رشته های ورزشی تنوع بسیار زیادی دارند. به طوری که هر کسی در این دنیا دست کم از یک رشته ورزشی خوشش آمده و آن را به طور جدی دنبال می کند. البته مردم تنها مخاطب جدی رشته های ورزشی نیستند. در این میان پای برندها نیز به ماجرا باز شده است. اگر دقت کرده باشید، هر جا مسابقات ورزشی برگزار می شود، کلی از برندها نیز اسم شان در کنار آن رویداد دیده می شود.
تاریخچه اسپانسرینگ ورزشی بی نهایت طولانی است. خب منطق اصلی در این میان جذب نگاه طرفداران تیم های ورزشی به برند است. خب وقتی کلی از مردم برای تماشای مسابقه تنیس یا فوتبال دورهم جمع شده یا پای تلویزیون می نشینند، چرا نباید از این ظرفیت مهم به خوبی استفاده کرد؟ این مسئله ای است که اهمیت بی نهایت زیادی برای کسب و کارها حتی در شرایط کنونی دارد. چراکه هنوز هم رویدادهای ورزشی مهمترین عامل دورهم جمع شدن انسان ها محسوب می شود.
اینکه اسپانسرینگ ورزشی جواب می دهد یا نه، نکته ای است که بدون ارزیابی دقیق شرایط اصلا قابل بررسی دقیق نیست. به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم کمی هم که شده به پشت پرده ماجرا نفود کنیم. شما در این مقاله نه تنها با برخی از موفق ترین اسپانسرهای دنیای ورزش آشنا می شوید، بلکه رمز و راز موفقیت آنها را نیز یاد می گیرید. ما در این میان سعی می کنیم به شما نشان دهیم چرا چنین برندهایی وارد دنیای ورزش شده و چطور از این همکاری سود می برند. خب منتظر چه هستید؟ با ما همراه شوید تا ذهنیت تان نسبت به این حوزه حسابی تغییر کند.
شاید برای کسانی که تعهدات سفت و سختی به زندگی سالم دارند، مشاهده همکاری تجاری میان کوکا کولا و المپیک بی نهایت عجیب باشد. خب مسابقات مورد نظر ظاهرا باید مخالف هرگونه نوشابه گازدار و مضر باشد، مگر نه؟
راستش را بخواهید، منطق بازار این حرف ها سرش نمی شود. به همین خاطر کوکا کولا از المپیک 1928 آمستردام همکاری اش با این رویداد مهم ورزشی را شروع کرده است. البته آنها در ابتدا صرفا اسپانسر تیم آمریکا بودند. با این حال در طول دهه های بعدی سطح کارشان را به طور قابل ملاحظه ای توسعه دادند. به طوری که این روزها تقریبا هر ورزشکار المپیکی ردپایی از کوکا کولا در مسابقاتش می بیند.
مطلب مرتبط: همکاری کسب و کارها با برندهای ورزشی: مثال هایی از دنیای واقعی
این روزها عمر همکاری میان کوکا کولا و المپیک به بیش از 90 سال می رسد. درست به همین خاطر شما اصلا نباید این رویداد را دست کم گرفته یا فکر کنید 9 دهه همکاری از سر اجبار یا عادت بوده است. ماجرا از این قرار است که نوشابه های کوکا کولا یکی از بهترین نوشیدنی های ممکن برای اوقات فراغت و همچنین دورهمی های دوستانه است. به طوری که پس از سال های متمادی حالا این نکته جای خودش را در فرهنگ عامیانه نیز باز کرده است. بنابراین هدف اصلی کوکا کولا حضور در فرهنگ روزمره مردم و تبدیل نوشابه های خودش به یک گزینه جذاب برای هر مراسم ورزشی از سوی تماشاگران بود. فکر می کنم این هدف در طول دهه های متمادی به خوبی تحقق پیدا کرده است، مگر نه؟
در هر رشته ورزشی یک تورنمنت اهمیت محوری داشته و به نوعی بیانگر کلیت آن رشته است. مثلا در فوتبال این حس نسبت به جام جهانی وجود دارد. در والیبال نیز لیگ ملت ها این حس را در مخاطب ایجاد می کند. حالا اگر قرار باشد همین حس درباره تنیس تداعی شود، اولین اسمی که به ذهن می رسد چیزی نیست جز ویمبلدون!
مسابقات تنیس ویمبلدون یکی از قدیمی ترین و در عین حال معتبرترین تورنمنت های تنیس در جهان محسوب می شود. شاید فکر کنید چهره اصلی این مسابقات برای مردم راجر فدرر یا نواک جکوویچ باشد. خب در این صورت باید کمی ذهنیت تان را بهم بریزیم؛ چراکه محور اصلی این مسابقات نه یک ورزشکار، بلکه برند است.
