دهکده جهانی، جهانی شدن و عصر تبادل اطلاعات تنها بخشی از مفاهیمی است که دوران زندگی ما را تعریف می کند. اگر تا چند دهه قبل حضور در بازارهای بین المللی مثل عبور از هفت خان رستم بود، این روزها به لطف آمازون و eBay هر کسب و کار کوچکی می تواند در چهار گوشه دنیا فروش داشته باشد و حتی پشت برندهای بزرگ را به خاک بمالد. در سوی دیگر این میدان مسابقه، مشتریان دیگر همینطوری الکی به برندهای بزرگ اعتماد نمی کنند. دورانی که غول های بازار با تبلیغات پر زرق و برق دل هر مشتری را می بردند، دیگر به تاریخ پیوسته است. حالا موفقیت در عرصه کارآفرینی بدون سازگاری با تغییرات جدید فقط یک آرزوی محال است، نه چیزی بیشتر!
آدم ها معمولا با تغییرات سریع میانه خوبی ندارند. در عوض همه ما ترجیح می دهیم در داستان لاک پشت و خرگوش نقش آن لاک پشت دوست داشتنی را داشته باشیم که آهسته و پیوسته جلو می رود. البته از آنجایی که زندگی همیشه مطابق میل ما پیش نمی رود، گاهی اوقات به اجبار تغییرات سریع پشت سر می گذاریم. واضح ترین نمونه هم در این میان پاندمی کروناست. در حالی که خیلی از تغییرات در دنیای کسب و کار به آهستگی در جریان بود، یکهو کرونا همه معادلات را به هم ریخت. فکر می کنم همگی توسعه آرام خرده فروشی های آنلاین را به یاد داریم. کرونا این جریان آهسته و آرام را به ناگهان تبدیل به یک سونمای قدرتمند کرد. به طوری که دیگر حتی یک نفر هم توانایی مقابله با آن را نداشت.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان برای موفقیت در بازارهای رقابتی امروز چاره ای به غیر از تغییر روش کاری شان ندارند. وگرنه مثل راننده های فرمول یکی می شوند که بعد از گذشت 20 سال هنوز هم با ماشین های قدیمی پا به پیست مسابقه می گذارند و انتظار قهرمانی هم دارند. اگر شما هم دوست دارید دستی به سر و گوش کارتان بکشید، اما نمی دانید باید از کجا شروع کنید، این مقاله سکوی پرتاب عالی برای تان خواهد بود. ما در ادامه قصد داریم مهمترین تغییراتی که در بازارهای رقابتی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد را زیر ذره بین ببریم. پس منتظر چه هستید؟ کوله پشتی تان را آماده کنید تا سفرمان را شروع کنیم.
مطلب مرتبط: پنج گام موفقیت در کارآفرینی
کارآفرینی+ بازارهای رقابتی: توصیه هایی برای موفقیت آسان
مسابقه سوپربال با آن همه طرفدارهایی که دارد، همینطور الکی میلیون ها نفر را میخکوب نمی کند. ماه ها قبل از اینکه چنین مسابقه ای شروع شود، ورزشکاران خودشان را برای یک رقابت نفسگیر آماده می کنند. از طرف دیگر مربی های دو تیم هم خیلی خوب می دانند نمایش افتضاح در چنین مسابقه ای به مثابه امضای حکم اخراج شان خواهد بود. دقیقا به همین خاطر هر دو تیم در چنین رویدادی از جان و دل مایه می گذارند. نکته طنز ماجرا نظرات کلی از ورزش دوستان مبنی بر سادگی این بازی سنتی است. اگر نظر ما را بخواهید، آدم تا وقتی خودش وارد گود نشود، همه چیز را ساده ارزیابی می کند. این ماجرا درباره موفقیت در بازارهای رقابتی هم مصداق دارد.
مشتریان معمولا انتظارات بی نهایت زیادی از برندها دارند. وقتی هم کوچک ترین اشتباهی از یک کارآفرین سر بزند، طوری او را فراموش می کنند که انگار از اول در بازار کسی به این اسم وجود نداشته است. با این حساب شما نه فرصتی برای اشتباه دارید، نه حتی می توانید دست از پا خطا کنید. امیدوارم این سناریو ترسناک خیلی شما را نترسنانده باشد؛ چراکه ما فرمول های طلایی برای دور زدن این بحران بزرگ در چنته داریم. در ادامه بعضی از توصیه های کلیدی برای موفقیت آسان در بازارهای رقابتی امروز را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا یک بار برای همیشه از شر کابوس شکست و آخر شدن در ماراتن کارآفرینی خلاص شوید.
بازنگری در شیوه های کاری سنتی
نوآوری حتی در کوچک ترین کارها هم حسابی دردسرساز است. همانطور که یک سرمربی کهنه کار ترجیح می دهد تیم فوتبالش همیشه با تاکتیک های قدیمی و مطمئن به زمین برود، کارآفرینان هم دوست دارند تا جایی که می شود دست به ترکیب برنده شان نزنند. البته در دنیایی که همه چیز به سرعت نور در حال تغییر است، تاکید بر ثبات بیشتر شبیه یک شوخی بی مزه است تا راهبردی واقعی.
باور کنید یا نه، این روزها دیگر دنیای کسب و کار مثل سابق نیست. خیلی از شرکت ها دور فعالیت حضوری را خط کشیده اند و هرچه بیشتر به سمت دورکاری پیش می روند. این استراتژی جذاب به کارآفرینان برای کاهش هزینه های کسب و کارآفرینی از یکسو و همکاری با بهترین نیروهای کار از سراسر دنیا کمک می کند. اگر شما هم در طول سال های اخیر تجربه دورکاری را داشته باشید، از وسعت دسترسی به منابع انسانی در چنین شیوه ای شگفت زده شده اید. هرچه باشد اینجا پای استراتژی وسط است که شاخ غول سرمایه اولیه کلان برای شروع کسب و کار را شکسته است.
مطلب مرتبط: موفقیت کارآفرینی و سهیم شدن آن با کارمندان
اگر شما هنوز هم دفتر کار بزرگی دارید و فقط به نیروی کار محلی فکر می کنید، تا همین جا هم کلی از فرصت های طلایی موفقیت تان دود شده است. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم جلوی ضرر را از هر جایی بگیریم، منفعت است. پس از همین امروز دورکاری را به مثابه یک روش جدید مدیریت کسب و کار مد نظر قرار دهید. حتی اگر این روش به کارتان هم نیاید، دست کم یک قدم رو به جلو برای سازگاری با شرایط جدید در دنیای کسب و کار برداشته اید.
شیوه جدید دیگری که در دنیای کسب و کار حسابی سر و صدا کرده است، کلاس های آنلاین یا به اصطلاح مجازی است. این کلاس ها کم کم جایگزین همه انواع کلاس های دیگر شده و اتفاقا کاملا مناسب شرایط کارآفرینان است. شما را نمی دانم، ولی من که ساعت کاری ام اصلا اجازه شرکت در کلاس های سنتی را نمی دهد. به علاوه، دیگر سن و سال کارآفرینان هم به شرکت در کلاس نمی خورد. کلاس های آنلاین در این بین جایگزین بی نهایت جذابی برای نمونه های سنتی محسوب می شود. اینطوری دیگر لازم نیست خیلی به خودتان فشار بیاورید و ساعت کاری تان را تغییر دهید؛ چراکه خیلی از کلاس های آنلاین اصلا ساعت مشخصی ندارد و هر زمان که دل تان بخواهد امکان مشاهده فایل های کلاس درس را خواهید داشت؛ به همین سادگی.
برندینگ با سر و شکلی متفاوت!
از دوران یونان باستان تا همین چند دهه قبل راه و رسم برندینگ تقریبا به یک شکل بود. در این رویکرد یک برند فقط و فقط با مشتریان معنا پیدا می کند و باید همیشه دنبال جلب رضایت حداکثری آنها باشد. اشتباه نکنید، ما اینجا قصد نداریم اهمیت مشتریان را زیر سوال ببریم، بلکه فقط دنبال یک آپدیت تازه در این راستا هستیم. اجازه دهید قبل از اینکه بحث مان را حسابی پیچیده کنیم، با یک مثال جذاب حسابی سرحال تان بیاوریم.
فرض کنید در بازار همه برندها فقط با تحلیل سلیقه مشتریان برندسازی می کردند. شاید این ایده در اولین نگاه حسابی جذاب به نظر برسد، اما خروجی اش میلیون ها برند شبیه هم بود. آن وقت مشتریان هیچ معیاری برای انتخاب از بین این هم گزینه نداشتند. به علاوه، وقتی همه برندها شبیه هم باشند، آدم حس زندگی در کنار کلی شرکت کپی کار را پیدا می کند. فکر کنم حالا دیگر خیلی خوب متوجه فاجعه تمرکز صرف روی مشتریان شدید، نه؟
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم تمرکز بر روی مشتریان باید متعادل باشد. کارآفرینان معمولا ارزش ها و حتی ایده های نوینی برای برندسازی در سر دارند. اگر فکر کرده اید چنین ایده هایی بدون تایید مشتریان مفت هم نمی ارزد، باید بگوییم کاملا دراشتباهید؛ چراکه همیشه ایده های نوآورانه خودِ کارآفرینان دنیای کسب و کار را تغییر می دهد. مثلا به اولین نسخه ویندوز دقت کنید. کمتر کاربر معمولی در دنیا حتی فکر طراحی چنین سیستم عاملی هم به سرش می زد. با این حال بیل گیتس و تیمش همین ایده دست نیافتنی را تبدیل به واقعیتی اجتناب ناپذیر برای مردم کردند. خب اگر کسی را سراغ دارید که حتی یک روز هم بدون محصولات رنگارنگ مایکروسافت چرخ زندگی اش می چرخد، ما را هم بی خبر نگذارید.
این روزها در دنیای مدرن تفاوت ها مرز باریک بین شکست و موفقیت را تعیین می کند. اگر شما در چنین شرایطی هنوز هم روی الگوهای قدیمی برندینگ حساب باز کرده اید، راه را کاملا اشتباه آمده اید؛ چراکه مشتریان به جای اینکه دنبال برندهای شبیه به هم بروند، تفاوت را ستایش می کنند. پس منتظر چه هستید؟ هر استراتژی یا تکنیکی که خیلی دم دستی شده را کنار بگذارید تا فضا برای کارهای خلاقانه فراهم شود. اینطوری تک تک مشتریان در بازار عاشق کسب و کارتان خواهند شد. خب مگر یک کارآفرین به جز کلی مشتری که عاشق برندش هستند، آرزوی دیگری هم دارد؟
مطلب مرتبط: موفقیت در کارآفرینی با توصیه های کاربردی
آزمون و خطا تا یادگیری کامل
هیچ کارآفرینی از همان روز اول مولتی میلیاردر یا بی نهایت مشهور نبوده است. حتی جف بزوس هم بارها و بارها در زندگی اش شکست خورده تا آخر سر گلیمش را از آب بیرون کشیده است. پس شما هم باید با اعتماد به نفس کافی دنبال یادگیری نکات تازه در بازار باشید. متاسفانه خیلی از کارآفرینان صفرکیلومتر انتظاراتی از خودشان دارند که حتی کارآفرین های کاردرست هم به ذهن شان نمی رسد. اگر از ما می شنوید، کمی از سخت گیری تان کم کنید. این طوری فرصت بیشتری برای یادگیری در بازار خواهید داشت.
وقتی درباره یادگیری نکات تازه حرف می زنیم، چه راهی به ذهن تان می رسد؟ قبول دارم این سوال خیلی کلیدی تر از آنی است که یکهو بشود جوابش را داد. با این حال معمولا آزمون و خطا آخرین گزینه ای است که فکر آدم سراغش می رود؛ چراکه ترس از شکست تا عمق استخوان کارآفرینان نفوذ کرده است. پس چه بهتر که بدون حتی یک شکست کوچک در بازار کارتان را انجام دهید!
بی شک فعالیت بدون شکست در بازار برای هر کارآفرینی مثل مدال طلای المپیک باارزش است، اما از آنجایی که در بازار کسی دلش به حال شما نسوخته، باید یاد بگیرید بدون شکست هیچ چیز به دست نمی آید. هر تجربه ارزشمندی که اندازه هزاران دلار اهمیت دارد، فقط از دل شکست های تلخ به دست می آید. پس کمی گاردتان را برابر شکست های ریز و درشت شل تر کنید. وگرنه همیشه سرجای تان درجا خواهید زد؛ بدون اینکه حتی یک قدم هم به موفقیت نزدیک شوید.
آرمون و خطا به شما برای آشنایی با بهترین شیوه های مدیریت کسب و کار کمک خواهد کرد. اینطوری حداقل خیال تان راحت است ته توی همه شیوه ها را درآورده اید. البته اگر در این بین از راهنمایی بعضی از کارشناس های معتبر هم سود ببرید، کلی جلو می افتید.
معجزه شخصی سازی تجربه مشتریان
مشتریان در برخورد با هر برند انتظارات خاصی دارند. اگر قرار باشد همه برندها یک نوع خدمات واحد به مشتریان ارائه کنند، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود. درست در چنین شرایطی شخصی سازی به مثابه مهمترین استراتژی برای نجات شما در دل رقابتی نفسگیر ظاهر می شود.
شخصی سازی به شما کمک می کند کلیشه هایی که برای مشتریان تکراری و حتی اعصاب خُردکن شده است را با روش های حیرت انگیز جایگزین کنید. مثلا برند آمازون وقتی قصد ورود به دنیای خرده فروشی حضوری را داشت، به جای اینکه مشتریان را در صف های طولانی صندوق خرید معطل کند، ایده خرید بدون صندوق حساب سفارش را مطرح کرد. این یعنی مشتریان بدون اینکه حتی یک لحظه در صف خرید معطل شوند، به سرعت بعد از برداشتن محصولات مورد نظرشان از فروشگاه خارج شده و سیستم هوشمند آمازون به طور خودکار هزینه خرید را از حساب آنها کم می کند.
مطلب مرتبط: استفاده از توصیه کارآفرین ها راهکار طلایی موفقیت
همانطور که می بینید، آمازون یکی از دردسرهای قدیمی مشتریان برای خرید حضوری را مثل آب خوردن تبدیل به مزیتی رقابتی کرده است. این فرمول طلایی بخشی از استراتژی گسترده تر شخصی سازی محسوب می شود. اگر شما از اینکه همیشه برند دوم بازار باشید خسته شده اید، دیگر لازم نیست خیلی به خودتان فشار بیاورید. کافی است کمی مثل آمازون فکر کرده و دنبال شخصی سازی تجربه های گوناگون مشتریان از برندتان باشید؛ همین و بس.
منابع: