برند آمازون در طول چند سال اخیر قدرت بسیار زیادی در زمینه تبلیغات کسب کرده است. اگرچه اکنون نزدیک به 70درصد از درآمدهای تبلیغاتی آنلاین به گوگل و فیس بوک اختصاص دارد، اما روند رو به رشد درآمد آمازون قابل توجه است. براساس گزارشی از سوی موسسه فارستر در طول دو سال گذشته برندهای هرچه بیشتری در حال اعتماد به آمازون به عنوان پلتفرم تبلیغاتی هستند.
اورن استرن، مدیرعامل موسسه تحقیقاتی کنشو، در مصاحبه با فارستر نظر جالبی در مورد شرایط آمازون بیان داشته است: «سال 2017 نقطه عطفی در اعتماد برندهای مختلف به آمازون بود. در سال بعد برندهای گوناگون اعتماد بیشتری به آمازون کردند. در نهایت نیز با فرا رسیدن سال جاری میزان درآمد تبلیغاتی این پلتفرم سر به فلک کشیده است.»
بدون تردید مشاهده نمایش تبلیغات بیشتر در آمازون کاملا محسوس است. نکته مهم تحلیل این شرایط است. موسسه فارستر در گزارشی تحلیل اقدام به بررسی و ارزیابی این موضوع کرده است. در ادامه چتر محور اصلی و تاثیرگذار از نظر این موسسه را مرور خواهیم کرد:
1. طراح های تبلیغاتی که در آمازون مشغول به فروش محصولات شان هستند، به بحث مدیریت سئو توجه بالایی دارند. به این ترتیب آمازون برای آنها به عنوان محل حضور طیف وسیعی از مشتریان هدف شان مطرح است. براساس اظهارنظر لیزا لیسی در مصاحبه با AdWeek روند افزایش تبلیغات برای تمام برندها تغییراتی را ایجاد کرده است: «اکنون دیگر بدون تبلیغات موثر در آمازون امکان برجسته سازی محصولات وجود ندارد. یکی از برندهای فعال در زمینه داروسازی در مورد این بحث به کاهش فروش اش در آمازون در پی افزایش تبلیغات رقبا اشاره کرده است. به این ترتیب شاید عرصه فعالیت بدون نیاز به پرداخت هزینه در آمازون رو به پایان باشد.»
2. امروزه حتی برندهایی که اقدام به فروش محصولات شان در آمازون نیز نمی-کنند، مشتاق به استفاده از اطلاعات طبقه بندی شده مبتنی بر فعالیت مشتریان این پلتفرم هستند. این امر بیانگر میزان دقت بالای آمازون در هدف گذاری بر روی مخاطب تبلیغاتش و جلب نظر آنهاست.
مطلب مرتبط: درس هایی از آمازون
3. موفقیت آمازون در عرصه تبلیغات تاثیرگذار موجب ترغیب برندهای سنتی به سرمایه گذاری در حوزه تبلیغات دیجیتال شده است. به این ترتیب درآمد تبلیغاتی آمازون در پی این تغییر استراتژی برندهای سنتی به شدت افزایش یافته است.
4. آمازون در طول سال های اخیر همکاری بسیار نزدیکی با آژانس های رسانه ای داشته است. وظیفه اصلی این آژانس ها ساماندهی روند تبلیغات برندهاست. به این ترتیب آمازون با سرمایه گذاری هوشمندانه فرصت تبدیل تبلیغات مشتریانش به پیام های کاملا تاثیرگذار را پیدا کرده است. در این زمینه باید به همکاری آمازون با آژانس های تبلیغاتی نظیر اومنیکام نیز اشاره کرد. این همکاری درآمد 800 میلیون دلاری را در طول سال 2018 برای آمازون به ارمغان آورده است. اکنون درآمد کلی آمازون از حوزه تبلیغات 1.5 میلیارد دلار برآورد می شود. بدون تردید این رقم در مقایسه با درآمد 171 میلیاردی گوگل و فیس بوک بسیار ناچیز است. با این حال براساس پیش بینی ها در طول پنج سال آینده سود آمازون به شدت افزایش خواهد یافت.
اگرچه توسعه فرآیند تبلیغاتی در آمازون ایرادهایی در زمینه توسعه طبیعی برندها و فروش بدون نیاز به پرداخت هزینه تبلیغاتی دارد، اما به طور کلی چشم انداز پیش روی آمازون مثبت ارزیابی می شود. مزیت اصلی آمازون در این میان شلوغی بیش از حد گوگل و فیس بوک است. به این ترتیب فضا برای جلب نظر برندها از سوی آمازون فراهم می شود.
نکته مهم از نظر من درخصوص افزایش قدرت تبلیغاتی آمازون مربوط به یافتن پلتفرم مناسب برای تبلیغات از سوی برندهاست. امروزه برندها تبلیغات در خرده فروشی آنلاینی مانند آمازون را به دلیل سهولت در زمینه فروش مستقیم ترجیح می دهند. البته هنوز مسیر دشواری پیش روی آمازون قرار دارد، با این حال آینده حوزه تبلیغات آنلاین دیگر در انحصار گوگل و فیس بوک نخواهد بود.