لینکدین اسمی آشنا در دنیای کسب و کار است. خیلی از کارآفرینان قبل از هر کاری در این پلتفرم ثبت نام کرده و مثل مدال طلای المپیک آن را همه جا به نمایش می گذارند. فرقی هم ندارد پای بقیه شبکه های اجتماعی وسط باشد یا ارسال رزومه برای برندهای بزرگ، در هر صورت اکانت لینکدین برای کارآفرینان حکم مهر تایید را دارد. انگار که بدون این مهر ارزشمند آدم هنوز یک کارآفرین واقعی نشده است!
شما را نمی دانم، ولی من که گاهی اوقات فکر می کنم ثبت نام در لینکدین بیشتر از اینکه به خاطر مزایای متنوعش باشد، بدل به نوعی رفتار لوکس شده است. بی شک شما هم در بین دوستان تان کسانی را سراغ دارید که اصلا از لینکدین آنطور که باید و شاید استفاده نمی کنند. راستش را بخواهید، خیلی ها اصلا هیچ ایده ای درباره کاربردهای لینکدین ندارند. به همین خاطر هم سال به 12 ماه وارد اکانت شان نمی شوند. اگر شما به تازگی ایده ثبت نام در این پلتفرم مخصوص کارآفرینان روی مخ تان رفته اما دوست ندارید فقط به خاطر حرف دیگران در آن عضویت داشته باشید، این مقاله جواب همه سوالات تان را خواهد داد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان بدون آگاهی از مزایای یک استراتژی یا حتی اقدامی کوچک، نباید دست به سیاه و سفید بزنند. به همین خاطر هم در مقاله پیش رو سری به مزایای لینکدین زده ایم. البته مزایای مورد بررسی ما بیشتر مربوط به کسب و کارهاست تا کارآفرینان یکه و تنها (تا حالا فکر می کردید لینکدین فقط مخصوص افراد حقیقی است، نه؟).
مطلب مرتبط: 25 گروه کاربردی لینکدین برای مدیران
لینکدین چه دردی از برندها دوا می کند؟
همانطور که پژوهشگرها همیشه دنبال جواب هایی برای سوالات شان هستند، ما هم در این مقاله کارمان را با یک سوال بی نهایت واضح شروع می کنیم. اینکه لینکدین چه دردی از برندها دوا می کند، به ظاهر سوال ساده ای می رسد، اما جواب دادن به آن اصلا راحت نیست. در این مسیر پیچیده ما به جای اینکه شما را با جواب های بی سر و ته دست به سر کنیم، یک راست رفته ایم سراغ جواب های کاملا معتبر و از همه مهمتر بررسی عملکرد برندهای بزرگ در این پلتفرم. پس کمربندهای تان را محکم ببندید تا ماجراجویی مان را شروع کنیم.
1. افزایش شهرت و اعتبار برند
بعضی از تیم های ورزشی مثل گلدن استیت یا کلیولند کاوالیرز آنقدر در دنیای بسکتبال مشهور هستند که تا 100 سال دیگر هم تیمی به گرد پای شان نرسد. چنین شهرت افسانه ای بیشتر از اینکه به خاطر قهرمانی های پی در پی یا حضور سوپراستارهای بزرگ باشد، به رابطه عمیق طرفداران با تیم محبوب شان مربوط می شود. این ماجرا درباره برندها نیز مصداق دارد. هرچه شما تعامل بیشتری با مشتریان داشته باشید، محبوبیت تان بیشتر می شود. این وسط افزایش شهرت و اعتبار مثل کاتالیزوری عمل می کند که حتی بزرگترین مشکلات در مسیر موفقیت برندتان را از بین خواهد برد. البته افزایش شهرت در بازارهای رقابتی کنونی اصلا کار ساده ای نیست. خب پیش خودتان فکر نکرده اید که مشتریان منتظر ورودتان به بازار بوده و برای شما فرش قرمز پهن کرده اند؟
اولین مزیت لینکدین برای برندها دقیقا همینجا مشخص می شود. تا وقتی در بازار کسی کسب و کار شما را به خوبی نشناسد، شما شانس زیادی برای درآمدزایی ندارید. هرچه باشد همیشه کلی برند مشهور در بازار هست که هوش و حواس مشتریان را همان اول کار ببرد. لینکدین در این میان شما را نه تنها به مشتریان، بلکه سایر برندها معرفی می کند.
شاید فکر کنید یک برند برای موفقیت در بازار فقط به شناخت هرچه بیشتر مشتریان نیاز دارد، اما این روزها الگوی کسب و کار B2B نیز حسابی طرفدار پیدا کرده است. در این الگو شما به جای مشتریان عادی با سایر برندها به عنوان مشتریان تان سر و کار دارید. پس باید حواس تان را جمع کنید تا یک وقت همین طور الکی فرصت همکاری با آنها را از دست ندهید؛ چراکه در این صورت کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
لینکدین به شما فرصت معرفی برندتان به دیگران را می دهد، اما این تمام ویژگی های پلتفرم دوست داشتنی مایکروسافت نیست. شما در این پلتفرم امکان تولید محتوا برای نمایش حوزه های تخصصی و توانایی های منحصر به فرد برندتان را نیز دارید. اینطوری با یک تیر دو نشان زده و علاوه بر بازاریابی برای برندتان توانایی های خودتان را نیز به رخ دیگران می کشید.
مطلب مرتبط: بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف در لینکدین
2. تولید لیدهای باکیفیت و خلاقانه
همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، لینکدین فرصت تولید محتوا به کارآفرینان و برندها می دهد. شاید این فرصت در نگاه نخست خیلی مهم به نظر نرسد، اما وقتی دقیق تر ماجرا را زیر و رو کنید، تولید لید از پشت ابر ظاهر می شود. خیلی از کارآفرینان فکر می کنند تولید لید کار بی نهایت سخت یا پیچیده ای است. در حالی که کارآفرینان موفق معمولا این کار را به ساده ترین شکل ممکن دنبال می کنند. به همین خاطر اگر دنبال اثرگذاری بر روی مشتریان هستید، باید همیشه سادگی را در کانون توجه قرار دهید.
قبول دارم مدیریت کسب و کار آنقدر کار سختی هست که دیگر فرصت یا حوصله ای برای رسیدگی به تولید لید باقی نماند، اما شما قرار نیست در این بخش خیلی به خودتان سخت بگیرید. همین که محتوایی آموزشی برای مخاطب رو کنید که عملا در زندگی به دردشان بخورد، کارتان مثل ساعت دقیق پیش خواهد رفت. یادتان باشد، کاربران در لینکدین یا به طور کلی شبکه های اجتماعی دنبال یادگیری مهارت هایی برای زندگی بهتر هستند. اگر شما این نکته را به خوبی مد نظر قرار دهید، دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت.
3. پروموت کردن محصولات برند
تا حالا چند بار در بازار به عنوان یک کارآفرین تمام محصولات تان روی دست تان باد کرده است؟ بی شک جواب این سوال برای هر کارآفرینی متفاوت است، اما تردیدی نیست که هر کارآفرینی دست کم یکبار در زندگی اش چنین تجربه تلخی را پشت سر گذاشته است. اینطور وقت ها آدم حس فوتبالیست آماده ای را دارد که علی رغم نمایش عالی در تمرینات پیش فصل در طول سال حتی یک دقیقه هم فرصت بازی پیدا نمی کند. نتیجه کار هم عدم تمدید قراردادش و بیرون ماندن از لیست سال بعد تیم خواهد بود!
لینکدین به کسب و کارها فرصتی برای پروموت کردن محصولات شان می دهد، اما این کار اصلا شبیه تبلیغات کلاسیک نیست؛ چراکه لینکدین اصلا میانه خوبی با تبلیغات بی سر و ته ندارد. در عوض شما می توانید ویژگی های محصول تان را معرفی کرده و مثل یک کارشناس حرفه ای از مشتریان بخواهید به آن توجه کنند. این وسط اگر کیفیت محصولات تان بالا باشد، احتمالا شمار زیادی از مشتریان بدون معطلی سراغ محصولات تان خواهند آمد.
