به عنوان کارآفرین تازه کاری که شرکت تان را به تازگی تاسیس کرده اید، حتماً انبوه منابع و اطلاعات موجود گاهی کلافه تان می کند و از طرفی تمام آشنایان، پیر و جوان نصیحت تان می کنند که چطور در کسب و کارتان موفق شوید. واقعاً چطور می توانید متوجه شوید که چه توصیه ای به کارتان می آید و کدام را باید نادیده بگیرید تا مشکلی برای شرکت نوپای تان به وجود نیاید؟
در ادامه شش توصیه آشنایی را توضیح می دهیم که شش کارآفرین موفق با ارائه دلیلی قاطعانه با آنها مخالفت کرده اند. گذشته از هر چیز هیچ دو کسب و کاری مانند هم نیستند و هیچ تضمینی وجود ندارد که آنچه راه موفقیت را در یک شرکت هموار ساخته است، برای شرکت دیگر نیز مفید باشد.
اگر رویاهای تان را دنبال کنید، به نتیجه می رسید
به گفته مارک دائوست، بنیانگذار شرکت Quiet Light Brokerage, Inc.، هر کسب و کاری با هدف رسیدن به یک رویا راه اندازی می شود، اما رویاپردازی دستیابی به موفقیت آنی را تضمین نمی کند.
دائوست می گوید: «غالباً می شنوم که کارآفرینان موفق برای رسیدن به رویاهای شان یا دنبال کردن علائقه شان سر راه موفقیت خود قرار می گیرند، اما موفقیت به جز رویا و شور و اشتیاق، به برنامه ریزی و اجرا نیز نیاز دارد. من سری سرشار از ایده های هیجان انگیز و رویاهای بلندپروازانه و قلبی مملو از شور و شوق داشتم، اما اکثر این رویاهای شغلی هیچ گاه به حقیقت مبدل نشدند. فقط آن ایده هایی به ثمر نشستند که برای تحقق آنها برنامه ریزی کرده بودم.»
رشد را مقدم بر سوددهی بدانید
اینکه تمام سرمایه تان را برای رشد هزینه کنید و سوددهی را نادیده بگیرید، چندان هم راهبرد عاقلانه ای به نظر نمی آید. ویک پیتل، مدیرعامل Future Hosting تمرکز بر رشد همه جانبه و مقدم دانستن آن بر سوددهی را برای سرمایه گذاران خطرپذیری مفید می داند که در این میان حداقل بر روی یک برنامه خروجی گسترده خطر کرده اند؛ حال آن که مسلماً استارتاپ ها توانایی این خطرپذیری را ندارند.
پیتل ترجیح می دهد که با تولید فرآورده های مرغوبی که خریداران حاضرند سود ناخالص قابل قبولی را برای آن پرداخت کنند، بر رشد متمرکز شود. به این ترتیب کسب و کار ضامن بقای خودش می شود و مشتریان را در درازمدت راضی نگه می دارد.
اگر محصول تان خوب باشد، بازاریابی مهم نیست
کریس فن دوزن از Bota Hemp می گوید: «کاملاً درست است که یک استارتاپ بدون محصول باکیفیت محکوم به شکست است، اما اگر محصول تان خوب باشد، ولی هیچ کس از وجودتان اطلاع نداشته باشد، چه اتفاقی می افتد؟ مسلماً باز هم به بن بست می رسید.» به همین دلیل است که بازاریابی نقش مهمی در رشد کسب و کار و جذب مشتریان وفادار دارد.
فن دوزن توصیه می کند: «بازاریاب های حرفه ای را استخدام کنید تا محصول تان را به افراد مناسب ارائه کنند. سپس به کمک تیم تولید دلیل واقعی استفاده مشتریان از محصولات را پیدا کنید، ارزش پیشنهادی منحصر به فرد برندتان را ایجاد کنید و مشتریان بالقوه را درگیر کنید.»
طرح کسب و کار دقیق و مفصل تهیه کنید
طرح کسب و کار دقیق و مفصلی که تک تک حرکات تان در آن پیش بینی شده باشد، ظاهراً گام برداشتن کسب و کار در مسیر موفقیت را تضمین می کند، اما جسیکا گونزالس، مدیرعامل شرکت InCharged ، کاملاً با این توصیه مخالف است و یک طرح انعطاف پذیر را مفیدتر می داند.
گونزالس در توضیح اینکه چرا رویکرد عملی تر را ترجیح می دهد، می گوید: «مسلماً تحقیق در بازار و داشتن یک طرح کلی برای شروع سرمایه گذاری مفید و لازم است، اما تهیه یک طرح کسب و کار دقیق و کامل به نظر من، جز هدر دادن وقت فایده دیگری ندارد. ترجیح می دهم ایده ام را در عمل امتحان کنم و بگذارم که بازار مرا برای برداشتن قدم بعدی راهنمایی کند. منعطف و تغییرپذیر بودن و عدم پایبندی به یک طرح سختگیرانه دلیل اصلی موفقیت ما است.»
وبلاگ نویسی کار بیهوده ای است
راه اندازی یک کمپین مرتبط و جذاب بازاریابی محتوا هنوز هم یکی از بهترین راه هایی است که یک استارتاپ نوپا می تواند خود را بیشتر و بهتر به مخاطبین معرفی کند، بنابراین چرا باید وبلاگ نویسی را بی فایده تلقی کنید؟ شن اگل، موسس Location Rebel می گوید: «سال ها است می شنوم، در دنیایی که رسانه های اجتماعی در همه جا وجود دارد، یوتیوب همه جا را به تسخیر خود درآورده است و تبلیغات پولی ضروری به نظر می رسد، وبلاگ نویسی به درد نمی خورد.»
اما اگل در کسب و کار خود به خلاف این نتیجه رسیده است. «هرچه محتوای بیشتری را تولید کنیم و وبلاگ مان را بهتر کنیم، ترافیک بیشتر می شود و در نتیجه فروش بالاتر می رود. رسانه های اجتماعی، تبلیغات و فیلم های ویدئویی مکمل وبلاگ هستند، اما نمی توانند جایگزین آن باشند.»
مطلب مرتبط:10 توصیه برای ساختن یک کسب و کار میلیاردی (ویدئو)
سریع حرکت کنید و موانع را از پیش رو بردارید
بریس وکر، بنیانگذار و مدیرعامل Crush The PM Exam می گوید: «این فریاد حمایت طلبی، شعار فیس بوک و تعیین کننده خط مشی اداره آن برای مدتی طولانی بود. بسیاری از استارتاپ ها با توجه به موفقیت باورنکردنی فیس بوک تصمیم گرفتند که خودشان را به عنوان موجودیتی تعریف کنند که هیچ مانعی جلودار آن نیست و خدمت یا محصولی را ارائه می دهد که در جهان بی همتا است. اما من به این نتیجه رسیده ام که اگر صرفاً بر محصولات یا خدمات خود تمرکز کنید و در این بین لحظه ای برای بهبود خود از پا ننشینید، موفق خواهید شد. مطمئن باشید که مشتریان بیش از هر چیز دیگری از کیفیت بالا استقبال می کنند.»