در حالی كه یك نام پیشتاز در عرصه تجارت الكترونیك به نام Alibaba خود را برای ثبت ركورد در زمینه IPO (عرضه عمومی و اولیه سهام) در بورس امریكا موسوم به والاستریت آماده میكند، دومین سایت شبكه اجتماعی بزرگ جهان یعنی فیسبوك هنوز در پی برخورداری از حضوری قدرتمند در چین است. سرمایههای متقابل این دو غول دنیای دیجیتال زمانی برجسته شد كه واقان اسمیت، معاون فیسبوك، در یك كنفرانس در تیانجین گفت كه كاربران در چین مشتاق دسترسی به سایت هستند.
او گفت كه هنگام حضور در چین اغلب این سوال از من پرسیده میشود كه چه موقع فیسبوك به چین خواهد آمد؟ به گزارش بلومبرگ زمان این حضور چندان نزدیك نیست. حضور فیسبوك در چین اخیرا به یك نوع عملیات فروش محدود شده كه به شركتهای چینی برای نفوذ در میان مخاطبان خارجی كمك میكند، اگرچه فیسبوك اخیرا نرمافزار ارسال پیام از طریق موبایل WhatsApp را خریده كه با هیچ محدودیتی روبهرو نیست.
دیگر سایتهای رسانه اجتماعی امریكایی نیز مانند گوگل، یوتیوب و توییتر بلاك میشوند. Alibaba در همین حین با هیچیك از چنین محدودیتهایی در امریكا مواجه نیست. انتظار میرود كه IPO متعلق به Alibaba بیش از 21 میلیارد دلار رشد كرده و ارزش كسب و كار آن حدود 160 میلیارد دلار باشد كه این رقم تقریبا با ارزش آمازون برابر است. با توجه به روزنامه South China Morning Post، Alibaba از میراث چینی خود برای تسریع در روند توسعه جهانی این شركت به واسطه جذب میلیونها نفر چینی در سرتاسر دنیا استفاده میكند. به گفته نیراج داوار، یك پروفسور بازاریابی در مدرسه كسبوكار Ivey در كانادا، اگر استراتژی Alibaba دنبال كردن پراكندگی مردمانی بانژاد چینی در كل جهان باشد، این یك استراتژی هوشمندانه خواهد بود، زیرا شما نیاز به ساخت یك برند از چركنویس و حذف برخی موارد ندارید. او افزود: اما برای تبدیل شدن به یك بازیگر جهانی باید سرانجام به بازارهای غیرچینی نیز خدمت كرد. یكی از راههای احتمالی نیل به این هدف توسعه سیستم بازبینی مشتری موجود به روشی است كه رقیب Alibaba یعنی eBay از آن پیروی كرده است. Alibaba میتواند از طریق یك سیستم امتیازدهی خوش نام و نظارت بر تامینكنندگان كالا شكاف میان محصولات زنانه و مردانه را پر كند.