تولید محتوا جاده ای یکطرفه نیست. همانطور که در رانندگی باید حواس مان به لاین مقابل و مسیر بقیه راننده ها باشد، در عرصه بازاریابی هم اسکن شرایط اطراف یکی از نیازهای اجتناب ناپذیر است. بی شک همه ما بارها و بارها بازاریاب های خوش خیالی که بدون توجه به سلیقه مخاطب دست به تولید محتوا می زنند را دیده ایم. چنین مارکترهایی خیلی شانس بیاورند قبل از اینکه اوضاع حسابی پیچیده شود متوجه اشتباهات شان خواهند شد. هرچه باشد محتوای بازاریابی آخر سر باید به مذاق کاربران خوش بیاید، نه خودِ بازاریاب ها!
در دنیایی که تعاملات میان آدم ها روز به روز دیجیتالی تر می شود، راهکار مشکلات هم باید در این فضای جدید دنبال گردد. وگرنه وضعیت مان شبیه کوهنوردی خواهد بود که به جای آخرین محصولات برندهای روز دنیا هنوز هم از تجهیزات 30-20 سال قبل استفاده می کند. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم تولید محتوا در وبلاگ ها باید همیشه با نیم نگاهی به کامنت کاربران صورت گیرد. چنین کامنت هایی مثل خط کشی راهنمایی و رانندگی در جاده های پرپیچ و خم عمل می کند. به این ترتیب قبل از اینکه از مسیر منحرف شده یا اتفاق ناخوشایندی روی دهد، دوباره به مسیر اصلی بازمی گردید. ماجرا جالب شد، نه؟
اگر شما در حوزه بازاریابی دستی بر آتش داشته باشید، احتمالا خیلی زود به ما اعتراض می کنید که استفاده از کامنت کاربران خیلی هم راحت نیست. هرچه باشد باید اول از همه کاربرانی باشند که نظرات شان را در وبلاگ ثبت کنند. باور کنید یا نه، این روزها حتی بزرگترین وبلاگ های دنیا هم مشکل کمبود کامنت دارند. انگار که کامنت ها هم مثل خیلی از گونه های جانوری رو به انقراض هستند. از آنجایی که دست روی دست گذاشتن هیچ دردی از برند شما دوا نمی کند، باید قبل از اینکه اوضاع خیلی بیخ پیدا کند تکنیک هایی برای ترغیب بازدیدکنندگان وبلاگ برای درج کامنت پیدا کنید. اشتباه نکنید، ما انتظار نداریم شما یکه و تنها سراغ ماجراجویی خطرناک بروید. در عوض ما در این مقاله کنارتان هستیم تا دستی به سر و گوش اوضاع کامنت های وبلاگ تان بکشید. اگر آماده اید، کم کم کوله پشتی تان را جمع کنید تا برویم سراغ اصل مطلب.
مطلب مرتبط: چطور تعداد کاربران وبلاگ برندتان را افزایش دهید؟
کامنت بیشتر در وبلاگ برند: راهکارهایی ساده و کاربردی
قبل از اینکه سراغ تکنیک های طلایی این بخش برویم، بد نیست کمی درباره اهمیت کامنت ها در وبلاگ یا به طور کلی فرآیند تولید محتوا صحبت کنیم. اصلا چرا باید یک وبلاگ همیشه کلی کامنت از طرف مخاطب داشته باشد؟ اگر بخواهیم بدون حاشیه رفتن به این سوال جواب دهیم، باید به چند نکته مهم اشاره کنیم. اول از همه اینکه وقتی کاربران برای شما کامنت می گذارند، نرخ تعامل تان بالا خواهد رفت. این نکته فقط برای سئو گوگل مهم نیست، بلکه احساس بهتری در بین کاربران ایجاد خواهد کرد. اینطوری دیگر لازم نیست برای جلب نظر کاربران خودتان را به آب و آتش بزنید.
بحث بعدی که اینجا مثل روز روشن است، اعتبار محتوای وبلاگی است. فرض کنید شما برای تعمیر ماشین تان سراغ دو تا از وبلاگ های تخصصی می روید. در ویدئوی آموزشی وبلاگ اول نه تنها کامنتی به چشم نمی خورد، بلکه حتی چند نفر آن پست را دیس لایک هم کرده اند. حالا اگر وبلاگ دوم نزدیک 50 تا کامنت داشته باشد، کدام را انتخاب خواهید کرد؟ بی شک هر جوابی به غیر از وبلاگ دوم حسابی تعجب برانگیز خواهد بود.
ماجرا درباره کامنت محتوای وبلاگی دقیقا همین اندازه ساده است. شما قرار نیست با ادعاهای خودتان نظر کاربران را جلب کنید. در عوض تعداد کامنت ها یا به عبارت بهتر اعتماد بقیه کاربران به محتوای تان خیلی از ابهامات در ذهن بازدیدکنندگان جدید را رفع خواهد کرد؛ همینقدر جذاب و هیجان انگیز.
حالا که با اهمیت کامنت در وبلاگ ها آشنا شدید، دیگر باید برویم سراغ اصل مطلب. این شما و این هم تکنیک هایی برای دریافت کامنت بیشتر در وبلاگ برند.
پایان بندی محتوا با یک سوال کلیدی
دنیای بازاریابی از خیلی جهات شبیه فیلم سازی است. قبول دارم این ادعا کمی عجیب به نظر می رسد، اما اگر به شباهت میان فیلم های محبوب و بحث برانگیز با محتوای درجه یک بازاریابی فکر کنید، همه چیز مثل روز روشن می شود. احتمالا شما هم در جمع های دوستانه بیشتر درباره فیلم هایی که پایان باز دارند حرف می زنید؛ چراکه این مدل فیلم ها پتانسیل بیشتری برای بحث و حتی مشاجره میان تماشاگران دارد. خب وقتی یک فیلم مسیر خطی مشخصی دارد و آخرش هم کاملا روشن است، آیا جایی برای بحث باقی می ماند؟
مطلب مرتبط: ارزیابی چشم انداز یک ساله وبلاگ برند با سوالات کلیدی
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم یکی از تکنیک های کلیدی برای ترغیب کاربران به سمت درج کامنت در وبلاگ طرح پرسش های کلیدی در پایان کار است. اجازه دهید از یک مثال کاربردی کمک بگیریم. فرض کنید شما یک وبلاگ برای علاقه مندان به ورزش بیلیارد دارید و در آن کلی محتوای آموزشی تولید می کنید. احتمالا هدف نهایی شما از مدیریت این وبلاگ فروش دوره های آموزشی تان است. حالا اگر در پایان هر پست تان یک سوال کوتاه از کاربران بکنید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مثلا از آنها بپرسید بهترین بازیکن بیلیارد تاریخ کیست؟ این دست سوالات جواب مشخصی ندارد و بیشتر به سلیقه آدم ها ربط پیدا می کند. به همین خاطر معمولا حتی آدم های بی حوصله را هم سر ذوق می آورد. آن وقت می توانید از کلی کامنت متنوع در وبلاگ تان لذت ببرید. به علاوه، در میان کلی کامنت درباره بهترین بازیکن تاریخ احتمالا چندتا کامنت درباره کیفیت کلی وبلاگ تان هم به چشم خواهد خورد. راستش را بخواهید، برای بهبود کیفیت محتوای وبلاگ همین چندتا کامنت کمیاب به دردتان خواهد خورد. پس حتما نیم نگاهی به آنها هم داشته باشید.
ویدئو بیشتر کامنت می گیرد!
آیا تا حالا درباره بهترین فرمت محتوا با دیگران بحث کرده اید؟ اگر بازاریاب صفر کیلومتری باشید، احتمالا این بحث به نظرتان خیلی عجیب خواهد بود. با این حال مارکترهای کارکشته بارها و باره درباره این مسئله با هم جر و بحث کرده اند. اینکه شما محتوای متنی، ویدئویی یا حتی صوتی تولید کنید، فقط به سلیقه شخصی بستگی ندارد. دوست داشته باشید یا نه، این روزها مشتریان دیگر حوصله مطالعه محتوای متنی را ندارند. قبول دارم روزنامه ها هنوز هم مثل قبل با قدرت به راه شان ادامه می دهند، اما یادتان نرود شما یک بنگاه تجاری هستید نه روزنامه یا مجله!
همانطور که بازی های ویدئویی در طول دو دهه اخیر با افزایش کیفیت خیره کننده کنسول هایی مثل پلی استیشن محبوبیت بیشتری کسب کرده اند، محتوای ویدئویی هم همزمان با افزایش سرعت جهانی اینترنت کاربران بیشتری را میخکوب کرده است. کافی است نگاهی به محبوبیت یوتیوب بین کاربران بیندازید تا حساب کار دست تان بیاید.
توصیه ما در این بخش کاملا واضح است؛ شما به جای سرمایه گذاری بر روی فرمت های مختلف باید شش دانگ حواس تان را به ویدئو اختصاص دهید؛ چراکه ویدئو این روزها مثل سوپراستارهای سینمایی در اوج شهرت قرار دارد. پس تا دیر نشده وبلاگ تان را با ویدئوهای گوناگون پر کنید. البته ترجیح ما در این میان استفاده از ویدئوهای آموزشی است. هرچه باشد کاربران در گوگل بیشتر دنبال محتوای آموزشی هستند. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز کارتان را در تولید محتوا ویدئویی شروع کنید. اینطوری خیلی زود تعداد کامنت های وبلاگ تان سر به فلک می کشد.
درج کامنت در بقیه وبلاگ ها
خیلی از کارآفرینان فکر می کنند فقط خودشان در دنیای کسب و کار وبلاگ دارند. انگار که مشتریان سال ها منتظر بوده اند تا برند آنها از دماغ فیل افتاده و به دادشان برسد. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید چنین بازاریاب های از خود راضی آخر سر دست از پا درازتر با واقعیت این عرصه رو به رو خواهند شد، مگر نه؟
اگر یادتان باشد اول مقاله گفتیم دنیای بازاریابی مثل یک جاده دوطرفه است. در این جاده به غیر از مشتریان یک گروه دیگر نیز هستند که باید حواس تان به آنها باشد. این گروه شامل بقیه بازاریاب ها و وبلاگ هایی است که منتظر کوچک ترین فرصت برای لایی کشیدن از کنار وبلاگ تان هستند. راه حل مقابله با این شرایط تقریبا مثل شرایط یک مسابقه بوکس است. همانطور که در مبارزات بوکس اولین مشت خیلی مهم است، شما هم باید قبل از اینکه بقیه رقبا دست تان را بخوانند، سراغ مخاطب های شان بروید. اینطوری نه تنها طرفداران دو آتیشه وبلاگ تان را از دست نمی دهید، بلکه کلی طرفدار تازه از بقیه وبلاگ ها پیدا خواهید کرد.
فرمول ما برای خودنمایی بیشتر در دنیای تولید محتوا حضور گاه و بی گاه در وبلاگ های دیگر است. مثلا می توانید در وبلاگ های بزرگ حوزه کاری تان کامنت های کلیدی بگذارید. یادتان باشد کامنت های شما باید همراه با اسم برندتان بوده و مشخصات کامل وبلاگ تان را هم داشته باشد. اینطوری کاربران با مشاهده کامنت تان وسوسه می شوند تا سری به وبلاگ تان بزنند. آن وقت شما می توانید با خیال راحت آنها را تبدیل به مخاطب های ثابت تان کنید.
مطلب مرتبط: توصیه هایی برای تولید محتوای جذاب در وبلاگ برند
ساده سازی شرایط درج کامنت
این روزها امنیت سایبری مسئله بی نهایت مهمی است. هرچه باشد همه اطلاعات حیاتی برندها در دیتا سنترهای آنلاین ذخیره می شود و حتی یک مورد دسترسی غیرمجاز همه چیز را به هم خواهد ریخت. به همین خاطر کارآفرینان دیگر مثل چند سال قبل بیخیال امنیت سایبری نمی شوند. در عوض صفر تا صد سایت یا وبلاگ برند با تدابیر امنیتی شدید مدیریت می شود. یکی از این تدابیر استفاده از کپچا (همان سیستم تشخیص ربات های فیک) است. احتمالا شما هم بارها و بارها هنگام ورود به سایت ها یا ثبت نام با درخواست احراز هویت رو به رو شده اید. همه این کارها برای جلوگیری از نفوذ ربات های مخرب صورت می گیرد، اما درباره کامنت ها بد نیست از خودمان بپرسیم وافعا چنین کاری لازم است؟
اینکه شما مثل شرلوک هولمز حواس تان به برندتان باشد، اصلا ایرادی ندارد. با این حال قرار نیست چنین وسواسی کار بازدیدکنندگان را سخت کند. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا حوصله احراز هویت یا پر کردن کپچا برای درج یک کامنت معمولی را ندارم. پس یک لطفی به خودتان و کاربران کرده، بیخیال چنین تدابیر امنیتی غیرضروری برای درج کامنت شوید. قول می دهم این طوری تعداد کامنت های سایت تان در یک چشم به هم زدن چند برابر شود.
تولید محتوا براساس کامنت ها
هیچ کس دوست ندارد دائما برای برند مورد علاقه اش کامنت بگذارد و آخر سر هم هیچ واکنشی دریافت نکند. قبول دارم قدردانی از کاربران یا حتی مشتریان ایده بسیار خوبی است، اما به تنهایی اوضاع تان را خیلی عوض نخواهد کرد. فرمول طلایی ما در این بخش تولید محتوا براساس کامنت های کاربران است. اینطوری شما در عمل به آنها نشان می دهید کامنت های شان اهمیت ویژه ای برای شما دارد.
شما حتی اگر بهترین بازاریاب دنیا هم باشید، گاهی اوقات ایده مناسب برای تولید محتوا کم خواهید آورد. آن وقت باید منتظر بمانید تا در دل تاریکی یک روزنه امید پیدا شود. اگر از ما می شنوید، وقتی ایده های تان ته کشید، باید فورا سراغ کامنت های کاربران بروید. باور کنید یا نه، کامنت های کاربران پر از ایده های درجه یک برای تولید محتواست. به علاوه، وقتی شما براساس کامنت کاربران دست به تولید محتوا می زنید، محبوبیت تان میان آنها دوچندان خواهد شد.
این روزها خیلی از برندها تیم های بازاریابی چند نفره دارند. اگر شما هم آنقدر خوش شانس هستید که چنین تیمی دم دست تان باشد، باید از آن نهایت استفاده را ببرید. منظور ما مرور کامنت های کاربران در جمع اعضای تیم و بعد تصمیم گیری درباره بهترین کامنت هاست. این طوری کیفیت پست نهایی تان بی نهایت افزایش پیدا خواهد کرد.
یادتان باشد کامنت های کاربران همیشه پر از ایده های درجه یک نیست. هرچه باشد کاربران بازاریاب نیستند. پس شما باید همه کامنت ها را با دقت زیر و کنید تا چندتایی ایده درست گیرتان بیاید. در این بین هم اصلا جایی برای ناامیدی های زودهنگام نیست.
شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید
تولید محتوا در شبکه های اجتماعی همیشه جذابیت خاص خودش را دارد. این روزها بعضی از بازاریاب های کاردرست بخشی از پست وبلاگی شان را در اینستاگرام یا توییتر بازنشر می کنند. نتیجه این کار جلب نظر کاربران به سمت وبلاگ برند است. خب انتظار ندارید که کاربران همین طوری یکهو وبلاگ تان را کشف کنند؟
بازاریاب ها باید همیشه از ظرفیت وبلاگ شان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نهایت استفاده را ببرند. البته این به معنای فراموشی کامل بقیه کانال های ارتباطی نیست. چرا که شبکه های اجتماعی در دنیای امروز یک عالمه طرفدار دو آتیشه در سطح دنیا دارد. توصیه ما در این میان استفاده از محبوبیت شبکه های اجتماعی برای معرفی وبلاگ تان به کاربران است. اینطوری بدون اینکه حتی یک دلار هزینه تبلیغات روی دست تان بماند، دامنه وسیعی از مشتریان بالقوه با وبلاگ تان آشنا خواهند شد.
مطلب مرتبط: 3 مرحله اساسی برای رونمایی موفق از وبلاگ برندمان
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم دنیای بازاریابی دیجیتال روز به روز درهم تنیده تر می شود. در چنین فضایی اگر شما به طور همزمان از همه امکانات در دسترس استفاده نکنید، خیلی زود گیر می افتید. پیشنهاد ویژه ما ارزیابی همه کانال های بازاریابی در کنار هم است. این یعنی شما نباید بین وبلاگ نویسی، شبکه های اجتماعی یا ایمیل مارکتینگ فرق زیادی قائل شوید. چراکه همه آنها ابزار تعامل با مشتریان هستند و هر کدام می تواند نقش مهمی در معرفی دیگری به کاربران بازی کند.
منابع: