نت فلیکس محبوبیت خود در زمینه عضویت خدمات ویدیویی را تصادفی بدست نیاورده است. مسلما، این شرکت برای انجام امور مربوط به تحلیل داده، استراتژی محتوا و تجربه مشتری افراد متخصصی را استخدام کرده است که علاوه بر انجام تمامی این امور، میزان انصراف از عضویت کاربران را نیز کاهش داده اند.
تامین کننده خدمات رسانه ای نیز برای برنامه های خود از رسانه های اجتماعی استفاده کرده و با طرفداران ارتباط برقرار می کند.
اما پیش از بررسی پنج روش بازاریابی رسانه اجتماعی نت فلیکس که کارآفرینان می توانند از آنها برای توسعه حضور برندشان استفاده کنند، بیایید نگاهی به اعداد و ارقام مهمی که مرتبط با جایگاه این غول رسانه ای در بین گروه «فانگ» است بیندازیم. (واژه فانگ مخفف چهار شرکت پیشرو در حوزه فناوری است: فیس بوک، آمازون، نت فلیکس و گوگل)
این اعداد و آمارها نت فلیکس را به یک غول رسانه ویدیویی بدل کرده است:
•بنا بر گزارش استاتیستا، شرکت نت فلیکس تا تاریخ 17 جولای، 130میلیون کاربر پرداختی داشته است، یعنی بین سال های 2017 تا 2018 چیزی در حدود 7.5میلیون کاربر جدید اضافه شده اند.
• نزدیک ترین رقیب نت فلیکس، یعنی آمازون پرایم، تنها 100 میلیون کاربر دارد.
•نت فلیکس در مدت یک فصل تعداد کاربران خود را نیم برابر افزایش داده است.
• نت فلیکس رشد تجاری خود را به بازارهای جدید وارد کرده است: مشتریان نت فلیکس در 190 کشور جهان محتوای تولیدی این شرکت را دنبال و تماشا می کنند.
علاوه بر این، نت فلیکس به رویه خود ادامه داده و حرکات بحث برانگیزی را صورت داده است. مرورکنندگان بخاطر اینکه اعتقاد داشتند سریال اصلی نت فلکیس با عنوان 13 دلیل افسردگی و خودکشی را رمانتیک جلوه داده است، آن را نقد کرده و مردود اعلام کردند. سپس در دسامبر گذشته، نت فلیکس ویدیویی را در توییتر منتشر کرد که حاوی اطلاعات ریز به ریزی در مورد عادات فیلم تماشا کردن مشتریانش بود. این ویدیو 53 نفر از افرادی که یک فیلم کریسمس را به مدت 18 روز پشت سرهم تماشا کرده بودند، مسخره کرده بود.
بیایید رسوایی افزایش قیمت این شرکت در سال 2016 را فراموش نکنیم، آن هم بعد از اینکه به مشتریان دائمی اش قول عضویت مادام العمر داده بود. نتیجه: موارد حقوقی و قانونی و 500000 انصراف از عضویت.
شاید بیشترین میزان بحث آفرینی این شرکت بخاطر مسدود کردن عضویت افرادی بود که از نرم افزارهای تغییر موقعیت مجازی (VPN) استفاده می کردند.
این مسدودسازی موجب شد تا عده ای از کاربران در شبکه های مجازی اعلام کنند که قصد پاک کردن پروفایل خویش را دارند. مردم برای دستیابی به محتوایی که در دسترس شان نیست از VPN استفاده می کنند. و علی رغم تلاش های بسیار نت فلیکس برای این مسدودسازی، 70درصد از نرم افزارهای VPN راهی برای دور زدن مسدودساز نت فلیکس پیدا کردند. این شرکت همچنان با این مساله درگیر است.
علی رغم تمام این وقایع ناامیدکننده و رسوایی ها، رشد این شرکت جالب توجه بوده است:
• بنا بر گزارش گاردین، از سال 2015 بیش از 30میلیون کاربر با استفاده از VPN برنامه های نت فلیکس را تماشا کرده اند.
• از زمان افزایش قیمت ها و مسدود سازی VPN، نت فلیکس 40میلیون نفر به کاربران پرداخت ماهیانه خود اضافه کرده است.
خب، شاید در تعجب باشید که نت فلیکس چه کاری را متفاوت انجام داده که توانسته است چنین نتایجی را کسب کند؟ راز این پیشرفت در چیست؟ این شرکت علی رغم فاکتورهای آشکار نظیر تولید محصول سودمند و به کار انداختن سود برای تولید محتوای جدید، روش های بازاریابی خود را به حد اعلا رسانده است.
و بخش اعظمی از این استراتژی های بازاریابی مشتمل بر سرمایه گذاری بر روی رسانه های اجتماعی می شود. ممکن است تا الان حضور فعالی در شبکه های اجتماعی نداشته باشید، اما در اینجا پنج نکته در خصوص بازاریابی در شبکه های مجازی که می توان از نت فلیکس آموخت، ارائه شده است:
1. حتی رسانه های اجتماعی هم محصولات بد را حفظ نمی کنند
نت فلیکس بجز گوگل و فیس بوک بیش از هر شرکت دیگری رسوایی به بار آورده است. وقایعی که بیان کردم، موجب دعوی حقوقی، از دست دادن کاربران و تخریب اعتماد مشتریان شده است. رید هاستینگ، مدیر عامل نت فلیکس که به خاطر قبول انواع ریسک ها معروف است، با این نتایج منفی عقب نشینی نکرد.
البته که رویکرد بازاریابی یک چیز است ومحصول واقعی یک چیز دیگر. به تازگی رسانه های دیجیتالی که جریان های ویدیویی را منتشر می کنند مورد مقایسه قرار گرفته و نت فلیکس در راس آنها قرار گرفت و در هفت دسته بندی، پنج مقام را به خود اختصاص داد (قیمت، تنوع محتوا، ابزارهای مورد پشتیبانی، آسودگی کاربری و کیفیت ویدیو)
این مساله گویای برتری موقعیتی نت فلیکس در مقایسه با رقیبانش است. علاوه بر این، داده های جدید حاکی از آن دارد که 80درصد بازدید نت فلیکس بخاطر فیلم های تایید شده و محتوای تلویزیونی است، 20درصد باقی مانده هم مختص برنامه جذاب و محبوب چیزهای غریبه است.
2. از انتشار آوایی واقعی و موثق نهراسید
نت فلیکس برندی است که نشان می دهد شما می توانید با کاربری که از یک آوای موثق استفاده می کند، ارتباط برقرار کنید. در حالی که بسیاری از برندها درخصوص ارتباط با دنبال کنندگان خویش در شبکه های اجتماعی قوانین سفت و سختی دارند، نت فلیکس رویکرد متفاوتی داشته و به آوایی معمولی و شوخ طبع علاقه دارد.
در اینجا چند مورد از توییت های نمونه ای که این رویکرد را در عمل نشان می دهند، ارائه شده است:
#Daredevil فصل 2. تمام شب، هر شب. در ساعات آینده با شما همراه خواهیم بود
pic.twitter.com/O1fdynSrLa
- نت فلیکس آمریکا (@netflix) هجدهم مارس 2016
«یک قسمت دیگر باقی مانده است» حتما شگفت زده خواهید شد
حساب کاربری @netflix به وضوح توانسته است خود را به عنوان یکی از دوستان کاربران اش جا بیاندازد و این رویکرد با برند دیگری که صرفا قصد فروش چیزی را داشته باشد کاملا متفاوت است.
نت فلیکس برای مخاطبان پروپاقرص خودش ظاهر یک سازمان دست نیافتی ای که از مراجع قانونی وحشت دارد نیست. اگر سربه سر نت فلیکس بگذارید، نت فلیکس هم سربه سرتان خواهد گذاشت.
3. شنفت اجتماعی باید یکی از مهمترین بخش های استراتژی تان باشد
آیا تا به حال در مورد پروژه ساکس نت فلیکس در سال 2015 چیزی شنیده اید؟ این پروژه زمانی ایجاد شد که داده ها نشان دادند بسیاری از کاربران به هنگام تماشای بیش از حد برنامه ها به خواب می روند، این اتفاق برای خود من هم افتاده است.
سپس نت فلیکس با شرکت دیگری به نام دیپ لوکال همکاری نموده تا جایگاه خود را به عنوان یک نوآور صنعتی تثبیت کند و به کاربران اطلاع دهد که آنها برنامه ریزی های شرکت را تحت کنترل خود دارند، این همکاری منتج به ابداع جوراب های هوشمندی شد که با استفاده از یک شتاب سنج تشخیص می دادند که چه موقع کاربر به خواب رفته است.
این قطعه به تلویزیون کاربر پیغام فرستاده و برنامه متوقف می شود تا اینکه کاربر تصادفا چندین قسمت از آن را از دست ندهد. این پروژه موفق شد و بخاطر استفاده خلاقانه از تکنولوژی برنده جایزه Shorty در سال 2016 شد. نت فلیکس با این روش نشان داد که یک شرکت تا حد می تواند خلاق و نوآور باشد. این مساله گویای تاثیر فوق العاده شنفت اجتماعی نیز هست، چرا که بسیاری از کاربران به دلیل به خواب رفتن در حین تماشای برنامه ها شاکی بودند.
4. تمام شرکت ها به اعداد اهمیت می دهند، اما شرکت های موفق ورای اعداد را می بینند
البته که بازاریابی و رسانه اجتماعی شبیه به یک بازی عددی است و تمام برندهای موفق در تلاشند تا با مخاطبان خود برهم کنش داشته و به طور پیوسته مطلب منتشر کنند.
اما در سال 2018 موفقیت چیزی ورای حضور پیوسته در این پلتفرم ها است. یکی دیگر از نکاتی که می توان از رویکرد نت فلیکس آموخت این است که همیشه کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد. این مساله شامل استایل زیرکانه و شوخ طبعانه نت فلیکس، نحوه پاسخگویی به مخاطبان و کیفیت توییت ها است.
به وضوح روشن است که نت فلیکس تنها برای رسیدن به یک هدف مشخص توییت نمی کند. در این توییت ها خلاقیت بسیاری دیده می شود، که این خلاقیت از شناخت شرکت نسبت به مخاطبان خود ناشی می شود.
5. راهی برای تشویق اشتراک گذاری محتوای تان پیدا کنید
یکی دیگر از استراتژی های نت فلیکس برای موفقیت در شبکه های مجازی، تسهیل اشتراک گذاری محتوا در بین شبکه های اجتماعی مختلف است.
نت فلیکس علاوه بر خلق محتواهای جالبی که خود را وقف اشتراک گذاری اجتماعی می کند، اشتراک گذاری این محتواها را آسان کرده و مردم را تشویق می کند تا این پست ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارند.
نتیجه گیری
نت فلیکس در مورد فیسبوک و اینستاگرام رویکردی متفاوتی دارد، چرا که جنبه ی بصری این پلتفرم ها بیشتر به چشم می آید و بسیاری از محتواهایی که برای این حساب های کاربری ساخته می شوند شامل مصاحبه ها، سلفی هایی که بازیگران در طول فیلمبرداری می گیرند و تصاویر پشت صحنه فیلم های اصلی است که تمام این محتواها با هدف تبلیغاتی ساخته می شوند.
نتیجه نهایی این است که نت فلیکس کارهای بسیاری انجام داده و شانسی سردمدار صنعت پخش ویدیویی نشده است. این شرکت استراتژی بازاریابی قدرتمندی دارد که اولویت بندی هایش مرتبط با هواداران و مخاطبان هدفش است.
استارت آپ ها و کسب و کارهای دیگر به سادگی می توانند از این راهبردها درس گرفته و به سادگی مخاطبان خود را در شبکه های اجتماعی بیش از پیش جذب نمایند. نکته کلیدی این است که نسل جوان و البته تمامی مخاطبان، برندهایی را دوست دارند که سرگرم کننده و دوست داشتنی باشند.