یادتان نرود بازاریابی در دنیای کسب و کار اصلا ساده نیست. به همین خاطر لینکدین انتظارات زیادی از برندها دارد. اگر این وسط کیفیت کمپین شما بی نهایت پایین باشد، چه بسا لینکدین دیگر اجازه تولید محتوا به شما ندهد. پس همیشه حواس تان به کیفیت نهایی محتوا باشد.
سوال مهمی که اینجا مطرح می شود، ماهیت محتوای بازاریابی برندها در لینکدین است. به زبانی ساده، شما چه مدل محتوایی برای اثرگذاری بر روی مشتریان باید تولید کنید؟ ما در روزنامه فرصت امروز فرمول های بی نهایت متنوعی برای حل این چالش دیده ایم، اما هیچ کدام به گرد پای فرمول 80:20 نمی رسد. بر این اساس 80 درصد محتوای شما باید آموزشی باشد و فقط 20 درصد به پروموت کردن صرف محصولات اختصاص یابد. با این دست فرمان شما می توانید بدون اینکه مشکل خاصی برای برندتان رخ دهد، همه را تحت تاثیر قرار داده و خیال تان از بابت اثرگذاری بر روی مشتریان بی نهایت راحت باشد.
مطلب مرتبط: چگونه به دنبال کنندگان بیشتری در لینکدین دست پیدا کنیم
4. تبدیل شدن به رهبر حوزه کاری
رهبران تجاری معمولا به غیر از شهرت فزاینده در بازار حرف شان نیز کلی خریدار دارد. مثلا اگر همان حرف را یک کارآفرین صفر کیلومتر بزند، احتمالا کسی شخصیت قصه مان را جدی نخواهد گرفت. با این حال کافی است همین حرف از زبان یک رهبر تجاری خارج شود. آن وقت همه از آن تعریف کرده و در تمام مجلات تخصصی حوزه کسب و کار ردپای آن را خواهیم دید. این تفاوت واکنش نسبت به دو مدل کارآفرینان نه به خاطر بی انصافی اهالی کسب و کار، بلکه توانایی های منحصر به فرد و تجربه بالای رهبران تجاری است. هما طور که صحبت های یک متخصص پزشکی خریدار بیشتری در مقایسه با آدم های عادی دارد، رهبران تجاری هم حرف شان سند است.
لینکدین علاوه بر اینکه فضایی مناسب به کارآفرینان برای بیان حرف شان می دهد، بستری مناسب برای تبدیل شدن به رهبر تجاری نیز هست. بر این اساس شما می توانید بدون دردسر کارتان به عنوان رهبر تجاری را شروع کرده و قدم به قدم در این فضا اعتبار بیشتری کسب کنید.
یادتان باشد کمتر کسی به عنوان کارآفرین در همان قدم های نخست تبدیل به رهبر تجاری می شود. به همین خاطر باید صبر و شکیبایی فراوانی به خرج داده و حوصله کنید. قول می دهم به مرور زمان مشتریان حساب ویژه ای روی شما باز کرده و از یک کارآفرین ساده تبدیل به رهبر تجاری شوید. ماجرا جالب شد، نه؟
5. افزایش رتبه سئو در گوگل
گوگل مهمترین ابزار دنیا برای کارآفرینان و برندها محسوب می شود. خیلی از مدیران حرفه ای آرزوی شان درخشش همیشگی در گوگل است. معنای این امر کسب رتبه های برتر گوگل در صفحه نتایج خواهد بود. اینطوری کاربران بیشتری با برند شما آشنا شده و فرصت بی نهایت بهتری برای اثرگذاری بر روی مشتریان خواهید داشت. راستش را بخواهید، کاربران این روزها حوصله مراجعه به صفحات بعدی نتایج گوگل را ندارند. به همین خاطر اگر لینک های شما در صفحه نخست نتایج گوگل قرار نگیرد، تقریبا هیچ ترافیکی دریافت نخواهید کرد. آن وقت باید دائما دنبال مشتریان بوده و دل تان را برای جلب نظرشان خوش کنید.
ارتباط میان گوگل و لینکدین بی نهایت نزدیک است. همین امر مزیت لینکدین برای کسب و کارها محسوب می شود. اگر بخواهیم دور تعریف های پیچیده را خط بکشیم، باید گفت داشتن یک حساب رسمی در لینکدین الگوریتم گوگل را حسابی جذاب می کند. به این ترتیب کسب و کارها با داشتن اکانت لینکدین شانس بیشتری برای سئو بهتر و کسب رتبه های بالاتر گوگل خواهند داشت. خب اگر کارآفرین یا برندی را سراغ دارید که به راحتی از خیر چنین فرصت طلایی می گذرد، ما را هم بی خبر نگذارید!
شاید پیش خودتان فکر کنید توجه گوگل به لینکدین خیلی امر عجیبی باشد. در این صورت اندکی حق با شماست اما راستش را بخواهید گوگل فقط روی لینکدین حساس نیست. به طور کلی هر اقدامی که اعتبار و اصالت برند شما را نشان دهد، از نظر گوگل عالی خواهد بود؛ چراکه گوگل دوست دارد همیشه بهترین نتایج را تحویل کاربرانش دهد و چک کردن حضور یک برند در پلتفرم های دیگر بهترین معیار برای این امر خواهد بود.
مطلب مرتبط: چگونه به شیوه مؤثر از لینکدین بهره بگیریم؟
6. ورود به دنیای لینکدین پالس
آیا تا حالا به سرتان زده شروع به وبلاگ نویسی کنید؟ خیلی از کارآفرینان در اوقات فراغت شان مطالب وبلاگی تولید کرده و در سایت های مختلف بارگذاری می کنند. این تفریح جذاب به شما برای معرفی ایده های تان به دیگران کمک کرده و به مرور زمان اسم و رسمی برای تان به همراه خواهد داشت. البته برندهای بزرگ معمولا در سایت های گوناگون محتوای تولید نمی کنند؛ چراکه این اقدام به کلاس کاری شان در تضاد است. از آنجایی که لینکدین به خوبی این حساسیت برندهای بزرگ را درک می کند، خیلی زود دست به کار شده و سرویس لینکدین پالس را برای وبلاگ نویسی طراحی کرده است.
احتمالا پیش خودتان فکر می کنید وبلاگ نویسی، آن هم در لینکدین، چه فایده ای برای برندها دارد. در این صورت باید بگوییم این بخش کاملا مخصوص برندهاست. بی شک کارآفرینان فرصت های بی نهایت زیادی برای تولید محتوا دارند. با این حال ماجرا درباره برندهای بزرگ کاملا متفاوت است. در این میان خیلی از برندها نمی توانند در پلتفرم های معمولی تولید محتوا انجام دهند. برای این دسته از برندها سرویس لینکدین پالس یک راه حل عالی محسوب می شود. چراکه در فضایی کاملا معتبر امکان تولید محتوا و وبلاگ نویسی را به آنها می دهد. خب مگر یک برند مشهور به غیر از فرصتی برای تولید محتوا در قالبی حرفه ای دیگر چه انتظاری از لینکدین می تواند داشته باشد؟
اگر شما به عنوان یک کارآفرین قصد شروع به کار در لینکدین پالس را دارید، باید کمی دست نگه دارید؛ چراکه این فضا بیشتر به درد برندهای بزرگ می خورد تا افراد حقیقی. توصیه ما در این میان طراحی محتوا در بخش های معمولی از سوی شماست. اینطوری بدون اینکه وارد معرکه و رقابت با برندهای بزرگ شوید، به کارتان ادامه خواهید داد.
7. بهره مندی از گروه های لینکدین
این روزها در تمام شبکه های اجتماعی کاربران امکان تشکیل گروه های مختلف و چت با یکدیگر را دارند. این امر به آنها برای کسب تجربه ای لذتبخش از کار با شبکه های اجتماعی کمک می کند. اگرچه لینکدین به معنای سنتی یک شبکه اجتماعی برای عموم کاربران نیست، اما اصلا از مزایای ایجاد گروه برای کارآفرینان غافل نبوده است. در این فضا خیلی از کارآفرینان می توانند در قالب گروه های تخصصی با یکدیگر به تبادل نظر پرداخته و ذهنیت شان نسبت به یکدیگر را توسعه دهند.
اگر شما هم دوست دارید با سایر کارآفرینان و برندها تعامل نزدیکی داشته باشید، گروه های لینکدین بهترین فضا برای چنین کاری خواهد بود. شما در این ساختار به سادگی هرچه تمام تر فرصت اثرگذاری بر روی مشتریان را پیدا کرده و دیگر لازم نیست خودتان را خیلی به دردسر بیندازید. از طرف دیگر شمار بالایی از برندها از چنین گروه هایی برای ایجاد همکاری های مختلف سود می برند. با این حساب اگر شما در این گروه ها حضور فعالی داشته باشید، خیلی زود تبدیل به گزینه ای جذاب و هیجان انگیز برای همکاری با برندهای بزرگ می شوید.
یادتان نرود همکاری با برندهای بزرگ امری غیرممکن یا بیش از اندازه رویایی نیست. شما فقط باید کیفیت کاری مناسبی داشته باشید تا در بلندمدت همه نگاه ها به سمت برندتان خیره شود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و در گروه های مختلف لینکدین حضور فعالی داشته باشید. قول می دهم در عرض مدتی کوتاه سیل درخواست های همکاری از راه برسد.
مطلب مرتبط: استفاده بهتر از لینکدین با رفع 19 اشتباه رایج
8. مطالعه درباره رقبا
برند شما چقدر درباره رقبای اصلی کسب و کارتان اطلاع دارد؟ اگر برای جواب دادن به این سوال چند ثانیه وقت می خواهید یا حتی دستپاچه شده اید، اوضاع تان حسابی خراب است. در دنیای امروز بدون شناخت درست از رقبا حضور موفقیت آمیز در بازار بیشتر شبیه یک رویای دور و دراز است. به همین خاطر برندها سعی می کنند به جای بی گدار به آب زدن با احتیاط کامل وارد بازار شده تا بودجه شان دود هوا نشود.
لینکدین به غیر از اینکه فضایی مناسب برای تولید محتوا محسوب می شود، امکان شناخت بیشتر از رقبا را نیز فراهم می سازد. شما در این فضا می توانید بدون اینکه دست به سیاه و سفید زده، از وضعیت رقبا مطلع شوید. کافی است سری به نحوه تولید محتوای آنها زده و کارتان را در این راستا کامل کنید. بی شک محتوای تولیدی هر برند اطلاعات زیادی درباره وضعیتش به کارآفرینان می دهد. چه بسا ایده های بازاریابی یا تولید محتوای آنها به درد شما نیز بخورد. پس نگاه تان به رقبا را وسیع تر کرده و سعی کنید در این فضا علاوه بر شناخت بهتر سایر برندها در صورت امکان درس های کلیدی نیز از آنها بگیرید.
9. پیدا کردن استعدادهای برتر
لینکدین پر از کارآفرینان مختلف است که دنبال موقعیت های شغلی بهتر هستند. برندهایی که به هر دلیلی نیاز به استخدام نیروی کار دارند، معمولا از حضور در لینکدین نهایت استفاده را می برند. این امر می تواند به آنها فرصت خوبی برای آشنایی با استعدادهای برتر در بازار کار داده و فرصتی بی نظیر به منظور استخدام رسمی شان فراهم آورد. یادتان باشد این روزها دیگر کمتر کسی به شیوه های سنتی دنبال کار می گردد. پس حضور کسب و کار شما در لینکدین می تواند شانس تان برای همکاری با استعدادهای برتر بازار را به شدت افزایش دهد. خب منتظر چه هستید؟ ثبت نام برندتان در لینکدین را نهایی کرده و شروع به تعامل با کارآفرینان برتر کنید.
مطلب مرتبط: آیا تا به حال از لینکدین درست استفاده می کرده اید؟
منابع: