کن گرین که همیشه به دنبال راه هایی برای رشد و گسترش شرکت مالی خویش است، تازگی به روش غیرمرسومی رو آورده است، او یک پادکست راه اندازی کرد.
تعداد مخاطبان پادکست او به نام مهندسی مالی و با داشتن تنها 20 قسمت، رو به رشد است و توجه مشتریان زیادی را در سرتاسر کشور به خود جلب کرده است. او می گوید: «این یکی از بهترین کارهایی است که من در عرصه بازاریابی انجام داده ام.»
موفقیت گرین تصادفی نیست. پادکست ها به بخش مهمی از موفقیت استراتژی بازاریابی کسب و کارهای کوچک بدل شده اند. در اینجا 7 دلیل که بیانگر نیاز کسب و کارتان به راه اندازی پادکست است، ارائه شده اند:
1- مشتریان پتانسیلی تان گوش می دهند
بنا بر یکی از مطالعات سازمان تحقیقات کسب و کارهای کوچک بردین، بیش از یک سوم (39درصد) دارندگان SMB به پادکست گوش می دهند و حدود 65درصد به صورت هفتگی پادکست ها را دنبال می کنند. هرچه ابعاد شرکت بزرگ تر باشد، میزان مخاطبان بیشتری خواهد داشت، بنا بر مطالعه سازمان بردین، بین 70 تا 72درصد از کسب و کارهایی که 100 تا 500 نیرو دارند، وارد این عرصه شده اند.
اسپنسر شاو، موسس شرکت تولید پادکست PodKick Media می گوید: «اگر در کسب و کار و صنعتی فعالیت می کنید که برای مشتریان خود ارزش بالایی قائل است، راه اندازی پادکست یکی از بهترین ابزارهای آموزشی و بازاریابی موجود است». «من متوجه شدم که پادکست ها در زمینه های حقوقی، مالی و خدمات کسب و کار کارکرد بسیار خوبی دارند. این راهکار می تواند برای دیگر شاخه ها نظیر مشاورین املاک هم مؤثر واقع شود.»
2- دستیابی به مشتریان احتمالی شایسته تر
گرین می گوید یکی از نقاط قوتش این است که در برخوردهای رودررو با مشتریان و مسائل آموزشی عملکرد بسیار خوبی دارد، اما او نمی تواند هر هفته با صدها نفر از مشتریان بالقوه اش ملاقات حضوری ترتیب داده و به آنها مشاوره بدهد. در عوض، پادکست های او این امکان را برایش فراهم می کند تا به مخاطبان بسیار بیشتری دسترسی داشته باشد. کسانی که نسبت به رویکردهای او علاقه نشان دهند می توانند به او دسترسی پیدا کرده و ترتیب ملاقات حضوری بدهند.
استفن واسنر در پادکست خود با عنوان مردم، به پیش که یک پادکست روزانه برای صاحبان کسب و کارها است می گوید: «نمی توانید بدون اشتراک گذاشتن مهارت تان، اعتبار خود را به نمایش بگذارید و هنگامی که مهارت تان را به اشتراک می گذارید، کمک حال دیگران خواهید بود و برای مخاطبان تان ارزشمند می شوید. هنگامی که اعتبار خود را ایجاد کنید، احتمال اینکه بتوانید رابطه کاری مؤثری ایجاد کنید، بسیار بیشتر خواهد بود.»
3- مشتریان خوب را جذب کنید
اکثر مواقع بازاریابان با مشتریانی سروکار دارند که نمی توان آنها را جذب کرد. شاو می گوید: «یک پادکست در صنایعی ارزشمند است که وجود مشتریان نچسب گران تمام می شود و ارزش طول عمر مشتریان بالا است». «بسیاری از مشتریان ما بر این باورند که پادکست عامل جذب شان نیست؛ هرچند که بهترین پلتفرم موجود برای آموزش و یادگیری است.»
گرین به تازگی با یکی از مخاطبانش صحبت کرد که قبل از ملاقات حضوری با او، به تمام پادکست هایش گوش داده بود، این رویای یک بازاریاب است. شاید مشتریان بالقوه تان هر هفته به پادکست های شما گوش نکنند، اما اگر میزان ارتباط تان را با آنان ارتقا ببخشید، بارها و بارها بازمی گردند و پادکست های تان را بررسی می کنند». بنا بر نظر شاو، «مشتریان بالقوه آماده شده و دیگر نیازی به هدایت نخواهند داشت، که این به نوبه خود پروسه آماده سازی های مابعد را آسان تر خواهد کرد.»
4- با یک برنامه شلوغ تناسب دارد
هر کسی که دست به ساختن پادکست می زند، به شما خواهد گفت که این کار بسیار دشوار است، اما در حقیقت، شما در جایگاه مجری تنها کاری که باید انجام دهید این است که حضور داشته باشید و صحبت کنید. بسته به میزان زمان و نوع علایق تان، می توانید منابع مورد نیاز را از کتاب ها، ویراستار، انتشارات، رونویسی، دست نویس ها تهیه کنید. گرین تولیدات خود را به عنوان منبع، در اختیار شرکت شاو Podlock می گذارد. او با خنده می گوید: «تمام کاری که باید بکنم این است که حرف بزنم.»
واسنر که نویسنده مقاله ساختن پادکست های سودمند: کسب و کار خود را رشد داده، پلتفرم تان را توسعه داده و جماعتی از طرفداران واقعی را گردآوری کنید نیز هست، 30 روز پس از رسیدن به ایده مد نظرش، اولین قسمت از پادکست های خود را ساخت. پس از آن پادکست هایش را به صورت مرتب، برای مشتریان منتشر کرد.
5- نیازی به تغییردادن بودجه بندی بازاریابی تان نیست
با داشتن یک میکروفون و مجری می توانید پادکست خود را شروع کنید. میکروفون مورد علاقه شاو، مدل ATR2100 است که قیمت آن در سایت آمازون کمتر از 70 دلار است. او می گوید: «اگر خودتان تمام کارهای ویرایش و تولید را انجام دهید، هزینه ضبط پادکست 20 دلار در ماه خواهد بود.»
6- انتشار پادکست می تواند سودآور باشد
پادکست مردم، پیش مخاطبانی از سراسر جهان داشته و معادل با 2 میلیون دلار سودآوری داشته است. واسنر در کتابش با عنوان ساختن پادکست های سودمند: کسب و کار خود را رشد داده، پلتفرم تان را توسعه داده و جماعتی از طرفداران واقعی را گردآوری کنید، عمده موفقیت خویش را مرهون متد فروش «اسب تروی» می داند، وی با استفاده از این متد قادر خواهد بود تا در برابر رهبران صنعت و تصمیم گیرندگان کلیدی قرار گرفته و با آنها مصاحبه کند. تمامی پادکست سازان درخصوص این استراتژی با هم رقابت دارند.
علاوه بر افزایش مشتریان واقعی و حجم فروش (که حقیقتاً می تواند دلیل خوبی برای شروع یک پادکست باشد)، پادکست ها به واقع می توانند منبع خوبی برای درآمد و سودآوری جانبی باشند. واسنر می گوید: «شما مخاطبی را به خود جذب کرده اید که سایر شرکت ها حاضرند به شما پول پرداخت کنند تا به آنان دسترسی داشته باشند.»
7- این کاری هیجان انگیز است
ساخت و اجرای پادکست شاید چیزی باشد که بیش از هر چیز دیگر بدان چشم دوخته اید. باید با میهمانان جذابی ملاقات کرده و مصاحبه ترتیب دهید و از این طریق می توانید با مخاطبانی ارتباط برقرار کنید که تا به حال نمی شناختید. گرین می گوید: «من هر هفته منتظر اجرای پادکستم هستم. من عاشق روایت کردن داستان ها و بازتاب ایده هایی هستم که بتوانند تغییرات مالی چشمگیری را برای مخاطبان ایجاد کنند.»