اجازه دهید با بیان یک حقیقت ساده شروع کنیم: کسب و کار شما به حضور در شبکه های اجتماعی نیاز دارد.
فرقی نمی کند که صاحب یک فروشگاه محلی یا مالک یک شرکت معظم در سطح کشوری باشید؛ شبکه های اجتماعی بخشی ضروری از استراتژی بازاریابی کسب و کار شما محسوب می شوند.
بسترهای اجتماعی به شما کمک می کنند تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و در مورد برندتان اطلاع رسانی کنید و به این ترتیب، مشتریان پیشگام را جذب کرده و فروش تان را افزایش دهید. با توجه به اینکه ماهانه بیش از 3میلیارد نفر در سراسر جهان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، به جرأت می توان گفت که پدیده شبکه های اجتماعی، یک تب زودگذر نیست.
نکته ای که ممکن است برای شما تازگی داشته باشد این است که کسب و کار شما همین حالا آماده شروع به فعالیت در شبکه های اجتماعی است. برای شروع به فعالیت در شبکه های اجتماعی نیازی نیست تمام کلمات کلیدی این حوزه را بشناسید یا تعداد زیادی طرفدار (فالوور) داشته باشید. شما می توانید همین حالا دست به کار شوید و طی فعالیت در شبکه های اجتماعی، مهارت و دانش تان را در این زمینه ارتقا دهید.
اطلاع رسانی کنید
تا زمانی که افراد از وجود کسب و کار شما مطلع نباشند، نمی توانند مشتری شما شوند. شبکه های اجتماعی به بیشتر دیده شدن شما توسط مشتریان بالقوه کمک می کند و برای شما این امکان را فراهم می کند که با صرف زمان و تلاش کافی، بتوانید مخاطبان زیادی از طیف های مختلف اجتماعی را از فعالیت و کسب و کار خود مطلع کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که تقریباً در تمام شبکه های اجتماعی مهم، ایجاد یک نمایه (پروفایل) مخصوص کسب و کار، رایگان است، بنابراین چیزی برای از دست دادن ندارید.
ابتدا اهداف و خروجی های مورد نظر خود از حضور و فعالیت در شبکه های اجتماعی را تعریف کنید و براساس این اهداف، یک برنامه استراتژیک مخصوص فعالیت در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید. آیا به دنبال این هستید که مشتریان جدیدی از خدمات شما مطلع شوند؟ آیا می خواهید مشتریان محلی جدیدی را به فروشگاه های تان جذب کنید؟ با مشخص کردن استراتژی عملیاتی، می توانید تعیین کنید که کدام شبکه های اجتماعی برای کسب و کار شما مناسب تر هستند.
اعتماد سازی کنید
مشتریان حمایت از کسب و کارها، با آگاهی و زیرکی روزافزونی عمل می کنند. بنابراین، قبل از هرگونه تصمیم گیری برای خرید، مشتریان حتماً به وب سایت یا شبکه های اجتماعی شما سری می زنند.
آیا مشتریان با جست وجوی نام شما در اینترنت، به یک صفحه خالی برمی خورند یا با منبعی سرشار از اطلاعات مفید مواجه می شوند؟ ایجاد صفحات قوی که با تناوب منظمی به روز رسانی می شوند و دارای محتوای مفیدی هستند، باعث ایجاد اعتبار برای برند شما شده و به شما این اطمینان را می دهد که می توانید از طریق شبکه های اجتماعی، تصویر مثبتی در ذهن مخاطب ایجاد کرده و نشان دهید که کسب و کار شما قابل اعتماد، حرفه ای و قابل دسترس است.
به دنبال راه هایی باشید که به عنوان یکی از متخصصان حوزه کاری خود، بتوانید مهارت خود را نشان دهید – مثلاً نرخ خدمات یا کالاهای مرتبط با تخصص خود را بنویسید یا حوزه های عملیاتی کسب و کار خود را به دقت شرح دهید. با مطرح کردن ارزش ها و مهارت های کسب و کار خود، باعث جلب اعتماد مشتریان بالقوه خواهید شد.
واقعی باشید
مشتریان به کسب و کارهایی که مطالب خشک و رسمی منتشر می کنند، علاقه ای ندارند.
در عوض، اجازه دهید که شخصیت برند شما از طریق مطالبی که در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید، بدرخشد. لحن برند شما چیست؟ برند شما تا چه حد معرّف شماست؟
برای پیدا کردن لحن و بیان صحیح - اعم از لحن روزمره، دوستانه یا توأم با شوخ طبعی - تمرین کنید. با خودتان روراست باشید و آن چیزی باشید که هستید، نه آن چیزی که فکر می کنید باید باشید. فالوورها می خواهند شخصیت واقعیِ پنهان در پسِ صفحات مجازی را ببینند. این شخصیت واقعی را به آنها نشان دهید.
تعامل را تشویق کنید
شبکه های اجتماعی پیوسته در حال تکامل هستند و هر روز قابلیت های جدیدی در اختیار کاربران قرار می دهند. این فضای پرتحول می تواند برای برخی از صاحبان کسب و کار، تا حدودی ترسناک باشد.
اما به خاطر داشته باشید: نیاز نیست همه کارها را به تنهایی انجام دهید. سعی کنید از این قابلیت های جدید برای ارتباط بهتر با مخاطبان استفاده کنید و به خودتان اجازه دهید که در طی پیمودن این مسیر، خیلی نکات را بیاموزید. یک روز می توانستید از طریق داستانک (استوری) گذاشتن در اینستاگرام، مخاطبان را به یک گردش در محل کارتان مهمان کنید. روز بعد این امکان به وجود آمد که از طریق قابلیت پخش زنده ویدئو در فیس بوک، یک جلسه پرسش و پاسخ با مخاطبان برگزار کنید. به مرور زمان، اطلاعات بیشتری از اولویت ها و سلایق مخاطبان به دست می آورید.
می توانید با ایجاد یک دکور ساده، نورپردازی خوب، یک گوشی هوشمند و یک سه پایه فیلمبرداری، یک ویدئوی خلاقانه برای انتشار در شبکه های اجتماعی بسازید. البته قبل از پخش زنده ویدئو حتماً یک پخش آزمایشی داشته باشید تا مطمئن شوید که سرعت اینترنت شما مناسب است و باعث ایجاد تأخیر یا اشکال در پخش نمی شود.
خدمات پشتیبانی ارائه کنید
بسترهای اجتماعی با موفقیت توانسته اند مرزهای بین شرکت ها و مشتریان شان را از میان بردارند. امروزه به جای تماس با خطوط پشتیبانی مشتریان، بسیاری از افراد برای حل مشکلات شان یا کسب اطلاعات مورد نیازشان به صفحات فیس بوک یا توییتر شرکت ها مراجعه می کنند.
سعی کنید با ارائه خدمات پشتیبانی از طریق شبکه های اجتماعی، شهرت خود را به عنوان یک برند پاسخگو و مسئول بالا ببرید:
• سیستمی برای دنبال کردن نظرات، پرسش ها و انتقادات مشتریان در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید.
• به سوالات و ابهامات مشتریان در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دهید.
• به انتقادات گوش دهید و به مشتریان نشان دهید که به آنها گوش می دهید.
• برای منتقل کردن بحث های پیش آمده در مکالمات عمومی به فضای گفت وگوی خصوصی، زمان شناسی و دقت لازم را داشته باشید.
مقرون به صرفه رشد کنید
هزینه های بازاریابی هر روز بالاتر می روند و هر کسب و کاری نمی تواند پویش های بزرگ برگزار کند. اما شما می توانید برای هر یک تومانی که در برای تبلیغ در بستر شبکه های اجتماعی خلق می کنید، ارزش افزوده زیادی برای کسب و کارتان ایجاد کنید. کسب و کار شما، صرف نظر از اندازه یا بودجه آن، می تواند از طریق تبلیغات در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک یا اینستاگرام، باعث افزایش مخاطبان شما و رسیدن سریع تر به اهداف تجاری شود.
در هنگام ایجاد پویش های تبلیغات مجازی، باید مخاطب و اهداف خود را بشناسید تا بودجه در نظر گرفته شده را صرف تبلیغات بی هدف و ناکارآمد نکنید. از تبلیغات بیش از حد بازاری پرهیز کرده و سعی کنید محتوایی خلق کنید که آموزنده یا سرگرم کننده (یا ترکیبی از هر دو) باشد.
شبکه های اجتماعی جزو مهمی از بازاریابی کسب و کار هستند اما مدیریت این شبکه ها لزوماً کاری پرتنش نیست. همین امروز قدم اول را بردارید؛ یک صفحه در شبکه های اجتماعی بسازید و با مشتریان تان وارد تعامل شوید.