فعالیت به عنوان یک کارآفرین هرگز کار ساده ای نیست. امروزه رقابت بسیار زیادی در دنیای کسب و کار وجود دارد. این رقابت در قالب فشارهای فزاینده بر روی کارآفرینان و صاحبان برند اعمال می شود. ضرورت ایده پردازی خلاقانه و نوآوری در حوزه کسب و کار بر هیچ کس پوشیده نیست. گاهی اوقات فشار دنیای کسب و کار مانع شکوفایی خلاقیت افراد می شود. به این ترتیب امکان بهبود وضعیت شرکت مان از بین می رود. ادامه فعالیت شرکت ها و کارآفرینان به طور اجتناب ناپذیری با رضایت مشتریان گره خورده است بنابراین امروزه کارآفرینان باید فرآیند ایده پردازی خلاقانه شان را با سلیقه مشتریان هماهنگ سازند. بدون شک موفقیت در این زمینه هرگز کار ساده ای نخواهد بود.
ویژگی اصلی کارآفرینان توانایی ارائه عملکرد مناسب در فشار دنیای کسب و کار است. اگر ما تحمل فشارهای مختلف را نداشته باشیم، هرگز بدل به کارآفرینی موفق نخواهیم شد. مواجه شدن با چالش های مختلف نیازمند اعتماد به نفس و مهارت در زمینه تبدیل موقعیت های خطرناک به فرصت مناسب برای برندمان است. در ادامه برخی از تکنیک های جذاب برای تقویت خلاقیت کارآفرینی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با استفاده از این تکنیک ها شرایط فعالیت کاری و تعامل با مشتریان راحت تر خواهد شد.
1. تغییر محیط پیرامون
وقتی ما مدت زمان زیادی در شرایط یکسانی کار می کنیم، عادت به تکنیک های یکسان و قدیمی اجتناب ناپذیر خواهد شد. انتظار فعالیت خلاقانه بدون توجه به ضرورت تغییر محیط پیرامون مان غیرواقعی محسوب می شود. ایراد بسیاری از کارآفرینان فعالیت مداوم در قالبی تکراری است. این امر موجب کاهش سطح خلاقیت و نوآوری افراد می شود. به این ترتیب دیگر فضایی برای خلاقیت بیشتر باقی نخواهد ماند.
توصیه من در این بخش شامل تلاش برای تغییر محیط پیرامون مان است. بدون شک منظور اصلی من تغییر شرایط و موقعیت محل کار است. به این ترتیب با تغییر محیط پیرامون ما مجموعه وضعیت های تازه ای را تجربه خواهیم کرد. این امر نقش موثری در تقویت انگیزه و توان ایده پردازی ما خواهد داشت. تحلیل دلیل اصلی ناتوانی برخی از برندها در زمینه ارائه راهکارهای مناسب به مشتریان شان از این چشم انداز بسیار ساده خواهد بود. وقتی ما علاقه ای به تغییر محیط پیرامون مان نشان نمی دهیم، این محیط به تدریج برای ما تکراری خواهد شد. تلاش برای خلق ایده های خلاقانه در محیطی تکراری یکی از دشوارترین کارهای دنیا محسوب می شود.
مطلب مرتبط: تفکر کارآفرینانه چه ویژگی هایی دارد؟
شاید کسب و کارهای بزرگ توانایی تغییر محیط پیرامون مدیران یا تیم های کاری را داشته باشند، اما وضعیت درباره برندهای کوچک به این ترتیب نیست. بسیاری از برندهای کوچک با مشکلات عمده در زمینه تهیه بودجه مواجه هستند، بنابراین ایجاد تغییر بنیادی در وضعیت کسب و کار برای آنها امکان پذیر نخواهد بود. توصیه من در این بخش تلاش برای ایجاد تغییرات هرچند کوچک است. به عنوان مثال تلاش برای تغییر دکور داخلی محیط کار ایده مناسبی خواهد بود. این امر نیازمند بودجه زیادی نیست، اما تاثیر روانی مطلوبی بر روی سطح خلاقیت ما خواهد داشت.
ایجاد تغییر در محیط پیرامون خود یا دیگران همیشه نیازمند صرف هزینه های گزاف نیست. بسیاری از برندها با ایده های ساده در تلاش برای مقابله با پدید آمدن کلیشه های مختلف در میان کارمندان شان هستند. استفاده از چنین ایده هایی علاوه بر تغییر فضا موجب صرفه جویی در هزینه های ما نیز خواهد شد.