اگر دقت کرده باشید، در طول مسابقات ویمبلدون همیشه گوشه زمین مسابقه یک لوگوی سلطنتی همراه با اسمی عجیب درج شده است و درست حدس زدید: رولکس!
شرکت ساعت سازی رولکس از سال 1978 به عنوان اسپانسر رسمی مسابقات ویمبلدون فعالیت دارد. ماهیت این همکاری در ظاهر برای تنظیم دقیق وقت هر مسابقه است، اما پای تشابهات میان رولکس و ویمبلدون در میان است. امری که برای بسیاری از طرفداران ورزش تنیس کلی نوستالژی به همراه دارد.
مهمترین وجه تشابه میان رولکس و تنیس، پرستیز آنهاست. خب هر دو این برندها پرستیژ بی نهایت بالایی در میان سایر مسابقات دارند. به طوری که مخاطب را میخکوب کرده و تاریخچه هر کدام از آنها برای حیرت زده کردن هزاران نفر کافی است. در چنین شرایطی همکاری میان این دو غول تا حد زیادی منطقی به نظر می رسد.
همانطور که می بینید، اینجا پای همکاری میان برندهایی در میان است که نزدیکی بسیار زیادی از نقطه نظر کلاس کاری دارند. این نکته دقیقا برخلاف مورد قبلی است؛ چراکه میان کوکا کولا و المپیک تقریبا از نظر تاریخچه و نوع فعالیت هیچ انطباقی وجود ندارد. به همین خاطر همکاری آنها خیلی دور از انتظار به نظر می رسد.
درس مهمی که شما در اینجا باید از همکاری میان رولکس و ویمبلدون بگیرید، مسئله مربوط به تنظیم رابطه میان دو برند است. به زبان ساده تر، اگر شما رویداد ورزشی پیدا کنید که انطباق بالایی با وضعیت تان داشته باشد، اصلا نباید در استفاده از آن شک به خودتان راه دهید. البته در این میان تلاش برای شکل دادن به یک رابطه تجاری طولانی نیز مهم است وگرنه اصلا بعید نیست خیلی زود ماجراجویی تان در بازار به پایان برسد.
مطلب مرتبط: داستان برندینگ تیم های ورزشی محبوب دنیا
ردبول فقط یک برند تولیدکننده نوشیدنی انرژی زا نیست. در عوض آنها نقش بسیار مهمی در توسعه ورزش های سخت دارند. اگر دقت کرده باشید، هر ورزش سخت و خطرناکی که در این دنیا باشد، ردبول یکی از اسپانسرهای اصلی اش است. شاید این امر در اولین نگاه نوعی دیوانگی از سوی ردبول یا حتی به خطر انداختن جان ورزشکارها باشد، اما خب مگر ردبول هویتی به غیر از خطر و هیجان دارد؟
سالانه میلیون ها نفر برای تجربه ورزش های خطرناک و بی نهایت سخت داوطلب می شوند. آنها حتی هزینه های سنگینی نیز برای تجربه ای هیجان انگیز پرداخت می کنند. در این میان ردبول برای اینکه خودش را حامی ورزش نشان دهد، راه متفاوتی از رقبا در پیش گرفته است. در حالی که برندهایی مثل آدیداس یا نایک با تولید البسه و تجهیزات ورزشی برای تیم های متعارف مانند فوتبال یا بسکتبال در حال یکهتازی هستند، ردبول سراغ ورزش های سخت رفت. مثلا فرمول یک، رالی داکار و انواع پرش از ارتفاع حوزه های مورد علاقه ردبول هستند.
نکته جالب اینکه ردبول از سال ها قبل همکاری نزدیکی با فرمول یک دارد. این امر نه تنها اعتبار ردبول در جهان را توسعه داده، بلکه موجب افزایش محبوبیت مسابقات فرمول یک نیز شده است. به طوری که در طول سال های اخیر خیلی ها مسابقات فرمول یک را همیشه با یک نوشیدنی انرژی زای ردبول تماشا می کنند. این امر به خوبی همسویی میان این دو برند بزرگ را نشان می دهد.
همان طور که مشاهده می کنید، ردبول وارد حوزه ای شده که ظاهرا ارتباط زیادی با حوزه فعالیتش ندارد. درست به همین خاطر بسیاری از کارشناس ها در ابتدای ورود ردبول به این حوزه انتظار شکست های سریع را داشتند. با این حال اوضاع در عمل طور دیگری پیش رفته است. به طوری که حالا ردبول با نوآوری های مهمی که داشته بدل به یکی از برندهای بی نهایت جذاب و توسعه گرا شده است. این امر می تواند درس مهمی برای شما به عنوان کارآفرین در دنیای کنونی داشته باشد.
شما همیشه لازم نیست سراغ برندهایی بروید که حوزه ارتباط کاری شان با شما بی نهایت نزدیک است. گاهی اوقات اسپانسرینگ رویدادهای ورزشی که ارتباط معناداری با برندتان ندارد نیز گزینه خوبی خواهد بود. در این صورت این شما هستید که باید ارتباط مورد نظر را معنادار کرده و نشان دهید تا چه اندازه کارتان برای تان مهم است. اینطوری نتیجه نهایی همکاری برای مخاطب جذابیت بیشتری نیز خواهد داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. این امر می تواند با استقاده از الگوی موفق ردبول برای شما صورت گیرد. پس همیشه نیم نگاهی به تجربه این برند بزرگ در فرآیند کار داشته باشید.
بسکتبالیست میلیون دلاری: لبران جیمز افسانه ای و نایک
لبران جیمز از آن دست ورزشکارانی است که کمتر کسی در دنیا او را دوست ندارد. این بازیکن حرفهای لیگ NBA تقریبا تمام رکوردهای بسکتبال را جا به جا کرده است. به همین خاطر محبوبیت دیوانه واری در میان دوستداران این ورزش دارد. البته این امر جذابیت همکاری تجاری یا همان اسپانسرینگ برای برندهای گوناگون را نیز افزایش داده است. لبران جیمز در طول سال های اخیر دائما با برند نایک قرارداد همکاری امضا کرده است.
مطلب مرتبط: بازاریابی و برند سازی یک رویداد / چرا شركت ها اسپانسر ورزش می شوند؟
یکی از آخرین تحولات مربوط به همکاری میان نایک و لبران جیمز قرارداد مادام العمری بود که همین چند سال پیش بین آنها امضا شد. بر این اساس لبران جیمز دقیقا در مسیری قدم برمی دارد که قبلا مایکل جردن برداشته است.
نکته مهم درباره لبران جیمز نقش اسطوره ای او برای بسیاری از ورزشکاران جوان است. این نکته فقط محدود به بسکتبال نیست. در بسیاری از حوزه های دیگر نیز ورزشکاران آماتور از این اسطوره ورزشی الهام می گیرند. با این حساب همکاری نایک با لبران جیمز اصلا بی دلیل نیست.
اگر دقت کرده باشید، نایک همیشه دوست دارد به عنوان یک الگو برای ورزشکاران معرفی شود. به طوری که همه انگیزه مضاعف شان برای فعالیت ورزشی را از این برند و محصولاتش بگیرند. بنابراین همکاری میان نایک و لبران جیمز نه تنها بیراه نیست، بلکه ریشه در تغییر و تحولات اساسی در نگرش مردم نسبت به لبران جیمز به مثابه یک اسطوره و همچنین تلاش نایک برای بهره مندی از این نوع نگاه دارد.
آدیداس و جام جهانی فوتبال: یک همکاری بلندمدت
دنیای فوتبال نه تنها جذابیت زیادی برای مردم در سراسر دنیا دارد، بلکه منبع درآمدزایی بی نهایت مهمی برای کارآفرینان محسوب می شود. خب گردش مالی در این ورزش آنقدر زیاد هست که هر برندی در دنیا را وسوسه کند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز اسپانسرینگ در حوزه فوتبال را خیلی جدی تر دنبال می کنیم.
بی شک رویدادهای ورزشی بی نهایت زیادی در دنیا حول محور فوتبال روی می دهد، با این حال شاید کمتر رویدادی به اندازه جام جهانی معتبر باشد. خب رویدادی که هر چهار سال یکبار با حضور تیم های منتخب از سراسر دنیا برگزار می شود، اصلا شوخی بردار نیست. خاطرات مربوط به قهرمانی تا دهه ها در ذهن مردم یک سرزمین باقی می ماند. به همین خاطر هم فیفا با طراحی این تورنمنت به طور چهار ساله سعی کرده جذابیتش را حفظ کند.
وقتی صحبت از جام جهانی می شود، بی شک هیچ برندی به اندازه آدیداس اسمش سر زبان ها نخواهد بود. خب هرچه باشد، این برند از سال 1970 اسپانسر و تولیدکننده رسمی توپ های جام جهانی است. همین همکاری بلندمدت موجب شده تا شهرت آدیداس در طول زمان افزایش پیدا کند.
آدیداس از دل همکاری با فیفا به دنبال ایجاد نوعی شهرت برتر در مقایسه با رقبا بوده است. خب وقتی درباره رقبای آدیداس حرف می زنیم، اول از همه نایک به ذهن می رسد. نایک موفقیت حیرت انگیزی در زمینه اسپانسرینگ تیم های باشگاهی در سراسر دنیا داشته است. به همین خاطر آدیداس اصلا دوست ندارد عرصه جام جهانی و همکاری با فیفا را به این برند واگذار کند. شاید به همین خاطر در طول سال های اخیر دامنه همکاری میان فیفا و آدیداس دائما افزایش یافته است. این امری است که در طول سال های اخیر اهمیت روزافزونی برای تمام طرف ها پیدا کرده است.
آلیانز و بایرن مونیخ: سنت نام گذاری ورزشگاه ها
محال است کسی طرفدار فوتبال باشد و اسم آلیانز آرنا به گوشش نخورده باشد. خب این ورزشگاه دوست داشتنی خاطرات بخش زیادی از مردم دنیا را شکل داده است. از فینال های خاطره انگیز لیگ قهرمانان اروپا تا جام جهانی و جام ملت های اروپا، همه و همه به این ورزشگاه ربط پیدا می کند. نکته جالب اینکه اسم این ورزشگاه تا همین چند سال قبل آلیانز آرنا نبود. بلکه در پی همکاری میان شرکت مالی آلیانز و باشگاه بایرن مونیخ اسم ورزشگاه خانگی این تیم به آلیانز آرنا تغییر کرد.
شاید سنت نام گذاری ورزشگاه های فوتبال برای کسانی که آشنایی زیادی با این ورزش ندارند، کمی عجیب به نظر برسد. با این حال در صنعت فوتبال این امر راهی رایج برای تیم ها در راستای درآمدزایی محسوب می شود. به طوری که تیم هایی مثل بارسلونا یا آرسنال نیز همین مسیر را رفته اند.
نکته مهم درباره برند آلیانز تلاش آن برای همکاری با بهترین تیم فوتبال تاریخ آلمان بود. به طوری که بایرن مونیخ نه یک گزینه تصادفی، بلکه نوعی سرمایه گذاری منطقی محسوب می شود. این امر با هدف ایجاد اشتراک میان برند آلیانز و بایرن مونیخ صورت گرفته است. شاید به همین خاطر امروزه آلیانز به عنوان یک شرکت مالی و سرمایه گذاری به نوعی موفق ترین برند آلمانی در صنعت مالی محسوب می شود.
بی شک نباید نقش تصویرسازی و ایجاد شهرت از طریق اسپانسرینگ را دست کم گرفت. این امر نقش مهمی در تحول وضعیت برندها ایفا می کند. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید شرکت آلیانز به خوبی از این توانایی به سود خودش استفاده کرده است، مگر نه؟
مطلب مرتبط: تکنیک های برندینگ در حوزه ورزش
سخن پایانی
همکاری تجاری میان برندهای گوناگون و رویدادهای ورزشی امر تازه ای نیست. با این حال در طول یک دهه اخیر بسیاری از برندها به سوی تقویت این همکاری ها گرایش پیدا کرده اند. دلیل این امر کاملا واضح است: اثرگذاری رویدادها، قهرمان ها و تیم های ورزشی بر روی مردم بی نهایت زیاد است. به طوری که اسپانسرینگ در این حوزه بازگشت سرمایه حیرت انگیزی دارد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای اسپانسرینگ در دنیای ورزش باید اطلاعات دست اولی درباره وضعیت این حوزه داشته باشید. خب شما نمی توانید همین طور تصادفی سراغ همکاری با یک رویداد ورزشی یا تیم بروید و انتظار نتایج حیرت انگیز را داشته باشید. ماجرا از این قرار است که خیلی از برندها قبل از شروع اسپانسرینگ مدت ها درباره اش فکر می کنند. بنابراین اگر شما بدون فکر وارد عرصه شوید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. این مسئله ای است که باید به طور جدی آن را مورد توجه قرار دهید.
ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات از زاویه دید کارشناسی را با شما در میان بگذاریم. حالا شما تجربه برخی از بزرگ ترین برندهای دنیا در حوزه اسپانسرینگ ورزشی را در کنار خودتان دارید. این امر می تواند به شما کمک کند تا انتخاب های بهتری در این حوزه داشته باشید. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع تان در این زمینه را بهبود بخشید. یادتان باشد، هرجا به مشکل خوردید، می توانید روی ما حساب کنید.
منابع: