بازاریابی محتوا بسیار موثر است و می تواند در ایجاد اطمینانی که منجر به ایجاد گفتمان می شود، کارآمد باشد. بنیاد Stratabeat دریافت که 80درصد تصمیم گیرندگان دنیای کسب و کار ترجیح می دهند اطلاعات مورد نیاز خود را به جای آگهی، در قالب مقاله دریافت کنند.
اما همچون بسیاری دیگر از تکنیک های بازاریابی دیجیتال، در بازاریابی محتوا هم نباید بی گدار به آب زد. همانطور که یک تیم فوتبال بدون طرح و برنامه وارد زمین نمی شود، شما هم نباید بدون داشتن استراتژی، محتوا تولید کنید. در حقیقت، موسسه بازاریابی محتوا دریافت «بازاریابی که استراتژی مکتوب ندارند نه تنها موثرتر عمل می کنند، بلکه در روندهای بازاریابی شان با چالش های کمتری مواجه می شوند.»
در اینجا 5 دلیل ارائه شده است که به شما ثابت می کند بایستی هرچه سریع تر استراتژی بازاریابی خود را تدوین کنید.
1- از پیوستگی محتوا اطمینان حاصل کنید
اکثر کمپین ها شامل توزیع چند کاناله محتوا هستند، که با این کار محتوا از طریق ابزارهای میانجی مختلفی منتشر می گردد. برای مثال من برروی حوزه های مختلفی اعم از پست های وبلاگی و رسانه اجتماعی گرفته تا وبینار کار کرده ام. این یکی از نقاط قوت بازاریابی محتوا است. آزادی بسیار زیادی در دسترس تان است و می توانید از طریق کانال های متعددی مطالب خود را منتشر کنید.
اما یکی از مشکلاتی که به چشم من آمده، این است که مطالب بسیاری از بازاریابان فاقد پیوستگی لازم است. این محتواها عمدتا چندموضوعی هستند و جنبه های گوناگونی را پوشش می دهند، که این مساله خود موجب سردرگمی مخاطب می شود.
تجربه به من ثابت کرده است که اگر استراتژی مشخصی نداشته باشید، مشکلات بیشتری خواهید داشت، اما هنگامی که استراتژی خود را مکتوب می کنید، می توانید نقشه راه تان را ترسیم کنید.
این کار سنگ محکی است که ثابت می کند جنبه های کلیدی کارتان را پوشش داده اید و محتوای تان توانایی برقراری ارتباط با مخاطب را داشته و با برندتان هماهنگ خواهد بود.
2- هویت برندتان را به شکلی قدرتمند ایجاد کنید
هیچ گاه اهمیت برندینگ به اندازه امروز نبوده است. با وجود اشباع بیش از حد بازارها و تعداد بی شماری از موش ها که شب و روز به دنبال پنیر هستند، باید بتوانید خود را از دیگران متمایز کنید. من به شخصه بازاریابی محتوا را دوست دارم چرا که با ارائه مطلب و محتوا، موجب درخشش شخصیتم می شود، اما برای ایجاد یک هویت برند قدرتمند، وجود استراتژی بسیار الزامی است.
ایجاد استراتژی، مسیر انتخاب سبک و سیاق، لحن، رویکرد کلی و همچنین ابزارهای مورد نیاز را هموار می کند.
برای مثال، تصور کنید که می خواهید نشان دهید برندتان زیاد سفت و سخت نیست و علاوه بر آن دستی بر طنز داشته و فرهنگ عام را هم درک می کنید. خب شما می توانید از این دانسته های خود استفاده کرده و یک ویدئوی خوب با زمان بندی درست بسازید.
استراتژی بازاریابی محتوا به شما کمک می کند تا کِشتی خود را هدایت کرده و آن را به مقصد مطلوب برسانید.
3- بهره وری بازاریابی محتوای تان را افزایش دهید
من به این نتیجه رسیده ام که اصلی ترین راهبرد برای پیشرفت، بالابردن میزان پاسخگویی شخصی است. بدون استراتژی ای که میزان محتوای مورد نیاز و زمان و مکان انتشار آن را مشخص کند، گرفتارشدن به خطا بسیار آسان خواهد بود.
اگر تیپ شخصیتی شما به گونه ای است که برای انجام امور خود به فشار خارجی نیاز دارید، داشتن استراتژی رسمی بسیار ضروری است. شاید هدف شما ساختن دو پست وبلاگی در هفته، پنج توییت در هفته، دوبار به روز رسانی فیس بوک در هفته و ساخت یک اینفوگرافیک در هر ماه باشد.
هنگامی که برای کار خود استراتژی داشته باشید، تمامی این کارها آسان تر می شوند و دستیابی به اهداف تان بسیار منطقی تر خواهد بود.
4- الگوها را تحلیل کنید
یک مساله دیگر برای موفقیت در زمینه بازاریابی محتوا این است که باید پیوسته محتوای تولیدی خود را بازبینی کرده و آن را ویرایش و ارتقا دهید. برخی از تکنیک ها بسیار کارآمد هستند اما برخی دیگر می توانند منجر به شکست شوند که این هم خود بخشی از پروسه است.
با داشتن استراتژی مکتوب، دنبال کردن رویه ها آسان تر شده و کارکرد و عدم کارکرد تکنیک ها مشخص خواهد شد. علاوه بر این، می دانید که بر کدام یک از متریک ها تمرکز کرده و کلیت رویه کمپین خود را بهتر درک خواهید نمود. هرچه داده های بیشتر و بیشتری جمع آوری می کنید، کمپین خود را به ماشین قدرتمندی تبدیل می کنید که نهایت کارایی و تاثیر را خواهد داشت.
5- بازگشت سرمایه تان را به حداکثر برسانید
آیا می دانستید که هزینه بازاریابی محتوا 62درصد کمتر از بازاریابی سنتی بوده و تا سه برابر نتایج مطلوب تری خواهد داشت. به نظر من، حتی ممکن است که بازاریابی محتوا بهترین ابزار بازاریابی تمام دوران باشد.
بازاریابی محتوا برای شرکت های کوچک زمینه ای را فراهم می کند تا بتوانند با شرکت های بزرگ تر رقابت کنند. با مشخص کردن هدف و ارتقای یک استراتژی مفهومی و همه جانبه، نتایج خوبی را به دست خواهید آورد.
در نهایت، با بهره وری بالاتر و حرکات اضافی کمتر بالاترین میزان بازگشت سرمایه را در اختیار خواهید داشت. خواهید دید که با صرف زمان و پول کمتر، افراد بیشتری را به خود جذب کرده و گفتمان های جدیدی را ایجاد خواهید کرد.
نتیجه گیری
درک چراها و چگونگی انجام هر مرحله، برای تعیین جهت گیری طرح و برنامه بازاریابی محتوای تان حیاتی است. به همین دلیل است که نمی توانم دقیقا به شما بگویم که داشتن استراتژی منحصربه فرد تا چه حد برای برندتان مهم است. این کار موجب صرفه جویی در زمان شده و به شما کمک می کند تا در مدت زمان نه چندان زیادی، نتایج خوبی را حاصل کنید.