در اینجا مشاهده خواهید کرد که سیستم مسدودسازی تبلیغات در گوگل کروم چه تأثیری بر اینترنت و آینده کسب وکار شما دارد.
در 15 فوریه سال 2018 گوگل امکانی را برای مرورگرش کروم ایجاد کرد که به کاربران اجازه مسدودسازی تبلیغات آزاردهنده وب سایت ها را می داد. هدف این سرویس، بهبود تجربه کاربرها و حفظ آنها از تبلیغات مزاحم بود. با اینکه هدف این سرویس، جذاب است اما در واقعیت منجر به نگرانی هایی برای کسب وکارهای دیگر شده است. افزایش چشمگیر تسلط گوگل بر فضای تبلیغات آنلاین و سود ناشی از آن باعث نگرانی شرکت های مختلف شده است. در عین حال، مسدودسازی تبلیغات اثر شگرفی بر کسب وکارها دارد.
گوگل کروم چگونه تشخیص می دهد چه چیزی را باید مسدود کند؟
گوگل اساس مسدودسازی تبلیغات را بر حسب استانداردهای مجموعهBetter Ads، شرکتی متشکل از مجموعه های مختلف علاقه مند به بهبود تجربه تبلیغات مشتریان، بنا می کند. مسدودگر گوگل معیارهایی از آزاردهندگی تبلیغات را در نظر گرفته است و بسته به آن معیارها به انسداد تبلیغات می پردازد. برخی از این تبلیغات آزاردهنده محتوای ویدئویی با صدای بالا، تبلیغات چشمک زن، پاپ آپ هایی که به سختی می توانند بسته شوند و تبلیغات بزرگی هستند که بخش عظیمی از صفحه را اشغال می کنند و امکان مطالعه مطالب را از بین می برند.
گوگل تبلیغات ساکن (تبلیغاتی که یک بخش ثابت از صفحه را اشغال کرده اند و با اسکرول صفحه حرکت نمی کنند) را مسدود نمی سازد. تبلیغات ساکن می توانند در بالا یا پایین صفحه باشند. در تحقیقی که از میان 25000 کاربر موبایلی اینترنت صورت گرفت، تقریباً 85 درصد از آنها گفتند که تبلیغات ساکن برای شان آزاردهنده نیست.
ارزیابی چگونه صورت می گیرد؟
گوگل به وب سایت ها سه رده قابل قبول، نیازمند اخطار و مردود می دهد. رده بندی براساس بازخورد مراجعه کنندگان سایت و پیروی سایت ها از استانداردهای تبلیغاتی مطلوب است. سایت هایی در رده بندی مردود قرار می گیرند که در دو ماه اول این برنامه 7.5 درصد، در 4 ماه بعدی 5 درصد و پس از آن 2.5 درصد از مراجعه کنندگان تجربه کاربری منفی از آنها داشته باشند.
شما می توانید شرایط خود را از گزارش های Google Ad پیگیری کنید. اگر سایتی اخطار تخطی دریافت کند، 30 روز فرصت دارد تا آن را برطرف سازد و در غیر این صورت کروم تبلیغات آن را مسدود خواهد کرد.
وقتی سایتی رده مردود را به دست می آورد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
اگر سایتی رده مردود را به دست آورد، کروم با استفاده از یک سرویس فیلترینگ، تبلیغات آن را مسدود می سازد. در ابتدا کروم بررسی می کند که لینک گزارش شده مربوط به سایتی با استاندارد Better Ads است یا خیر. اگر سایت در رده مردود باشد، کروم الگوی آدرس های مورد درخواست در شبکه که به نظر با محتوای تبلیغاتی در ارتباط هستند را بررسی می کند. این درخواست ها ممکن است برای یک عکس و یا کد جاوا باشند. اگر یکی از این درخواست های داخل شبکه با آدرس های مرتبط با تبلیغات همخوانی داشته باشند، کروم از ظهور محتوای تبلیغاتی در صفحه جلوگیری می کند.
وقتی یک تبلیغ در سایت مسدود شد، کاربران اعلانی را دریافت می کنند که مسدود شدن آن را مطرح می کند و از کاربر می پرسد که آیا دوست دارند «محتوای تبلیغاتی داخل سایت را مجاز کنند.» کاربر می تواند انتخاب کند که تبلیغات نمایش داده شود یا خیر.
نگرانی های معمول در مورد مسدودسازی تبلیغات از جانب کروم
در حالی که بسیاری از کاربران مسدودسازی تبلیغات از جانب گوگل را اقدامی مثبت ارزیابی می کنند، نگرانی های منطقی نیز از کنترل گوگل بر فرآیند مسدودسازی تبلیغات وجود دارد.
شرکت ها نوسان بسیار زیادی دارند
بسیاری از کسب وکارها از تسلط یک شرکت بر محتوای قابل مشاهده کاربران در فضای آنلاین ابراز نگرانی می کنند. درست است که معیارهای مسدودسازی گوگل از استانداردهای Better Ads نشأت می گیرد، اما ایجادکننده این استاندارد جمعی Better Ads است که گوگل تسلط بسیاری بر آن دارد. در حقیقت گوگل رهبر این تحقیقات و مجموعه ای مسلط بر روند بررسی های منجر به استانداردهای Better Ads است. بسیاری از سایر شرکت ها که در مجموعه Better Ads حاضر بودند از کنترلی که گوگل بر معیارهای ایجاد شده می کرد گزارش داده اند و به نظرشان مشکوک آمده است که بیشتر درآمد گوگل از روش هایی حاصل می شود که توسط استانداردهای Better Ads متوقف نشده است. گوگل پیش از این نیز تسلط بسیار بالایی بر فضای آنلاین داشته است و حال با کنترل بر مسدودسازی تبلیغات، نگرانی های بسیاری را برای کسب وکارهای سراسر جهان ایجاد کرده است.
فرآیند تصمیم گیری در مسدودسازی بسیار سیاه و سفید است
نرم افزار مسدودسازی تبلیغات گوگل قواعد سخت گیرانه ای دارد. شرایط فیلترینگ در این روش بسیار ساده است و هیچ جایی برای تبلیغاتی وجود ندارد که شاید با قواعد Better Ads همخوانی نداشته باشند و در عین حال نیازی به فیلتر آنها نیز نباشد. بسیاری از کسب وکارها نگران هستند که این فیلترینگ منجر به مسدودسازی تبلیغاتی شود که برای کاربران آزاردهنده نیستند. آنها از گوگل درخواست کرده اند شرایطی را ایجاد کند تا شرکت هایی که تصور می کنند مسدودسازی تبلیغات شان غیرمنصفانه است، فرصت دفاع داشته باشند. تا به این لحظه، گوگل پاسخی به این درخواست نداده است.
اثرات امکان مسدودسازی تبلیغات کروم در آینده
هنوز اثر دقیق مسدودسازی تبلیغات گوگل کروم بر فضای اینترنت، تجربه کاربری و دیگر کسب و کارها مشخص نشده است. نگرانی های مطرح شده از جانب کسب وکارهای دیگر مهم است، اما تشخیص اینکه واقعاً خطرات عنوان شده به وقوع پیوسته اند، بسیار سخت است؛ به خصوص در حالی که مدت زیادی از ارائه این سرویس نگذشته است، اما اگر این سرویس در بهبود فضای آنلاین و ساده و جذاب تر کردن اینترنت برای کاربران موفق عمل کند، در مجموع پیشرفتی قابل قبول برای کسب وکارها و کاربران ایجاد شده است.