گذاری کسب و کار یا محصولات شان به دنبال ایده های ادبی هستند. این نکته در دنیای کنونی ضرورتی ندارد بنابراین شما امکان انتخاب نام های متنوع و متفاوت را خواهید داشت. این امر محبوبیت برند شما در میان مشتریان را افزایش خواهد داد. بسیاری از مشتریان نسل جوان نسبت به نام های تازه و ترکیبی محصولات واکنش بسیار مطلوبی دارند بنابراین ساختارشکنی از قالب های سنتی نامگذاری محصولات و حتی کسب و کار شانس شما برای موفقیت را افزایش خواهد داد.
5. انتخاب نام های ترکیبی
همانطور که در بخش قبل اشاره شد، انتخاب نام ترکیبی ایده بسیار جذابی برای برندها محسوب می شود. این امر ابتدا با افزایش شباهت نام محصولات و برندها به هم مورد توجه قرار گرفت. نکته جالب اینکه برندها امکان بهره مندی از مزیت های فراوان این شیوه نامگذاری را دارند. برخی از مشهورترین برندها در این زمینه شامل نتفلیکس و توربو تکس هستند. هر 2 برند موردنظر با ترکیب 2 بخش متفاوت مفهومی موفق به نامگذاری جذاب برای برندشان شده اند. این نکته اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر بازاریابی دارد. امروزه چالش اصلی بازاریاب ها در زمینه طراحی کمپین ها دشواری اشاره به نام برخی از برندهاست بنابراین شما با انتخاب نام های مناسب به طور کلی از این مشکل رها خواهید شد.
نکته مهم در زمینه انتخاب نام های ترکیبی توجه به ارتباط هر 2 بخش با ماهیت کسب و کارمان است. به این ترتیب نام موردنظر بخش های مختلف فعالیت برند ما را به هم مرتبط خواهد کرد. اگر این نکته مدنظر ما قرار نگیرد، امکان کسب موفقیت بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف از بین خواهد رفت.
چگونه تغییر نام را مدیریت کنیم؟
گاهی اوقات ما در صدد انتخاب نامی تازه برای برندمان در ابتدای مسیر کسب و کار نیستیم. بسیاری از برندها پس از چند سال فعالیت به دنبال تغییر نام شان، به هر دلیلی، هستند. توصیه ابتدایی ما در این بخش ارزیابی بخش های مختلف کسب و کار و یافتن ایرادهای اساسی در نام برند یا محصول مان است. فقط پس از این مرحله امکان پرداختن به فرآیند انتخاب نام تازه وجود خواهد داشت.
مطلب مرتبط: باید و نبایدهای نام گذاری برند
پس از آگاهی نسبت به ایرادات نام قبلی برند یا محصول باید در فرآیند نامگذاری مجدد از اشتباهات قبلی پرهیز کنیم. در غیر این صورت شانس چندانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهیم داشت. این نکته اغلب مورد بی توجهی برندها قرار می گیرد. همچنین استفاده از بودجه ای مناسب به منظور معرفی نام تازه برند به مخاطب هدف نیز امری ضروری خواهد بود.