برند علی بابا یکی از بزرگترین و موفق ترین برندهای فعال در زمینه خرده فروشی محسوب می شود. این برند در اغلب کشورهای جهان مشغول به فروش دامنه وسیعی از محصولات است. بسیاری از ما به احتمال زیاد علاوه بر شنیدن نام این برند تا به حال خریدهای زیادی نیز از آن انجام داده ایم. در طول چند سال اخیر برند علی بابا سرمایه گذاری بسیار زیادی بر روی توسعه سطح فعالیت و جایگاه خود انجام داده است. به این ترتیب اکنون علی بابا از اعتبار و اعتماد بالایی در میان کاربران دنیای آنلاین برخوردار است. تا همین چند سال پیش امکان ظهور رقیبی برای آمازون بعید به نظر می رسید، با این حال اکنون علی بابا سهم قابل توجهی از بازار خرده فروشی در اختیار دارد. بی تردید بررسی نحوه برندسازی و توسعه این برند درس های زیادی برای اهالی کسب و کار خواهد داشت.
جک ما، موسس و مدیر اجرایی علی بابا، یکی از کارآفرینان عجیب و نوآور در حوزه کسب و کار محسوب می شود. تا به حال مقالات و مطالعات بسیار زیادی در مورد شیوه مدیریتی وی و نحوه موفقیت علی بابا براساس مدیریت وی صورت گرفته است. جک ما همیشه صحبت ها و اظهارنظرهای عجیب و غریبی دارد. این امر افق های زیادی پیش روی کارشناس های کسب و کار قرار می دهد. در حقیقت مصاحبه های وی بخشی از الگوی مدیریتی اش را نشان می دهد. به اظهار نظر ذیل توجه کنید: «پول و ثروت دو مفهوم کاملا متفاوتند. اگر شما پول داشته باشید، اما از آن در راستای بهبود وضعیت اعضای خانواده و کارمندان شرکت تان استفاده نکنید، چیزی جز تعدادی برگه کاغذ در اختیار نخواهید داشت.» این مصاحبه به خوبی بیانگر اهمیت توجه به وضعیت کارمندان و ارتقای سطح رضایت شان از فعالیت در شرکت از نظر جک ما است.
هنگامی که جک ما برند علی بابا را تاسیس کرد، سرمایه اولیه اش را از طریق گردآوری پول در دسترس خود و 16 هم دانشجوی دیگر جور کرد. مکان اولیه شروع به کار این برند نیز یک آشپزخانه ساده بود. بدون شک بسیاری از شما به فکر وام گرفتن از بانک خواهید افتاد، با این حال هیچ بانکی حاضر به وام دادن به چند جوان بدون هیچ گونه پشتوانه اعتباری نیست. به همین خاطر فرآیند جذب سرمایه این برند به طور بسیار دشواری پیگیری شد. علی بابا از آن زمان تا به حال دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. همه این تغییرات تحت مدیریت جک ما رخ داده است. هدف اصلی من در این مقاله بررسی الگوی مدیریتی جک ما نیست. امروزه پروژه های تحقیقاتی مقالات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد. به همین خاطر هدف اصلی من بررسی جنبه دیگری از موفقیت علی بابا خواهد بود.
مطلب مرتبط: بررسی استراتژی مناسبت سازی برند علی بابا
هر برندی در ابتدای شروع به کار با خلق مجموعه ارزش هایی به خود معنا می دهد. این ارزش ها به طور معمول با ارزش دیگر برندها تفاوت دارد. هنر یک شرکت در این بخش شخصی سازی ارزش های به ظاهر عمومی و رایج به شیوه ای جذاب است. به این ترتیب توجه مخاطب به ارزش های موردنظر جلب خواهد شد. شاید در نگاه نخست این کار بسیار ساده به نظر برسد، با این حال دشواری های خاص خود را دارد. هدف اصلی من در این مقاله بررسی ارزش های اصلی و مرکزی برند علی بابا است. خوشبختانه جک ما در این زمینه مصاحبه و اظهارنظرهای مختلفی دارد. به همین خاطر کار ما برای ارزیابی و معرفی ارزش های این برند بزرگ براساس نظر جک ما چندان دشوار نخواهد بود. در ادامه به بررسی شش ارزش برتر برند علی بابا خواهیم پرداخت.
1. همیشه اولویت با مشتریان است: برند علی بابا از همان روزهای نخست شروع به کارش اهمیت زیادی برای مشتریان قائل بود. شاید این یک اصل عمومی در حوزه کسب و کار تلقی شود، اما علی بابا آن را به شیوه ای متفاوت به کار گرفته است. بر این اساس کارمندان شرکت وظیفه محوری در زمینه کمک به مشتریان تا حد ممکن دارند. در صورت دریافت هرگونه شکایت از مشتریان در پی کم کاری کارمندان در این زمینه برخورد تیم مدیریتی شرکت کاملا قاطعانه خواهد بود. البته این امر به معنای سختگیری بیش از حد بر کارمندان نیست. استراتژی علی بابا حمایت از کارمندان در کنار تقویت انگیزه شان برای خدمت رسانی حداکثری به مشتریان است. به این ترتیب وضعیت این برند در طول دوران فعالیتش به طور مداوم بهتر شده است.
2. اهمیت کار تیمی: بی تردید مدیریت یک برند بزرگ کار دشواری خواهد بود، با این حال جک ما از همان ابتدا با تاکید بر اهمیت کار تیمی پایه یک برند بزرگ را بنا نهاد. در برند علی بابا خبری از کار انفرادی نیست. تمام کارها در این برند به صورت تیمی دنبال می شود. به این ترتیب همه اعضای شرکت در طول فعالیت در علی بابا به کار گروهی عادت می کنند.
3. پذیرش تغییرات: بدون شک تغییرات در هر کسب و کاری روی می دهد. با این حال نحوه واکنش ما به تغییرات بسیار مهم است. اغلب کارمندان در واکنش به تغییرات در شرکت واکنش چندان مناسبی ندارند. استراتژی علی بابا در این زمینه توضیح دلیل اعمال تغییرات با هدف جلب رضایت و ترغیب کارمندان به هماهنگی بیشتر با آن تغییرات است. به این ترتیب کارمندان علی بابا انگیزه مضاعفی برای همکاری با تیم مدیریتی در راستای اعمال تغییرات خواهند داشت.
4. توسعه اعتماد در میان کارمندان: اعتماد عنصر بسیار مهمی در دنیای کسب و کار محسوب می شود. اغلب برندها اعتماد را مقوله ای میان برند و مشتریان تلقی می کنند، با این حال علی بابا این امر را در رابطه با کارمندان شرکت نیز لحاظ می کند. به همین خاطر تلاش اصلی تیم مدیریتی تقویت اعتماد کارمندان به برند است. این امر امکان فعالیت بهینه شرکت و ادامه مسیر رو به رشد را فراهم خواهد ساخت.
5. تقویت علاقه به کار: جک ما به خوبی از اهمیت علاقه به کار در پیشبرد بهینه امور آگاهی دارد. به همین خاطر گزینش کارمندان در علی بابا براساس ارزیابی میزان علاقه شان به کار صورت می گیرد. این امر نقش مهمی در پیگیری همراه با عشق و علاقه امور کاری از سوی کارمندان دارد. درست به همین خاطر وضعیت علی بابا اکنون بسیار مناسب است.
مطلب مرتبط: عناصر کلیدی در ارزش برند
6. ارزش والای تعهد: تعهد کاری همیشه جزو آرمان های هر برندی بوده است، با این حال در زمینه تحقق آن مشکلات بسیار زیادی وجود دارد. علی بابا در این زمینه دوره های آموزشی متعددی برای کارمندان برگزار می کند. به این ترتیب تعهد و علاقه آنها به کار و برند علی بابا افزایش می یابد. ماهیت این کلاس ها افزایش توانمندی کارمندان در کنار تلاش برای بهبود درک شان از موقعیت خود در محیط کار است. به این ترتیب تعهد کاری کارمندان علی بابا افزایش چشمگیری می یابد. بی تردید هر برندی در دنیای کسب و کار باید آموزش به کارمندانش را مدنظر داشته باشد. در این زمینه علی بابا یکی از بهترین برندهای دنیا محسوب می شود.