محبوبیت بازاریابی از طریق تاثیرگذاری رو به افزایش است و این اتفاق دلایل خود را دارد. تحقیقات نشان می دهد که میزان بازگشت سرمایه بازاریابیِ تاثیرگذار 11 برابر بیشتر از سایر روش های سنتی بازاریابی دیجیتال است. اگر بتوانید محتوای خود را به اشخاص تاثیرگذار برسانید و یا برروی یک محتوای مشترک با یک شخصیت تاثیرگذار کار کنید، می توانید در مدت زمان بسیار کوتاهی میزان محبوبیت محتوای خود را سریعا افزایش دهید.
مشکل اساسی اکثر بازاریابان دستیابی به درک صحیحی از استراتژی و رغبت برای دنبال کردن آن نیست، بلکه محدودیت های موجود در ایجاد ارتباط میان شخصیت های تاثیرگذار است. در نهایت، با داشتن اعتبار قوی و مخاطبان رو به افزایش، اکثر شخصیت های تاثیرگذار با درخواست های بسیاری روبه رو هستند و نمی توانند به شما توجه کنند.
خوشبختانه، راه های ساده ای برای معرفی خودتان به یک شخصیت تاثیرگذار و جلب توجه آنها وجود دارد.
1. به آنها ارجاع داده و خودشان را هم مطلع کنید
محتواهای قدرتمند و باارزش برای افزایش میزان تاثیر، با دیگر منابع قابل اعتماد و قوی متصل شده تا هم از مطالب خود حمایت کنند، هم زمینه را برای مطالعه بیشتر فراهم نمایند. یک راه برای معرفی خودتان این است که در یکی از مقالات خودتان، یک نمونه از محتواها و یا مقالات آنها را مورد بررسی قرار داده و به آن ارجاع دهید. وقتی کارتان تمام شد، به آنها اطلاع دهید و به خاطر مشارکت شان از ایشان تشکر کنید. این اتفاق برای شخصیت های تاثیرگذار بسیار لذت بخش است. در بدترین حالت هیچ پاسخی دریافت نخواهید کرد، در بهترین حالت، شخصیت مدنظرتان، کار شما را برای مخاطبان خویش به اشتراک می گذارد.
2. به پرسش های آنان پاسخ دهید
اغلب شخصیت های تاثیرگذار از مخاطبان خود سوال می پرسند تا ببینند آنها به چه نوع محتوایی علاقه دارند و موضوعات اساسی مورد بحث را شناسایی کنند. این اتفاقات فرصت بازی برای مورد توجه واقع شدن در انجمن شخصیت های تاثیرگذار است. این کار باعث نمی شود که شما را گستاخ بخوانند و شما هم فرصت خوبی برای شناسایی مخاطبان خواهید داشت.
3. با آنها وارد مباحثه شوید
شما می توانید از پروسه سوال صرف نظر کرده و مستقیما با آنان وارد مباحثه و گفت وگو شوید. این قضیه زمانی اهمیت دوچندان می یابد که روی باز داشته باشید و در برابر بازخوردها پذیرش داشته باشید. شما می توانید در مواقعی که افراد تاثیرگذار در مباحثات عمومی درگیر هستند، فرصت لازم را بیابید. به دنبال هشتگ هایی باشید که با حیطه کاری تان ارتباط دارند. برندهایی را دنبال کنید که برای آنان اهمیت دارد و پاسخ های آنان را به مباحث گوناگونی که در شبکه های اجتماعی پیش می آید بررسی نمایید.
4. نظر خود را نسبت به کارها و آثار آنان اعلام کنید
همان طور که در بخش اول بیان شد، یکی از بهترین راه ها برای جلب توجه افراد تاثیرگذار تملق و تمجید است. هرگاه یکی از محتواهای تولیدی آنان باب طبع شما بود و خواستید نظر خود را در موردش اعلام کنید، می توانید رویه ارجاع را فراموش کنید. نکته خاص و جالب توجهی در مورد کار ایشان را بیان کنید. احتمال آن وجود دارد که آنها نیز نظر شما را به گرمی بپذیرند. فقط مراقب باشید که اعلام نظر تبدیل به درخواست لطف و راهنمایی نشود. رعایت این نکته شما را در نظر ایشان متمایز می سازد.
5. آثار و کارهای آنان را نشر دهید
کاربران شبکه های اجتماعی عاشق اشتراک گذاری مطالب خود هستند و شخصیت های تاثیرگذار هم از این قاعده مستثنی نیستند. حتی اگر در حال حاضر میزان اشتراک گذاری بالا و مخاطبان بسیاری داشته باشند. برخی از آثار آنان را انتخاب کرده و آنها را برای مخاطبان خود نشر دهید. این کار نشان دهنده آن است که شما به کارهای آنان علاقه مند هستید و در واقع لطف کوچکی از سوی شما به آنان است.
این کار زمانی تاثیر واقعی خود را نشان می دهد که به صورت مرتب به مدت چند هفته یا چند ماه انجام شود. این تداوم توجه و وفاداری بیشتری را برای تان رقم زده و نام شما را شناخته شده تر می سازد. برای بار دوم باید یادآوری کرد که زیاده روی نکنید. اگر تمام مطالب آن ها را پست کنید، احتمالا برای شان آزاردهنده خواهد بود.
6. از آنان سوال بپرسید
من پیش از این احتمال پاسخ دادن سوالات طرح شده توسط شخصیت های تاثیرگذار را بررسی کردم، اما شما می توانید خلاقانه برخورد کرده و قاعده را تغییر دهید و شما از آنان سوال بپرسید. اگر تعداد مخاطبان تان قابل توجه باشد این استراتژی کارایی بیشتر و بهتری خواهد داشت. آنها احاطه شما را در خصوص این موضوع تصدیق خواهند کرد و شما را جدی می گیرند.
در هر مورد همیشه چند سوال را مد نظر داشته باشید و برای آنها پایان باز در نظر بگیرید. برای مثال: آیا فلان فناوری را دوست دارید؟ نظر شما در مورد تاثیر فلان فناوری بر رویه های فروش صنعت چیست؟ همیشه پیش از طرح سوال تحقیق کرده تا بتوانید سوالاتی طرح کنید که منجر به مکالمه شود.
7. سلام کنید
شما می توانید همانطور که خود را به دیگران معرفی می کنید، با گفتن یک سلام ساده صحبت با شخصیت های تاثیرگذار را نیز آغاز کنید. هرچه این شخصیت تاثیرگذار محبوب تر باشد احتمال کارکردی بودنِ این استراتژی کمتر است، اما ارزش امتحان کردن را دارد. اگر در یک منطقه جغرافیایی مشابه زندگی می کنید، می توانید در کنفرانس های صنعتی شرکت نمایید تا شانس خود را برای برقراری جلسات حضوری افزایش دهید.
به رسمیت شناخته شدن زمان بر است
بسته به شخصیت مورد هدف تان ممکن است در دور اول مورد توجه واقع شوید، اما اگر از این استراتژی ها استفاده کنید می توانید به حلقه نفوذ شخصیت های تاثیرگذار وارد شوید. خود را وارد جمع مخاطبان این شخصیت ها کرده و ارزش خود را به مرور اثبات کنید. با گذشت زمان برای خودتان اعتبار خوبی خواهید ساخت. این اتفاق زمانی سریع تر رخ می دهد که از روش های دیگر هم استفاده کنید.
به محض اینکه دیده شدید و یکی از شخصیت های تاثیرگذار از شما قدردانی نمود، می توانید به پیش رفته و درخواست اصلی خود را مطرح کنید. این درخواست می تواند مشارکت در تولید یک محتوای خاص، برگزاری یک مصاحبه و یا انتشار محتوای شما از سوی آنان باشد. موقعی که می خواهید درخواست خود را مطرح کنید، مودب باشید و ارزشی را در مقابل ارائه کنید؛ هرگز نباید به این افراد احساس تلف شدن وقت شان را بدهید. به گونه ای رفتار کنید که احساس نکنند مورد سو ء استفاده واقع شده اند.