تعجبی ندارد که امروزه برای مردم، یکی از رایج ترین راه های پیدا کردن کسب و کارهای تازه تأسیس در یک منطقه، از طریق گوگل و نقشه های گوگل (Google Maps) است. رستوران ها یا مغازه هایی که در نقشه گوگل ثبت نشده اند، کمتر قدرت جذب مشتریان جدید را خواهند داشت؛ خوشبختانه راهی برای جبران این نقطه ضعف وجود دارد.
اگر کسب و کار جدیدی تأسیس کرده یا کسب و کار سابق خود را به مکان جدیدی منتقل کرده اید، به روزرسانی اطلاعات کسب و کار بر روی نقشه های گوگل، آسان است.
1. ابتدا در Google My Business نام نویسی کنید
گوگل به صاحبان کسب و کار اجازه می دهد که روش نمایش اطلاعات کسب و کارشان را هم بر روی موتور جست وجوی گوگل و هم بر روی نقشه های گوگل، تعیین کنند. ابتدا یک حساب کاربری در Google My Business ایجاد کنید. این حساب رایگان است و به شما اجازه می دهد که نحوه نمایش اطلاعات مربوط به کسب و کارتان را کنترل کنید.
ابتدا باید در تارنمای business.google.com ثبت نام کنید. می توانید اطلاعات پایه و نشانی کسب و کار خود را در حساب کاربری تان وارد کنید، اما قبل از آنکه بتوانید حساب کاربری تان را ویرایش کرده و دسترسی کامل به حساب تان داشته باشید، باید بتوانید ثابت کنید که شما مالک کسب و کار ثبت شده هستید.
ساده ترین راه برای اثبات وجود کسب و کار شما به این صورت است که از گوگل بخواهید یک کارت پستی با یک کُد تأیید به نشانی محل کسب و کار شما بفرستد. (توجه: در برخی موارد و بسته به نوع کسب و کار، گوگل می تواند کُد تأیید را از طریق پیامک، تماس تلفنی یا ایمیل برای شما بفرستد).
ممکن است متوجه شوید که کسب و کار شما قبلاً در گوگل فهرست شده اما اطلاعات ناقص یا غلطی برای آن ثبت شده است. فهرست کسب و کارها توسط هر کسی قابل ویرایش است و به همین دلیل لازم است که مالکیت خود را بر کسب و کار، ثابت کرده و اطلاعات آن را به روز نگه دارید تا اطلاعات ناقص و نادرست، نمایش داده نشوند.
2. حساب کاربری کسب و کار خود را مدیریت کنید
با یک کسب و کار تأییدشده، نه تنها کسب و کار شما در نقشه های گوگل نمایش داده می شود، بلکه می توانید نمایه کاربری (پروفایل) خود را به روش های مختلفی شخصی سازی کنید و تصاویری هم از محل کسب و کار خود در آن قرار دهید. هیچ محدودیتی برای تعداد تصاویری که می توانید بارگذاری کنید وجود ندارد، مثلاً رستوران ها می توانند تصاویری از غذاهای مختلف موجود در منوی شان قرار داده یا فروشگاه ها می توانند تصاویر محصولات شان را در حساب کاربری شان منتشر کنند، یا مکان های تفریحی-اقامتی می توانند تصاویری از اتاق های اجاره ای شان را بارگذاری کنند.
تارنمای کسب و کار من (My Business) بسته به نیاز شما، ویژگی های دیگری نیز برای اضافه کردن به صفحه کسب و کارتان به شما ارائه می کند. مثلاً می توانید بخش های مختلفی از جدول اطلاعاتی را تکمیل کنید و ساعات کاری یا پیوند (لینک) به تارنمای کسب و کار را در این صفحه قرار دهید. مثل اغلب بانک های اطلاعات شغلی، در این صفحه می توانید شماره تماس تلفنی با کسب و کار را هم وارد کنید.
گوگل به شما این امکان را می دهد که ویژگی هایی مخصوص به کسب و کار، مانند منوی رستوران یا امکان رزرو هتل یا مراکز همایش را به صفحه کسب و کارتان اضافه کنید. بسیاری از سرویس های رزرواسیون و برنامه ریزی برخط با گوگل سازگار هستند و شما می توانید مراجعین را برای تعیین وقت مستقیماً به این سرویس ها مرتبط کنید.
3. مشتریان را به کار بگیرید
بانک اطلاعات مشاغل گوگل به شما فرصت می دهد که با مشتریان و مراجعین ارتباط برقرار کنید، از جمله اینکه صفحه ای مخصوص پرسش و پاسخ ایجاد کنید و در آنجا سؤالات متداول مربوط به کسب و کارتان را به همراه پاسخ شان منتشر کنید. شما همچنین می توانید در حساب کاربری تان، مطالب روزمره هم منتشر کنید و مشتریان بالقوه را در جریان آخرین اطلاعات مربوط به کسب و کارتان قرار دهید و از این طریق، یک گذرگاه ارتباطی جدید ایجاد کنید.
نظرات منتشرشده در گوگل در مورد کسب و کار شما (Google Reviews) نیز بخش مهمی از حساب کاربری شما هستند و می توانید از این نظرات به عنوان فرصتی برای ارتباط مستقیم با مشتریان استفاده کنید. دریافت نظرات منفی آسان نیست، اما می توانید این موضوع را به تجربه ای مثبت تبدیل کنید.
برای پاسخ دهی به انتقادات و نظرات منفی روش خاصی در پیش بگیرید. با دریافت نظر منفی، به سرعت به آن پاسخ دهید؛ ابتدا با مشتری همدردی کرده و از او بخواهید که برای کسب رضایتش، فرصت دیگری به شما بدهد. با این کار، سرعت پاسخگویی و کیفیت بالای ارتباط با مشتری را به دیگران نشان خواهید داد و حتی ممکن است بتوانید مشتری را متقاعد کنید که اظهارنظر منفی خود را تغییر دهد.
در آخر، صفحه کسب و کار گوگل (Google My Business) داده هایی در مورد نحوه تعامل مشتریان با کسب و کار شما ارائه می دهد. به این طریق می توانید ببینید که کسب و کار شما چه مقدار بازخورد می گیرد و چند مشتری از طریق صفحه کسب و کار شما در گوگل، به تارنمای کسب و کار وارد می شوند یا چند نفر نشانی یا مسیر کسب و کار شما را جست وجو کرده یا مستقیماً از طریق نقشه گوگل با شما تماس می گیرند.
حتی می توانید ببینید که مشتریانی که از صفحه کسب و کار شما بازدید می کنند در چه مناطقی ساکن هستند و به این ترتیب، می توانید در مورد نصب تبلیغات محیطی یا افتتاح شعب جدید، با آگاهی بیشتر تصمیم بگیرید.