2. اندکی قدم زدن
کارآفرینان در طول روز ساعت های زیادی پشت میز می نشینند. بدون شک عدم تحرک در بخش قابل توجهی از روز برای سلامتی چندان مفید نیست. به علاوه، اغلب ما عادت های نامناسبی در زمینه نشستن پشت میز داریم. این عامل ها موجب خستگی مفرط افراد می شود. وقتی ما از نظر جسمی و روحی خسته باشیم، امکان فعالیت خلاقانه نخواهیم داشت. امروزه بسیاری از برندهای بزرگ و موفق زمان استراحت مناسبی در اختیار نیروی کارشان قرار می دهند. این امر به تجدید روحیه و انرژی کارمندان کمک می کند. ما به عنوان کارآفرین باید از چنین الگوهایی استفاده کنیم. فعالیت کاری عالی به معنای کار پشت سر هم و طاقت فرسا نیست. نکته مهم در دنیای کسب و کار فعالیت هوشمندانه است. این امر نیازمند استراحت در مواقع احساس خستگی است. در غیر این صورت ما فقط فشار بیش از حدی به بدن مان وارد خواهیم کرد.
قدم زدن به منظور رفع خستگی یکی از بهترین ایده ها برای بازیابی روحیه مان است. کارآفرینان همیشه به ایده های ذهنی شان متکی هستند بنابراین وقتی ذهن شان خسته باشد، امکان فعالیت مناسب نخواهند داشت. قدم زدن و پیاده روی برای مدتی کوتاه کمک شایانی به بازیابی توان ذهنی افراد خواهد کرد. براساس پژوهشی از سوی دانشگاه استنفورد میزان خلاقیت و بازده علمی دانشجویان و استادهایی که در طول روز بین 30 تا 45 دقیقه پیاده روی انجام می دهند، 60درصد بیشتر از سایر افراد است. بدون تردید اختصاص 30 دقیقه در روز برای پیاده روی ایده چندان بدی محسوب نمی شود. این امر کیفیت کلی عملکرد ما و میزان خلاقیت مان را به شدت افزایش خواهد داد.
3. اهمیت تعامل اجتماعی با دیگران
فعالیت اجتماعی و تعامل با دیگران فقط فرصتی برای فرار از کار نیست. ما موجودات اجتماعی هستیم. بی توجهی به این نکته موجب ایجاد خستگی بیش از حد و بی حوصلگی در ما خواهد شد بنابراین به عنوان کارآفرین باید تعامل اجتماعی با دیگران را مدنظر قرار دهیم. این امر علاوه بر رفع خستگی فرصت مناسبی برای تعامل با دیگران نیز محسوب می شود. بسیاری از کارآفرینان بزرگ و موفق در دنیای کسب و کار ایده های کاربردی شان را در فرآیند گفت وگو و صحبت دوستانه با دیگران یافته اند. شاید در نگاه نخست عجیب به نظر برسد، اما ایده های تاثیرگذار لزوما از دل کار سخت بیرون نمی آید بنابراین ما باید نحوه نگاه مان به دنیای کسب و کار را تغییر دهیم. اختصاص زمان مناسب برای استراحت و گفت وگوی دوستانه با دیگران امری ضروری در زمینه بهبود توانایی های کارآفرینانه محسوب می شود.
مطلب مرتبط: نبایدهای کارآفرینی
بسیاری از افراد در طول زندگی شان به شیوه ای مشخص فکر می کنند. گفت وگو و تعامل با دیگران شیوه های متفاوتی از تفکر را پیش روی ما قرار می دهد. به این ترتیب ما فرصت تامل انتقادی نسبت به شیوه های سابق فعالیت مان را خواهیم داشت. اگر به نحوه فعالیت افراد موفق در سراسر جهان نگاه کنیم، آنها هر چند سال یک بار نسبت به شیوه های قبلی مدیریت شان انتقاد می کنند. این امر ناشی از تلاش مداوم آنها برای نگاه متفاوت به حوزه کسب و کارشان است. اگر ما نیز به دنبال موفقیت در حوزه کسب و کار هستیم، باید الگویی مشابه را دنبال کنیم.
گاهی اوقات تعامل و تبادل نظر با دیگران موجب شکل گیری ایده های مشترک میان کسب و کار ما و دیگر حوزه ها می شود. این امر به طور ویژه در زمینه گفت وگو و تعامل با کارآفرینان فعال در سایر حوزه ها معنا پیدا می کند، بنابراین ایجاد فرصتی برای هم نشینی و گفت وگو با کارآفرینان فعال در کسب و کارهای مختلف باید در برنامه ما قرار داشته باشد.
