کسب و کارهای کوچک شرایط خاصی در دنیای کارآفرینی دارند. در حالی که برخی از برندهای بزرگ به زور بودجه های کلان خودشان را در بازار مطرح می کنند، استارت آپ ها و کسب و کارهای کوچک با مشکلات زیادی در این رابطه مواجه هستند.
شاید فکر کنید چالش های متعدد بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک امری طبیعی است. خب در این صورت احتمالا شما هنوز با بازاریابی خلاقانه آشنا نشده اید؛ چراکه این مدل از بازاریابی به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب بدون ریخت و پاش های عجیب کمک می کند.
اولین چالشی که در رابطه با بازاریابی خلاقانه مطرح می شود، ماهیت این استراتژی است. خب خیلی از بازاریاب ها به خیال اینکه کمپین های خلاقانه طراحی کرده اند، سراغ مخاطب می روند. با این حال در نهایت هیچ بازگشت سرمایه ای دست شان را نمی گیرد.
ما در این مقاله قصد داریم برخی از ایده های جذاب برای بازاریابی خلاقانه در حوزه کسب و کارهای کوچک را زیر ذره بین ببریم. اگر شما هم دوست دارید با برخی از ایده های کاربردی در این حوزه آشنا شوید، بد نیست با ما همراه شوید.
بازاریابی خلاقانه اصطلاحی است که در طول سال های اخیر بارها و بارها از سوی کارآفرینان مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال کمتر کسی درباره ماهیت اصلی اش اطلاع دارد. پس اجازه دهید قبل از هر کاری سراغ تعریف دقیق این استراتژی برویم.
مطلب مرتبط: ایده های خلاقانه بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک
بازاریابی خلاقانه، در ساده ترین معنا، به فرآیند استفاده از ایده های تازه و متفاوت برای تولید محتوا یا تعامل با مخاطب هدف اشاره دارد. بی شک وقتی پای بودجه های کلان وسط باشد، دنبال کلیشه ها رفتن کار راحتی خواهد بود. با این حال هنر بازاریابی در کاهش هزینه ها و تعامل استاندارد با مخاطب است. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز تاکید اساسی بر روی بازاریاب خلاقانه داریم.
حالا که بحث درباره بازاریابی خلاقانه شد، باید نیم نگاهی به ایده های جذاب برای اجرای این استراتژی داشته باشیم. این مسئله ای است که ما در بخش بعدی سراغ شما خواهیم رفت.
استفاده از محتوای تولیدی کاربران (UGC)
اولین ایده ای که باید حواس تان به آن باشد استفاده از محتوای تولیدی کاربران است. امروزه بسیاری از برندها از سوی طرفداران شان چنین محتوایی دریافت می کنند. اگر فکر کرده اید چنین محتوایی ارزش بازنشر ندارد، تا حدودی حق دارید. با این حال قرار نیست چنین محتوایی را روانه بازار کنید.
ماموریت شما در این رابطه آپدیت محتوای دریافتی از سوی مخاطب تان است. شاید این امر در وهله نخست خیلی سخت به نظر برسد، اما بی شک خیلی راحت تر از تولید محتوا از نقطه صفر خواهد بود. به علاوه، وقتی شما به محتوای مخاطب تان توجه نشان می دهید، اثرگذاری بهتری بر روی آنها خواهید داشت. احتمالا شما هم قبول دارید مشاهده محتوایی که خودتان تولید کرده اید در اکانت برند مورد علاقه تان احساس خیلی خوبی به آدم می دهد، مگر نه؟
نکته ای که در این میان باید به آن توجه داشته باشید، نحوه دریافت محتوای تولیدی کاربران است. خب مردم که وقت شان را از سر راه نیاورده اند تا همین طور بی مقدمه در اختیار شما قرار دهند. به همین خاطر بهتر است قبل از اینکه انتظارات تان از مشتریان را حسابی بالا ببرید، کمی به فکر بهبود وضعیت تان باشید. یک ایده هوشمندانه در این راستا تقویت کانال های ارتباطی میان خود و مشتریان تان است. اینطوری فرصت بهتری برای تعامل با مخاطب هدف خواهید داشت.
امروزه حضور در شبکه های اجتماعی به شما کمک شایانی برای تعامل با مخاطب هدف خواهد کرد. به طوری که حضور فعال در شبکه های اجتماعی شما را به مرور زمان بدل به برندی محبوب در میان کاربران خواهند کرد. اینطوری فرصت بیشتری برای دریافت محتوای مناسب از سوی مخاطب خواهید داشت. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: ایده های خلاقانه برای بازاریابی آفلاین
همکاری با اینفلوئنسرهای محلی
دنیای اینفلوئنسرها تنوع بی نهایت زیادی دارد. به طوری که در نگاه نخست خیلی از کارآفرینان را دچار سردرگمی می کند. این نکته معمولا موجب تمرکز صرف بازاریاب ها بر روی اینفلوئنسرهای بزرگ و بین المللی می شود. به طوری که پس از مدت زمانی کوتاه دیگر بودجه ای برای ادامه فعالیت در اختیارشان باقی نمی ماند. در چنین شرایطی تلاش برای استفاده از فرصت های همکاری کم هزینه تر ضروری خواهد بود.
یک ایده هوشمندانه برای اینفلوئنسر مارکتینگ در این میان همکاری با اینفلوئنسرهای محلی است. این دسته از افراد در مقیاسی کوچک دست به فعالیت زده و مخاطب هدف شان کاملا محلی است. درست به همین خاطر اثرگذاری بهتری بر روی آنها دارند.
اگر شما بازارهای جهانی یا بی نهایت بزرگ را مد نظر ندارید، بد نیست به جای هدر دادن پول تان با ایده های عجیب سراغ همکاری با اینفلوئنسرهای محلی بروید. اینطوری نه تنها اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان خواهید داشت، بلکه فرصت بهتری برای صرفه جویی در هزینه ها خواهید داشت. خب مگر یک بازاریاب به غیر از این دو نکته چه چیز دیگری برای موفقیت در بازار نیاز دارد؟
برگزاری رویدادهای محلی
چه کسی گفته رویدادهای بزرگ فقط در شهرهایی مثل نیویورک یا از سوی برندهای بزرگ باید برگزار شود؟ یک ایده خوب در این میان استفاده از مراسم های مناسب به طور محلی است.
این ایده ها به شما کمک می کند تا علاوه بر مخاطب محلی، در سطحی وسیع تر نیز مخاطب را میخکوب کنید.
مردم در سراسر دنیا واکنش خوبی نسبت به رویدادهای مختلف نشان می دهند. خب این بهانه ای برای وقت گذرانی با دوستان و آشنایی با نکات تازه است. بنابراین شما باید از این تقاضای اساسی در میان مخاطب به خوبی استفاده کنید. اینطوری به سادگی هرچه تمام تر فرصت تعامل با مخاطب تان را خواهید داشت.
یادتان باشد، رویدادهای محلی قرار نیست خیلی پرهزینه باشند. در عوض باید فرآیند را به طور کاملا ساده و خودمانی برگزار کنید. یک ایده جالب در این میان استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای پوشش زنده مراسم تان است. با چنین راهکاری به خوبی فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب هدف با کمترین هزینه ممکن را خواهید داشت.
سخن پایانی
بازاریابی خلاقانه امری ترسناک با غیرممکن نیست. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین ایده ها برای اجرای این استراتژی به ساده ترین شکل ممکن را بررسی کنیم . خب دیگر منتشر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و دستی به سر و گوش الگوی بازاریابی برندتان بکشید.
مطلب مرتبط: راه اندازی کسب و کار کوچک با بهترین ایده ها
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله به شما کمکی هرچند کوچک برای آشنایی با بازاریابی خلاقانه کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله داشتید، تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: