درآمد تبلیغاتی گوگل در طول ماه های اخیر به شدت از شیوع ویروس کرونا تاثیر پذیرفته است. بسیاری از کسب و کارها در طول ماه های اخیر نرخ کسب سود بسیار پایینی را تجربه کرده اند. این امر با توجه به کاهش تمایل برندها برای تبلیغات و بازاریابی در پی شیوع ویروس کرونا قابل درک است. امروزه بسیاری از غول های دنیای آنلاین در زمینه ارائه خدمات تبلیغاتی فعالیت دارند. توییتر، فیس بوک، آمازون و اسنپ چت مهمترین برندهای فعال در این زمینه محسوب می شوند. نکته مهم در این میان شهرت و وسعت عملکرد بیشتر گوگل در مقایسه با سایر رقباست. بر این اساس گوگل در طول سال های اخیر بیشترین همکاری با برندها برای توسعه تبلیغات را داشته است. گوگل مانند تمام رقبایش در زمینه ارائه خدمات تبلیغاتی تاثیر به شدت نامطلوبی از تعطیلی موقت کسب و کارها پذیرفته است. این امر سود گوگل را در سال جاری نزدیک به 8 درصد کاهش داده است. شاید این درصد در نگاه نخست بسیار اندک به نظر برسد، اما گوگل در طول 26 سال فعالیت در عرصه تبلیغات آنلاین تا به حال چنین سقوط درآمدی را تجربه نکرده بود.
توسعه سریع پلتفرم یوتیوب یکی از مزیت های اصلی گوگل در زمینه تبلیغات محسوب می شود. بر این اساس گوگل سرمایه گذاری بسیار زیادی برای ارائه خدمات تبلیغاتی به برندها در یوتیوب کرده است. این پلتفرم در بازه زمانی شیوع کرونا تمام جذابیت و کارایی اش برای برندها را از دست داد. اکنون بسیاری برندها به آهستگی در حال تجدید فرآیند بازاریابی و تبلیغات شان هستند. بدون شک گوگل تا مدت ها توانایی بازگشت به دوران طلایی تبلیغاتش را نخواهد داشت. گزارش موسسه GroupM در مورد وضعیت درآمد تبلیغاتی گوگل بیانگر کاهش 2.6 درصدی در طول یک ماه گذشته به نسبت بازه زمانی مشابه در سال 2019 است.
وضیت عرصه تبلیغات در طول ماه های اخیر فراز و نشیب بسیار زیادی داشته است. گوگل در ابتدا شیوع ویروس کرونا را به معنای کاهش شدید سودش در کوتاه مدت تلقی کرد. این امر پس از گذشت یک ماه تا حدودی تغییر کرد. در این بازه زمانی برخی از برندها اقدام به تبلیغات و بازاریابی محدود کردند. چنین امری امیدواری در میان مدیران ارشد گوگل را افزایش داد، با این حال امیدواری های موردنظر کاملا مقطعی بود. پس از رونق نسبی عرصه تبلیغات بازهم شاهد کاهش تمایل برندها برای همکاری تبلیغاتی با گوگل و دیگر سرویس های تبلیغاتی بودیم. چنین رفتاهایی در سطح جهانی به دلیل عدم پایداری وضعیت بازار و همچنین فقدان چشم انداز واضح از وضعیت برندهاست. بی تردید وضعیت بازاریابی و تبلیغات برندها تا زمان پایان شیوع ویروس کرونا بهتر نخواهد شد بنابراین گوگل و دیگر برندهای تبلیغاتی باید با کاهش درآمدشان کنار بیایند.
مطلب مرتبط: کاهش هزینه ها و افزایش بازدید کننده با تبلیغات گوگل
گوگل در طول ماه های اخیر تلاش بسیار زیادی برای ترغیب برندها برای راه اندازی مجدد فرآیند بازاریابی شان داشته است. این امر تا حدودی نیز موفقیت آمیز بوده است، با این حال موفقیت نهایی طرح مورد نظر پس از بازگشایی کامل تمام کسب و کارها و بازگشت شرایط به وضعیت عادی تحقق می یابد. گوگل و سایر برندهای فعال در زمینه ارائه خدمات بازاریابی و تبلیغات باید دست کم تا پایان سال جاری با شرایط کرونایی کنار بیایند. این امر به معنای ادامه روند نزولی درآمد گوگل و شرکت های مشابه است. این امر در کنار پرونده بررسی نقض شرایط رقابت در بازار از سوی گوگل در ایالات متحده شرایط غول دنیای آنلاین را به شدت دشوار کرده است. بر این اساس گوگل در ماه های پیش رو چالش های بسیار بیشتری پیش رو خواهد داشت.