4. ضرورت پذیرش ایده های دیگران
پذیرش ایده های تازه از سوی افراد مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از کارآفرینان همیشه در تلاش برای ایده پردازی شخصی هستند. این امر تمام فرصت های گفت وگو با دیگران و پذیرش ایده های خلاقانه آنها را از بین می برد. اگر نگاهی ساده به دنیای کسب و کار بیندازیم، در این حوزه هیچ کس بدون استفاده از نظرات دیگران موفق به خلق استارت آپ یا تولید محصولات جذاب نشده است. شناخت ما از محیط پیرامون به طور انکارناپذیری به دیگران بستگی دارد بنابراین تلاش برای کاهش سطح تعامل مان با دیگران نتیجه مناسبی در پی نخواهد داشت.
یکی از تمرین های محوری در کلاس های تقویت اندیشه کارآفرینی تلاش برای ایجاد پیوند دوستی با دیگران است. ما به طور معمول به فرآیند دوستی با دیگران زیادی فکر نمی کنیم. به عنوان یک کارآفرین علاوه بر مهارت های ارتباطی بالا باید توانایی لازم در ایجاد پیوند دوستی با دیگران در کمترین زمان ممکن را نیز داشته باشیم. افراد موفق در خلال بحث و گفت وگو با دیگران امکان های بالقوه در محصولات مختلف را شناسایی می کنند. این امر لوازم ارتقای کیفیت یک محصول یا بهبود سطح کیفی بسیاری از فرآیندهای کاری را فراهم می سازد. ایراد اصلی اغلب کارآفرینان تلاش برای مقاومت در برابر طراحی ایده های خلاقانه با همکاری دیگران است. ما به تنهایی توانایی زیادی برای تاثیرگذاری بر روی دنیای کسب و کار نداریم. همکاری با دیگران فرصت مناسبی برای بهبود وضعیت کسب و کار در اختیار ما قرار خواهد داد بنابراین توصیه من در این بخش پذیرش پیشنهادهای همکاری با دیگران برای طراحی ایده های کاری تازه است. همچنین تلاش برای استفاده از توصیه های سایر افراد در زمینه کسب و کار نیز مناسب خواهد بود. شاید بسیاری از توصیه های موردنظر سطحی و ناکارآمد باشد، اما گاهی اوقات ایده های مناسبی نیز در میان آنها یافت می شود.
5. نقش مسافرت
اگر از افراد علاقه مند به حوزه کسب و کار و بازاریابی از دوران کودکی باشید، تبلیغ جذاب موسسه AdAge در دهه 90 مبنی بر تاثیر مسافرت بر خلاقیت کارآفرینان را به یاد خواهید داشت. متاسفانه امروزه بسیاری از کارآفرینان به فکر مسافرت یا برنامه های تفریحی به منظور جدا شدن از دنیای کسب و کار نیستند. حضور مداوم در عرصه کسب و کار شاید در نگاه نخست ایده جذابی باشد، اما به تدریج تمام انرژی و توان ما را از بین خواهد برد. برنامه ریزی برای سفرهای تفریحی ایده مناسبی برای تقویت روحیه مان خواهد بود. همانطور که پیش از این نیز اشاره کردم، فعالیت تاثیرگذار به معنای کار سخت نیست. امروزه تمام کارآفرینان موفق برنامه های تفریحی مشخصی در طول سال دارند. آنها به خوبی اهمیت استراحت برای فعالیت بهینه در دنیای کسب و کار را درک کرده اند.
مطلب مرتبط: توصیه های مدیریتی برترین کارآفرین های جهان
اگر شما عادت به برنامه ریزی برای مسافرت ندارید، احتمال وجود نشانه های عملکرد کلیشه ای در حوزه کسب و کارتان بسیار زیادی خواهد بود. توصیه من در اینجا انتخاب یک مقصد مشخص و محدوده زمانی 5 تا 10 روزه برای دوری کامل از حوزه کاری است. شاید در نگاه نخست چنین کاری دشوار به نظر برسد، اما پس از تعطیلات نشانه های امیدوارکننده ای در روحیه تان مشاهده خواهید کرد. فعالیت کاری همیشه باید در تعادل مناسب با زندگی شخصی باشد. در غیر این صورت ما امکان موفقیت در هیچ کدام را نخواهیم داشت.
تقویت خلاقیت کارآفرینی یک ضرورت اجتناب ناپذیر در دنیای امروز است. بسیاری از افراد این امر را نوعی استعداد درونی در افراد قلمداد می کنند. از نظر من تقویت خلاقیت نه نوعی استعداد، بلکه یک انتخاب است. تکنیک های مورد بحث در این مقاله به شما برای انتخاب بهتر در این زمینه کمک خواهد کرد. توجه داشته باشید، در پایان تقویت خلاقیت انتخاب شما خواهد بود، بنابراین باید شجاعت اتخاذ این تصمیم را داشته باشید.